hallo allen,
ik heb vh weekend zitten prutsen in een 3d programma om een 'ultiem' meubel te maken adh van wat schetsjes, waarin ik zo veel mogelijk spullen zo dicht mogelijk bij de hand heb. zeg maar een soort master control center! het gevaarte is ca. 215 x 100 x 95 (bxdxh), maar dan heb je ook wat (als het eenmaal gebouwd is!).
ik moet toegeven dat het lastiger is dan ik had verwacht om zowel zaken als flexibilteit, ergonomie, ruimte voor armen en benen, materiaal etc. in 1 ding te stoppen. hier een resultaat-render:
klik hier voor nog meer renders
zoals je ziet is het hele meubel uit panelen opgebouwd. ik twijfel nog over een versie waarin het onderstel uit een metalen frame bestaat dat dan gelast zou moet worden.
een kleine opsomming:
- plek voor 2 computers
- 4 x 19" schappen van elk 5 units met onder elke schap een schuine plank waar je bijv. cassettedecks, eq's op kunt zetten
- tafelblad hoogte 72 cm
- uitsnede van 47 x 60 cm, 7 cm diep voor mixer (afgestemd op yamaha 01v en 03d)
- 19" apparatuur op hoek van 30 graden waardoor makkelijk te bedienen
- horizontale steunbalk aan voorkant om tafelblad(-en) niet te laten inzakken
- onderkant vd schappen ruimte voor voeten
- onder tafelblad nog extra schappen voor bijv. versterkers, voedingen, apparatuur waar je niet vaak bij hoeft
- 2e laag bladen, 95 cm hoog, voor monitors / speakers / extra app.
- voor al het hout / mdf / spaanplaat / whatever materiaal heb ik 2cm dikte aangehouden
vragen:
- mbt de draagkracht van het meubel: ik heb 0 verstand industrieel ontwerp en trek- en draagkrachten; oftewel: zal dit zaakje het houden of zakt het straks in elkaar als een pudding? tips en suggesties gewenst!
- mbt framewerk: zou het beter zijn om een metalen framewerk onder de bladen (en schappen) te zetten? hoe zou dit dan geconstrueerd moeten worden?
- mbt horizontale draagbalk: deze zal zo'n 210 cm lang worden! wat voor een materiaal kan dit het beste zijn? gewoon hout, metaal of aluminium?
nb: het ding is echt op schaal gemodeld, ik heb alles in exacte maten ingevoerd, dus alle verhoudingen kloppen.
ik kan eventueel nog een tekening met afmetingen posten, als jullie willen..
Graag jullie reactie!

Thanks