Definieer "Producer"

Nisei

Ouwe rot
Vroeguh was een producer iemand die door een band werd ingehuurd bij studio opnames. De persoon had een hoop technische kennis in huis en kon soms voor een groot deel de "sound" van een band bepalen maar schreef verder geen nummers.
Nu hoor ik het woord te pas en te onpas en krijg ik steeds meer het idee dat men het over een muzikant heeft die in een eigen studio muziek zit te maken. En dan met name electronische muziek. Iemand die in z'n uppie in een studio een plaat opneemt met behulp van gitaar, drum, bas en zang heb ik nog nooit iemand een producer horen noemen.
Wat is nou in jullie ogen een producer?

[edit] Damn, kan de tikfout in de topictitel niet meer editen :( [/edit]

Iemand die muziek/nummers maakt ipv bijv. plaatjes draait.

Er is ergens een geluidsfragment van Jim Morrison te horen waarin hij voorspeelt dat in de toekomst iedereen in zn eigen kamer met zn eigen machines muziek zit te maken....

Welkom in de toekomst. :okdan:

Al ben ik het wel met je eens dat het een beetje een verzamelnaam is geworden voor van alles en nog wat.

Ik kan ook niet meer helemaal volgen wat men tegenwoordig nog allemaal onder de naam "producer" gooit.

Als jongste ouwe lul van SF denk ik nog steeds in de klassieke engineer + producer + artiesten in een studio, eventueel met nog enkele studio (sessie)muzikanten.

Engineer: zorgt ervoor dat op technisch vlak alles goed loopt, brengt de technische oplossingen aan voor de creatieve input van band en/of producer

artiesten: "de band". De mensen die met het creatieve (basis)idee komen en inspelen + inzingen.

studiomuzikanten (sessiemuzikanten): spelen een deel van de muziek in, maar (vaak) zonder creatieve inbreng. Horen niet bij de band.

Producer: de persoon die ervoor zorgt dat de ruwe creatieve basisideeën van de band uitmonden in een coherent geheel dat aan het begindoel voldoet. Hij heeft dus ook een creatieve inbreng. Maar daarnaast ook een commerciële, en hij is een soort coach van de band. Hij zorgt ervoor dat de drummer niet altijd stoned is, dat de band dat nummer opnieuw inspeelt als het nog niet perfect klonk, hij schaaft die popsong bij zodat het radiovriendelijker wordt indien gewenst, hij zorgt ervoor dat het album coherent klinkt, hij bewaakt die "sound" die hij in gedachten had voor het album.

Dan heb je ook nog een master engineer, maar dat is een zuiver technische kwestie van de opnames goed op het verdeelmedium krijgen. Ook een kunst hoor.

Waar plaats je dan iemand die bv beats maakt voor een (nog niet bepaald) ander? Tja, ik weet het ook niet...

Waar plaats je dan iemand die bv beats maakt voor een (nog niet bepaald) ander? Tja, ik weet het ook niet...

Dat ben ik dus en ik ben als iemand het vraagt gewoon een kneus die beats maakt (eigen woordenkeus :P ) echt jezelf producer noemen met je gekraakte versie van Fruity Loops 3 roept bij mij een :dubbel: op.

Dank u voor de correctie, onbekende mod :)
Nicolas 2000: Ja precies, wat jij daar heel gedetailleerd beschrijft was ook mijn idee van de verschillende "functies" bij een opname. Maar goed, die termen zijn dus momenteel blijkbaar niet meer helemaal up to date...

Laatst gewijzigd:
Dat ben ik dus en ik ben als iemand het vraagt gewoon een kneus die beats maakt (eigen woordenkeus :P ) echt jezelf producer noemen met je gekraakte versie van Fruity Loops 3 roept bij mij een :dubbel: op.

Kijk, dat vind ik nu verkeerd.

Of je nu op emmers en potten slaat, of de beste duurste topsynthesizers gebruikt, of je bestaande klanken via bv. fruity-loops tot een melodieus geheel kan bundelen.... een goed nummer is een goed nummer.

Dus als referentie voor een producer stellen dat "hij dat niet is" als hij samples plakt klopt volgens mijn bescheiden mening niet.

Het woord producer heeft meerdere betekenissen voor gebruik in verschillende situaties. Niet echt "welkom in de toekomst", maar "taal" waar dit wel vaker gebeurt.

Helemaal mee eens Nicholas2000! Ik denk er precies zo over.
In mijn band bedenk ik de basis ideeen, die ik in mijn muziek hok maak, waar we vervolgens met de groep aan werken.
Ik zou mezelf dus nooit een producer durven en kunnen (of willen) noemen, meer een liedjes schrijver/maker.

grenzen vervagen jongens. tegenwoordig is iedereen met internet toegang "producer"

aangezien heel het 'studio' gebeuren geevolueerd is, zal ook de term 'producer' een nieuwe invulling kunnen krijgen.
Zoals hierboven beschreven had je best wel wat mensen nodig om een nummer op een cd te krijgen.
Als je zelf op je eentje nummers maakt en deze zo kan afwerken dat ze op een cd terecht kunnen komen, zou je kunnen veronderstellen dat je een aantal rollen opneemt die vroeger of nu nog bij groepjes meestal door verschillende mensen werden gedaan.
Ik denk dat 'producer' bij veel electronica artiesten er voor staat dat ze zélf het nummer hebben bedacht, in mekaar gestoken ,afgemixt hebben en eventueel klaar gemaakt voor cd of mp3 release.
Is er een term die beter de lading zou dekken voor deze mensen ?

Jawel, gewoon artiest. En dan bij de credits vermelden: Produced by [naam artiest]
dat gebeurt al jaren zo. Het is niet alleen iets van de laatste jaren dat 1 persoon het hele traject van nummers schrijven tot het op de plaat zetten in zijn/haar eentje doet. Gary Numan doet het al vanaf 1978 of zoiets. Niemand noemt die man Producer.

aangezien heel het 'studio' gebeuren geevolueerd is, zal ook de term 'producer' een nieuwe invulling kunnen krijgen.
Zoals hierboven beschreven had je best wel wat mensen nodig om een nummer op een cd te krijgen.
Als je zelf op je eentje nummers maakt en deze zo kan afwerken dat ze op een cd terecht kunnen komen, zou je kunnen veronderstellen dat je een aantal rollen opneemt die vroeger of nu nog bij groepjes meestal door verschillende mensen werden gedaan.
Ik denk dat 'producer' bij veel electronica artiesten er voor staat dat ze zélf het nummer hebben bedacht, in mekaar gestoken ,afgemixt hebben en eventueel klaar gemaakt voor cd of mp3 release.
Is er een term die beter de lading zou dekken voor deze mensen ?

Kluizenaar? ;)

Maar inderdaad, gewoon zoals de afgelopen halve eeuw doen:

"written, performed and produced by ...." En die man is dan een artiest. "studioartiest" werd wel eens gebruikt, of "recording artist", hoewel deze termen ook weer in andere betekenissen gebruikt worden.

Wat mij betreft is het "written, performed and produced by" gedoe dus het duidelijkst. En als ze je vragen wat je doet: "ik maak muziek".

ik denk gewoon dat de terminologie in het geval van een (electronisch) éénmansproject en een 'groep' die een nummer wil opnemen verschillend is
mezelf nu plots 'studioartiest' noemen omdat ik op mn eentje in mn studio tracks maak, vind ik eigenlijk nog hoogdravender klinken dan producer.
zo 'n 'artiest' voel ik me niet.
ik produceer geluiden die soms klinken als tracks en die ik -in dat geval- afmix zodat ik ze op een cd kan zetten...het woord dat deze acties het best samenvat is 'producen' (in zn letterlijke betekenis)
als -door de tijd heen- het woord producer een bepaalde inhoud heeft gekregen kan dat goed zijn, maar belet het me toch niet om het in zn meest oorspronkelijke en originele betekenis te gebruiken, nl iemand die iets produceert ('maakt')

producer [prəˈdjuːsə]
n
1. a person or thing that produces

One that produces, especially a person or organization that produces goods or services for sale

Jawel, gewoon artiest.
Volgens mij willen mensen dat woord niet gebruiken omdat het 1) hun te pretentieus klinkt of 2) het impliceert dat ze hun dingetje ook op 't podium doen.

Als je alles in de studio zelf doet vind ik "producer" een prima term.

Kijk, dat vind ik nu verkeerd.

Of je nu op emmers en potten slaat, of de beste duurste topsynthesizers gebruikt, of je bestaande klanken via bv. fruity-loops tot een melodieus geheel kan bundelen.... een goed nummer is een goed nummer.

Dus als referentie voor een producer stellen dat "hij dat niet is" als hij samples plakt klopt volgens mijn bescheiden mening niet.

Volgens mij begrijp je mij verkeerd, ik doelde meer op de 'producer' die zoveel van zn hobby houd dat ie zelfs Imageline's 3x keer over de kop zo dure progamma illegaal verkrijgt en dan tegen zn maties op het schoolplein zn nieuwste frituurvette geproducede track staat te showen.

Back