vreemde drumsynth!

Als je hem open hebt.... Op de print kun je aan de elco's vaak herleiden waar welke spanning op aangesloten moet worden.

vlak na de adapter plug zitten in de meeste gevallen ontkoppel elco's. Voor de plus en de min 15 volt zijn dat twee kleineren elco's die via de nul aan elkaar zitten. +15v +{]-0+{]- -15v

De 5 volt elco heeft meestal een wat hogere capaciteit. en een lage werkspanning.

de werkspanning van deze ook de elco's is een indicatie (bij een 6V elco weet je dat daar 5V op moet)

je kunt de pinout van bepaalde IC terug zoeken (google) en dan terug meten. bv:

7400 serie pin 7=0V pin 14=5V
Enkele opamp (741) pin 4= -15V pin 7=+15V
Dubbele opamp (TL082) pin 4=-15V pin 8=+15V
uad opamp (tl084)pin 4=+15V pin 11=-15V

Verder moet je kijken of er spanningstabilisatoren in zitten, als dit het geval is, dan heb je een hogere spanning nodig.

Hmmm,...ik zou niet te veel naar de spanningswaardes op de elco's kijken want die zijn soms meer dan 100% ovegedimensioneerd.
Het kan maar zo zijn dat er een elco gebruikt is van bijv. 47uF/50Volt terwijl er maar 15Volt op wordt gezet.
Je wilt niet weten wat er kan gebeuren als je bijv. 40 volt zou gebruiken. (Er stond toch 50 Volt op de Elco?).

En dan nog dit:
Ik gebruik bijvoorbeel bij het recappen condensatoren van 1uF/50Volt waar eerst 1uF/16Volt zat.
Simpelweg omdat de specs van de nieuwe elco een stuk beter is dan de originele waarde.

Aan de hand van het lijstje van de 7400 en de opamps heb je veel meer. Ga daar maar van uit dan zit je veel beter.

ik zou ook bijna dingen als yeehaa! gaan roepen:mexico:

let wel, ik bedoel niet dat je de spanning op de elco's staat aansluit maar je kunt er wel vaak aan afleiden wat de analoge spanning is en wat de 5 volt.

het ontkoppel circuit is voor de analoge voeding is meestal goed te herkennen, want het is symmetrisch. je kunt bepalen wat de plus en de min is aan de hand van polariteit van de elco's. 'verder weetje dat de voedingsspanning onder de waarde zal liggen die op de elco staat want dat is zijn maximale werkspanning van de elco's

Elco's in commerciƫle apparaten zijn meestal niet zwaar over gedimensioneerd want dat kost ruimte op de print en ook geld.

7400 is maar een voorbeeld (bv staat er) maar de pinout voor Vcc en Vee in nog steeds vaak gebruikt.

Het gaat er om dat je kijkt wat er aan componenten op het board zit en het dan opzoekt.

De beste opties zijn:
Probeer een originele adapter te vinden en kopieer deze. (op Google zijn lotgenoten te vinden.....)
Probeer het schema te vinden, maar dan moet je nog uitkijken dat je de aansluiting niet spiegelt
Vind iemand die verstand heeft van jouw apparaat
Vind iemand met elektronica kennis en laat die het uitzoeken (er blijft altijd wel een risico dat het toch fout gaat) mischien ben je dit zelf.

cactus_desert_drums.jpg

sequencer.de:
Cactus Desert Drums
very rare, I owned one of these in the 80ies, some kind of mixture but most of the sounds are digital samples that are burned on an eprom inside, it is modular, so you could insert the modules you wanted to.. the guy who owned it after me expanded it to full .. some parameters are adjustable and I triggered it by a TR808 those days..

Request for: SOUNDS!!! 8)

hoe dit nou weer modulair moet wezen >???
wel mooie machiene
trixer simmons ook erg tof
dirk witte in amsterdam,...dus hmmmm

Back