Adapter 7,5v AC 5w voor lexicon MRC

tumult

Advanced Gember
Waar kan ik die in godsnaam scoren? Nergens te vinden, niet bij de grote muziekzaken, niet bij Conrad en google levert mij ook niets op. Iemand suggesties?

Ik denk dat je ook wel tot 9v kunt gaan...het is bijna te verwaarlozen .
Als je die 7.5 voeding zou nameten denk ik haast dat die ook wel een stuk hoger zit.
Het is namelijk wisselspanning.

Zit er overigens een rare connector aan ?
ivm meerdere spanningen wat die nodig heeft ?
mrc is toch een redelijk modern kastje , kan zo iets niet ?
http://www.thomann.de/gr/lexicon_lxp1_netzteil_uk.htm

Anders moet ik binnenkort maar eens in mijn grote rommeldoos kijken ;)

@ Hiltree; volgensmij zit er geen rare connector aan hoor.. Ik durf eigenlijk niet om er zo maar 9 volt in te rammen, wat is het ergste wat er mis kan gaan?

Ik denk niet dat het zo'n vaart loopt.
Het is wisselspanning , en na de ingangs plug van het ding , word die zeker toch weer door wat gelijkrichtbruggen en een paar voltage regelaars gevoerd.
Electronica vind wisselspanning namelijk niet zo leuk ;)

Hoogstens word een spanningsregelaar ietsjes warmer door door die anderhalf volt .
Verwaarloosbaar dus.

Anders kom je maar weer een keertje langs met het ding.

ik ga die van mij eens openmaken, ligt toch voor mn neus toevallig

EDIT: ow nee nog beter: ik heb hier de service manual

"The supplied power transformer should be rated at 7.5 VAC rms ±5% @ 1A"

"Use DMM to measure VDC and measure the following points:
Regulated +5V -> U117 pin3/2 -> 5VDC ±5%
Unregulated +5V -> U117 pin1/2 -> 9.2VDC ±10%"
POWER UP DIAGNOSTIC TESTS
To enter Diagnostic Mode, apply power to the MRC while pressing the button above the leftmost slider.
Power up diagnostics run automatically upon power up in Diagnostic Mode

Internally, the AC is rectified by full wave bridge rectifier BR101. It's output is capacitively filtered producing the unregulated DC voltage monitored by the ADC (U112)
+ 5VCC is produced from the unregulated DC by a TO-220 packaged LM7805 voltage regulator (U117). Tantalum caps are used to filter both input and output of U117.
VCC over-voltage protection and current limiting functions are provided by U117
U117 = 7805 (LM 340 T-5) linear ic
U112 = ADC 0809 converter ic
BR-101 = diode bridge 2A 200V

voor de rest nog een shitload aan schematics dat ik kan scannen als het moet.

En wat is jou conclusie Rvooh ? ;)

Zo te zien aan de spects word het allemaal daarna afgevlakt en geregeld.
78xx kan zo'n 35 tot 40 volt verdragen.

Als het origineel AC is kun je er ook toch ook wel een DC op aansluiten? (andersom gaat niet). Koop gewoon zo'n wat zwaardere omschakelbare voeding die ook 7.5V doet. Deze bijvoorbeeld: klik In dit geval is gestabiliseerd zelfs niet eens nodig dus zou deze zelfs wel kunnen: klik Ben je voor €6 al klaar.

Kan er een 9 of 12 V AC op Hiltree aan de hand van wat er in de service manual staat?

Die heb ik namelijk nog liggen hier..

Apart dat ze er voor kiezen om zo'n power supply er bij te doen, waarom niet gewoon 9 v dc?

Ik zou het risico niet nemen als je voor een paar Euro eentje kan kopen die wel 7.5V heeft.

De reden dat ze het op deze manier doen (AC) is waarschijnlijk omdat het dan een heel goedkope adapter is omdat er alleen maar een trafo in dat ding zit en verder niks.

ik zou geen DC adapter gebruiken!

zoals hiltree is 9VAC misschien wel ok (de vorige eigenaar van mijn MRC gebruikte hem ook met 9V),
aansluiten en met multimeter testen en zien of de voltages binnen de door de service manual (zie boven) aangegeven tolerantie vallen, alsook de power tests uitvoeren)

En wat is jou conclusie Rvooh ? ;)

Zo te zien aan de spects word het allemaal daarna afgevlakt en geregeld.
78xx kan zo'n 35 tot 40 volt verdragen.

Keep in mind dat een een 7805 met 40 volt op zijn ingang bij een stroom van 1000mA 40 Watt staat te verstoken. Wat meer is dan de 15 watt die een to-220 met proper koellichaam kan verstoken. Of concreet. Ik weet niet wat die lexicon aan stroom vraagt, maar bij 1A betekent het dus wel dat je 7805 2 watt meer staat te verstoken. Ik vind dat niet gering, maar zie het ook niet gelijk als probleem. Tenminste ik neem aan dat lexicons niet als behringers ontworpen zijn, want dan zou ik het wel als probleem zien.

Waarom niet dan? Ik heb al meerdere malen probleemloos een AC adapter door een DC vervangen...

Ja idd, waarom niet? Met een 7,5 volt adapter zit er lijkt me geen trafo in de lexicon. Dus als er geen wisselspanning gebruikt wordt door de lexicon doet ie het gewoon en anders doet het niet maar gaat ie ook niet kapot. Hou er alleen rekening mee dat de diodebrug 1,4 volt van je voedingsspanning afsnoept. Het mooie is nu wel dat de polariteit niet meer van belang is. Dit wordt door de diodebrug afgevangen.
Ac adapters in dc apparaten is ronduit dodelijk.

Volgens mij steken we hier met z'n allen al meer tijd in dan het waard is. Koop of leen gewoon even zo'n goedkope multi voltage adapter en kijk of het werkt. Kapotgaan doet het daardoor niet.

getest:

9VAC -> battery test failed (zal wel, is oud ding, na tweede keer kreeg ik die melding niet, werkt perfect)

7.5 VDC 1000 mA stabilizer -> power test failed, gevolgd door "POWERFAIL" op scherm

Heel apart...
Kan me met voorstellen wat er dan zo kritisch is...

Dan maar een 7.5V trafo (1A of meer) bij de electronica zaak halen? Ook minder dan €10.

Back