Muzikanten op het forum

Hieer ben ik best wel in geïnteresseerd...

Wout

De NL2 klinkt natuurlijk heel anders dan een juno. Maar ik probeer ze vaak zo goed mogelijk te benaderen. Ook gebruik ik ik vaak 2 presets tegelijk (heb geen kaartje voor performences) waarbij ik een op unison zet en de ander strak laat.

Remco

Jarenlang toetsen gespeeld in diverse pop/rock bandjes. Door een gebrek aan tijd, zin en talent (van mezelf dan) daar een paar jaar geleden mee gestopt maar sinds kort wel weer thuis lekker met muziek bezig. M'n hart ligt toch voor een groot deel bij electronische muziek en ik vind het een stuk leuker om mezelf af en toe tussen alle apparatuur op te sluiten in m'n eigen studiootje dan voor de zoveelste keer dezelfde pophits op een suf feestje te spelen.

Qua apparatuur maakt het ook nogal uit. In een gemiddeld bandje speel je toch voornamelijk piano/rhodes, hammond, strings/pads en soms wat blazers hoewel ik blazerspartijen uit toetsen altijd wat knullig vind klinken, maar ja als toetsenman moet je eigenlijk zorgen voor ale geluiden die de gitarist niet kan maken. Voor de band speelde ik meestal alleen met de Kurzweil en soms de JV80 erbij omdat een extra metertje toetsen vaak wel handig is, hoef je niet zoveel heen en weer te switchen tussen geluiden.

Qua apparatuur maakt het ook nogal uit. In een gemiddeld bandje speel je toch voornamelijk piano/rhodes, hammond, strings/pads en soms wat blazers hoewel ik blazerspartijen uit toetsen altijd wat knullig vind klinken

Wat voor sounds je gebruikt is natuurlijk altijd afhankelijk van de muziek die je maakt. Uit jouw omschrijving denk ik dat jij vooral bezig bent geweest in coverbands. Met eigen werk is dit al veel gemakkelijker zelf in te vullen.

Trompetten zijn idd erg vervelend om te spelen, dit zal ik zelf dan ook nooit doen. Ik speel alleen met sounds die ook daadwerkelijk bij een toetsenist thuis horen. Zelfs accordeon zal ik niet halen uit een toetsenbord. Vaak beperk ik mijzelf dan per band ook tot een bepaalde selectie sounds. Hierdoor krijg je meer een geheel qua sounds in een band en creëer je een eigen geluid en door deze beperking wordt je ook creatief.

***Kan iemand mij uitleggen hoe ik youtube filmpjes kan toevoegen***

Wat voor sounds je gebruikt is natuurlijk altijd afhankelijk van de muziek die je maakt. Uit jouw omschrijving denk ik dat jij vooral bezig bent geweest in coverbands. Met eigen werk is dit al veel gemakkelijker zelf in te vullen.

Trompetten zijn idd erg vervelend om te spelen, dit zal ik zelf dan ook nooit doen. Ik speel alleen met sounds die ook daadwerkelijk bij een toetsenist thuis horen. Zelfs accordeon zal ik niet halen uit een toetsenbord. Vaak beperk ik mijzelf dan per band ook tot een bepaalde selectie sounds. Hierdoor krijg je meer een geheel qua sounds in een band en creëer je een eigen geluid en door deze beperking wordt je ook creatief.

***Kan iemand mij uitleggen hoe ik youtube filmpjes kan toevoegen***

Gewoon de link er in plakken.

Precies mijn mentaliteit, ik gebruik alleen piano, rhodes en andere EPs, orgels, synth-sounds, en heel af en toe strings, maar ook dat liever niet. Ben ook erg blij dat ik in een band speel waar trompetgeluiden etc. niet worden gebruikt. Als we behoefte hebben aan een accordeon o.i.d., kopen we met z'n allen een zo'n goedkoop mogelijke en zorg een van ons wel dat ie het leert spelen. Zo'n accordeon, of andere minder gebruikte instrumenten, op het podium staat ook wel gaaf vind ik persoonlijk.

Als we behoefte hebben aan een accordeon o.i.d., kopen we met z'n allen een zo'n goedkoop mogelijke en zorg een van ons wel dat ie het leert spelen. Zo'n accordeon, of andere minder gebruikte instrumenten, op het podium staat ook wel gaaf vind ik persoonlijk.

Volledig met je eens! Heb zelf ook een accordeon aangeschaft. Koste me geloof ik 150 euro en daarvoor had ik een mooie hohner student!

Laatst gewijzigd:
Zolang je er maar geen melodica bijhaalt !

Maar serieus: ik speel ook in een band (of "groepje" zoals dat hier in Vlaanderen heet), maar wel vooral echte "synth" geluiden inclusief sequences, arpeggios en veel effecten zodat het niet opvalt dat ik niet écht kan spelen (als hier: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=129177). Weet niet of dat telt als "muzikant"....

We spelen al zo'n 20 jaar samen (met in totaal zo'n 5tal optredens, denk ik !) - vroeger Nederlandstalige (punk ?) rock (beschreven als "een professor Zonnenbloemachtige figuur met zijn vierkant draaiend combo" in Humo's rockrally preselecties) - nu iets meer bezadigde electronische muziek (onderweg de drummer wel kwijtgeraak aan Grim http://www.grimhouse.com/). Voeger speelde ik bas & synth, nu nog enkel synth. Hier staan veelal oude nummers http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=905231.

Joris

Laatst gewijzigd:
Goh, ja. Het mag wel eens hoor maar ik herinner me een keer op Pukkelpop dat ongeveer elke groep die we zagen een melodica bovenhaalde (inderdaad we zijn niet naar Placebo gaan zien ...). Ik vind het toch geen fantastisch goed klinkend instrument. New order mag natuurlijk alles spelen - zelfs mongoolse neusfluit voor mijn part. Joris

Goh, ja. Het mag wel eens hoor maar ik herinner me een keer op Pukkelpop dat ongeveer elke groep die we zagen een melodica bovenhaalde (inderdaad we zijn niet naar Placebo gaan zien ...). Ik vind het toch geen fantastisch goed klinkend instrument. New order mag natuurlijk alles spelen - zelfs mongoolse neusfluit voor mijn part. Joris

Wat jij zegt, het mag wel eens. We gebruiken hem ook niet vaak, alleen als het echt erbij past volgens ons. En ik ben met je eens dat 't in het geval van dat New Order-nummer niet echt past nee.

Back