MIDI setup met veel gear?

Eigenlijk gek (of jammer....) dat er nog geen Midi 2.0 bestaat, met andere kabels (UTP of USB o.id.), met hogere transmissie, en/of een parallel protocol, om de beperkingen die er nu zijn op te lossen.

Kan tegenwoordig wel via de PC (synths of modules met een USB aansluiting, zoals Virus TI), maar zou leuk zijn als het ook werkt in een setup zonder DAW. En dan met een verloopstekker voor oude synths.

Ze zijn ooit aan mLAN begonnen, maar da's 'm ook niet geworden.

Then again: het werkt toch?
We hebben een uitontwikkeld systeem waardoor de hardware relatief goedkoop kan zijn.
Kortom: zorg dat je voldoende separate outs op je computer hebt, hang er de nodige patchbays achter en het draait als een trein.

USB lijkt de vervanger voor alles: van interface tot audiodrager (wie kan zich het bestaan van een cd nog herinneren? ;))
Nu moeten USB-instrumenten nog met elkaar kunnen communiceren, zonder tussenkomst van een computer.

Het enige verschil tussen USB en MIDI op dit vlak, is de snelheid.
Wat schiet je er verder mee op?

USB is sneller en bidirectioneel. Dus heb je geen in/out/thru meer nodig, maar volstaat één kabeltje voor alle communicatie.

Midi 2.0: Met een verbeterde standaard zou je midi clock strakker kunnen krijgen (2-weg communicatie, of iets van time stamp?), meer midi kanalen dan 16, andere manier van sysex (niet zo verdomde cryptisch en langzaam als nu...), betere/flexibelere/simpelere midi patchbays en mergers, inderdaad geen in/out/thru maar alles door 1 kabel. En dan wel backwards compatible, en bruikbaar zonder computers....

Als we dan toch bezig zijn, voeg er dan ook audio aan toe.

Iemand hier die bij een Korg, Roland, Yamaha etc. werkt?
Doe er 's wat aan! ;-)

Ze zijn met van alles bezig: M-Lan en nog wat. Maar eigenlijk is USB al ingeburgerd. Audio en Midi over één kabeltje. Nu alleen nog dat de synths via USB met elkaar kunnen communiceren zonder tussenkomst van een computer.
Lijkt me een kleine slag en veel makkelijker dan een nieuwe Midi-standaard te bedenken via iets anders dan USB.

Eigenlijk gebeurt dat toch al zo'n beetje, met dat USB?
Kijk naar die bakken die als controller EN synth ingezet kunnen worden.

Nu moet de rest het ook oppakken.

Midi is veel sneller dan vroeger in nieuwere apparaten !??

De sysex die mijn pc uitbraakt moet ik flink verstragen of mn ouwe bakken slikken het niet.

Of ben ik nu de weg kwijt ??

Usb is leuk niet compatiebel met mn ouwe spullen,, heb ik niets mee...Drivers fustratie,,ding dong ...laat maar

Midi rules :okdan: en cv/gate;)

Over doorlussen gesproken, ik had een midi solutions 1x2 thru achter een leem 1x8 zitten. Werkt blijkbaar alleen goed als ik met de pc sequence. Vandaag mijn kawai q80 sequencer weer gebruikt, doet de 1x2 het niet, op geen enkele plek in mijn setup. Kost je dus weer een uurtje om uit te zoeken.

Midi werkt, maar mijn ervaring is dat het best een kwetsbaar systeem is.

De sysex die mijn pc uitbraakt moet ik flink verstragen of mn ouwe bakken slikken het niet.

Nope. Midi -over de kabel- heeft altijd een vaste snelheid.
Wat wel kan verschillen is de tijd die de sender wacht tussen "berichten". De meeste oude apparaten moesten wel 20-200ms (soms nog meer) wacht tijd hebben om het laatst ontvangen 'bericht' te kunnen verwerken...

[2c]

wow dus -de delay- van 5 apparaten aan elkaar is een sec. dat wel veel. ik heb dit wel eens gedaan en was er idd niet over te spreken. maar of het nou een sec was weet ik niet.

Usb is leuk niet compatiebel met mn ouwe spullen,, heb ik niets mee...Drivers fustratie,,ding dong ...laat maar

Midi rules :okdan: en cv/gate;)

dus voor 'oude' hardware zou je een midi delay gebruiken? Als in zoiets: http://www.midisolutions.com/proddel.htm

usb sucks

dus voor 'oude' hardware zou je een midi delay gebruiken? Als in zoiets: http://www.midisolutions.com/proddel.htm

Neen, Nieuwe hardware midi kan je vertragen zodat oude hardware midi het kan bijhouden.

Te snelle midi is niet een probleem bij normaal gebruik (note on note off)
Het bij lange sysex messages dat oude hardware het soms laat afweten.

:biertje:

Wat wel kan verschillen is de tijd die de sender wacht tussen "berichten". De meeste oude apparaten moesten wel 20-200ms (soms nog meer) wacht tijd hebben om het laatst ontvangen 'bericht' te kunnen verwerken...

Wist ik niet Thx, 31.25 [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Baud"]kbaud. is de maximum snelheid blijkbaar. Bij nieuwe apparaten zal de wachttijd wel lager zijn dan 20ms?

:biertje:

Back