wat was jullie eerste synth ,/app

Eerste gear was een draaitafel, een Numark TT-100. Maar dat telt niet zeker... Eerste muziekdoos was een Roland D2. Na een jaar verkocht.

Eerste software waar ik mee werkte (=prutste) was de demo van Rebirth.

Rond mijn 16e (ben nu 30) begonnen met een AMIGA 500 met sampler (8-bits) met fasttracker, 4 part sequencer :)
Ooit een TR-626 gekocht voor erbij... wist niet eens dat je ze kon syncen :)
Daarna Fasttracker op de PC van mijn vader... WOOOOW, wat een vooruitgang... 32 sporen 16 bit 44,1kHz...
Daarna nieuwe Yammie CS1x (nieuw voor 1400 guldens...) en een Akai S2000... met een nieuwe INKEL mengtafel (nieuw bij Correct 500 guldens ofzo).... Zoom 1201 Nieuw bij Correct (350 guldens...) niet wetende dat Feedback 100mtr verderop zat...

Ach ja, soms doe je gekke dingen als je er nog geen verstand van hebt..

Een Jen SX-1000. In 1981. Voor 675 gulden geoof ik. Slechts één VCO en totaal geen aansluitingen... maar wel een fijn filtertje en twee ADSR's. Was een leuk machientje met allemaal gekleurde draaikoppen (a la EMS) maar ik heb 'm weggedaan wegens ruimtegebrek destijds.;{

Tja nostalgie... Zomer 1989... Mijn eerste synth kocht ik toen... Dat was de TB-303. Toen ik hoorde dat Box Energy van DJ Pierre d'rmee gemaakt was moest ik hem hebben. Ik heb hem toen in Barcelona gekocht voor 5000 peseta's (toen rond de 100 gulden). Mijn beste aankoop tot nu toe hoewel ik de eerste weken me geel gevloekt heb om die prutssequencer onder de knie te krijgen. Als ik 16 jaar later terugkijk weet ik nu dat die sequencer nou juist de kracht van het instrument is (oké, samen met de tripolaire filter, dan).

mijn eerste synth was een korg ms-10 die op een zolder van een vriend stof stond te vangen. ze dachten dat het een soort mislukt keyboard was met alleen maar vage piepgeluiden... 150 gulden gekocht !

ik wist erg weinig van synths, maar op de ms10 heb ik het geleerd :P

eerste drumcomputer: een boss dr-55 die ik van m'n pa kreeg... hij had 'm een keer van een vriend gekregen...

M'n eerste synth/sampler kocht ik in 1992. Het was een Ensoniq EPS16+. Een half jaartje later kocht ik er een Roland Juno 60 bij. Daarna een Novation BassStation gekocht toen ie meteen uit kwam. Veel geld voor betaald weinig plezier van gehad. Een echte 303 was toen al veel te duur dus ik dacht een goed alternatief gevonden te hebben. Niet dus! Novation eruit, Yamaha DX9 ervoor in de plaats genomen. DX9 geruild voor een Akai X7000 sampler maar eigelijk nooit gebruikt.

Daarvoor speelde ik altijd met m'n Amiga 500 en een samplertje op de parallele poort in AudioMaster en pleurde de samples dan in Sonix. Sonix was wel leuk want je kon er je eigen waveforms mee tekenen. Kwam altijd geheugen tekort dus een Amiga 2000 gekocht en toen met Soundtracker en ProTracker verder gegaan.

Daarvoor in 1984 in basic m'n eerste melodietjes geprogrammeerd op de Commodore 64. Ik zoek eigenlijk nog steeds iemand die voor mij een DIN-SYNC kabel voor Prophet64 kan maken. 't is me nog steeds niet gelukt. Ik heb 4 Commodore 64 computers staan maar ik krijg het programma maar niet gesynced. Lijkt me wel leuk om de C=64 weer in m'n setup op te nemen.

En kan iemand zich nog BugMachine op de Commodore 64 herinneren? Daarmee kon je het sampletje van Whistle's Just Bugging op het toetsenbord van de C=64 afspelen. Vette pret.

Het begon allemaal op een echte Compaq Portable II:
systemopen-small.jpg

met een door een vriend in elkaar gesoldeerd geluidskaart-achtig ding die ik op mijn lpt poort moest aansluiten en rechtstreeks naar mijn speakers ging. Het programma heette ModEdit. echte nostalgie!
Later overgegaan op Fasttracker op een Pentium...heerlijk
Mijn eerste synth was een CS1x.
Later toch maar een effect unit erbij: DOD 512
Niet veel later een sampler: AkaiS3000xl
Toen een mixer van Behringer
Toen een tijd niets :)
Toen monitors van Alesis.
Toen emu module
Toen compressor van dbx

Mijn eerste synth was een Crumar Performer strings en Brass. Ik was 15 of zo. Ik mis hem nog steeds geweldig ding.
Mijn eerste software was easy-8 midi sequencer(8 sporen) op een 8080 DOS PC met een van de allereerste midiinterfaces van Twelvetone systems. (Nu Cakewalk)

aah ja..Modedit was ook mijn eerste 'sequencer'. Ik kan me iets herrineren dat het rood was..

Is dit hem toevallig?

modedit.png

Mijn eerste en enige apparaat is een XP-50. Gekocht eind 2003 dacht ik. Ik moet iets nieuws, maar ik weet nog niet wat :) Eerste sequencer was Impulse Tracker v2.11 op een 386 DX-40. Later moest ik noodgedwongen overstappen op v2.14. Later moest ik weer noodgedwongen overstappen omdat ik Windows XP ging draaien. Niet DOS based, wat IT nodig heeft. Dus heb ik nu ModPlug Tracker. Jaja :P Ik maak mijn dingetjes nog steeds met MPT. Ik heb ook wel Sonar 4, maar dat gebruik ik alleen om de stem en muziek bijelkaar te zetten, eventueel te timestretchen. Daarna mix ik het wat uit met Adobe Audition.

Origineel geplaatst door cream

Is dit hem toevallig?
[IM
Ik had een monochroom scherm: alleen groentinten :)
De versie die ik gebuikte lijkt meet op deze:
modedit.gif

Novation KS5.

Waarom?

Het was een van de twee kandidaten voor mijn begin. De andere kandidaat was de Korg EMX. Eerst nam ik de EMX. Ik deed hem maar snel weg nadat ik ondervond na mijn eerste minuut gebruik dat het ding monofoon was. Gelukkig mocht ik van mijn verkoper nog ruilen tegen de KS5. Hij gaf me zelfs nog promotie om een rare reden. :geslaagd: Jammelijk genoeg kreeg ik niet veel kans om beide uit te testen. Ik mocht maar 5 minuten met koptelefoon op de KS5 spelen, maar hij gaf wel een demo van de EMX. Vergelijk eens: een flauw orgelgeluidje uit de KS5 door een koptelefoon, terwijl techno uit de speakers die aan de EMX waren verbonden kwam. De keuze was snel gemaakt. Ook een reden omdat ik de EMX had gekocht lag aan mijn vader: je kon echt zien dat hij wou dat ik de EMX kocht.

ik kwam hem toevallig tegen in een tijdlijn, vondt het een rotding ,weet ook niet zeker of het de eerste was
maar ik weet wel dat die er bij mij niet meer inkomt

The Yamaha CX5 Music Computer

The CX5 music computer was an FM multi-timbral digital synthesiser controlled by a keyboard and VDU . The synthesiser was edited on the VDU screen using the CX5's proprietary software, programs included composition software for multi-timbral sequencing and notation, FM voicing of the internal synthesizer, DX7 VOICING software for programming and manipulating patches in the DX7 synthesizer and more. Since the CX5M is completely MSX compatible, word processing, spread sheets, games and other general purpose computer programs are possible. At the time the CX5 was the only affordable computer synthesiser on the market.

Attachments

• cx5m.jpg
    cx5m.jpg
    9,4 KB · Bekeken: 86
eerste synth

eerste synth

Hallo ,

Leuk om te lezen , al die oude herrinneringen :P Bij mij is het virus in 1985 binnengetreden . Na orgelles te hebben gehad op een Yamaha B-55 kocht ik in 1985 mijn eerste synth . Een 2e hands Roland Jupiter-4 . Bijeen gespaard van af en toe een bruiloftje of receptie spelen . Koste me toen die tijd 1000,- gulden . Geen slechte investering aan de huidige prijzen te zien . Ik heb hem nog steeds ! Vanaf ongeveer 1990 stil geweest op toetsengebied , maar sinds een jaar of 2 weer begonnen . Nu driftig een analoge Yamaha collectie aan het aanleggen . . . :okdan:

Gearlist today ;

Yamaha ;
A-4115H , B-55 (bewaard , nostalgie) , CX-5M , CS-01 , CS-5 , CS-10 , CS-15D , CS-20M , CS-30L (laatste aanwinst) , CS-70M , EM-300 , RA-100 , SK-10 , SK-15 , SK-20 , SK-30 , SK-50D , SY-1 en de SY-2 .

Ander spul ;
Allen & Heath SD-12/2 , Hammond Autovari-64 , Kustom PA , Moog/Cordovox CDX-0652 , Polymoog Keyboard , Roland Jupiter-4 , Siel DK-700 en een Sisme Space Master 300 .

Groeten ,

John

Korg Poly 61

Ik kreeg hem op mn 12e verjaardag van een vriendin van mn vader. Ze had hem nog staan maar deed er niks mee. Was toch raar voor me als jochie van 12! Er zaten nieteens pianogeluiden in! Op dat ding heb ik leren programmeren en ik kan hem iedereen aanraden wie voor weinig geld kennis wil maken met het fenomeen: "analoge synthesizer". Dat was 5 jaar lang mn enige synthesizer.

Daarna kocht ik een Yamaha DX27, die kwam het dichts in de buurt bij de voor mij toen veel te dure maar gewilde DX7. Dat zelfde jaar nog heb ik mn Poly 61 ingeruild voor een Roland JX8P met bijbetaling. En die heb ik nog steeds. Die DX7 is er trouwens daarna vrij snel gekomen (yeah!!!!) :)

Attachments

• poly61.jpg
    poly61.jpg
    17,9 KB · Bekeken: 90
Casio CZ1000

Casio CZ1000

CZ1000 met baterijen en koptelefoontje

Van mijn oom gehad toen ik 10 was ofzo. Pas 12 jaar later weer uit de kast...

Roland D-10 :)

Die CX5 lijkt verdacht veel op een MS(microsoft)X(Xbox) :W

Eerst software was Ubik & Rockmonitor op de C=64 !

Hier is die dan mijn eerste synth.
Casio CZ1000

Attachments

• cz1000x500.jpg
    cz1000x500.jpg
    50,4 KB · Bekeken: 83
Back