Aantal verschillende geluiden in een nummer??

Mijn mening is :

Alle geluiden (dus ook bassline en percussies) moeten met elkaar in verband staan, elkaar sowiezo aanvullen en dus een vette "drive" vormen. Het moet dus eigenlijk vetter en vetter worden als er iets bij komt ipv dat je het geheel eigenlijk alleen maar verzwakt.
De timing van geluiden (en natuurlijk het geluid zelf) is vaak belangrijker dan het stapelen van geluiden (wordt alleen maar drukker en drukker)

In m'n vroege electronische werkjes, en ook in 'Cactus Velden' heb ik tracks wel tig keer gelayerd, dus constant mixdownen, die weer in een nieuwe sessie leggen, mixdownen. Dat worden exponentieel toenemende 'virtual' tracks. 1+1 bij elkaar=2, +2 + 4 + 8 + 16 + 32. Net zoiets als bacteriegroei zeg maar. Omdat ik houd van natuurlijke systemen, die je ook in muziek kunt verwerken. Je krijgt zo hele rijke, 'dikke' lagen, die lijken op granulaire synthese, die een aparte laag vormen.

Maar soms hou ik ook van simpele mono synth lijntjes. Het komt er toch op neer dat er geweldig veel tracks gebruikt worden, maar het resultaat soms toch transparant klinkt.

ligt er maar net aan heb trackjes met 3 a 4 geluiden(zonder drum kit) maar over het algemeen layer ik er maar op los zeker hoofdmelodien bestaan uit layers wat de zelfde en verschillede geluiden. akoestische instrumenten en anaolge synths neem ik twee of meerdere keren op voor een mooi stereo effect. met een beetje bouncen kan je zo al aande dertig verschillende tracks zitten voor een paar geluiden.

gaat sneller dan je denkt hoor

0Y€

de gemiddelde luisteraar (die geen muzikant is) kan veelal 3 stemmen uit elkaar houden, de hoogste stem (melodie) en de laagste stem (bas) en één (indien gebruikt) tegenstem.

De gemiddelde luisteraar (die geen muzikant is) kan maximum 5 geluiden tegelijk identificeren waarvan hij er 4 direct kan plaatsen 3 kan benoemen (uit zijn geheugen) en 2 kan nazingen, neuriën of fluiten (mits enig talent)

Mixturen (layers) definieert de gemiddelde luisteraar (die geen muzikant is) 9 op de 10 keer als één en dezelfde klank, ook al heeft hij een verticale harmonisatie.

Met die wetenschap is reeds 500 jaar muziekgeschiedenis geschreven...

Het is aan jullie om je conclusies te trekken.

Origineel geplaatst door platform
Hangt er ook helemaal vanaf wat voor muziek je maakt, maar neem maar van mij aan.. MINDER IS BETER! Iemand die stoer doet door te zeggen dattie 50 layers gebruikt ( en daar volgens mij mee aan wil geven datttie meer apparaten heeft dan jij) weet naar mijn idee niet waar die mee bezig is. Het gaat erom of het eindresultaat lekker klinkt.. toch?
Je kan met 4 tracks al een goede productie maken als je er een beetje cratief mee om gaat. :eureka:

Als je op 4 tracks geen goede muziek kunt maken kun je dat op 50 ook niet.

Ja ik heb ook lang met dit probleem gezeten maar ik leer steeds beter luisteren. Ikzelf gebruik zo weinig mogelijk en soms gooi ik er een geluidje bij als ik iets leuks 'hoor'. Over het algemeen geldt idd: zo weinig mogelijk (toch?).

In de hardhouze zijn weinig geluiden aan de oppervlakte... Het lijkt soms moeilijk welke ingredienten er rouw inzitten. Soms zijn er ontzettend veel verschillende geluidseffecten (wooshes, boombs en zjiewzzz of wazige orgelhits je kunt het zo gek niet beredeneren danwel bedenken...) en dubbele basslijnen etc.:confused:

Nja der moet niks he? Volg je gevoel ofzow...;{

groetjes en succes he...

Expossy

tja ermm wat ik gebruik. aardig wat toch. doe ook aan layeren maar als het echt om sporen gaat... op sporen doe ik meerdere soorten geluiden en program change messages dus... werkt gewoon makkelijker soms... maar goed. het hangt van het nummer af hoeveel geluiden er in komen. soms is enkel een piano met stem en wat strijkers goed en naja soms gewoon enorm veel. bass pedaaltje, drummsjien, live drums, bass, gitaar, zang, pads, solo geluidjes... hele mik mak dus...

Back