Videosampler eboman stijl

dextah

Ouwe rot
Ik wil voor een project een beat maken met Videofragmenten ala eboman.
Weet iemand een video sampler voor de mac of eventueel voor pc?
Ik kan wel wat dingen vinden zoals arkaos en resolume en wat andere maar dat is voornamelijk vj video mix software en volgens mij alleen realtime.
Ik kwam ook nog op de site van eboman en een ontwikkelaar maar het was me niet duidelijk hoe en wat.
Weet iemand iets waar ik geen multimedia opleiding voor nodig heb?

je kan geen beats maken met video. "beats" zijn namelijk audio. als je dit als 2 losse elementen ziet wordt 't al een stuk makkelijker.

Als je video hebt met geluid waar je muziek mee wilt maken, koppel dit dan los. Maak er een audio track mee en monteer later op dit geluid de beelden (met bv Final cut pro, Avid, Premiere of iMovie).

Als je dit live wilt doen dan kom je toch in de programma's als Arkaos, Quartz composer of Max/MSP. Knip dan je audio in bruikbare samples en voeg een stukje video toe.

Het zal waarschijnlijk gewoon een kwestie van knippen en plakken worden. Vooral als er echt wilt gaan layeren.

Ik heb zelf al eens zoiets gemaakt:

Dagje knippen en plakken in Premiere :) Je kan dan gewoon je beeld en geluis gebruiken. Door de layers die je gebruikt zal je bepaalde beelden wel zien en andere niet.
Eboman gebruikt trouwens zelf ontwikkelde hardware hiervoor, maar tijdens sommige optredens was die volgens mij gewoon clips aan het afspelen :)

je kan geen beats maken met video. "beats" zijn namelijk audio. als je dit als 2 losse elementen ziet wordt 't al een stuk makkelijker.

Als je video hebt met geluid waar je muziek mee wilt maken, koppel dit dan los. Maak er een audio track mee en monteer later op dit geluid de beelden (met bv Final cut pro, Avid, Premiere of iMovie).

Als je dit live wilt doen dan kom je toch in de programma's als Arkaos, Quartz composer of Max/MSP. Knip dan je audio in bruikbare samples en voeg een stukje video toe.

denk dat je het verkeerd berijpt want de topic starter bedoeld iets anders dan dat jij antwoord, lees de eerste zin nog eens

"Ik wil voor een project een beat maken met Videofragmenten ala eboman."

Volgens mij, maar ik heb dit nog nooit getest, kan je binnen VisualJockey wel sampletjes triggeren met midi en dit later saven met de export movie functie.

denk dat je het verkeerd berijpt want de topic starter bedoeld iets anders dan dat jij antwoord, lees de eerste zin nog eens

"Ik wil voor een project een beat maken met Videofragmenten ala eboman."

ehm videofragmenten zijn toch beeld en geen geluid?

ehm videofragmenten zijn toch beeld en geen geluid?

Daar heb je gelijk in.

Maar dat neemt niet weg dat je de zin van topicstarter, naar mijn idee, niet goed leest.
Het kan ook komen omdat de formulering ervan niet helemaal juist is. Naar mijn idee probeert de topicstarter te zeggen dat ie beats wil maken en daarbij video ala eboman.
Ik heb zelf eboman ooit in een grijs verleden op zien treden waarbij hij video en het geluid wat bij de video hoorde mixte met eigen muziek ( ofwel zoals de topicstarter zegt beats).

Dus :slotje: op je commentaar over iets waar deze topic niet over gaat.

Daar heb je gelijk in.

Maar dat neemt niet weg dat je de zin van topicstarter, naar mijn idee, niet goed leest.
Het kan ook komen omdat de formulering ervan niet helemaal juist is. Naar mijn idee probeert de topicstarter te zeggen dat ie beats wil maken en daarbij video ala eboman.
Ik heb zelf eboman ooit in een grijs verleden op zien treden waarbij hij video en het geluid wat bij de video hoorde mixte met eigen muziek ( ofwel zoals de topicstarter zegt beats).

Dus :slotje: op je commentaar over iets waar deze topic niet over gaat.

misschien kan de TS zelf even uitleggen wat hij bedoelt voordat anderen gaan bepalen wie er wel en niet mag reageren.

Vond het werk van deze heren vroeger ook tamelijk geniaal :P http://www.vimeo.com/hexstatic
(nu nog steeds denk ik, alleen al héél lang niet meer gezien)

Op youtube is vast een hoop te vinden van Hexstatic, mocht je 't niet kennen (er zullen aardig wat video/audio artiesten zijn tegenwoordig, gok ik)

Kan me nog zo'n tooltje herinneren, zag eruit als een klein eikenhout bruine mini-piano, onder elke toets zat een videootje.. helaas geen idee meer hoe die heette.. daar kon je wel grappige dingen mee doen met midi. Of het nog bestaat, geen idee.

succes met je speurtocht!

Laatst gewijzigd:
zou ook prima in VDMX of Arkaos kunnen.

Arkaos werkt zoals een sampler maar dan voor video. Je maakt je patch door de videos aan midi noten te linken. Ik zou de moeilijke route kiezen en de video/audio uit elkaar trekken zodat je de audio in een DAW kunt afwerken. Dan is het een kwestie van de midinoten die je gebruikt om de audio samples(softsampler dus) te triggeren ook via virtual midi naar Arkaos(of andere pakket) te sturen en deze overeen laten komen in beide paketten, dus drummer clip op D4 in video-pakket ook in de DAW met D4 triggeren. De meeste pakketen kunnen wat je doet ook renderen naar een videobestand. Uiteraard eerst alle video-fragmenten qua kleur-correctie etc. behandelen.

Thnx voor alle reacties!
Hier gaat het wel mee lukken.

Mijn idee is om geluiden te filmen van het pand waar mijn studio in zit en daar dan een beat van te maken zoals in dat youtube filmpje en dat dan in een ruimte af te spelen tijdens een expositie wat in dit pand komt.
Leek me leuk om eens met video te experimenteren.

dit zijn ook een paar goede voorbeelden:

Ik denk dat je voor dit soort werk beter de losse video sporen 1 voor 1 fullscreen kunt renderen om later in compositing meer controle te houden.

Back