Betrouwbare, portable HD voor backups? (PC+MAC)

inderdaad, met raid een mirror maken, dan heb je een back-up.
RAID is geen backup!

Een RAID configuratie voorkomt verlies van gegevens en tijd wanneer 1 schijf "crashed" door exact dezelfde gegevens tegelijkertijd op 2 (of meer) schijven te zetten.
Een domme-gebruikers-actie of virusinfectie kan je dan nog steeds al je gegevens kosten. Ook bij een "opgeblazen" systeem door blikseminslag helpt het je niks.

Een backup is een offline kopie van je gegevens die in "de kluis" ligt. Hiervan heb je er bij voorkeur ook meer dan 1, maar alles is natuurlijk beter dan geen backup.

De HD zelf maakt niet zoveel uit. Ook in de onbekende merken zit uiteindelijk een WD, Seagate, Samsung oid. Een betrouwbare backup hangt dus af van A: je eigen discipline om altijd tijdig een copie te maken of B: de software die je gebruikt.

RAID is geen backup!

:halleluja

Iemand die het begrijpt. RAID kan de beschikbaarheid van data verhogen en performance verbeteren (afhankelijk van het gekozen RAID level, RAID-0/Striping geeft je bij de crash van een schijf nog steeds totaal data verlies. Met RAID-1/Mirroring kun je je leessnelheid effectief vergroten). Het is in geen geval een vervanging voor een backup.

Laatst gewijzigd:
Ik heb slechte ervaring met Maxtor externe schijven en alles van LaCie.

Die WD books werken prima. Mocht je een raid systeem willen maken, neem dan geen Conceptronic spul over ethernet, want dat is retetraag.

Ik heb slechte ervaring met Maxtor externe schijven en alles van LaCie.
Dat soort uitspraken zijn vaak gebaseerd op toevalstreffers. De één moet niks van Seagate hebben, weer een ander niks van WD en ga zo maar door. Als die merken echt niet zouden deugen hadden ze allang een slechte naam gekregen en kocht niemand ze meer. Ik heb van alle grote merken minimaal 25 schijven in gebruik gehad en er is wat dat betreft echt geen patroon te ontdekken. Het kan natuurlijk altijd treffen dat je een schijf van een foute batch hebt en als die dan wordt vervangen door een andere schijf van diezelfde batch dan ga je natuurlijk al gauw het merk de schuld geven.

Iemand die het begrijpt. RAID kan de beschikbaarheid van data verhogen en performance verbeteren

ik ben het hier niet helemaal mee eens, want wat als je RAID 5 of 6 draait? dan mogen er een of twee discs overlijden en blijft de array werkend. ook een systeem als Drobo is ingericht als backup. wanneer is iets failsafe en redundant gebackuped?

Dat soort uitspraken zijn vaak gebaseerd op toevalstreffers. De één moet niks van Seagate hebben, weer een ander niks van WD en ga zo maar door. Als die merken echt niet zouden deugen hadden ze allang een slechte naam gekregen en kocht niemand ze meer. Ik heb van alle grote merken minimaal 25 schijven in gebruik gehad en er is wat dat betreft echt geen patroon te ontdekken. Het kan natuurlijk altijd treffen dat je een schijf van een foute batch hebt en als die dan wordt vervangen door een andere schijf van diezelfde batch dan ga je natuurlijk al gauw het merk de schuld geven.

Maxtor is overgenomen door Seagate en is daar nu het B-mark van.
Het jammere hiervan is dat Seagate nu in hun gewone lijn Maxtor schijven mixt met Seagate.
Je weet dus niet meer welke schijf je krijgt zonder 'm open te maken...

Het is niet te zeggen dat een bepaald merk slecht is maar meer een batch van een bepaald merk.

Sowieso zijn Harddisken niet gemaakt om backups mee te maken.

Het magnetisme op HDs is geoptimalizeerd voor snelheid en grote veranderingen. Dus veel een vaak van data wisselen. Het maakt niet zoveel uit of de magnetische naalden 100% goed zijn gericht.
Ook gaan na lange tijd stilstaan de koppen die op de platen rusten, aan de platen vastplakken doordat het smeermiddel uithardt.

Het enige echt goeie medium voor backups is tape. Tape en de data erop hebben een bewezen houdbaarheidsdatum van meer dan 30 jaar.

ik ben het hier niet helemaal mee eens, want wat als je RAID 5 of 6 draait? dan mogen er een of twee discs overlijden en blijft de array werkend. ook een systeem als Drobo is ingericht als backup. wanneer is iets failsafe en redundant gebackuped?

Het is al tien keer gezegd maar dit kan beter 100 keer gezegd worden: RAID is geen backup:maffia: Ook RAID 5 of RAID 6 niet. Een virus, een domme delete-actie, een kopje koffie, een kwaadwillend persoon, een dief, een blikseminslag, tornado, kernbom, simpel brandje of de RAID-array bij een verhuizing uit je poten laten flikkeren en je bent alsnog alles kwijt.

En om de originele vraag te beantwoorden: er is niet zoveel kwaliteitsverschil tussen externe harddisks. Ik zou me er niet zo druk om maken en gewoon iets van een redelijk bekend merk kopen. Als je niet superveel data hebt, kun je ook een of meerdere USB-sticks overwegen; die kun je veel makkelijker meenemen. En dat is wat je wil, want een goede backup ligt zo ver mogelijk van het origineel verwijderd. Ik gebruik zelf twee 32GB USB-sticks. Eentje ligt op mijn werk terwijl op de andere thuis de nieuwe backup wordt gezet. Ik wissel ze met enige regelmaat om. Zo heb ik altijd een hele recente backup op een veilige afstand en een iets oudere thuis in de buurt.

(EDIT, kleine aanvulling)
Overigens zou ik wel 3x nadenken voordat je (fabrikant-)specifieke backupsoftware gaat gebruiken. Je zult niet de eerste zijn die heel veel moeite moet doen om zijn/haar backup terug te zetten omdat je om wat voor reden dan ook zogauw niet aan die software kunt komen of het niet aan de praat krijgt op je nieuwe PC. Ik kopieer mijn backups zelf altijd helemaal opnieuw (maar ik heb dan ook niet zo'n hele grote hoeveelheid data).

Die Seagate-drive die je zag is trouwens prima. Ik vind hem alleen wel ontzettend duur. Een 1TB-disk kost tegenwoordig iets van 70 euro, dan is 100 euro voor een mooi kastje eromheen wel Heel Erg Duur.

Laatst gewijzigd:
Het enige echt goeie medium voor backups is tape. Tape en de data erop hebben een bewezen houdbaarheidsdatum van meer dan 30 jaar.

Hoewel je zeker geen ongelijk hebt, en met name voor grote hoeveelheden data tape nog altijd onovertroffen is, heb je wel een zeker risico op grapjurken met een magneet 8o) Het beste wapen is toch altijd diversificatie en redundantie.

Dat niet alleen. Tape is ook best kwetsbaar. Vroeger nooit gehad dat je cassetterecorder je bandje opvrat?
Eigenlijk is het beste medium momenteel een geheugenkaart. Geen bewegende onderdelen, niet gevoelig voor temperatuurwisselingen en magnetisme. Helaas is de capaciteit en prijs per GB van die dingen nog niet goed genoeg om als serieus backup medium te gebruiken.

Wat als je datacenter of computer overlijd door brand of bliksem inslag? ;)

Het RAID level zelf heeft geen impact op de stelling dat RAID geen vervanger is voor backuppen. Dat is namelijk simpelweg niet zo. Je kunt een SAN achtige oplossing als Drobo natuurlijk gebruiken als disk to disk backup. Feit is wel dat je je data dan fysiek op een andere lokatie neerzet en dat is 'm nou het argument bij backuppen.

Een ander puntje is dat je met RAID gewoon niet met de gemiddelde on-board controller wilt werken (behalve misschien bij server moederborden). Software matig RAID is gewoon niet te vergelijken met een degelijke RAID controller en dat is gewoon relatief duur. Koop dan een Ethernet SAN oid en gooi die in de meterkast bij je router.

Disk to disk backuppen kan prima werken, maar ik kan je verzekeren dat geen enkel bedrijf zijn kritieke data alleen op disk backupt. Daarna zal er altijd nog een dag of week backup naar tape geschreven worden en naar een andere lokatie verhuisd worden.

Tape is inderdaad relatief kwetsbaar maar dat is ook de reden waarom je je tapes roteert in je backup schedule en je dus je tapes nooit heel lang in je backup drive hebt zitten (en dus ook niet heel intensief gebruikt). Daarna worden ze geconditioneerd opgeslagen. Daarnaast is een tape per GB ook vele malen goedkoper dan een harde schijf (1.6 TeraByte compressed voor 30 euro, 800GB uncompressed) dus af en toe een tape die uitvalt is niet zo'n ramp. een SAS schijf van 300Gb is al ruim 10x zo duur voor een fractie van de capaciteit.

Maar goed, nu praten we over corporate oplossingen. Een tapedrive zie je bij de gemiddelde home computer niet voorbij komen.

Het feit dat een geheugenkaart geen bewegende onderdelen heeft is natuurlijk geen garantie dat hier geen dataverlies kan optreden. Dit gebeurt mensen namelijk dagelijks met het verhuizen van data van hun fotocamera naar computer. Non volatile memory heeft nu eenmaal weer andere zwakke punten naast dat het relatief duur is.

Maar concreet denk ik dat een externe schijf van een betrouwbaar merk gewoon prima is. Alles kan uiteindelijk stuk dus dat risico blijft.

Laatst gewijzigd:
Maaaaaar uit eindelijk is dit 'n discussie die op 'n computer forum thuis hoort en niet op 'n synthforum.

Jullie lullen allemaal veel te moeilijk nu... al die RAID blah enzo, ik snap er geen ruk van.

Maar wel bedankt, ik ga op tape backup maken. Is veel leuker dan op HD, en ken ik ook geen ruzie meer hebben met de vriendin omdat ik haar schijf steeds jat.

Back