Simpele 'truc' om natuurlijker te klinken

Ik sample ook alles voor mijn muziek. Dat geeft al wat meer leven/natuurlijkheid voor mijn gevoel.

Maar qua drums kan het zelfs dan nog soms wat stijf zijn. Wanneer je bv maar 1 goeie kick, snare, hihat hebt. Wat dan goed werkt naast het unquantizen (wat in mijn oortjes stiekem beter werkt met programmeren/nudgen, maar goed..😉) is elke hit een net iets andere pitch, volume, filter/eq en envelope geven. Vooral op hihats is dat master!

En verder idd alles automaten. Filters, panning, reverbs, tapedelays.. allessss

Ik sample ook alles voor mijn muziek. Dat geeft al wat meer leven/natuurlijkheid voor mijn gevoel.

Maar qua drums kan het zelfs dan nog soms wat stijf zijn. Wanneer je bv maar 1 goeie kick, snare, hihat hebt. Wat dan goed werkt naast het unquantizen (wat in mijn oortjes stiekem beter werkt met programmeren/nudgen, maar goed..😉) is elke hit een net iets andere pitch, volume, filter/eq en envelope geven. Vooral op hihats is dat master!

In bitwig zitten standaard wat handige tools voor. Zo is er bijvoorbeeld een soort envelope follower die op basis van een threshold een andere sample kan triggeren.

Wat imo goed werkt is het quantizen op een vet gespeelde echte drumbreak.
En daarna wat randomizen. Zou met elke daw moeten kunnen.

Wat ook echt vet is imo, verschillende shuffle settings gebruiken voor verschillende geluiden.
Dus bijvoorbeeld een 16th shuffle op de hihats en dan een 8th shuffle op de tamboerijn. En vervolgens weer wat randomizen.
.-.-.-.-.-.-.-
. - . - . - .

Het randomizen en probability op daws zijn handige hulpmiddelen om een beetje van een repetitief karakter af te komen maar het blijft een beetje behelpen vind ik toch wel.
Het blijft gewoon lastig om bijv op een goede manier een instrumenttrack te maken op een daw.
Daarmee bedoel ik te zeggen dat een mens speelt met een bepaalde dynamiek op een instrument; dwz er is een bedoeling wanneer iemand wat harder of zachter speelt en dat krijg je gewoon niet voor elkaar in een daw of je moet handmatig de velocity aanpassen en da's een heel werk als je dat op de pianoroll moet doen.
Voor sommige muzieksoorten is dat geen probleem dat het niet zo menselijk klinkt maar voor sommige stijlen vind ik het niet echt goed.

Wat imo goed werkt is het quantizen op een vet gespeelde echte drumbreak.
En daarna wat randomizen. Zou met elke daw moeten kunnen.

Wat ook echt vet is imo, verschillende shuffle settings gebruiken voor verschillende geluiden.
Dus bijvoorbeeld een 16th shuffle op de hihats en dan een 8th shuffle op de tamboerijn. En vervolgens weer wat randomizen.
.-.-.-.-.-.-.-
. - . - . - .
Ja, ik baal zo dat dit in Logic’s step sequencer niet kan. Daar kan je alleen swing to passen op de gehele sequence, maar niet individueel voor iedere lane een aparte setting.

Voor de rest is die sequencer nagenoeg 200% compleet.

De sequencer in XLN Audio XO kan dit daarentegen weer wel. Maar die heeft andere beperkingen.

Aanvulling op de tip in post 1:

Niet 1 CC maar 2 of 3 tegelijk handmatig automaten.
Dit is common practice met orchestral libraries (cc 1 voor dynamics, cc 11 expression voor volume en soms een derde voor modulation).
Hier worden dan faders voor gebruik, die je alledrie met 1 hand tegelijk kan bedienen.
De feel die dit op een gegeven moment geeft (na wat wennen wellicht) maakt het een aardig expressief geheel.

Met synths kan dit natuurlijk ook.
Ik hang graag de Cutoff en de LFO depth aan twee faders
En soms de LFO speed erbij.
Of volume erbij..
Meer dan 3 vind ik te ingewikkeld, maar met een touche kan je wel leuk met 4 tegelijk aan de gang (al wissel je op de X as tussen 2 CC en staat er altijd één van de twee op 0).

Leuk! :)

Back