MPC3000 / SP 1200

Origineel geplaatst door enyo-dog

bij sommige software (niet slecht bedoelt wil geen discussie veroorzaken.:D )
gaat bijna alles vanzelf maar bij zoiets als een mpc60, mpc3000 en sp1200
moet je ervoor werken om er wat vets uittekrijgen en veel mensen willen
dat niet of zijn er te beroerd voor of hebben gewoon geen tijd.

Wat n bullshit (IMHO :D). Het maakt niet uit wat t apparaat is, je moet t ALTIJD zelf doen. Het is echt niet makkelijker om op n protools systeem een pakkende beat te bouwen dan op een SP1200.

Wat trouwens ook schijnbaar vergeten wordt, is dat de oude muziekhelden minder KEUZE hadden wat snufjes betreft. Wie weet, als t toen bestond...had dr Dre albums volgeproduceerd met een Korg electrive S samplertje.

Origineel geplaatst door Pjotr G
Wat n bullshit (IMHO :D). Het maakt niet uit wat t apparaat is, je moet t ALTIJD zelf doen. Het is echt niet makkelijker om op n protools systeem een pakkende beat te bouwen dan op een SP1200.

Wat trouwens ook schijnbaar vergeten wordt, is dat de oude muziekhelden minder KEUZE hadden wat snufjes betreft. Wie weet, als t toen bestond...had dr Dre albums volgeproduceerd met een Korg electrive S samplertje.

Het is altijd wat met de twee kanten van het verhaal dat je iets moois maakt, vroeger had ik ook veel iedeen maar kon ze niet ten gehore brengen wegens niet het juiste apparatuur, nu wel want ik heb ze.
Maar nu hoor ik weer meer en wel ik ook nog wat andere bepaalde klankpalletten aanschaffen om nog beter voor de dag te komen. Dus weer investeren en dan soms maar opzoek gaan 2nd hand...

Op het gebied van sampling, kan je best wel stellen dat enkele oudere apparaten bepaalde karakters uitspuwen die je haren recht doen komen voor vette beats wegens hun LO FI karakter.
Maar alles veranderd zo snel en ook qua mogelijkheden, om bvb ook LO-FI voor de dag te komen met sommige nieuwe apparaten maar met een resem meer geheugen en aanstuurbare filters e.d. .

Maar is het niet dat wat je zoekt en wil je perse is zo'n SL1200 aan de tand voelen voor het verschil?
Als je het geld hebt, ga ervoor zo ik zo zeggen. Eigenlijk zou ik ook wel eens graag het vergelijk willen horen ter plaatse met nieuwere bakken. Laat ons maar iets weten of het de moeite was.

Maar ik geloof dat je met al die andere samplers van alle merken hard/soft ook kan toveren als je de magie "in je" hebt.

Een gedachte van een niet hip hop maker, wel Dr.Dre respectfull - waar de dope sh*t is "In Da Man", vergeet dat niet.

:L

Origineel geplaatst door CraZ
Klopt als een koe.. ik vermoed ook dat het signaal pad, plus ad/da converters er veel mee te maken hebben.

Sterker nog.. door toepassing van analoge filters, en slimme anti-aliasing circuits werden er voor die tijd met 12 bit sampling (Emu Emulator bijvoorbeeld) al geweldige resultaten behaald.

zekers .. die was effe vergeten
de filters doen het halve werk

niks kan harde kicks maken dan een sp1200
alleen een tr 909 geeft netzoveel druk (jaa ik weet het ... maar toch)

Origineel geplaatst door mono-poly
Mischien klint een 909 kick uit een SP wel vetter als uit een TR

ik denk dat het weinig uitmaakt qua power ..
hij klinkt wel anders uit een sp .. en ligt lekker in de mix .. dat wel
maar of dat nou echt vetter is ?

mijn vetste kicks uit de sp zijn geen tr kicks iig

Er staat een mooie sp1200 die ik wel had willen hebben als ik geld
had en over een dag klaar is en je raad het nooit maar de hoogste bieder
is de bekende oldschool hiphop producer marly marl hij produceert ook vette
beats voor masta ace.
Als ik nou een nieuwe te horen krijg van masta ace weet ik waar de beats
vandaan komen (ongeveer).
Altijd staat er iets moois te koop en dat heb je geen geld.=( =( =(
Maar een sp1200 of een mpc60 (of s950) staat nog een keer op mijn
kamer reken daar maar op.:luv: :W

wesley

Origineel geplaatst door olafmol
je zal er misschien verbaast over staan maar veel hiphop en arrenbie producers gebruiken tegenwoordig de Korg Triton.....

ik weet in ieder geval dat Dr.Dre die triton veel gebruikt, in combi met een MPC3000....vergeet overigens niet dat die MPC3000 zo'n cultstatus heeft gekregen omdat er toen nog geen alternatief als bv de MPC2000 was, en dus veel beroemde tracks met die 3000 zijn gemaakt....

leuk interview met Dr.Dre: http://www.eqmag.com/0601/feature_dre_107.html

Olaf

ook een Neve tafel is een must voor de 'amerikaanse sound'

Ik wil niet vreemd overkomen ofzo;
Maar gisteren liet ik beats horen aan een dj die ook regelmatig in paradiso draait, en die gaf aan dat somige tracks van me lijken op DJ Shadow beats. Nu maakt DJ Shadow beats met alleen MPC's. Maar ik gebruik een EMU esi 4000 turbo (met compressor mdx 2200) en ik speel mijn beats net zo in in cubase als dat je dat met een mpc op de pads zou doen (maar dan via de toetsen van mijn synth) en daarna editten.

Wat ik daarmee wil zeggen: het gaat niet om de keuken maar om de chef !

MPC's staan niet gelijk aan hip hop !

ps; en als je dan toch een mpc wil wacht dan tot de MPC1000 er is !

Origineel geplaatst door MadR
ik denk dat het weinig uitmaakt qua power ..
hij klinkt wel anders uit een sp .. en ligt lekker in de mix .. dat wel
maar of dat nou echt vetter is ?

mijn vetste kicks uit de sp zijn geen tr kicks iig

Als monopoly zoiets zegt neem je dat toch niet serieus hoop ik :) de lolbroek

Hahahahaha ik bedoelde het niet zo
Maar bedoel dat ze door de SSM chips op output 1 of 2 wel stukken toffer klinken dan menige sampler
Zo geld dat ook voor de Studio 440 van Sequential

ow .. hehe.. ja monopoly, dat krijg je nou, ik lees een beetje tussen de regels door bij jou.
Maar in dit geval zat ik er dus naast, toch een goeie grap!

eh .. dat is niet helemaal correct monoPoly
althans bij de sp1200 niet
daar hebben outputs 1 to 6 filters als ik me niet vergis
alleen 1 en 2 zijn 'harder' gefiltered dan 3 tot 6

Citaat:

Analog Filters Yes, the SP1200 has analog filters ! Channels 0 and 1 each use a dynamic VCF. They use the SSM2044 with a simple AR envelope generated by the Z80. They create a 5ms sloping attack, followed by a decay. The frequencies can be internally adjusted.

Channel 6 and 7 are unfiltered. The other four channels are each filtered with a static five pole 1dB Chebyshev filter, set at frequencies to optimise the sounds.The filters can be heard on the MIX output all the time, and on the individual outputs if the jack is half inserted.

Origineel geplaatst door mono-poly
Citaat:

Analog Filters Yes, the SP1200 has analog filters ! Channels 0 and 1 each use a dynamic VCF. They use the SSM2044 with a simple AR envelope generated by the Z80. They create a 5ms sloping attack, followed by a decay. The frequencies can be internally adjusted.

Channel 6 and 7 are unfiltered. The other four channels are each filtered with a static five pole 1dB Chebyshev filter, set at frequencies to optimise the sounds.The filters can be heard on the MIX output all the time, and on the individual outputs if the jack is half inserted.

klopt .. alleen die freq. die je internally kan aanpassen ken ik niet
zal wel op het het circuitboard zijn ....

Tips & Technqiues #1 I use the dynamic filter feature on my SP-12. Here's an easy way to play with it. Sample a breakbeat, or something that has several jumps in amplitude (i.e. not just a kick or other single percussive sound). Go into the output assign menu and tap the user key that holds the sample while you press "1," "2," etc. for output. The effect the dynamic filter has is dramatic. I think only the 1 and 2 outputs have dynamic filtering, 2 less than one. There are two SSM2044's in there.

In the stock configuration, the toms get the dynamic filtering on output one (which makes them sound so smooth I guess), and... shoot. Now I can't remember - - I think the snares are on output 2 by default. That would make sense. Anyway, try it, play with it. A lot of people don't seem to know about it. The multi pitch function on the SP-12 is pretty remarkable too! And don't forget that Prairie Prince (The Tubes) did the samples!

Moet ook voor de sp1200 werken want die zijn gewoon gelijk op een paar punten van geheugens na

Origineel geplaatst door olafmol
dus de S3000 doet dit ook, want die hep exact dezelfde sampling-engine als de MPC3000....kan iemand dit ff bevestigen?

Olaf

eeeh,ja kan iemand dit bevestigen,wil nog een akai s3000xl aanschaffen...
heb trouwens ook gehoord dat de s1000 een vettere sounds heeft,olav basoski schijnt ze ook nog steeds te gebruiken...
en wat dat lineare gedoe betreft...zal wel in de bit-rate zitten ook,mijn oude 8bit geluidskaarten hadden een veel vetter warmer laag dan mijn hedendaagse 16/24 bit kaart....

Ik zou me ten eerste niet zo druk maken om de beat, maar om degene die achter de mic staat.
Een hiphop beat steld op zich toch niet zo veel voor?
Je hebt er volgens mijn niet echt een supertool voor nodig.
En ja dr. dre gebruikt dit of dat en ja het klinkt allemaal goed, maar dat is denk ik niet te verwijten aan de apparatuur.(excl mixing /compress devices).
De nummers zijn gewoon lachen etc. maar als je de muziek gaat ontleden en je pikt de beat eruit wat heb je dan, ...
In ieder geval ben ik van mening dat er helemaal niks speciaal is aan de hedendaagse r&b hiphop ect beat.

Ik maak zelf van alles en ja sorry, een commercieele hiphop/r&b beat ik het snelst in mekaar, (een beetje creu maar ja een beetje overdrijven mag wel he)
Gewoon zoveel mogelijk weglaten om het zelfde te bereiken in je sequence.

Ik vind die mpc 4000 er trouwens wel tof uitzien. (leuk voor de heb). effe een threaht van maken iemand!

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
en je pikt de beat eruit wat heb je dan, ...

Meestal een vet pakkende beat waar schijnbaar te makkelijk over wordt gedacht. ;)

Back