wat was jullie eerste synth ,/app

Mn AKAI MPC2000XL.

En ik gebruik hem nog steeds:D

=)

Mijn eerste synth was de Ensoniq SQ-1+ en ik heb 'm nog steeds.

De keuze voor deze bak is/was gebaseerd op het feit dat er:
a) een hardwarematige sequencer in zit (ik had nog geen PC)
b) een prima pianoklank in zit (ik speelde toen eigenlijk alleen nog maar piano)
c) ingebouwde effecten in zitten
d) 61 grote toesten op zitten
e) redelijk betaalbaar voor de features (NLG 3295,-- destijds)

Nu zou m'n keuze er niet zo snel meer op vallen, omdat:
a) de overige geluiden niet bijzonder bruikbaar zijn voor elektronische muziek
b) ik een PC gebruik voor de sequencing :)
c) er maar 1 stereopaar uitgangen op zit (veeeuls te weinig)

Maar goed... hij doet prima dienst als MIDI klavier :P
Veel MIDI features, prima aanslag en je knalt redelijk snel door alle menuutjes heen.

ik ben op de amiga begonnen met digi-studio.. toen ik een paar jaar later een pc kreeg werd dit uiteraard Fasttracker :kroon:

k-station

k-station

De Novation K-station die ik twee maanden geleden gekocht heb was mijn eerste synth en hij bevalt prima als beginners-synth. Voor die tijd heb ik wel wat gespeeld met softsynths (amSynth onder Linux en een of andere Juno 60 emulator), maar dat is niet echt mijn ding omdat ik geen MIDI-keyboard/controller had en de muis nou ook niet echt mijn beste vriend is. Ik zit liever direct aan knopjes te draaien.

Ben inmiddels lekker bezig en ga één dezer dagen een harddiskrecorder met drummachine enzo kopen. Daarna misschien nog een microfoon + zangles maar misschien dat ik het gewoon bij instrumentaal ga houden of een band opzoek ofzo. Ik heb echt nog geen idee waar ik beland met mijn hobby. Maar dat ik er mee doorga is wel duidelijk :)

-Mijn eerste toetseninstrument was een Magnus Electric Chord Organ in 1975.
-Mijn eerste "synthesizer" was de HFG BJ76 Generator uit 1976 (zelfbouw samen met mijn broer gebouwd).
-Mijn eerste "toetsensynthesizer" was de Casio VL1 in 1980.
-Mijn eerste ECHTE synthesizer was de Korg MS10 in 1984.

Phochos:D

En in de koop en verkoop van apparaten heeft NOOIT enig systeem gezeten. Is zelfs ooit geweest dat ik van een aantal synthesizers terug ben gegaan naar een enkel keyboard van Yamaha, de PSS790 (die ik nu dus weer heb).

Phochos:D

Ik heb samen met en vriend in 1993 ongeveer een yamaha rx7 gekocht.
Jaren niet meer gebruikt maar nu ben ik er weer mee bezig omdat er en sequencer in zit.
Eerste synth was een Syntecno teebee 303.

De eerste synth die ik kocht, kocht ik 2,5 jaar geleden. Het is een Yamaha Motif 7. Deze kocht ik omdat ik inmiddels in een coverband speelde. Ik had eerst een Hammond X-5 met leslie 760 en heb deze toen kunnen verkopen voor 1750 euro!!!!!! Dit was een leuk gedeelte om een Motif van te kopen. Ik koos voor de Motif vanwege zijn natuurgetrouwe sounds:
- Piano
-Rhodes
-Clavinet
-Orgels!!!!
-Blazers
-Strijkers

Ook vond ik de Motif heel gemakkelijk om mee te werken en de standaard presets zijn direct te gebruiken en klinken meteen goed, zonder iets er aan te veranderen (dit in tegenstelling tot een Korg Triton, waar ik inmiddels ook bezitter van ben).

Ik ben in 1992 begonnen met muziek maken op een Amiga 500 en Octamed.

Mijn eerste hardware apparaat was een Roland TR-505. Vervolgens heb ik een Roland R-5 en daarna een Alesis SR 16 gehad.

Mijn eerste synthesizer was een Roland JV-35. (zat een lekkere synth bass in)8~

Greetz

Mn 1ste keyboard was een Casio CT410, 1ste synth een Casio HZ600. Allebei ergens tussen 1991 en 1993. In beide gevallen werd mij dit toestel aangesmeerd en ik kon het toevallig wel betalen, anders had ik toen een Yamaha SY99 aangeschaft.En dit laatste bleef mn droomsynth totdat ik hem ergens in het voorjaar van 2004 eindelijk kocht. Of ik er wat mee kan is nog steeds de vraag, is te wijten aan het gebrek van ervaring en motivatie.

MicroMoog, heb ik nog steeds. Later een ROland MC-202 en pas jaren later een MT-32 (via m'n pa). Toen ik naar Amsterdam verhuisde verscheen er al snel een M1 en een Juno 106. Daarna door een Rhodes 73. Nog even een TR-909 gehad (voor de hype), maar die geruild voor een TR-808. Nooit een instrument weggedaan, heb alles nog steeds (maar denk er wel over een aantal te verkopen - gebruik ze te weinig)

Een Mini Korg 700S (1974). Subliem dingetje!

Mijn eerste instrument in een band was een Rhodes 73 Mk II met een Fender Dual Showman Reverb
700S-Shot2-Front.JPG

Laatst gewijzigd:
Roland D10, dat was in 1996. Na 10 jaar geen toets te hebben aangeraakt wegens gefrustreerd orgelles, eindelijk het licht gezien en dit ding 2e hands aangeschaft. Waarom niet eerder vraag ik me nog steeds af.....

JB70

In 1982 had ik deze Korg M500. Ligt denk ik nog ergens in onze oefenruimte.

Attachments

• micropreset.jpg
    micropreset.jpg
    16,6 KB · Bekeken: 101
Een Korg MS20.

Ik wordt er nog wel eens ziek van.

Zo'n beetje zwaar onder de indruk van JMJ besloot ik rond 1982 mijn Tandy Model 1 Level 2 te verkopen om eens een synthesizer aan te schaffen.
Al gauw kwam ik in Rotterdam terecht, bij Saris, in de de Bruijnstraat (of zo).
Ik zag daar een Roland, die was wel grappig, maar niet bijster interessant.
Draaide me toen om, en daar stond hij: de MS20.
Mijn god, een soort telefooncentrale, met toetsenbord en hier en daar een lampje.
Na een middagje stoeien zonder enige vorm van kennis was het besluit gevallen: deze wordt van mij.
Ik heb er erg veel lol mee gehad, maar hij was wel maar monofoon (beetje bi).
Zo rond september 1983 zag ik bij Peter Verspuy in Barendregt een Juno 6 voor 2800 gulden.
Na veel wikken en wegen besloot ik mijn MS20 in te ruilen voor dat beest. Ik kreeg er nog 900 gulden voor terug.
Met mijn Juno voelde ik me de koning te rijk. Maar ik miste mijn MS20 diezelfde avond al.
Zoveel als dat ding kon. Niet normaal.
Een maand later: de nachtmerrie. De Juno 6 werd 1000 gulden goedkoper door de introductie van de JX3P. Had ik maar even gewacht. Dan had ik mijn MS20 gewoon kunnen houden.

Mooi verhaal Heine! Ik kan me goed voorstellen dat je er ziek van was toen. Als je toch eens alles wist van tevoren...:)

En, nog van plan weer een MS-20 aan te schaffen, of heb je er al weer een? Ik ben er ook een aardige fan van hoor. Een allrounder is het beslist niet, maar hij heeft een flinke dosis karakter (dat voor 80% uiteraard door z'n filters gevormd wordt).

Back