wat was jullie eerste synth ,/app

Begonnen met 2 casio's. Geen ideeee welke types.

Eentje was rood, heel klein en zaten iets van 4 ritmetjes in met hele kenmerkende casio geluidjes die je nu nog wel eens in plaatjes hoort (o.a. Vengaboys - Boom Boom) en diverse reclames waarin "computer-ish" melodietjes in zitten (er is momenteel een of andere reclame met Tetris blokken waarin zo'n typisch ritmetje zit).

Helaas is die Casio overleden, nadat ik hem onlangs van een stoffige zolder had gehaald en er teveel stroom op had gezet. De geur van verbrande stof vertelde me genoeg.

Gelijktijdig had ik ook nog een Casio met een of andere Rompack waarop 4 liedjes stonden. In een soort van training mode lichtte er ledjes op boven de toetsen die je moest spelen. Was wel leuk. Ik kan nu nog "Greensleves" spelen :)

Paar jaartjes later met Sinterklaas een Yamaha SHS-10 gekregen. Eindeloos de demo song (Wham - Last Christmas) geluisterd. Verder zag ik er toen als klein knulletje zwaar heftig uit, omdat het een mooie gitaar-model-keyboard-ding is. Alleen had ik de rooie en dat was wel gay. Had liever de zilveren gehad, maarja, Sinterklaas-rood zullen we dan maar zeggen.

1992 begonnen met FasttTacker 1, ModEdit, ScreamTracker 2, etc... mee in aanraking gekomen nadat ik een computer-savvy neef had gevraagd van "zeg, kun je met zo'n PC nou ook nog andere geluidjes maken als alleen 'PIEP'?!" -- zijn antwoord daarop was: "je kunt een geluidskaart kopen maar die zijn duur. maar ik ken iemand en die kan een Covox Speech Thing (zootje weerstandjes in een LPT-1 achtige connector behuizing, eindigend in een RCA/tulp stekkertje) in elkaar solderen voor je. Met dit programma (FastTracker 1) kun je dan modules afspelen.". Hij had tevens een collectie Amiga modjes to get me started.

To-tal-ly hooked aan Tracken tot circa 2000 a 2001. Voornamelijk met trackers blijven werken (o.a. FastTracker 2, MadTracker). Heel veel harddisk crashes meegemaakt waarmee ik mijn 10-jaar sampleverzamelwoede ben kwijt geraakt.

Daarna Reason 1, Reason 2, Reason 2.5. En GEK GENOEG: die SHS-10 kwam nog van toepassing ook! Het ding had gewoon zowaar een Midi Out poort :D. Dus in feite werd dat 10 jaar oude kreng gewoon mijn eerste Midi keyboard.

Daarna Cubase VST, Daarna Logic, Daarna Cubase SX2, nu weer Logic :P. En mijn eerste echte post-tracking synthesizer was een Korg X2, die nu momenteel nog steeds fungeert als een midi keyboard en soms een odd pad geluidje.

Daarna de Virus, de XV, de MD, de Lexicon en, als het aan mij ligt, vanaf volgende week een TI.

Cheers.
Joost.

Nee, die MS20 vind ik nu te duur voor wat ik er voor krijg.
Ik zag wel die Korg Legacy Collection, met die speelgoed-MS20 erbij.
Lijkt me wel grappig.
Dat stond dus héééél even bij Keymusic voor 166 euri. Maar die waren in een zucht op.
Ze staan nu nog wel ergens voor 199, misschien dat ik dat eens doe.

Los van die MS20-dip heb ik vlak na de Juno 6 ook eens een TR606 aangeschaft.
Wat jaartjes later, imiddels wat apparaten 'rijker' heb ik de Juno6 en de TR606 verkocht, om weer iets anders te financieren.
Dom, dom, dom. Ook die Juno 6 had ik NOOIT weg mogen doen.
Ik had dat ding 1 maand voor de geboorte van mijn dochter gekocht, en het voelde eigenlijk ook een beetje alsof ik een kind verkocht. Maar ja, geen geheugens, geen midi, en hij lag al eventjes werkeloos in zijn koffer onder het bed.
En die TR606, dat was 'pok-sis-tik', en niet veel meer. Dat deed minder pijn toen die verdween.

Inmiddels heb ik niet al te lang geleden maar een Juno 60 op de kop getikt, en een Kenton interface uit Engeland over laten komen. Dit ter compensatie van de Juno 6. Klinkt prima, maar het is niet mijn kind, maar een adoptiekind, zeg maar.

Je neemt je eens voor om nooit meer wat ter verkopen, maar dat gaat je toch niet lukken.
Het is en blijft een dure hobby, en vroeg of laat ben je toch uitgekeken op een van je synths. Dan maar hopen dat hij voldoende oplevert voor het invullen van de volgende behoefte.

En weet je wat het gekke is: je hebt NOOIT genoeg.
Er zijn nog zoveel speeltjes waarvan ik denk 'die moet ik ook nog eens hebben', dat ik nog wel even vooruit kan. Mocht ik per ongeluk een prijs winnen, dan gaat het wel allemaal wat sneller, maar vooralsnog kan ik met mijn huidige budget jaren vooruit.

Een van de dingen die ik nog MOET hebben: een ECHTE DX7.
Gewoon zo'n lastige, van de eerste generatie, met al zijn problemen.
Niet voor zijn geluid of zo, maar gewoon om te hebben.
En voor mijn zoon. Die is in 1986 geboren en heet: Dex Roland.
Triest ??
Gestoord ??

eerste was niet echt een synth maar keyboard, ergens in de jaren tachtig een CAsio CTK 740 of zoiets.

eerste synth was een D5, was ergens eind jaren 80 of begin 90 denk ik. Zeer tof bakje. kan je zeer goede sounds mee maken, klinkt ook wel analoog alsook digitaal.

Eerste keyboard: GEM DSK-3 Digital Sampling Keyboard! 8 bits mono jaja!

Hier vaag plaatje van een oude ad op speurders geloof ik .. weet niet hoe lang ie blijft staan..

3931098_1_detail.jpg

Daarna een Casio SK5 en toen een Poly 800 :-)

Oh nee wacht... DIT was mijn eerste instrument hahaha
krr.gif

Mijn eerste 'synth' was een ding van Tandy. Een soort kruising tussen een orgel en een synthesizer was dat.

Daarna werd het voor lange tijd een MS20, MS10 en SQ10. Met mijn stomme kop heb ik dat toen voor een paar honderd gulden van de hand gedaan.

Tegenwoordig speel ik met Logic, Garageband en Korg Legacy. Met als keyboard een M-Audio.

ik weet even niet meer wat nu als eerste in mijn toen nog onbedorven leventje kwam , de casio sk1 of de msx . was ongeveer rond 1985 .
op de msx ben ik iig begonnen met een soort van sequensen . play:"c d e c " of zoiets dergelijks.
later met een dubbel-cassetedeck-gettoblaster gespeeld , een soort van bondvandedoorstarters mixjes maken.
ook nog een platenspeler gehad voor het scratchen (werkte voor geen meter , maar kon wel platen achterstevoren luisteren }:| )
en toen kwam rond eind 80er jaren , de amiga 500 . met links en rechts aan elkaar gesoldeerde audio dongel (om het stereobeeld om zeep te helpen , maar wel alles gewoon uit 2 speakers hoort).
en vanuit de amiga ben ik met midi gaan werken , en toen raakte het hek van die dam .
allesis(voor bassie) sr16 , div. yamaha psr's een (levensgevaarlijke 220volt) mixer die af en toe een beetje prikte . later een mc505 (ja ik ben ook voor die hype gegaan) akais2800 tx812z ofzoiets enz. enz....

maar in deze zelfde periode heb ik ook altijd een beetje getokkeld op de gitaar. en zat al vroeg achter de allesis quadrasynth die van mijn oudere broer was , een beetje naar de presets luisterren (want als hij er achter kwam :bekdicht: )

Origineel geplaatst door phochos
-Mijn eerste toetseninstrument was een Magnus Electric Chord Organ in 1975.
-Mijn eerste "synthesizer" was de HFG BJ76 Generator uit 1976 (zelfbouw samen met mijn broer gebouwd).
-Mijn eerste "toetsensynthesizer" was de Casio VL1 in 1980.
-Mijn eerste ECHTE synthesizer was de Korg MS10 in 1984.

Phochos:D

Grappig dat je over de Magnus begint. Dat was ook mijn eerste toetsending, maar dat was ik eigenlijk alweer vergeten, totdat ik jouw postje zag.
Later stond er een electronisch orgel van Solina in de huiskamer, ook nog eventjes les gehad.
Daarna heb ik het orgelspelen afgezworen, totdat ik in de jaren 80 voor een coverbandje werd gevraagd. Dat werd sparen voor een DX7, die ik met mijn weekendbaantje in combinatie met mijn uitgavenpatroon in de kroeg, nooit bij elkaar heb kunnen sparen. Dus toen maar de DX21 gekocht die toen net uit was (dat kreng koste me zo'n 2500 gulden geloof ik).
Later heb ik er nog voor 125 gulden een ouwe Solina Stringensemble bijgekocht.
Pas jaren later is het verzamelen van synths echt begonnen bij mij.

M'n eerste was een XP30. Ik heb hem niet lang gehad.

M'n eerste VA was een Korg MS2000. Ook deze heb ik niet lang gehad...

Ik ben begonnen met een Casio Tone bank CT 670 ( dat was rond 1990) en mijn eerste synth ( nou ja, synth.....) een Roland JW-50 rond 1992-93. Terwijl ik toen ook een Roland JD800 had kunnen kiezen....:stupid Wist ik veel wat dat toen was...... Met een JW kon je toch meer.....:dubbel:

Ik was 14-jaar toen m'n Pa de Prophet 600 kocht begin 1983.
Nu heb ik 'm, dus ik ben teoretish de tweede eigenaar, maar praktisch nog de eerste.
M'n eerste stukje speelgoed was de TR505 in 1986, maar de eerste synth die ik zelf kon betalen was in 1988 de Jupiter-6. Deze heb ik inmiddels niet meer. De Prophet 600 doe ik nooit meer weg.

ben vorig jaar begonnen met een Alpha Juno 2. Goedkope synth, dus leuk als eerste synth. Verder was t een gokje, k had geen flauw idee wat er allemaal te krijgen was. Achteraf geen slechte gok, hoewel ik hem niet heel veel gebruik.

haha dit is grappig :dubbel:
volgens mij was dat de casio sk1, wat was ik blij met die samplefunktie, heb er nog hiphoptracks izm een dr-110 gemaakt, scratch derbij en van tapedeck naar tapedeck gedubd, daarna optreden in buurthuizen en lokale disco's...hehe 1986 geloof ik....damn die tijd was lache!!

Ensoniq mirage in 1990 ofzo 1500 gulden,3 jaar samen met een atari1040 mee gewerkt,, weer verkocht en opnieuw een rackversie jaren later gekocht,ken z,n beetje alle parmeters uit mijn hoofd...

poly 800 reversed keys..

k snap niet dat mensen t een toffe bak vinden..

We hadden thuis altijd al een piano en ik zat ook op pianoles.
Vervolgens wilde ik "elektronisch" gaan maar had echt geen geld.
Toen heb ik in 1988 eerst voor een tientje zo'n chinees bliepkeyboard gekocht
nodeloos te zeggen dat die MONOfoon was.
Ik maakte daar ook echte treks mee.
Eerst maakte ik drumsbeats door met een oorschep van een een goedkoop walkman hoofdtelefoontje en mijn vingers op een tweede hands gescoorde snare/fanfare drum te tikken.
Vervolgens bouncte ik dat met het Lenco tapedeck van mij pa naar mijn eigen technicssetje en ging ik de boel layeren met bass, rhythm en leadtracks.

Op zeker moment zag ik voor iets van zestig gulden een yamaha shs10 te koop staan (rood)
ook daarmee bouncte ik vrolijk tracks aan melkaar.
Ik irriteer mij trouwens wezenloos aan die belachelijke prijzen die ze nu voor dat ding vragen.

Na deze leerzame periode was ik klaar voor het echte werk; een synthesizer.

Ik noch mijn pa had enig idee waar je zo'n ding zou kunnen kopen en in arren moede reisden wij af naar Poppeliers in Culemborg.
Volgens mij de laatste plaats waar je een synthesizer moet kopen maar alla.
Uiteindelijk zijn we daar weggegaan met een D20 voor fl. 3000,-- wat helemaal geen verkeerde prijs was op dat moment (eind 1989). Was feitelijk ook de enige serieuze synthesizer die ze daar hadden staan.

Ik heb veel gescholden op die D20 aangezien er dunne sounds uitkomen en lastig is te programmeren.
Desalniettemin was het voor die tijd een erg compleet apparaat. Het zou mij niet verbazen als het ná de M1 en wellicht een model van Ensoniq een van de eerste echte betaalbare workstations (met seq en drumcomputer dus) was.
Wellicht had ik toen net effe wat meer geld moeten uitgeven voor de M1 (fl. 3.999,--) of de w30 (ook zo duur maar met sampling)
In mijn bandjes tijd die vervolgens aanbrak stak mijn D20 immers altijd wat schril af.
Bovendien was het toetsen board naar mijn idee erg licht.

Aangezien ik in die tijd gestoord was van Led Zeppelin en vooral "No Quarter" heb ik toen een Alesis Quadraverb GT gekocht om de sound wat op te "beefen" en te kunnen phaseren.
Met die overdrive en distortion waren bovendien echt bruut oncontroleerbare sounds te maken. Ik heb zelf nog funk trekkies gemaakt met die 1,5 s sampletijd.

Maar uiteindelijk was ook dat onvoldoende, zodat ik in 1994 een E-mu Vintage Keys kocht (fl. 1.800,--) om daarmee alle vintage keys in een keer voorhanden te hebben.

Aangezien ik in die jaren echt van blik bonen naar blik bonen leefde duurde het uiteindelijk tot 2000 voordat ik eindelijk weer een serieuze aankoop kon doen; de S80.

Eigenlijk ben ik pas vorige jaar serieus synths gaan kopen (Crumar Bitone, MS20, A-station, x0x box, en een pg10 programmer om de d20 een nieuwe kans te geven).
Feitelijk wil ik vooral nog een dx200. Daarna stop ik er even mee omdat de bestaande synths nog veel meer kunnen worden uitgebuit. De synth functies van de s80 heb ik eigenlijk nooit echt goed onderzocht ! Bovendien werk ik nou vrijwel alleen maar met Reason en ook daar valt nog veel meer te leren.

Ik ben ooit op een Philips Philacorda begonnen, een orgel. Deze was van m'n oom. Deze is bij ons gekomen nadat hij is over gegaan op een serieus orgel (twee klavieren en baspedalen). De Philacorda was voor m'n zus bedoeld die er les op kreeg maar de leraar scheen niet uit te blinken in het onderichten aan kinderen van rond de 7 jaar. Ik heb er laang op lopen spelen tot dat ik op m'n 16de privé-les kreeg. Dat heeft slechts een jaar geduurd. M'n ouders gingen scheiden. Ik mocht het orgel niet meenemen of lenen. Wou ik erop spelen of les nemen dan moest ik daarvoor bij mij moeder komen. En met haar kon ik juist niet opschieten. Met het orger daarentegen had ik geen moeite. Daarvoor had ik in de lokale muziekzaak de synthesizers ontdekt, de D50 en DX7. Toen mijn moeder ontdekte waarom ik zo vaak laat van school kwam moets ik m'n fiets thuis laten en lopend naar school. Dat duurde nogal lang. Ik heb daar op wat gevonden. Even in de winkel spelen en daarna volgas rennend naar huis. In de straat aangekomen al uithijgend rustig naar huis lopen... Het was een "test" van het toenmalige blad MIDIklavier dat mij de Wavestation introduceerde. Ik moest dat ding bestasten. Helaas woonde ik toen ter tijd al op mijzelf (18 jaar), weinig geld en ging ook nog naar school waaronder de SAE. Bij elkaar heeft het een beste tijd geduurd voordat ik daadwerkelijk mijn Wavestation EX had. Heb kort daarna de SR en de A/D gekocht, voor het geval de EX er mee ophoudt. Nu is de Legacy Collection er. De zal wel in het gejank van het display en de ruis op de uitgangen schelen. Ik ben nu op een punt aan gekomen dat ik er bij wijze van spreken over de synthesizes struikel maar er helemaal niet mee doe...

Mijn eerste Synth

Mijn eerste Synth

Haha dat is eventjes terugdenken.

Mijn eerste speelgoed Amiga 2000 (erg cool erg veel mee gedaan mijn Thunderdome machine)
Ik weet het nog goed eerste optreden Thialf Heereveen, alles deed het prima met opbouwen.

Alleen om 3 uur in de nacht niet genoeg stroom het @#@### starte niet op, dus HD en alles wat ik niet nodig had eruitgehaald. Toen kon je nog je songs in je ram zetten en van floppy opstarten.
We waren met z'n tweeen dus om de beurd inladen en spelen maar.

Dat waren nog eens tijden.
Knutselen tussen de lazers en de strobbo's op het podium erg leuk een uurtje voor het optreden.
Het is uiteindelijk goed gegaan ben niet zo'n stresser, en Simstim was geboren.

Mijn eerste echte Synth Poly Moog, had alleen geen midi maar de klank vond ik fantasties.
Wist ik veel dat de filters het niet eens deden, na veel uren sleutelen en schoonmaken werdt die steeds better.
Uiteindelijk via de vroegere moog inporteur voledig hersteld en staat vandaag de dag nog steeds te werken in mijn
Analoge studio.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn kids: Phrophet 5, Arp Oddesy, Pro one, Jupiter 8, Juno 106, alfa Juno 2, Korg MS-/20/50, Korg sequencer en vocoder,Roland-303(2)/606(2)/202/101/909, Fenix (2) ,yamaha CS-30 en wat fm synths en wat eigen brouwsels.
Mengtafel Sountcraft 6000 met MFB 545 speakers en effecten.

En een aantal kraakdozen of cracklebox ja ja helemaal nieuw gemaakt, ze zijn gewoon weer tekoop voor de liefhebbers.
Ik heb het project opgestart en heb er al weer 700 gemaakt (ze gaan wel snel dus ben er snel bij) www.steim.nl
Ik vind dat er meer mensen een leuke analoge ervaring kan gebruiken, en de kans om er mee te spelen.

Vragen of prive lessen produceren in Analoge studio.
analog@sevenseas.nl

Back