MIDI setup met veel gear?

1 Motu 128 midi express 8/8 voor de computer
JL cooper Synapse (16 in/20 out) waar alle hardware aan hangt.

4 poorten uit de 128 naar de Synapse.
2 poorten uit de Synapse naar de 128 (editors)

excel sheet om alles bij te houden.

eerst had ik net als Mathew 2 keer Motu 128
Eigenlijk is dat idd best makkelijk. Je moet dan alleen wel een computer hebben om te kunnen routen.

Ik had een romantisch idee om met een MPC ook alles te kunnen sequensen, vandaar de Synapse. En dan naar tape opnemen.

Meestal neem ik toch weer op met de laptop, dus had ik die net zo goed erbij kunnen houden.

Een Edirol 8x8 en een Roland 8x8 patchbay. Die ik niet gebruik. Ik sluit gewoon alles wat ik ga gebruiken aan op mijn QY700, die sync ik weer vanaf de TR-626 die de rest ook weer synct via tape sync en trigger, en in de toekomst weer de 606 van de 202.

Het is bij mij toch nooit dat ik álles ga gebruiken.

Maar als het zou moeten dan zou dat via de MIDI interface/patchbay en patchbay goed moeten gaan ;)

En nog daarnaast zijn er synths die de irritante gewoonte hebben om naar alle kanalen te luisteren, of je ze nu in OMNI mode zet of niet. Dan krijg je meerdere partijen die door elkaar spelen als je gaat daisychainen...

Daar heb je dan ook nog weer filters voor, zoals de Roland U220.

Doorlussen kan, maar kan ook erg veel kopzorgen geven.
Sommige synchronisatie loopt niet lekker als je zowel mtc als midi clock door dezelfde kabel gooit.
Er kan vertraging optreden.
Er kunnen storingen op zelfs vastlopers optreden als je grote pakketten sysex zendt.

Misschien is alles op te lossen met filters of andere ingrepen.
Maar een 8x8 midi interface kost tegenwoordig niet zo veel geld meer.
Ik sluit het liefst alles direct op een in- en output van een midi interface aan opdat er zo min mogelijk gezeik kan zijn.
Hier en daar een apparaatje doorlussen doe ik wel, maar ik probeer het niet te gek te maken.

synths naar motu midi express (oude versie), stand alone als merger

merger naar PC en Kawai Q80 midi sequencer

PC uit met een Cakewalk 2x2 naar een Leem 2x4 midi thru box

Kawai Q80 naar de Leem 2x4 midi thru box

Ik kan dus kiezen, hardware of software sequencer gebruiken door de Leem box op input A of B te schakelen. De Leem is in de praktijk dus een 1x8 midi thru met A of B als input.

Vanuit de Leem 8 x midi out naar de synths en effecten. Dingen die minder kritisch zijn schakel ik door met midi thru, zoals een Boss SX700 en Digitech Quad effect. Op de Mbase11 zit nog een Midi Solutions midi filter, anders slaat ie af en toe een kick over als ik de Q80 gebruik. Heb ook nog een Philip Rees midi selector liggen en een 1 x 2 midi thru voor een extra midi out indien nodig.

Dit is mijn maximum, nog meer synths tegelijk aansturen geeft een nog grotere kluwe aan midi en audio kabels, stekkerdozen en adapters. En ik heb geen kanalen meer vrij op mijn mixer voor nog meer synths tegelijkertijd. Ik heb nu al bijna alles mono aangesloten

Samplers en de TX7 die ik met Soundquest of Sounddiver bestuur krijgen een direct lijntje voor midi out naar de computer, communicatie vanuit de samplers terug naar de PC werkt niet lekker via de Motu merger.

Laatst gewijzigd:
Ben geloof ik de enige die nog een ouderwetse Kawai MAV8 heeft (en een doepfer MSY2)...

Ik heb ook nog een MAV-8 :okdan:
Verder gebruik ik:
1x UM880
1x Midisport 4x4
1x DMC MX8 patchbay/merger

De UM880 en de Midisport zijn het belangrijkst. All losse synths zitten daar op. Verder een zooi modules in een rack die via de MX8 patchbay worden aangestuurd. Ook nog een paar racksynths die met midi-thru doorgelust zijn. Nergens meer dan 1x thru nodig dus dat gaat prima maar het aantal apparaten is nu zo groot dat ik er toch wel graag een UM880 bij zou willen hebben.

In theorie kan je met weinig poorten en veel doorlussen behoorlijk wat gear aansturen maar ik heb het liefst voor zoveel mogelijk synths ook de midi-out weer terug naar de PC zodat editors en patch managers direct bruikbaar zijn. Dan heb je ineens wel veel poorten nodig.

Ik heb niet zo'n uitgebreide setup, maar qua MIDI heb ik aardige mogelijkheden:

Via USB hangt er een Behringer BCR-2000 aan mijn MacBook.
Die BCR heeft 2 MIDI outs, samen met de MIDI out van de Motu UltraLite heb ik dus 3x16 = 48 kanalen.

Deze 3 outs gaan naar m'n Roland A880 die de boel verdeelt naar twee 16-voudig multitimbrale samplers, twee 8-voudig multitimbrale modules, een 8-voudig multitimbrale synth en een fx-bakje.
Aangezien ik toch nooit de volledige multitimbraliteit van alles gebruik, heb ik aan 48 kanalen RUIM voldoende.
En door de patchbay kan ik zelf kiezen welke outs naar welke module/synth gaat.
Bij kleine dingetjes kan ik dus 1 out (die van de Motu) naar alles sturen, maar breder opgezette tracks kan ik 't een beetje verdelen als er kanaalbotsingen ontstaan.

Evenals MatthewLeBlom sluit ik ook alles het liefst direct 1-op-1 op de patchbay aan.

Ik had een setup met een Atari MegaST, een PC en veel modules. Die setup heb ik nooit daadwerkelijk kunnen gebruiken. Het plan was om een heel netwerk aan te leggen.
Uiteindelijk is het geheel Midi-loos geworden. Diskettes in de PSR-8000 en dat als audio opnemen. Voor extra geluiden staan de Roland RS-50 en de JX-1 paraat, voor als het nodig is.
Maar eigenlijk heb ik de laatste producties geheel in de pc gemaakt, dus kan al het andere apparatuur wel de deur uit.
Kortom: je hebt steeds minder apparatuur nodig. Van een kamer vol apparatuur en een poging tot een netwerk tot een pc-tje dat alles zelf kan...

Geldt dat voor jou persoonlijk of is het een absolute waarheid?

Gouden regel: nooit meer dan 3 keer doorlussen via midi thru.
Je komt dus al snel uit bij een patcher.

En dan heb je ook nog zoiets als soft-midi thru, als een synth geen eigen midi thru poort heeft, zoals de SH-32. Deze soft-thru gebruik ik sowieso niet.

Als alle midi uit 1 poort komt uit je sequencer, en dan door een losse midi thru box, dan krijgen alle synths alle midi te verwerken. Ik kan me voorstellen dat het beter is bij veel midi data b.v. een 8x8 interface te gebruiken, dan gaat door elke midi kabel alleen de data voor 1 synth.

En zolang ik geen knop bewegingen wil opnemen stuur ik van de SH-32 geen midi terug naar de merger, als ik dat wel doe en even niet oplet, dan krijg ik onverwachte patch changes op andere synths, of aanpassen van patches op andere synths door CC waardes die uitgestuurd worden.

"Als alle midi uit 1 poort komt uit je sequencer, en dan door een losse midi thru box, dan krijgen alle synths alle midi te verwerken. "

"Ik kan me voorstellen dat het beter is bij veel midi data b.v. een 8x8 interface te gebruiken, dan gaat door elke midi kabel alleen de data voor 1 synth."

Als we het over midi thru hebben klopt dit niet. Alle synths in jouw beschrijving krijgen deze data te verwerken. Als een synth niet autistische zou zijn dan staat hij op omni mode. Hij luistert maar naar een kanaal/baas. De rest laat hem koud. Een soort goed afgericht hondje.

Ik dacht dat midi een niet al te snel signaal is.

Dus als ik 8 synths tegelijk een hoop akkoorden stuur, cc data voor een hoop automation, midi clock, en nog wat sysex of program changes, dan zit er best veel data in het signaal. Alle synths krijgen via een thru box dan over 8 midi kamalen data binnen. Ik begrijp dat een synth alleen zijn eigen kanaal afluistert, maar werkt dit ook als midi filter?

Kan er (al dan niet in theorie) dan geen hick up in clock of andere onregelmatigheid ontstaan, bij 1 of meer van die 8 synths? Met 16 synths lijkt het me helemaal druk in die kabel.

Back