ultieme studiomeubel

Re: bezig met een nieuw meubeltje

Origineel geplaatst door jes303

nu heb ik een ontwerpje gemaakt, en ben nog op zoek naar wat tips. ik zoek een stevig, maar niet zo dik als spaanplaat (1,8 cm voor beetje iets stevigs), goedkoop materiaal wat ook makkelijk te bewerken is. mdf lijkt me een optie maar is nogal zacht en breekbaar, multiplex nogal klote qua bewerken (splinters, moeilijk zagen). misschien moet ik toch voor een van deze kiezen hoor. qua tafelpoten: ik zou misschien wel een frame oid met poten moeten vinden, die je onder de tafelbladen schroeft. op het plaatje kan je zien dat ik de tafel als 3 losse stukken / bladen maak en die dan tegen mekaar schuif / schroef. alle dingetjes die erop komen maak ik dan in hetzelfde materiaal.

advies gevraagd!
Neem dan meubelpanelen. Ga naar je bouwmarkt. Bij de hout afdeling staan meubelpanelen in wit en als het beetje fatsoenlijk is ook nog in beuken, ahorn en misschien andere kleur... standaard 18mm dik en bevat diverse maten. je hebt daar in de buurt dan ook nog bladen die op een deel zijn afgerond. Kan je goed gebruiken voor toetsenbord, monitoren etc. ook 18 mm dik en weer in diverse maten. (kleur die ik ken daarvoor is enkel beuken...)
Mocht je er niet echt mee uitkomen vraag dan bij de bouwmarkt of ze ff het boek van JEWE erbij pakken ;) Daar staat wat meer in...

Origineel geplaatst door cyan_circle
da's waar, dat stond ook in de SOS. maar de nieuwe versie van de Jerker (wie denkt er nog meer aan masturberende mannen bij die naam?) is een stuk kaler:

nieuwe versie:
PE078748.JPG

terwijl de oude van die handige klap units had:
PE067105.JPG

waar je erg makkelijk je monitors op kwijt kon:
desk.jpg

JERKER schijnt een hele lijn te zijn. Wat jij omschrijft als de 'nieuwe' is een bureau. De 'oude' hebben ze ook nog steeds maar staat niet op de site. Dit is het PC-terminal-meubel... of zoiets ;)

Origineel geplaatst door cyan_circle
.........en dan krijg je die impotente blije accountant er niet eens bij!!!!!

LOL

Eric

Ik ga een keertje een lundia kast kopen.

startimg.gif

1 breed maar ipv 4

Die zijn vrij prijzig, maar ze hebben een heel groot voordeel. De plakken kunnen per halve centimer (ongeveer) versteld worden. Ik kan ze dus precies op de hoogte van mijn verschillende modulars instellen, zodat ik mijn Bohm, formant en doepfer spullen in 1 nette kast heb zitten. Mocht ik besluiten om wat .com bij te kopen dan hoef ik in ieder geval geen kast eromheen te kopen. Wel zo praktisch.

ik ga weer een nieuwe poging wagen een ultieme setup samen te stellen. momenteel heb ik een aantal tafels en racks, en het staat allemaal wel aardig maar voor sommige apparaten moet ik opstaan. en ik zou eigenlijk zo min mogelijk van plek willen veranderen.

(de optie 'virtuele studio' (reason, protools, de hele mikmak op je computer) laat ik hier buiten beschouwing)

nu heb ik een ontwerpje gemaakt, en ben nog op zoek naar wat tips. ik zoek een stevig, maar niet zo dik als spaanplaat (1,8 cm voor beetje iets stevigs), goedkoop materiaal wat ook makkelijk te bewerken is. mdf lijkt me een optie maar is nogal zacht en breekbaar, multiplex nogal klote qua bewerken (splinters, moeilijk zagen). misschien moet ik toch voor een van deze kiezen hoor. qua tafelpoten: ik zou misschien wel een frame oid met poten moeten vinden, die je onder de tafelbladen schroeft. op het plaatje kan je zien dat ik de tafel als 3 losse stukken / bladen maak en die dan tegen mekaar schuif / schroef. alle dingetjes die erop komen maak ik dan in hetzelfde materiaal.

advies gevraagd!

Zie ik nou een amiga staan ? lachen :)

Maareh om om je vraag in te gaan, je zoekt stevig materiaal wat niet zo dik is als spaanplaat. Daar spaanplaat in veel verschillende diktes te krijgen is snap ik niet welke dikte je zou willen gebruiken.

Ik werk ook wel freelance als meubelmaker en ik werk veel met MDF. Alleen al als ik een plank in een boeken kast maak ga ik voor 22 milimeter dikte omdat de plank anders gaat door buigen. Ik zou ook zeker niet voor minder gaan.
MDF is wel het prettigste materiaal om bijvoorbeeld een bureau mee te maken, het is een beetje kwetsbaar, maar als je de randen van je bureau rond freest is de kans op afbreken van hoekjes een stuk kleiner.

Ik weet ook niet of je je bureau van 310 cm breedte tussen twee muren gaat inbouwen (baksteen muur of wat?).
Ik dat geval zou je een frame kunnen maken van houten balken wat je aan de muren bevestigt en daar leg je dan je bureaublad op (wel vast zetten natuurlijk) dan ben je iig van je probleem met poten af. Poten zijn zowiezo hinderlijk.

Ook kan je een frame lassen (of laten lassen) dat is helemaal ideaal, je bureau wat best wat gewicht krijgt te verduren zou zeer solide op een stalen frame kunnen liggen. Maar dan moet je wel deze kunnen bevestigen aan of langs de muren.

Komt je bureau echter vrij te staan van de muren dan moet je inderdaad tafel poten maken, maar je kan ook van mdf dubbelzijdige wandjes maken met balkjes daarin en leg je daar je bureau op. Dit kan ook een hoop gewicht hebben, dus MDF kan ook een mooi alternatief zijn voor je poten.

Verder is het zaak als je MDF gaat gebruiken om dit meerdere keren in de lak te zetten als je bureau af is.
MDF is inderdaad kwetsbaar, maar als je er goed mee omgaat ook zeer bruikbaar.
Je kan veschillende soorten grondverf gebruiken, ga zoeken naar een grondverf die geschikt is voor MDF.
In de meubelwereld wordt altijd spuitplamuurgebruikt om MDF van een onderlaag te voorzien. Daarna 2 x aflakken met een polyurethaan lak of een andere 2 componenten lak en je hebt een hele degelijke laklaag.
Natuurlijk moet je nog steeds geen schroevendraaier laten kletteren op je bureaublad, maar als je dat niet doet kun je van MDF een zeer mooi ogend meubel maken wat zeker degelijk is. Daarbij is MDF relatief goedkoop in vergelijking met andere plaatmaterialen.

je kan ook even op mijn home page kijken wat ik met MDF heb gemaakt, wat je daar ziet zijn wel kasten, maar het geeft je misschien een idee. Je moet natuurlijk wel over wat tools beschikken wil je er wat moois van kunnen maken.

succes

www.home.zonnet.nl/triple

Origineel geplaatst door oozi
Origineel geplaatst door cyan_circle: .... de nieuwe versie van de Jerker (wie denkt er nog meer aan masturberende mannen bij die naam?)
ja ikke. :erm:

Misschien dat dit er wat mee heeft te maken, het komt uit de Ikea catalogus :D

Deze meubel lijkt me trouwens ook wel handig (oke behalve de kleur dan!): Gewoon in het midden gaan zitten met alles om je heen!

Je moet deze variant wel even op zijn kant leggen en dan de wieltjes er afschroeven anders ziet het er zo raar uit :)

Oh wacht effe! Ik dacht dat deze foto van de bovenkant was.... Foutjeee....:stupid

Kabouters

Kabouters

En als je onder de 25 kg. bent kun je er misschien net tussen kruipen. Draaien om je as lijkt me echter onmogelijk. Je kunt misschien wel je micro modular op de linkerhelft plaatsen (nou ja, hangt dan wel een stuk over de rand) en je extra patchkabeltje op de andere helft leggen. Het is dan ook een echt kaboutermeubel.

Ik ben zelf een hele tijd op zoek geweest naar het ultieme studiomeubel, maar ik heb gemerkt dat het ontzettend
veel geld kost en dat voor een standaard meubel ...

Daarom dat ik zelf aan het tekenen en rekenen ben gegaan ...
Ik had zelf vlug in 3D een filmke gemaakt hoe de tafel moet worden en dat heb ik aan de schrijnwerker laten zien, zodat het makkelijker was voor hem om in te schatten wat ik wou ...

Hij heeft dit nu gemaakt en sinds enkele maanden ben ik er nu mee aan het werk ...
Ik moet zeggen dat het zalig werken is nu ...

Ik zal hier eens een fotooke zetten van da 3D model wat ik gemaakt had ...
Tis wel maar heel simplelkes ...

Greetz Bart !

Origineel geplaatst door dextron
Je moet deze variant wel even op zijn kant leggen en dan de wieltjes er afschroeven anders ziet het er zo raar uit :)

hehe idd..

OF het is een HEEEEEEEEL groot karretje.. of je moet heeeeeeeel dun zijn :)

maar als zoiets in het groot bestaat zou het wel kickass retro zijn :)

Origineel geplaatst door Beatbrother
Ik ben zelf een hele tijd op zoek geweest naar het ultieme studiomeubel, maar ik heb gemerkt dat het ontzettend
veel geld kost en dat voor een standaard meubel ...

Ik had zelf vlug in 3D een filmke gemaakt hoe de tafel moet worden en dat heb ik aan de schrijnwerker laten zien, zodat het makkelijker was voor hem om in te schatten wat ik wou ...

Hij heeft dit nu gemaakt en sinds enkele maanden ben ik er nu mee aan het werk ...
Ik moet zeggen dat het zalig werken is nu ...

Ik zal hier eens een fotooke zetten van da 3D model wat ik gemaakt had ...
Tis wel maar heel simplelkes ...

Greetz Bart !

ziet er vet uit bart! al moet je wel een enorme kamer hebben volgens mij...

trouwens, wat is een schrijnwerker? een timmerman ofzo?

ziet er idd wel ok uit, echter hoe ga je je 19inch spul plaatsen, aangezien de schappen schuin zijn er geen gat voor de diepte vd apparatuur is gemaakt. of is dit puur een 'concept drawing'?

heb je inmiddels al iets laten maken, en zo ja hoeveel heeft het je gekost als ik vragen mag?

Re: Re: bezig met een nieuw meubeltje

Re: Re: bezig met een nieuw meubeltje

Origineel geplaatst door dextron
Zie ik nou een amiga staan ? lachen :)

Ik werk ook wel freelance als meubelmaker en ik werk veel met MDF. Alleen al als ik een plank in een boeken kast maak ga ik voor 22 milimeter dikte omdat de plank anders gaat door buigen. Ik zou ook zeker niet voor minder gaan.

Ja ik twijfel nog tussen meubelplaat / spaanplaat (wit) en mdf. momenteel heb ik al wat meubeltjes zelf in elkaar gezet, maar het is - hoewel best wel strak - nog iets te rommelig allemaal. ik heb gister op de site van omnirax zitten kijken, en dat inspireert wel ontzettend, dus ik heb ff zitten schetsen (plaatjes volgen). wat voor een materiaal gebruiken zij eigenlijk? iets van melamine zie ik steeds staan.

http://www.omnirax.com/site/show_product.asp?pid=64&cid=4

ook wel aardige site is die van woodline: http://www.woodlinefurniture.com/Digedit.htm

wat ik van mdf heb gezien, zowel geverfd / gespoten als ongeverfd, is dat het er wel een beetje cheap / hobbyistisch / doe-het-zelferig uitziet. maar dat zijn mijn ervaringen. maar zoals jij het omschrijft klinkt het wel mooi en strak.
wacht even... erwin hofstede, jij bent toevallig niet een vriend van marinus kuivenhoven he? (opeens daagt mij jouw naam en het feit dat amiga jou wat zegt)

ik wil het meubel vrijstaand maken en ik twijfel nog over de poten. omnirax werkt veel met verticale planken die zowel als steun als 19" schap dienen. ook wel handig.

ziet er idd wel ok uit, echter hoe ga je je 19inch spul plaatsen, aangezien de schappen schuin zijn er geen gat voor de diepte vd apparatuur is gemaakt. of is dit puur een 'concept drawing'?

heb je inmiddels al iets laten maken, en zo ja hoeveel heeft het je gekost als ik vragen mag?

I.v.m. de kamer :
Ik heb een nieuw gebouw laten plaatsen als studio ...
Het meubel past er juist in ...

Het opppervlak van het tafelblad tussen de 2 racks in, is juist groot genoeg om 2 O2R"s tussen te plaatsen ...
Heb er nu ene en voor in het geval ik nog 1 wil bijkopen ...

Het is maar een concept drawing ....
Het meubel is nu al enkele maanden af en die gaten zitten erin ...
Bovenop de racks is er nu ook meer plaats waar nu mijn monitors opstaan ...
Het blad onder de tafel is uitrolbaar zodat er plaats genoeg is voor mijn master-keyboard (Yamaha CS6X)

Schrijnwerker is hetzelfde als timmerman ...
Hij had nog nooit een studio-tafel gemaakt, maar vond het heel plezant ...
Het kost volledig afgewerkt : 1.250 €

Ik heb me een beetje laten leiden tijens het ontwerp door de tafel : Omnirax C2
Heb er ook prijs voor gevraagd en die zat op minstens 2.500 € en dan had ik nog nie echt juist wat ik wou hebben ...
Vandaar dat ik ontzettend content ben met het resultaat wat ik nu heb ...

Omnirax C2

I.v.m. de kamer :
Ik heb een nieuw gebouw laten plaatsen als studio ...
Het meubel past er juist in ...

cool!! foto? of sta je al in de megathread "studio annex crib part II"?
ja die omnirax meubels zijn wel erg goed als uitgangspunt om vervolgens je eigen ideeen erop los te laten...
maar 1250 is een hoop geld aangezien ik momenteel met muziekmaken geen geld verdien. heeft deze schrijnwerker het meubel bij je thuis in elkaar gezet of moest je dat zelf doen? wat voor een materiaal is het van gemaakt?

Re: Re: Re: bezig met een nieuw meubeltje

Re: Re: Re: bezig met een nieuw meubeltje

Ja ik twijfel nog tussen meubelplaat / spaanplaat (wit) en mdf. momenteel heb ik al wat meubeltjes zelf in elkaar gezet, maar het is - hoewel best wel strak - nog iets te rommelig allemaal. ik heb gister op de site van omnirax zitten kijken, en dat inspireert wel ontzettend, dus ik heb ff zitten schetsen (plaatjes volgen). wat voor een materiaal gebruiken zij eigenlijk? iets van melamine zie ik steeds staan.

http://www.omnirax.com/site/show_product.asp?pid=64&cid=4

ook wel aardige site is die van woodline: http://www.woodlinefurniture.com/Digedit.htm

wat ik van mdf heb gezien, zowel geverfd / gespoten als ongeverfd, is dat het er wel een beetje cheap / hobbyistisch / doe-het-zelferig uitziet. maar dat zijn mijn ervaringen. maar zoals jij het omschrijft klinkt het wel mooi en strak.
wacht even... erwin hofstede, jij bent toevallig niet een vriend van marinus kuivenhoven he? (opeens daagt mij jouw naam en het feit dat amiga jou wat zegt)

ik wil het meubel vrijstaand maken en ik twijfel nog over de poten. omnirax werkt veel met verticale planken die zowel als steun als 19" schap dienen. ook wel handig.

Ja, Marinus "Mr. Ik heb geen 303 nodig, ik kan het met mijn mond" ken ik wel ja.. hihi. Hoewel lang niet meer gezien, laatste keer dat ik hem zag was ie onderweg naar een 303-feestje. Ik heb nog wel eens zijn 060 board geleend voor een renderopdracht met lightwave op de Amiga. Als je hem ziet, doe hem de groeten van mij ...:)

hmm.. mijn ervaring met MDF is dat het er erg profi uitziet juist. Hangt er maar vanaf hoe netjes dat je het afwerkt.
MDF leent zich echt uitstekend. Veel dure kasten worden van MDF gemaakt en die zien er gelikt uit vaak.
Ik zou zeker niet voor geplastificeerd spaanplaat gaan, als dat kapot gaat ( en dat gaat het ) ziet het er echt lelijk uit.
MDF is wat dat betreft nog redelijk te onderhouden (plamuur, grondverf, lak) En zoals ik zei, als je er mooie ronde kanten aan freest ziet het er echt rete strak uit. Kwestie van mooie lak uitzoeken.
Ik bedoel, als je MDF alleen met blanke lak lakt (wat ik vermoed dat veel mensen doen) dan ziet het er niet uit. Lelijke bruine planken heb je dan, maar als je zijdeglans zwart opbrengt wordt het een ander verhaal.

ow.. ik kijk nu naar het Force 36 meubel. Ik zie nu al dat alle zijpanelen van MDF zijn (zwart zijdeglans gespoten) Ziet het er niet strak uit ? En die platen die er op liggen kan van alles zijn. Mooiste is natuurlijk gefineerd materiaal blank gespoten.
Wat dat betreft kan je ook berkenmultiplex nemen, een goede beits nemen (heb ik nog wel voor je) --> en dan bedoel ik geen huis tuin in 1 x klaar beits, maar poederbeits met water aangemaakt en dan je plaat op kleur brengen dan dan mooi aflakken. Erg goed te doen. Ik zou voor berkenmultiplex gaan als bovenblad. Zijpanelen van MDF, Berkentriplex heeft een mooie vlam en is wel degelijk goed te zagen (mits je goede gereedschappen hebt)

PS: Ik krijg nu ineens enorm veel inspiratie om zelf zo'n meubel te maken, eerst moet ik nog verhuizen, maar dan.
En ik heb er spullen voor dus dat is geen probleem. Als je eventueel hulp wilt hebben bij het realiseren van zo'n meubel kan ik dat ook wel voor je doen. Maar dat gaat natuurlijk geld kosten. (aangezien meubels maken mijn broodwinning is)
Ik zat zowiezo al langer te denken om ook studio meubels te gaan maken en ontwerpen. Dus hierbij bied ik mijn diensten aan. *SPAM* hehe.. maar oke dat terzijde. Maar advies via dit forum is natuurlijk geen probleem. Ik ben ook nieuwschierig naar wat iedereen hier heeft aan meubels en wensen daar over.

cool!! foto? of sta je al in de megathread "studio annex crib part II"?
ja die omnirax meubels zijn wel erg goed als uitgangspunt om vervolgens je eigen ideeen erop los te laten...
maar 1250 is een hoop geld aangezien ik momenteel met muziekmaken geen geld verdien. heeft deze schrijnwerker het meubel bij je thuis in elkaar gezet of moest je dat zelf doen? wat voor een materiaal is het van gemaakt?

Nope ... sta nog nie in die thread ...
Heb ook nog geen foto's getrokken ...
Ik zal er eens een paar nemen en ze op het forum plaatsen ... :)

Greetz Bart !

Back