Ik weet niet de details over het geluid (er worden in elk geval andere chips gebruikt, en de XL heeft dacht ik hetzelfde basisgeluid als de Korg R3)... maar het grote verschil zijn m.i. de toetsen. Het toetsenbord van de niet-XL is echt niet te bespelen vind ik, en vergelijkbaar met toetsenborden van de goedkope Casio keyboardjes. De XL heeft dan wel weer een lekker keyboard, ondanks het kleine formaat.
Niet lullig bedoeld.. maar op internet zijn er juist erg veel vergelijkingen tussen deze apparaten te vinden.. Wel engelstalig dan, maar het is er wel..
Ikzelf heb de Micro Korg in mijn bezit.
Eerlijk gezegd vind ik hem een mooie synth , in vele opzichten.
Layout is mooi, retro en robuust.
Heb nog geen errors/ bugs meegemaakt, dus op stabiliteitsvlak is ie top.
Meegleverde Soundbanks : bah ....
Ik vind er eigenlijk niet een hele hoop supervette sounds in terug, en samen met het weinige aantal presets dat ie bezit , geeft mij een mindere indruk van het totale plaatje ...
De sound op zich is wel degelijk, vrij karakterisiek geluid, doch weinig vernieuwende sounds. Ik raak hem vrij snel beu eigenlijk ...
Speelbaarheid : Ondanks de kleine toetsen ligt ie wel OK in de hand .
Met de 5 makros en het mod/ptich wheel heb je wel full realtime handson control over je geluid, wat tot leuke stageperfomances kan leiden.
Vocoder ;: Degelijk maar niet uitblinkend . Daar is de XL echt wel beter in.
De XL scoort op vele vlakken beter , zoals in de filmpjes ook wel wordt verteld.
Maar de prijs ligt dan ook wel een stuk hoger.
Doch , het zijn 2 degelijke bruikbare synths, maar persoonlijk vind ik het soundpallet net iets te beperkt. Maar ik verkoop hem niet , hij ziet er veel te leuk uit en is supersnel te gebruiken , wat hem tijdens jamsessies wel een meerwaarde geeft !
Yup.. en de soundengine is erg goed.. Je kunt er hele mooie geluiden uithalen.. en de submenu's hebben een eigen lcd schermpje en draaiknop.. dus veel minder menugedoe dan de Microkorg/xl..
Nu we het toch een beetje over de Microkorg hebben; Ik wil een versterkertje aanschaffen voor mijn Microkorg, budget rond de 200 euro, en voor eigen gebruik. Voor op m'n kamer gewoon dus.
Iemand die me een merk of een specifieke versterker kan adviseren? Hartstikke bedankt in ieder geval!
Hoewel ze beiden de naam Microkorg in zich hebben, zijn het onder de motorkap volgens mij twee hele andere synths. De microkorg is volgens mij gewoon een MS2000, maar dan met minder knoppen.
De Microkorg XL is gebaseerd op de R3/Radias engine.
Ik zou eerder voor een R3 of Radias gaan dan voor een Microkorg XL.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.