Simpele 'truc' om natuurlijker te klinken

bombario

Gepokt en gemazeld
Ik wil even een tip delen. Ik probeer al lang mijn muziek minder steriel te laten klinken. Sinds kort neem ik automation zoveel mogelijk handmatig op, en dat pakt echt goed uit. Zeker als je het beeldscherm uitzet als je opneemt.

Mijn Novation LaunchControl is altijd binnen handbereik, en via Midi Learn kan ik makkelijk parameters toewijzen aan draaiknoppen in Studio One. Ik automatiseer nu ook regelmatig bussen handmatig, om bijvoorbeeld strings op het gehoor wat harder en zachter te zetten. Of een Ride langzaam op te laten komen. Dat werkt echt goed en het maakt nummers levendiger.

Van het weekend las ik een producer die zei dat hij zijn studio wil gebruiken als zijn drumstel: echt op gevoel. Dat vind ik een mooi streven, en het is iets waar je niet meteen dure nieuwe plug-ins voor nodig hebt.

Bij deze gedeeld 😀

Van het weekend las ik een producer die zei dat hij zijn studio wil gebruiken als zijn drumstel: echt op gevoel. Dat vind ik een mooi streven
Ja, goede tip natuurlijk.
Hoe meer je live inspeelt en aan de knoppen draait zal het des te natuurlijker klinken uiteindelijk.
Betekent idd dat je zoveel mogelijk hands on bezig moet zijn alhoewel het lastig blijft omdat je maar 2 handen hebt dus voor een zeker percentage blijf je alijd van automation afhankelijk.
Maar zoals een drummer lukt nooit helemaal want tijdens het spelen op een instrument drums, piano of wat dan ook heb je altijd een eigen dynamiek en die kan je met een daw en allerlei plugins nooit precies zo voor elkaar krijgen maar je kan wel een heel eind komen.
Ligt ook aan de muziek die je maakt vind ik; als je bijv trance of techno maakt is de dynamiek niet onbelangrijk maar minder belangrijk misschien want juist een zekere repetitiviteit is voor die muziek toch van belang.
Bij een jazz improvisatie of een klassiek stuk waar die dynamiek en frasering veel belangrijker zijn is dat toch weer anders.

Laatst gewijzigd:
alhoewel het lastig blijft omdat je maar 2 handen hebt dus voor een zeker percentage blijf je alijd van automation afhankelijk.
Je kunt ook vaker automation opnemen he? Dat doe ik ook. De eerste keer het filter op de lead en de tweede keer het volume van de strings die eronder zitten. Misschien kan ik het op termijn met 2 handen tegelijk, maar nu nog niet 😁

• Duimpje
Duimpjes: Ein
Ik sla idd even over. Je observatie an sich is juist, maar IMHO niet tip waardig.
Voor jou misschien, maar voor mij opent het een nieuwe wereld. Ik kocht vorig jaar voor mijn live-set een LaunchControl XL en kan nu al niet meer zonder in mijn studio. En ik ga dit zeker nog veel meer inzetten in mijn 'in the box' studio. Het kost wat meer tijd dan lijntjes trekken, maar ik ben nu al blij met het resultaat.

Heb je in het verleden je MC-505 nooit naar Cubase gemapped dan? zit je na al die jaren pas nu in je controller fase?
Nauwelijks en hij is al jaren buggy. Spuugt onbedoeld ongewenste midi-data uit en ik krijg dat er niet uit. Ik heb ook altijd weinig met hardware gewerkt. Lijntjes trekken gaat ook sneller, maar dat maakt muziek dus heel doordacht. Sweepje open, sweepje dicht. Ik zou wel meer hardware willen hebben, maar dat past dus niet in dit huis. En de LaunchControl is gelukkig klein en past bovenop mijn midi-keyboard.

Nu ik nog even hardop denk: ik ben ook wel erg van het visueel muziek maken. Tenminste, achter mijn DAW. Niet achter de piano. Maar het is heel verleidelijk om alles glad te poetsen in een DAW en voorbij te gaan aan je oren.

ik ben ook wel erg van het visueel muziek maken. Tenminste, achter mijn DAW. Niet achter de piano. Maar het is heel verleidelijk om alles glad te poetsen in een DAW en voorbij te gaan aan je oren.
Dit is denk ik een betere essentie en een waardig onderwerp: luister je, of kijk je en zit je vast in bekende patronen.

Nu ik nog even hardop denk: ik ben ook wel erg van het visueel muziek maken. Tenminste, achter mijn DAW.
Dit is denk ik een betere essentie en een waardig onderwerp: luister je, of kijk je en zit je vast in bekende patronen.

Ja, kan me voorstellen dat achter een scherm dat je geneigd bent om dan naar het visuele aspekt te kijken, daar heb je met alleen maar hardware en een mengtafel geen last van natuurlijk. :)
Gewoon eraan wennen dat je vaker je ogen even dicht doet of afwendt van het scherm zodat je alleen maar je oren gebruikt.

Ik doe zowat alles handmatig ( non quantised) en gebruik ook veel probability modes. Een tijd geleden heb ik een ERM Multiclock aangeschaft, die alles rete-strak maakt en ook zeer accurate midi info doorlaat naar elke sequencer.

Bij mij gaat het erom welke soort muziek ik maak, hoe strak of los het moet zijn.

Het is altijd goed om opties te hebben.

Mijn devies is: Vertrouw je oren en stop met staren naar een scherm.

Ik heb dat bij mijn laatste experiment ook gedaan voor het eerst. Live opnemen terwijl ik aan de filters van mn synth aan het draaien was. harstikke "lekker"!

alleen heb ik toen de audio direct op genomen. Ik weet die Synth ook midi learn kan, maar ik weet eigenlijk nog nauwelijks wat dat betekent lol.
heb ik goed begrepen dat je daarmee de hardware parameters als midi-data in je daw kan overzetten? (dacht zoiets in de manual gelezen te hebben, maar dacht toen "dat komt later wel")

Heeft iemand een bron waarin het process een beetje handig beschreven staat? Ik zal ook de handleiding van de synth er weer eens bijpakken, want ik vind dat toch ook wel leuk om vooral veel interactie met de hardware te hebben.

Heb ik goed begrepen dat je daarmee de hardware parameters als midi-data in je daw kan overzetten?
Ik gebruik het bij VST's. Dan draai ik aan bijvoorbeeld het filter op een syth, selecteer Midi Learn en draai daarna aan een draaiknop op mijn midi-controller. Dan zijn ze gekoppeld en kan ik automation live opnemen. Bij hardware stuurt een knop of slider al meteen midi uit, lijkt me. Dan hoef je dat niet eerst te koppelen via Midi Learn.

leuk man, heb t aan de praat. werkt supermakkelijk ^^
Ik ben gewoon nog zo groen met al deze shit, dat ik soms niet eens weet wat ik wil weten :D
weer wat geleerd. daarom kom ik hier dus!

Na veel midisync problemen (die nu zijn opgelost overigens) was in het even zat en ging voor de gein even aan de slag met wat random vsts (omnisphere m.n.) en zo gewoon random wat melodietjes te samplen in de sp-16. En daarna dan in de sp-16 dan wat verder uit te werken, met wel wat externe fx enzo.

Dit was echt even een verademing omdat ik echt het gevoel daadwerkelijk weer muziek te maken met al het menselijke gevoel dat handmatig inspelen en een track zo organisch op te bouwen.

Ook niet teveel nadenken, even wat tweaken en hup.. samplen.

Zeker niet geschikt voor complex gedoe maar voor wat meer ambient gedoe zeker wel doeltreffend!

Ik heb het wel eens geprobeerd maar ik vind het heel leuk om te automaten bij jams, ik heb sinds kort een nanokontrol 2, lekker compact en past makkelijk naast mijn keystep. Maar het werkt bij mij niet om tracks mee op te nemen, ik mis dan de subtiliteit. Ik heb al gauw de neiging dat ik aan de knopjes wil draaien op momenten dat het eigenlijk niet nodig is, en als ik dan eenmaal draai draai ik het te ver open.

Beetje swing op je HiHats, Humanize in Logic, VCO drift (als je VA synth dat als optie heeft). Met LFO en Envelop gecombineerd wat rommelen etc helpt ook vaak al wat meer:

Back