Latency probleem? Cubase 5

RichardMusic

Ingeburgerd
Oké, zoals verwacht loop ik na een vrij vlotte installatie toch tegen een probleem aan. Ik verwacht(denk) dat het een latency probleem is.
Moet ik het probleem ergens anders zoeken dan hoor ik dat vast ook van jullie (het keyboard ofzo, al denk ik het niet?)..

Wanneer ik in Cubase Essential 5 iets record vanaf mijn Yamaha KX-49 USB keyboard, en ik heb bijvoorbeeld om te testen een aantal noten precies gelijk met de metronoom gespeeld, klinken ze wanneer ik terug luister echt zowat dik een halve tel náást de maat! Tijdens het inspelen sla ik ze echter precies gelijk met de metronoom aan, en hoor ik dat ook zo door de speakers.

Mijn geluidskaart is een externe, Lexicon Alpha, USB.

Met de bijgeleverde drivers, de Alpha ASIO is de latency:

input:10.884
output: 50.340

Ik heb ook gezien dat ik voor de Asio4All v2 driver kon kiezen in Cubase.
Dan zijn de waardes:

input: 17.342
output: 17.342

In de manual van de audiointerface staat dat ik de meegeleverde drivers moet gebruiken, maar die lijken mij nog het ergst? Tevens weet ik niet of het iets uitmaakt als ik de Asio4All zou gebruiken i.p.v. de meegeleverde?

Ook lees ik best veel over midi clocks of interne timestamps of zo in Cubase...?

Hoe dan ook, het spul zou het moeten aankunnen, en ik baal er eigenlijk best een beetje van dat ik echt geen idee heb wat ik hieraan doen kan.
Het is echt onmogelijk op deze manier iets goed op te nemen namelijk.

Ik hoop dan ook dat jullie mij hierbij kunnen helpen!
Alvast heel erg bedankt!

mvg

Richard.

Laatst gewijzigd:
Latency heb je normaal juist bij realtime monitoring, niet bij terugluisteren.

Die MIDI timestamp in Cubase zou ik zeker aanzetten!

En de ASIO4All kun je prima gebruiken als de andere driver niet voldoet.
Wat voor computer heb je? Hoe sneller die is, des te lager kan je buffer size, en des te minder last van latency heb je, maar dat is hier dus mijns inziens niet het probleem.

Dat is inderdaad juist het vreemde. Bij het inspelen bijvoorbeeld klinkt en noot vrijwel meteen als ik die aansla. Ik doe dit dan tijdens het testen van evt. oplossingen voor mijn probleem zeg maar precies op de maat van de metronoom mee. Dat gaat goed, want tijdens de toetsaanslag en het geluid wat ik hoor zit echt nauwelijks vertraging.
MIDI Timestamp heb ik ondertussen aangezet. Het probleem is echt puur wanneer ik het opgenonomen terug kijk en luister, dat er werkelijk geen enkele noot op de tel is, en dat heb ik tijdens recorden toch echt wel gedaan. Oké en missertje heb je altijd wel, maar niet zo dat werkelijk alles er naast zit. Daar treed het probleem dus op één of andere manier op...

ASIO4ALL heb ik nu in gebruik. De latency was daar rond de 17ms, zowel in als out. De buffer kan ik terugzetten tot ergens in de 400, lager dan hoor ik niets meer. De Latency is daarmee uiteindelijk nu rond de 14ms. In en Out.

De pc is een AMD x2 Dualcore, met 4 gig RAM, dus dat moet wel lukken leek me zo. Staat ook helemaal niets op de pc dan windows xp en cubase.

Misschien enig idee wat ik nog kan proberen/hier aan doen kan? Hoop ik!

http://www.soundonsound.com/sos/dec07/articles/cubasetech_1207.htm

Dat moet je allemaal even proberen.

Ik moet je zeggen dat ik dit probleem dus ook had en dat het niet op te lossen was. Lees de laatste alinea van dit artikel. Soms heb je gewoon een cominatie van hardware dat op 1 of andere manier geen goede resultaten geeft. Bij steinberg nemen ze dat niet echt serieus ofzo.

In ieder geval heb ik een nieuw moderbord gekocht en nu is het wel goed.

Maar voordat je daaraan begint, check even alle mogelijke opties. Ik heb trouwens op mijn nieuwe moederbord ook wat in de bios moeten rotzooien voor het echt stabiel was. Ik weet niet zeker, maar ik heb o.a. de high precision event timer van 32 bit op 64 bit gezet. Ik heb het idee dat dat alles een stuk strakker maakte op mijn nieuwe MB. (maar het kan net zo goed een andere setting geweest zijn :) )

Zou het volgende wat ik net vond tijdens het nogmaals doorspitten van de manual hier ook aan kunnen bijdragen dit te verhelpen?
vanaf Pagina 32 staat er een hoop over de keuze hoe en wat betreft de MIDI-Clock instellen namelijk, enkel heb ik hier weinig kaas van gegeten.
Ik heb echter geen 'latency' in de vorm van sla een noot aan, en na een vertraging hoor ik hem; ik hoor hem echt bijna direct! Enkel bij terugluisteren lijkt ie toch steeds mis, vandaar misschien meer hier in zoeken? Of denk ik de verkeerde kant uit...?

Hoop dat ik stiekem toch iets nuttigs ontdekt heb hiermee...Hoor het graag van jullie!

Richard,

Misschien maakt dit (citaat uit de manual van de Lexicon) nog iets uit:

To hear only the live source input signals plugged into the Alpha StudioTM, turn the Monitor Mix knob fully left to Direct. To hear only the mix from the computer, turn the Monitor Mix knob fully right to Playback. The output from the Monitor Mix control is routed directly to the Line and Headphone outputs. This ability to easily control the relative levels of computer audio playback and latency-free live analog inputs is very useful when overdubbing.

Ik heb het even onderstreept.
Kun je dat eens checken?

P.S. Het zal er wel niets mee te maken hebben, maar je weet nooit.....
Of misschien vind je verderop in de manual nog iets..........?

Zou het volgende wat ik net vond tijdens het nogmaals doorspitten van de manual hier ook aan kunnen bijdragen dit te verhelpen?
vanaf Pagina 32 staat er een hoop over de keuze hoe en wat betreft de MIDI-Clock instellen namelijk, enkel heb ik hier weinig kaas van gegeten.
Ik heb echter geen 'latency' in de vorm van sla een noot aan, en na een vertraging hoor ik hem; ik hoor hem echt bijna direct! Enkel bij terugluisteren lijkt ie toch steeds mis, vandaar misschien meer hier in zoeken? Of denk ik de verkeerde kant uit...?

Hoop dat ik stiekem toch iets nuttigs ontdekt heb hiermee...Hoor het graag van jullie!

Het enige wat echt invloed zou moeten hebben zijn de timestamp aan/uit opties en directmusic of niet.

Ik heb wel gelezen dat sommige mensen zeggen dat het beter is als je inderdaad de clock reference op audio zet ipv internal (of net andersom). Ik heb hier zelf nooit iets van gemerkt alleen.

Wat je ook zou kunnen testen is of het beter is als je linksboven de knop restrain delay compensation aan zet. Zo ja, dan zou het met een plugin te maken kunnen hebben.

Wat je ook zou kunnen testen is of het beter is als je linksboven de knop restrain delay compensation aan zet. Zo ja, dan zou het met een plugin te maken kunnen hebben.

Ja, goed punt!
Heb je het al met verschillende VSTi's geprobeerd? Treed het probleem bij alle instruments op, of alleen bij één of enkele? En welke?

als ik dit zo lees is dit geen audio latency probleem.

Als ik het goed lees doe jij het als volgt:
je gebruikt de interne metronoom van cubase als referentie. Daarop speel je de noten in en dan klinkt het gelijk.

bij het afspelen laat je de interne metronoom weer lopen en dan zijn alle noten flink naast de maat van de interne metronoom.

Dat is geen audio latency dus.
Dit kun je simpel testen door de part met je midi te openen en dan zul je zien dat de noten niet bepaald strak op de metronoom staan. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld de usb driver van je KX-49 die mogelijk vertraging heeft door usb conflicten in je pc. Of je hebt je cubase grid in een andere tijdinstelling staan in plaats van beats, dan kan ook. Dat is op afstand niet zo simpel te bepalen.

Kijk eerst maar eens waar de noten staan in je grid of key editor in cubase. 10 tegen 1 dat ze daar totaal niet in de maat staan.

Dat laatste klopt, dan staan ze echt zowat allemaal ernaast, hoewel ik er na veel testen echt zeker van ben dat ik ze er wel precies (enkele missers daargelaten, mocht dat voorkomen dan hoor ik dat ook zeker!) op staan, en zo ook te horen zijn tijdens het inspelen. Echter ze lijken er toch naast opgenomen te worden en dus ook afgespeeld...
Waar treed de delay dan door op:S...

Ik had dit dus ook. Het is heel makkelijk te testen.

1) zet je latency zo laag mogelijk (1.5 of 3 ms)
2) maak een midi kanaal aan.
3) maak een audio kanaal aan.
4) maak een vst instrument aan.
5) route het vst kanaal ook naar de input van het audio kanaal met een aux.
6) terwijl je de audio opneemt, neem een midi spoor op waarop je zo strak mogelijk met de click meespeelt.
7) check nu de opgenome audio met de opgenomen midi. het verschil zou niet groter mogen zijn dan je latency. bij mij was die nu zo'n 9ms groter.

Ik heb dit uiteindelijk opgelost door een ander moederbord te kopen en heb nu nergens meer last van.

Back