wat was jullie eerste synth ,/app

Mijn eerste toetsen-apparaat was een Casio ToneBank CA-100. Moest 'm delen met m'n zusje... :stupid

Een draak van een apparaat, en hoewel ik al snel doorhad dat ik meer zou hebben aan een keyboard met MIDI (dan kon ik 'm tenminste nog gebruiken met m'n computer) waren mijn ouders een andere mening toegedaan.
"Boer daar ligt een kip in 't water", dáár had je toch geen hypermoderne snufjes voor nodig?
De verkoper in de lokale muziekzaak knikte ijverig mee... (huichelaar!) :(

Enige jaren later toch nog overgegaan tot aanschaf van een échte Roland D-10, m'n eerste synth.
Maar da's een ander verhaal... :)

Attachments

• 77_1_b.jpg
    77_1_b.jpg
    18,2 KB · Bekeken: 85
we komen er wel

we komen er wel

Mijn eerste toetsending:
Ook zo'n casio tonebank ding dus, maar dan wel met 6 gitaar FX pedaaltjes achteraan 8o)
Wel snel ingezien dat dit niet echt een ideale situatie was :geslaagd:
Gelukkig kon ik bij iemand een roland E-... scheefslaan(lenen dus) en bij iemand anders een roland MV-30(iets alla u-220 met een sequencer alla mc-50 in) dus had ik eindelijk een opstelling die iets weghad van een synth.
Die MV-30 staat er nog steeds (thnx to E-phonk :biertje: ) en er is ondertussen een PC vol plugins bijgekomen, die roland E-... is terug naar de eigenaar en vervangen door een yam. Cs-2x En er is nu een analoogje(korg x-911) onderweg naar mij.....

We gaan er nog komen :mega:

Volgens mij al eens ergens getypt, maar vooruit dan:

1. Obscuur luchtorgeltje (merk vergeten, zal es bij ma kijken, heeft 'm nog aan de muur hangen, gekocht in 1981 ofzo)
2. Philicorda (wie is er niet groot mee geworden)
3. Bontempi (draak van een keyboard, dat voor een full-size orgel moest doorgaan)
4. Gem G1 (ondanks functionaliteit van 0 doe ik die bak nooit meer weg ! emo-waarde is enorm, wegens eerste gig op dat ding)

Daarna werd het grijs.........

eerste zwart-wit ervaring: roland e-15. toendertijd verkozen boven een juno-60 omdat ie niet zo veel potmeters had die zouden kunnen gaan kraken en de verkoper (in de winkel!) mij verzekerde dat de e-15 wel degelijk te editten was m.b.v. een pc :stupid :stupid :stupid

daarna mijn stomheid beseft en me alleen maar op trackers bezig geweest. sinds vorig jaar de draad weer opgepikt met als eerste een dx-200.

ben nog niet lang bezig hooguit 2 jaartjes ofzo maar mijn eerste was...

-een RM1X
-de kaosspad
-darkstar
-ae1 en er1

en ehm verder ben ik nog niet... jammer jammer jammer=(

Mijn eerste synthesizer was een sampler, Ensoniq Mirage. je weet wel, die met z'n 8 bit 128 kb geheugen en analoge filters en enveloppes. Bruut ...... Heeft mij geleerd met hexadecimale getallen om te gaan, alsmede midi en sampling en synthese.
Gekocht in 1993 (was ik 14) voor fl 400,00 toen ik er al 2 jaar mee had zitten spelen.
In 2000 is hij definitief kapot gegaan, niet meer te repareren. Nu heb ik sinds een half jaar een Mirage rackversie dankzij Monopoly :okdan:

2e synth was een korg 05r/w (fl 300) waarna de rest van de bende kwam ....

een roland jp8080. zou hem wel weer willen hebbben, maar dan voor de helft waar die tegenwoordig voor wordt aangeboden, maar dat ff los van alles. ik kocht er gelijk een fatar masterkeyboard bij, vandaar ook mijn nick.. lekker simpel en klinkt wel grappig. ook al denken sommige dat ik een turk ben of iig van buitenlandse afkomst. lol..

JP-8080.gif

ik werkte ervoor met impulse tracker en dat ging prima, maar daar haalde ik niet de gewenste kwaliteit mee.. werkte wel tof en vond in het begin de windows sequencers maar niks.. veelste omslachtig allemaal.. ben eerst met cakewalk begonnen, toen cubase, toen logic en nu zweer ik weer bij cubase sx2. maar dwaal weer af.. :D

Na heel lang sparen een Roland MC-303 die ik later heb ingeruild voor een Yamaha CS1x. En met die laatste heb ik een paar reuze-creatieve tracks gemaakt, vond laatst een oude demo en ik stond van mezelf versteld. Ben daarom de laatste tijd weer helemaal in het 'less is more' stadium.

Trouwens daarvoor al lopen klooien met mijn MSX computer, ook stoer! ;)

Mijn eerste synth.. ofja sampling keyboard was de Casio SK-1 met sk-sampling kit (muziek boekje+cassettebandje vol samples), jaartal weet ik niet zo maar toen was ie net uit. Heb de sk-1 en sampling kit nog steeds in bezit, maar gebruik hem eigenlijk bijna nooit meer.

daarvoor bedenk ik me net had ik zo'n lelijke gele orgeltje, werkte via een ventialator of zo, heel vaag... :confused:

Origineel geplaatst door tb303bass

daarvoor bedenk ik me net had ik zo'n lelijke gele orgeltje, werkte via een ventialator of zo, heel vaag... :confused:

foto ? meer info ? wat dan ook ????

alleen een aan/uit knop en een volumeschuif ? (als je het ding zachter zette, hoorde je meer windgeruis, toch ?)

da's nl ook mijn 1e ding :D

m'n ma heeft dat ding nog jaren aan de muur gehad, maar een tijd geleden is ie de stort op gegaan :(
en ik heb verder helemaal geen info over dat ding.....

je hebt gelijk, zo'n schuif voor de volume, haha en aan en uit en dat was alles, ik heb er geen foto van helaas, alleen merk ben ik vergeten!

Origineel geplaatst door tb303bass
je hebt gelijk, zo'n schuif voor de volume, haha en aan en uit en dat was alles, ik heb er geen foto van helaas, alleen merk ben ik vergeten!

ik weet het merk ook niet meer...... het enige wat ik nog weet, is dat mama-gem dat ding met mij is gaan halen in een muziekwinkel annex kapperszaak in den bosch toen ik 5 was.....

8)

haha... m'n pa had hem gekocht van een collega, aangezien ik altijd bij zijn broer op het grote orgel zat te spelen... alleen hij er niet bij nagedacht :stupid dat er geen hoofdtelefoon aan kon.... whahaha Ik weet niet hoe oud ik toen was denk rond een jaar of 7!

mijn eerste was een d110, ik heb hem al niet meer. de d10 klinkt stukken beter (outputs sucken van de d110)
verders stuurde ik hem aan met de jv30 van m'n pa.

allereerste stukje muziek hardware wat ik zelf gekocht had was de: media vision pro audio spectrum 16!
destijds de allereerste 16bits geluidskaart voor de consument. ik was toen 14 oid. jammer alleen dat geen enkele dos app het ding echt goed ondersteunde :(

verder begon ik met de mod-edit. daarna screamtracker 3.xx, daarna fasttracker 2.xx, daarna madtracker 2.xx
verder heb ik de media vision dus verkocht vanwege de brakke dos ondersteuning en daar is toen een awe 32 full voor in de plaats gekomen. (waar nog heel lang een panning bug in zat trouwens)

... ik dwaal af...

1e synth:
d110 dus *D

Mijn allereerste drumcomputertje wat ik gekocht had was in 1999 een Boss Dr 550 MKII, later weer verkocht omdat ik een DJ-setje wilde.

Paar jaar later mijn eerste synth gekocht, de Kawai K1 voor 130,- inclusief bezorgen, zooi kabels en flightcase :)
daarna mijn eerste sampler, een emu esi2000 enz.

Mijn eerste instrument was een Yamaha PSR-500 keyboard, destijds samen met mijn vader aangeschaft. Het ding staat geloof ik nog steeds bij hem thuis, maar wordt niet erg vaak meer gebruikt om het maar zachtjes uit te drukken.Raar loeigroot ding, leuk mee gespeeld maar ik merkte na een tijdje dat ik toch wel graag iets meer wilde. Mijn eerste synth was een Roland D10 (jawel) waar ik zowaar nog 1500 gulden of zo voor heb betaald. Ik heb net het feest der herkenning beleefd terwijl ik het verhaal van Hanz las. Ondanks al zijn beperkingen was het toch een leuk ding, ik vond het heel makkelijk om er het geluid dat ik zocht uit te halen (voor zover dat mogelijk was), ook vind ik het nog steeds een mooie bak om te zien. Ik heb hem uiteindelijk weer verkocht, maar hij roept nog steeds nostalgie op (inderdaad Hanz, Warm Pad.....).

De eerste Alesis Quadrasynth was mijn eerste serieuze investering.
"Ik wil er ook graag midi-kabeltjes bij", zoiets wijs kon ik nog net uitbrengen terwijl ik er geen verstand van had.
"Jah, ga jij nou maar eerst klooien zonder computer', maar ik WILDE juist MET computer... grrr. Toch meegekregen uiteindelijk, haha.

Back