Quantising

Omdat ik toch "dance" muziek maak is alles altijd strak ge-quantised. Ook omdat ik geen keyboard kan spelen trouwens :)
Natuurlijk kan het wel lekker werken om een subtiele shuffle of swing (Jazzman kan vast wel uitleggen welke van de twee nou welke is en wat het technisch gezien voor uitwerking heeft ;)) in je beats en groove te stoppen. En ik ga ook nog eens experimenteren met wat niet-gequantised gitaarspel op een dancetrack :)

Je hebt ook Quantising op toonhoogte (grappig... toon en noot zijn het omgekeerde van elkaar en toch vaak hetzelfde). Dus dat je quantized op een bepaalde 'logische' noot bijvoorbeeld als je een LFO op een S&H zet en dat er de output dan precies op een C of C# getuned wordt ipv een C en een beetje.
Quantizing is dus eigenlijk zoiets als een grid. Dat kan in tijd, maar ook in niveau.

http://www.doepfer.de/a156.htm

En quantisering is uiteraard ook handig voor als je net niet in de maat heb gespeeld, kan je hiermee deze foutjes netjes en makkelijk rechttrekken. Zo hoef je geen partijen opnieuw in te spelen.

Belangrijk in 4x4 dance: hou de kick en de in de regel snare strak (deze ankeren een beat), groove kan je maken met de percussie en eventueel de hats....om een saaie track wat op te pepperen kan je de snare op de 2 en de 4 een paar tikken naar voren schuiven bijvoorbeeld.

Het beste is om een strak op de 16 gequantiteerde drumpartij te programmeren en deze dan handmatig aan te passen...dus per hit een paar tikken naar voren of naar achteren zetten. In de regel kun je de hits op de 8sten het beste laten staan waar ze staan en klooien met de noten er tussenin...maar ja regels zijn er om gebroken te worden.

Voor een echt lekkere quantitize moet je de mpc-60 hebben...die kan pas swingen! ;)

p.s. Ik vind overigens dat iemand die 'killermelodieen' schrijft en al meerdere topics heeft geopend om zichzelf op de borst te slaan wel een beetje basale vragen stelt. Een klein beetje een bescheidenere houding zou zo iemand niet misstaan, ookal is het natuurlijk leuk als mensen heel erg in hun sas zijn met hun hobby.

Voor een echt lekkere quantitize moet je de mpc-60 hebben...die kan pas swingen!

Is het nu echt zo dat sommige apparatuur "swingender" klinkt als je quantized dan andere ? Niet dat ik het nodig heb, want ik gebruik geen sequencers (laat staan quantizers) bijna nooit (tenzij het er echt vingerdik moet opliggen dat het een gesequenste en gequantizde beat is).

('k ben niet zo zeker van de schrijfwijze van al dat sequencen en quantizen, dus neem het mij niet kwalijk)

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Is het nu echt zo dat sommige apparatuur "swingender" klinkt als je quantized dan andere ? Niet dat ik het nodig heb, want ik gebruik geen sequencers (laat staan quantizers) bijna nooit (tenzij het er echt vingerdik moet opliggen dat het een gesequenste en gequantizde beat is).

('k ben niet zo zeker van de schrijfwijze van al dat sequencen en quantizen, dus neem het mij niet kwalijk)

Tja, het gaat om de verschillende templates die er in zitten volgens mij...in pirncipe moet Cubase die grooves OOK kunnen maken...er moet volgens mij op het net een filetje met wat DNA-Grooves van de MPC zwerven, maar dat ding had zeer zeker zijn eigen 'groove'. Een paar jaar geleden was het sowieso nog een 'feit' dat een MPC gewoon lekkerder timede dan een PC, dat had natuurlijk vooral ook met die PC te maken...

Re: Re: Quantising

Re: Re: Quantising

Origineel geplaatst door JazzMann
soms denk ik toch echt dat ze ermee aan't rammelen zijn

:erm:

Hahhhha nee Jazzman;)

Origineel geplaatst door Roel
ik heb een linkje geplaatst met info, geen zin om zelf veel te typen (niet dat ik een quantising-god ben ofzo)

thanx roel

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door bazziman
Belangrijk in 4x4 dance: hou de kick en de in de regel snare strak (deze ankeren een beat), groove kan je maken met de percussie en eventueel de hats....om een saaie track wat op te pepperen kan je de snare op de 2 en de 4 een paar tikken naar voren schuiven bijvoorbeeld.

Het beste is om een strak op de 16 gequantiteerde drumpartij te programmeren en deze dan handmatig aan te passen...dus per hit een paar tikken naar voren of naar achteren zetten. In de regel kun je de hits op de 8sten het beste laten staan waar ze staan en klooien met de noten er tussenin...maar ja regels zijn er om gebroken te worden.

Voor een echt lekkere quantitize moet je de mpc-60 hebben...die kan pas swingen! ;)

p.s. Ik vind overigens dat iemand die 'killermelodieen' schrijft en al meerdere topics heeft geopend om zichzelf op de borst te slaan wel een beetje basale vragen stelt. Een klein beetje een bescheidenere houding zou zo iemand niet misstaan, ookal is het natuurlijk leuk als mensen heel erg in hun sas zijn met hun hobby.

slaat natuurlijk ook nergens op bazziman ,kom ik hier zeker op het forum heb nou een master track gemaakt daar zeg je u van weet zeker dat ie gereleased word. En dacht dat ik nog best wel bescheiden ben probeer gewoon leuke threads te plaatsen waar ik en iedereen wat aan heeft.

Blijkbaar zie je de dingen ook verkeerd,wat ik interresant vind deel ik met jullie,breek gewoon een thread open over quantising en die met die killermelodys is gewoon wat ik mooi vind om te maken.

Wat Bazziman (waarschijnlijk) bedoeld, en wat ik zelf ook wel 'gevoeld' heb is dat het in ieder geval lijkt alsof je jezelf erg moet promoten door het te hebben over killermelodys en 'fantastische leads uit je an1x'... Daar is opzich niets mis mee, dat je de patch niet online wil zetten kan ik ook nog begrijpen, maar een mp3tje met de killermelody of prachtige lead waar je een topic mee begint zou toch leuk zijn (daar zal hier echt niemand iets van jatten voor een eigen nummer hoor..)
Dan kan iedereen zich ook een idee vormen over wat je nou precies bedoeld en op die manier een fatsoenlijk antwoord geven...

niets laten horen en dan een topic in de zin van: "Ik heb een killermelody gemaakt", daar schiet niemand iets mee op.. Er kan namelijk niemand op reageren, want niemand weet hoe t klinkt.

Origineel geplaatst door justin
slaat natuurlijk ook nergens op bazziman ,kom ik hier zeker op het forum heb nou een master track gemaakt daar zeg je u van weet zeker dat ie gereleased word. En dacht dat ik nog best wel bescheiden ben probeer gewoon leuke threads te plaatsen waar ik en iedereen wat aan heeft.

Hmmmm...bescheidenheid is in elk geval niet één van je sterkste kanten hé Justin? ;)

Het schrijven van behoorlijke nederlandse zinnen trouwens ook niet volgens mij...

Laat eens horen dan die "master track" van je!! Ik ben benieuwd!

quantizen bij solo's vind ik teveel gekloot, gewoon overnieuw inspelen die zooi net zolang totdat het goed is!!! :)

Origineel geplaatst door synthiaks
Ik wil ook wel eens wat horen Justin! :dj:

moet je bij de threat ik maak killerleads kijken.

Laat maar ik zeg niks meer!

Origineel geplaatst door King of Snake
Hmmmm...bescheidenheid is in elk geval niet één van je sterkste kanten hé Justin? ;)

Het schrijven van behoorlijke nederlandse zinnen trouwens ook niet volgens mij...

Laat eens horen dan die "master track" van je!! Ik ben benieuwd!

dat valt wel mee moet ik zeggen. Het stukje kom mischien een beetje vaag over maar goed.

Mischien komt het dat ik volgende maand senior lid word en moderator?:) :halleluja :halleluja :halleluja :okdan:

Origineel geplaatst door justin
Mischien komt het dat ik volgende maand senior lid word en moderator?:) :halleluja :halleluja :halleluja :okdan:

Daar gaan we weer.... bescheidenheid ten top.

Origineel geplaatst door justin in killerlead-topic
moet je bij de threat ik maak killerleads kijken.
Origineel geplaatst door justin in killerlead-topic
Nou heb hier een klein stukje van een track gevonden(niet met de killermelody) die gene die ik niet had afgemaakt alleen is deze minder omdat de nieuwere daar zit al een break in die hier niet inzit en dat kut toontje aan eind erin klopt nie,

Je hebt toch echt t stukje killerlead nog niet gepost hoor...

enneh.. spamming is ook een vak... die bovenstaande 4 posts had je ook in 1 post kunnen zetten hoor :bekdicht:

Origineel geplaatst door Flying Panther
Daar gaan we weer.... bescheidenheid ten top.

Je hebt toch echt t stukje killerlead nog niet gepost hoor...

enneh.. spamming is ook een vak... die bovenstaande 4 posts had je ook in 1 post kunnen zetten hoor :bekdicht:

ja klopt dag.

Back