XLR Patchbay.

Alcje

Ouwe rot
Hallo mensen. Ik zit toch vaak te klooien met mijn kabels. Ik heb alles netjes weggebouwd, maar als ik bij me spullen moet dan moet ik eerst onder het buro kruipen, kabels zitte strak etc etc.

Dus nu had ik een idee om een XLR patchbay te gaan bouwen.

Ik wil dus alle ins en outs gaan verplaatsen naar de voorkant in zo'n bay:

rack.jpg

Wat dan de bedoeling is om in de bovenste rij de in's te doen, en in de onderste de outs.

Ik wil dan gaan werken met deze neutrik pluggen:
in.jpg
out2.jpg

Dit moet toch gewoon gaan werken neem ik aan?

De kabels om te verlengen gebruik ik de dure Vovox kabels die ik al heb.
Ik neem aan dat dit niks afdoet aan de kwaliteit van het signaal?

Nu zag ik wel XLR patchbays, maar dat is allemaal met of 16 xlr female of 1 xlr male aan de voorkant.

Maakt het ook uit dat het niet gesoldeerd is?

Neem aan dat dit toch wel goed moet zijn? :)

Zo'n standaard ding kan ik niet kopen denkik? Aangezien je dan toch zit te kloten met het aansluiten? Want ik wil de ins en outs. wil dus XLR female en Male aan de voorkant hebben?

ik ben ook zoiets aan het maken.

je zou zelfs kunnen besluiten niet XLR te gebruiken, maar jack in uit gangen (stereo voor balanced), als dat handiger is.
XLR in is handig voor microfoons en microfoonsnoeren, maar veel kastjes, instrumenten en apparaten hebben toch vaak jack-uit...

ik maak zelf een combi van 4 XLR in, 4 jack in, en alle 8 uitgangen worden jack.

van XLR naar een jack plug solderen geeft geen signaal-verlies of dergelijks...het zijn maar pluggen..

Hallo mensen. Ik zit toch vaak te klooien met mijn kabels. Ik heb alles netjes weggebouwd, maar als ik bij me spullen moet dan moet ik eerst onder het buro kruipen, kabels zitte strak etc etc.

Dus nu had ik een idee om een XLR patchbay te gaan bouwen.

Ik wil dus alle ins en outs gaan verplaatsen naar de voorkant in zo'n bay:

rack.jpg

Wat dan de bedoeling is om in de bovenste rij de in's te doen, en in de onderste de outs.

Ik wil dan gaan werken met deze neutrik pluggen:
in.jpg
out2.jpg

Dit moet toch gewoon gaan werken neem ik aan?

De kabels om te verlengen gebruik ik de dure Vovox kabels die ik al heb.
Ik neem aan dat dit niks afdoet aan de kwaliteit van het signaal?

Nu zag ik wel XLR patchbays, maar dat is allemaal met of 16 xlr female of 1 xlr male aan de voorkant.

Maakt het ook uit dat het niet gesoldeerd is?

Neem aan dat dit toch wel goed moet zijn? :)

Waarom inderdaad niet een gewone goede kwaliteits patchbay kopen? Hoe die dingen werken is juist om alle ins & outs aan je patchbay te solderen zodat je aan de voorkant met die patchkabels alles kan prikken en routen zoals je wilt.

Manu,

volgens mij bedoelt Alcje juist, dat hij geen geschikte kant-en-klare petsbee kan vinden, en daarom er een zelf wilt maken.

en verder heeft zelf maken ook meer voordelen:

-je kan zelf helemaal bepalen wat er in en uit komt.
- scheelt je weer een hoop pluggen en snoeren, dus geld...want aan de gesoldeerde kant heb je geen plug nodig. (als je tenminste slim inkoopt)

Manu,

volgens mij bedoelt Alcje juist, dat hij geen geschikte kant-en-klare petsbee kan vinden, en daarom er een zelf wilt maken.

en verder heeft zelf maken ook meer voordelen:

-je kan zelf helemaal bepalen wat er in en uit komt.
- scheelt je weer een hoop pluggen en snoeren, dus geld...want aan de gesoldeerde kant heb je geen plug nodig. (als je tenminste slim inkoopt)

Dat snap ik, maar aan de andere kant moet je dan nadenken waarom hij geen patchbay met XLR-pluggen kan vinden...

Moet ook zeggen dat als je allemaal apparatuur hebt met XLR uitgangen je dan ook meestal niet in de consumenten/budget spul zit dus waarom dan niet naar een oplossing zoeken in dezelfde range?

Maar goed, het wiel 2x uitvinden kan natuurlijk altijd.

Sorry, zie nu dat ie wel wat heeft gevonden maar niet de juiste voor hem.
Neemt nog steeds niet weg waar ik zelf niet snap waarom hij niet een goede 2e hands patchbay op de kop tikt en gaat solderen. Flexibeler (kan vaak de routing nog bepalen met een schakelaar), kleiner (48 in/out in 1HE) en minder moeite (is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Ik ben geen DIY'r dus ga dat automatisch al uit de weg hahaha)

Iedere zichzelf respecterende patch bay heeft ook de mogelijkheid om te schakelen tussen 'thru', 'genormaliseerd' en 'half-genormaliseerd'. Zoals jij hem gaat bouwen zal hij alleen 'thru' zijn en dus eerder een rechttoe-rechtaan input-output board. De luxe van een patch bay is juist dat de permanente verbindingen die je op het achterpaneel maakt omgeleid worden van zodra je een plug in de voorzijde steekt.

Persoonlijk zou ik een normale jack patch bay kopen en achteraan met verloopkabels werken van XLR balanced naar stereo jack (balanced). Dan kun je op de voorzijde gewoon met stereo jack pluggen patchen.

XLR of jackpluggen zegt in feite niets over consumenten/budget of dat een apparaat high-tech super klasse A is.

XLR en stereo jack pluggen kunnen allebei met de zelfde kwaliteit en gebalanceerd een audio signaal leiden.

verder is een patchbay heel handig inderdaad door de mogelijheden van patchen, maar dit gaat helemaal niet om een patchbay.
Hij wilt gewoon de in en uitgangen van achter nqaar voren brengen, zodat ze makkelijk bereikbaar zijn.
dan is Thru trouwens noodzaak. je gaat niet in en uits van een apparaat verbinden:

FEEDBACK!!!

Een duurdere maar fijne oplossing zou een SSL Xpatch kunnen zijn (als je liever koopt ipv DIY)

Dit is een digitale patchbay dat je de mogelijkheid geeft om presets op te slaan.
Maar het is maar net de vraag of dit in jouw workflow past.

nog een keer dan maar: deze jongen zoekt denk ik geen patchbay, maar meer een soort breakout-box van in en uits van achter naar voren.

niks patchen of routen, enzovoort....

ik heb nog een flinke professionele ijzeren voorkantplaat hier liggen met al vele xlr grote gaten erin. doe er niets mee. wil er wel een foto van maken , mocht je geinteresseerd zijn.

nee, geen patchbay....maar meer een soort breakout-box van in en uits van achter naar voren.

niks patchen of routen, enzovoort....

Een patchbay is toch gezelfde? :)

Vind het raar dat er niks in XLR is. Als het in XLR is is het maar 1 soort. :)

het is wel een soort simpele vorm van een patchbay, maar de meeste hier kwamen met goed bedoeld, maar fout advies: een patchbay met normalized mogelijkheden, geautomatiseerd, enzovoort...dat heb je helemaal niet nodig.

ik zoek hetzelfde als jij: een paneel waarop de in/uitgangen van mijn audio-interface van de achterkant naar voren komen.
het hangt verder van je studio configuratie af of je dan een volledige patchbay (normalized) nodig hebt, of gewoon wat XLR-ingangen. ik noem dat niet meteen een patchbay....

ik maak het zelf. gaat me zo 20 euro kosten!

Back