Varierende Hardstyle Snaredrum

even een snippetpoging .... (ik vind distortion helemaal niks):D heb nog nooit hardstyle gemaakt, dus be gentle :D

even een snippetpoging .... (ik vind distortion helemaal niks):D heb nog nooit hardstyle gemaakt, dus be gentle :D

Ah, je probeert hands-up te produceren? :)
Nah geintje, maar die bassline mag natuurlijk veeeeeeel rauwer.
Komt nog niet in de buurt van Hardstyle.

Ook vind ik dat je synth er niet echt goed uitkomt.
Toch leuk geprobeerd. ;)

wat gebruiken jullie voor distortion? fromage Ohmboyz? of camel?

In 2002 had dit wel leuk geweest, zéker niet verkeerd hoor, voor een allereerste poging :)

Het zit 'm over t algemeen in het boosten van freqs, zonder dat je t geheel 'opgeblazen' doet klinken, mede waarom hardstyle zo moeilijk is, het klinkt allemaal zo clean :)

dit was i.d.d. echt m'n allereerste poging, heb nog wel wat tricks up my sleeve, zal vanavond eens wat beters proberen

Die kick neigt een beetje naar een trance kick op iets hoger tempo. Zoals in 'Adagio for Strings' van Tiesto. Even opzoek:

Oh, die van Tiesto is toch wat puurder 909 zonder dist, correct me if I'm wrong.

Even los daarvan en de discussie over Hardstyle, trukendoos etc.

Muziek is in essentie gewoon communicatie. Je verteld een verhaal. In het geval van electronische muziek is dat verhaal niet in woorden maar in abstracte geluiden. Wat mensen doen om een verhaal te interpreteren is het te plaatsen in een referentie kader. Met abstract geluid gaat het dus om, klinkt als.... Die bekende truukjes zorgen ervoor dat mensen een stijl heel makkelijk een plaats kunnen geven.

Ik heb mij kort geleden in 'hardstyle' gestort. Mijn achtergrond qua muziek maken zit juist in de rock, grunge & metal. Ik zie persoonlijk niet veel verschil in het type muziek. Ik denk dat je hardstyle het best kunt vergelijken met Glam Rock. Voor de mensen die weten wat het is. Daar zijn ook bepaalde dingen heel kenmerkend en voor een buitenstaander klinken al die bands hetzelfde. De veel te hoge kopstem van de zanger, cheesy synths in samenwerking met laffe drumpartijen om de solo van de gitarist naar voren te laten komen. etc.

Ook in de 'Rock' heb je hard(ere) stijlen. Grappig genoeg heb je ook speedcore, hardcore metal dat zo naadloos over zou kunnen gaan in een digitale hardcore track. Zijn net zo eentonig (nogmaals voor de leek).

Terug naar het gebruik van truukjes, hoe meer truukjes (en hergebruik) hoe meer en makkelijker mensen de stijl een plaats kunnen geven. Herkenbaarheid is een van de belangrijkste factoren van commerciele muziek. De opmerking, "dit klinkt wel lekker" heeft vaak te maken met of de luisteraar het muziek stuk snel een plaats kan geven.

Dus geluid produceren op basis van wat het publiek wil horen = commercieel. De purist wil zich hier alleen van distantieren en is opzoek naar kwaliteit en innovatie. Echter is dit ook in de rock voor de gemiddelde muziek liefhebber een overkill aan niet te plaatsen prikkels. Neem bijvoorbeeld Dream Theater, een band met genie-en. Maar ik hoef het in mijn vriendenkring niet op te zetten.

Wat ik heb ontdekt in hardstyle is vergelijkbaar met bands als limp bizkit of korn. Je weet dat het ergens naartoe bouwt je weet dat die klap gaat komen... je bereidt je voor, break BAM BAM BAM BAM BAM. Tuurlijk is het ene inleidings leadje wat meer hiep hoi dan de ander. Het gaat hier niet om swing maar meer om een lekker scat. Overigens vindt swing in mijn mening plaats tussen de hele maten: Kick, poem pi doem doem... cha tik, Kick... en dat past er gewoon niet tussen als je een BPM hebt van Kick ... , Kick ... , Kick ... , kick kick kick.

Het klopt dat je voor deze muziek vrijwel totaal geen ritme gevoel hoeft te hebben om er op te dansen. Omdat je de maat niet hoeft te anticiperen zoals in Hip hop of Funk.

Wat IQ betreft... in ieder geval vroeger ;) ... bij mij op school (havo/vwo) had je vrijwel twee kampen alto's(Rockers, metalheads, grungers) en Housers (Trancers en gabbers). De verdeling was toen ongeveer 55% - 35%. Dan misschien 10% Hip hop, R&B, Swing beat.

Ik denk dat het voornamelijk is hoe serieus je jezelf neemt als producer. Of je nu een puistenkop bent achter een PC'tje met FL of een studio hebt van 150k.
Als je het leuk vindt om muziek en geluid te maken dan wil je toch uiteindelijk je eigen handtekening hebben dus moet je wel iets anders maken. Het is zit hem alleen in de details, als jij weigert aanspraak te doen op het referentiekader van de luisteraar dan zal je publiek enkel bestaan uit de puristen de altijd wat aan te merken hebben en eigenlijk niet gewoon lekker even van een track kunnen genieten. :P

Laatst gewijzigd:
Leuk spreekbeurt, jammer genoeg mist het een duidelijke lijn en noodzaakt het de lezer om te gissen wat je punt is of waar je dit ineens vandaan haalt.

Toch nog kudos voor de moeite, een 6.

:P

smaak

[edit]te gek stukje innoverende hardstyle van fatclap :D [/edit]

[edit2] Wat is moeilijk?? Smaak is moeilijk te vatten, vaak wijzigd het naarmate je meer beinvloed wordt [/edit2]

Laatst gewijzigd:
Ja mijn excuus, het gaat in op een aantal eerdere post in deze draad. Ik had opmerkingen moeten . Anders is er inderdaad geen touw aan vast te knopen... ;)

Eigenlijk een reactie op: dat Hardstyle allemaal hetzelfde is, weinig ruimte voor evolutie etc. en dat iedereen met een pc en toegang to youtube het kan maken.

Eeuwen oude discussie natuurlijk, en vond het leuk daar ook even wat over zeggen als voormalig buitenstaander van het genre. Al moet ik wel zeggen dat de vocal lines (lyrics) van erg laag niveau zijn. Maar dat ligt meer aan de artiest (copywriter) dan aan de muziek zelf en dat kom je overal tegen.

Anyway, ik herkende me wel in de stelling: dat kan iedereen wel maken... maar ben toch al even zoet en er is voorlopig nog niets fatsoenlijks van mijn hand gekomen. :D maar blijf het proberen!

Dat er weinig ruimte voor evolutie in Hardstyle is, dat klopt helemaal.
Wat er nu komen gaat is electro/house edits en truukjes met een HS beat erop :Z

Artiesten lijken allemaal wel zoekende op dit moment en velen bevinden zich op een kruispunt, of Pop gaan, sorry ik bedoel Dance of ze blijven "underground" en dus meer trouw aan de harde kern van de sound. Maar dit is in alle genre's op het moment lijkt wel.

En iedere jojo met FLstudio op z'n pc kan toch hardstyle maken? :)

... En iedere jojo met FLstudio op z'n pc kan toch hardstyle maken? :)

't is toch ook leuk als het hier een beetje door de keuring komt. Leden hebben hier nog meer dan genoeg op elkaar aan te merken. Opbouwend uiteraard maar toch. Voordat er een nummer van iemand hier wordt afgemixt hebben al heel wat critici hun mening over uitgesproken. Of in ieder geval van delen van het nummer. Dus iedere jojo...?

Dan heb je het over of iets goed is of niet, een erg rekbaar begrip..

Iemand die goed is die hoeft het hier niet te laten keuren zeg ik weer op mijn beurt.

Sla youtube erop na, ja.. iedere jojo. :)

nee hardstyle is nog lang niet dood, ik denk zelfs dat het een van de genres is die veel potenties heeft. Vooral onder jongeren waartot ik ook toe behoor.

het is trouwens ook niet zo dat iedere puistenlikker met fl en een pc hardstyle kan maken, want er komt veel meer bij kijken dan een sample kick en een nexus lead. Waarschijnlijk klinkt het dan voor geen hol. Het is het afstemmen van zo veel elementen van een hardstyle track op elkaar dat het zo moeilijk maakt, de juiste distortion daar, de sublaag net iets harder daar, dat soort kleinere dingetjes, dat maakt de hardstyle track.

Niet dat ik een expert ben ofzo of dat ik perfecte hardstyle kan maken maar mijn punt is dat hardstyle absoluut niet dood is en dat het ook absoluut niet makkelijk te maken is.

EDIT:

Het is trouwens zo dat ik hardstyle echt moeilijk om te maken vind, daarom is het zo`n uitdaging. Het maken van een hiphop of house plaat gaat me namelijk met gemak af

Voor jou is het misschien niet dood, voor mij echter wel. Alles klinkt hetzelfde. Er zijn nog een paar producers die af en toe iets anders proberen maar 80 % van de tracks klinken hetzelfde. Tegenwoordig moet je gewoon zoeken naar goede nummers. Naar mijn mening kan je zoiets niet "levend" noemen.

Maar goed, daar kunnen sommigen anders over denken. Het publiek wilt iets simpels en dus krijgen ze het ook.

Back