wat was jullie eerste synth ,/app

Mijn eerste synth, eigenlijk twee, zijn de Roland MT32 en de Roland Juno 106. Deze stonden in combinatie met een Atari op mijn middelbare school in het muzieklokaal begin jaren negentig. Letterlijk niemand deed er iets mee, behalve ik en de muziekleraar...

Origineel geplaatst door BvdB
Mijn eerste synth, eigenlijk twee, zijn de Roland MT32 en de Roland Juno 106. Deze stonden in combinatie met een Atari op mijn middelbare school in het muzieklokaal begin jaren negentig. Letterlijk niemand deed er iets mee, behalve ik en de muziekleraar...

Was die middelbare school niet heel toevallig het ECL in Haarlem? Ik zat daar begin jaren negentig ook, en deze apparaten stonden inderdaad in het muzieklokaal toendertijd :)

Origineel geplaatst door ChampionSound
Was die middelbare school niet heel toevallig het ECL in Haarlem? Ik zat daar begin jaren negentig ook, en deze apparaten stonden inderdaad in het muzieklokaal toendertijd :)

Yes, that's the school! Geinig. :okdan:

VX-90 en wat een scheurbak is dat!!!

Was in 94' aan komen waaien via via en bleek uit het apparatuurpark afkomstig te zijn van niemand minder dan Ad Visser.
Later moest ie terug (was geleend) =( en toen heb ik in 1998 de AX-73 aangeschaft en in 2004 een VX-90 erbij gekocht :okdan:
Met 2 van die orgels scheurt het nog veel vetter :)

link1 vx-90:link1 vx-90

link2 prototype:link2 prototype
Zo hadden ze m eigenlijk moeten laten met 2 osc pv. en direct access tot de parameters.

Origineel geplaatst door dj_bomber

Was in 94' aan komen waaien via via en bleek uit het apparatuurpark afkomstig te zijn van niemand minder dan Ad Visser.

Is er dan iemand minder dan Ad Visser? ;)

Origineel geplaatst door smackos
Komkom da's toch niet zo een erge slechte synthesizer?

Nee, zeker te weten. Samen met de CS2X (ik heb beiden in het verleden gehad) waren dit hele lekkere bakkies, met heel veel mogelijkheden.

Phochos:D

citaat:
Origineel geplaatst door dj_bomber

Is er dan iemand minder dan Ad Visser?

Die synth is terug gegaan met de meest vreselijke scheurpatches er in geprogrammeerd :duivels: :dubbel:

Mn eerste keyboard was een PX7 van GEM. 'k had toen nog les op oa een Roland E86 en een of ander technics ding. Daarna heb ik jaaaarenlang een Roland E70 gehad (waar volledig onterecht en schaamteloos "synthesizer" op staat), en pas een paar jaar geleden ging de echte synthesizer wereld voor mij open. Toen snapte ik ook ineens waar die envelope instellingen op sloegen in de PX7 (die al lang weg was), waar ik op een blauwe maandag wel eens de attack van een piano had weggedraaid waarna het een soor padsound werd, maar ik had toen geen idee waar ik mee bezig was.

Die GEM was wel een taaie bak. Je kon je eigen "arpeggios" langzaam opnemen en echt - loeisnel - afspelen (moet daar nog ergens tapes van hebben), en dat ding gaf geen krimp. Toen ik op de E70 ooit een keer probeerde een fx bliepje omlaag gepitched als 90's happy hardcore kick te gebruiken ging die toch wel raar ruiken :dj:

Mn handen zijn nu nog altijd een betere arpeggiator dan de ingebouwde :P Vind dat maar luie dingen eigenlijk.

Philips philcorda was het allereertse instrument dat ik bezat.

en iets waar ik echt iets mee kon beginnen in de zin van elektronische muziek:Yamaha RM1X

Als ik de Casio SK-1 ff niet meetel: Roland Juno-6, aangesloten op de springreverb van een dertien-in-een-dozijn orgel.

Bliss. :okdan:

Begonnen met protracker / Amiga500,
toen Ft2 (heel erg lang gedaan),
vervolgens de ACCESS VIRUS-B gekocht.. en OH OH OH OH .. wat was (ben) ik daar blij mee!!!

Eerste bak was ook een alpha 2. Gebruik em nu nog als master midi :)

eerste

eerste

lachuh altyd
een ouwe trhread vanmezelf...toenik nog een andere naam had ..hmhmhm
ik denk dat ik een nieuwe thread ga beginnen ,...wat is jullie nieuwste synth
nou de mijne word een elke ek22/ en een ax80
zo nou jullie weeer

oja mn eerste was een dx9 [pokkeding]

in 1989 kreeg ik mijn eerste radio met dubbele casette deck, dat was toen al stukjes achter elkaar opnemen en soort mixjes maken. in de avond en zelfs soms nacht house van de radio tapen en andere obscure muziek. singles kopen op de rommelmarkt en oude pickups voor een paar pieken.. scratchen als mini grandmaster flash en opnemen. aangezien vader muzikant is veel mee naar studio's en oefenruimtes waar ik o.a een mooie dx7 en d50 stond.. ik werd helemaal lijp van die geluiden! versterkers en fx vond ik ook wonderlijk. in '94 begonnen met fasttracker, samples, beats etc. in 95 kocht een maat van me een yamaha rx7 die ik toen altijd in huis had en waarmee ik run d mc en fatboys achtige beats mee maakte... ( die snare is super roff!! )
in 2000 kocht ik een mc 303, later een cs1x, alesis quadraverb, een rm1x, een mc505, sp808 .. die kwamen en gingen weer met de tijd. de cs1x was wel mijn eerste synth dus.. later nog een alpha juno erbij. in de tijd flink opgetreden ook..leuke tijd.
ooit een akai s3000xl geruild voor een su700 ..dat is mijn beste ruil geweest..toen begon de echte fun pas (en succes!!)
eind 2001 een nieuwe korg ms2000 gekocht... ontzettend mooie synth is dat..gebruik hem nog steeds en is onmisbaar in mijn devon miles sound
vlak voor de finale van de grote prijs van nl in 2003 een nieuwe yamaha rs7000 gekocht voor 1500 euro .. ik was en ben nog steeds gek van yamaha producten.
in 2004 even een rustig jaar gehad..vooral financieel. geloof in 2005 mijn juno geruild voor een drumstation 2 van novation voor betere drums, had ook geen ruimte i.v.m kleine kutkamer en hoge huur :(
in 2005 een dbx 266xl nieuw na verkoop rm1x omdat de rs7000 alles al deed.
ibook kwam in de zomer van 2005, later nog een controllertje..
2006 was een flink gear jaar .. jx8p,dikke geluidskaart, neptune, nova, wavestation, statief en rack, mks50, dx27..
aangezien ik ook erg ben gegroeid en nieuwe wensen heb komt er nog een 24 of 32 kanaals tafel..er moet nog een jd800 en 990 komen, wat compressoren etc etc... wensen houden nooit op, we kennen het..
toch mooi om te zien dat je groeit in je spullen en zo terugdenkt aan wat je vroeger had en hoe knetter moeilijk het was om het uberhaupt financieel te bemachtigen.
ik gilde de buurt bijeen toen ik een mc303 had.. nu lach ik er keihard om..zo gaan die dingen..mooi toch :)
nu maak ik gewoon lekkere muziek, treedt op en besef me elke keer dat ik meer weet, beter speel en me dus heb ontwikkeld als muzikant.. als je je dat beseft dan zijn het al die knaken en capriolen meer dan waard...eens muzikant ...altijd muzikant *D

Ik wilde al als kind aan de synths, maar ik had nooit geld. Altijd een droom gebleven, ondertussen aan de slag met programmaatjes als SoundTracker en ProTracker op de Amiga. Op m'n 18de eindelijk een 'echt' keyboard: De General Music CD-1. Helaas geen synth, maar als stand-alone machine en om MIDI te leren was het voor dat geld best een aardig apparaat, al had ik achteraf beter op de tweedehands markt kunnen kijken. Maar ja, Internet was nog harstikke nieuw en marktplaats bestond nog niet eens. De CD-1 heb ik uiteindelijk een jaar of wat geleden geruild met mijn schoonvader voor een 'full option' Philicorda (twee klavieren en volledig pedaal!), en dat is dan wel weer leuk.

Ruim een jaar later tijdens de zomervakantie werkte ik op de Vijzelstraat in Amsterdam en kwam iedere dag langs Dirk Witte. Op een muziekbeurs had ik al eens een Korg X5 beroerd en dat leek me wel wat, ook betaalbaar. Ik ging naar binnen om te kijken en kwam met een CS1x pre-order de winkel uit. Toen ik namelijk vertelde wat ik wilde doen werd mij de fonkelnieuwe CS1x getoond, die ze op proef hadden van Yamaha. Het was niet alleen een prachtapparaat die precies deed wat ik zocht, maar hij was nog te betalen ook! Uiteindelijk duurde het volgens mij ruim 2 maanden voordat het kreng geleverd werd (blijkbaar waren ze niet aan te slepen), maar ik was zo blij als een kind. Mensen die de CS1x afschrijven als slechte synth hebben hem nooit goed bekeken, want hij kan echt veel. Maar dan moet je wel de presets weggooien en zelf aan de slag gaan. Nog steeds zijn er weinig producties van mijn hand waarbij de CS1x niet minstens één string/blazertje of pad voor zijn rekening neemt. En dat 10 jaar na aanschaf.

Daarna begon het uitbreiden ... eerst een RM1x die ik wilde voor beats. De beats vielen achteraf wel wat tegen, maar als hardware sequencer en 'schetsblok' vind ik het nog steeds een topapparaat dat ik bijna dagelijks gebruik. Daarna een FS1r, inmiddels een moderne klassieker. Fantastisch apparaat, maar niet echt toegankelijk zeg maar. Vervolgens een gehavende AN1x (gat + barst in casing, maar technisch verder in orde) voor een habbekrats aangeschaft. Vervolgens heel lang niets gedaan, maar vorig jaar de draad weer opgepakt met de aankoop van een Jomox Airbase 99 (eindelijk echte beats), wat effectgerei en dit jaar een Korg X5Dr (waarmee we eigenlijk weer terug zijn bij het begin!). En sinds eergisteren ben ik de trotse eigenaar van een Virus B.

Voorlopig ben ik wel even klaar, al denk ik dat ik na al mijn recente aankopen ernstig toeben aan wat MIDI/sound patch bays.

Volgens mij was mijn eerste synth de Realistic Concertmate MG1 van Tandy (waar zijn die zaken gebleven? bestaat dat nog?)

realistic%20concertmate_mg1.jpg

Erg dom dat ik die heb weggedaan, maar dat geldt wel voor meer synths uit mijn verleden.

Zie ook:
http://www.freestyle4all.nl/jaarsveld/Jaarsveld/-synths.html

Kawai K4!!!

En zo onervaren als dat ik was op m'n 14e heb ik 'm na een maand weer weggedaan en geruild tegen een Yamaha MU5, want ik kreeg uit de Kawai niet meer geluiden tegelijkertijd op verschillende midikanalen. Niet wetende dat je 'm gewoon op multimode moest zetten.... duuuuuh!!! :stupid

Mooi dat ik 'm een paar jaartjes later weer opnieuw heb aangeschaft! :)

P.s. Ik ben maar 2x in m'n leven verliefd geworden op het geluid van een synth... toen was dat op de Kawai k4 en heel wat jaartjes later op de Access Virus!

Origineel geplaatst door karelwillem
Volgens mij was mijn eerste synth de Realistic Concertmate MG1 van Tandy (waar zijn die zaken gebleven? bestaat dat nog?)

Erg dom dat ik die heb weggedaan, maar dat geldt wel voor meer synths uit mijn verleden.

Zie ook:
http://www.freestyle4all.nl/jaarsveld/Jaarsveld/-synths.html

Concertmate
MS-20
SH-101

Allemaal weggedaan?? :stupid

Back