Drifting probleem Fostex R8

Snaek

Ouwe rot
Als ik ga multitracken op mijn R8 heb ik al snel het probleem dat de sporen op een gegeven moment niet meer in Sync lopen. Dit komt waarschijnlijk door kleine snelheid variaties van de bandrecorder, maar het is tamelijk vervelend natuurlijk.

Ik gebruik om te syncen op dit moment mijn Kawai Q80 die geloof ik een FSK signaal gebruikt. Dat neem ik dus op naar spoor 8 en stuur het daarna weer uit naar m'n Q80.

Ik heb verder wel zo'n MTC-1 sync apparaat, maar die manual daarvan doet in mijn optiek niet onder voor rocket science. Daarnaast is nog te betwijfelen of met de SMPTE van de MTC-1 het drifting probleem zich niet voor gaat doen, maar het zou best kunnen. Als iemand over een uitleg beschikt voor dit apparaat zou dat echt op prijs gesteld worden!

Heeft iemand misschien andere tips nog?

Alvast zeer bedankt!

Als ik ga multitracken op mijn R8 heb ik al snel het probleem dat de sporen op een gegeven moment niet meer in Sync lopen. Dit komt waarschijnlijk door kleine snelheid variaties van de bandrecorder, maar het is tamelijk vervelend natuurlijk.

Ik gebruik om te syncen op dit moment mijn Kawai Q80 die geloof ik een FSK signaal gebruikt. Dat neem ik dus op naar spoor 8 en stuur het daarna weer uit naar m'n Q80.

Ik heb verder wel zo'n MTC-1 sync apparaat, maar die manual daarvan doet in mijn optiek niet onder voor rocket science. Daarnaast is nog te betwijfelen of met de SMPTE van de MTC-1 het drifting probleem zich niet voor gaat doen, maar het zou best kunnen. Als iemand over een uitleg beschikt voor dit apparaat zou dat echt op prijs gesteld worden!

Heeft iemand misschien andere tips nog?

Alvast zeer bedankt!

Ik heb zelf ook een R8 (maar al tijden niet meer gebruikt).

Er zitten een aantal nadelen aan FSK en 1 ervan is dat variaties in tape-snelheid er niet goed mee samengaan (er wordt gebruik gemaakt van signalen 1.5KHz to 2.5KHz voor elke clockpuls). Met FSK kun je alleen syncen; het heeft geen tijdreferentie zoals bijv. SMPTE

Wellicht dat je er een syncbox die SMTPE kan lezen en schrijven tussen zet aansluit op je SQ80?

Ik ben het met je eens dat de handleiding van de MTC-1 meer voor techies is dan voor de gemiddelde leek. Ik gebruikte 'm altijd in combinatie met SMPTE/cubase (Atari) en dat ging prima, maar aangezien ik al tijden niet meer met een computer in combinatie met de R8 heb gewerkt, zou ik niet weten of die combinatie nog mogelijk is.

Suc6

JurgeN

Ik gebruik om tape te syncen de XR300 van XRI Systems. In MTC mode werkt deze gemakkelijk samen met je taperecorder, en het apparaat is ook goed in te stellen. Deze schrijft ook SMPTE.
Je kunt de manual eens checken, om te bezien of je dit apparaat misschien niet gemakkelijker vind om mee te werken.

Er staat er in Nederland nog ergens een te koop, of Marktplaats en Ebay in de gaten houden:
Advertentie op Marktplaats
Occasion bij Schreeven in Nijmegen
Ebay Engeland

Bedankt voor de berichten. Ik zal eerst nog even proberen de manual van de MTC-1 te doorgronden, nu ik weet dat het waarschijnlijk toch het FSK signaal is dat niet heel erg geschikt is. Als dat echt niet gaat lukken moet ik toch maar even kijken naar een alternatief.

Heeft iemand een idee hoe ik zorg dat mijn Kawai Q80 start, wanneer ie slaved is aan de MTC-1?

Als ik de MTC-1 met een toets van mijn MIDI keyboard een startsein geef, start de bandrecorder, maar de Kawai Q80 start niet. De Q80 is op de MTC-1 aangesloten (MTC-1 MIDI OUT > Q80 MIDI IN).

Is er misschien sprake van een bepaald protocol wat de Q80 niet ondersteunt?

Heel erg bedankt alvast.

Die manual is echt superk*t

Vanaf p177 in je manual! MIDI sync. Je Q80 zal dan in slave mode moeten..........
http://www.kawaius-tsd.com/OM/MODULE~1/Q-80.PDF
Bedankt voor het bericht. Zo ver was ik al helaas.

Ik heb de Q80 al op MIDI-sync staan (dus slave/ext sync, voor zover ik weet), maar als ik de boel start, gaat de Q80 niet meelopen jammer genoeg...

Volgens mij moet ik zoeken bij de MTC-1, maar dit is nogal lastig dus.

Ben eindelijk een stap verder.

Ableton gaat nu meelopen wanneer ik de tape gestriped heb en het daarna weer afspeel. Nieuwe probleem is dat niets in sync loopt! Vanaf het begin al niet eens, kan komen door MIDI interface. Had het probleem daarvoor namelijk ook al een beetje.

Moet ik MIDI delay instellen oid? Hulp zou zeer gewaardeerd worden.

Over dat stripen nog even: moet ik daarvoor iets instellen? Of kan ik gewoon de toon opnemen, en daarna de rest daaraan syncen? Ik weet niet zeker of ik ook een bepaald tempo oid door moet geven.

Ableton is trouwens slaved aan de MTC-1.

*bump*

Kawai Q-80 ondersteunt volgens mij geen MTC! Zal wel alleen MIDI-Clock zijn dan.....

Met Reaper werkt het nu wel goed geloof ik. Alleen ik kan op het moment niet echt dingen inspelen omdat de MIDI IN van mijn interface op de OUT van de MTC-1 is aangesloten, betekent dit dat ik een 2x2 MIDI interface moet halen oid?

Back