Nieuwe 'grote' mixer

barn

Detroit nerd
Hoi,

Ik wil een nieuwe mixer aangezien mijn huidige mixer niet meer voldoet.
Op dit moment heb ik een Mackie CFX20 MKI.

Op zich een prima mixer, alleen mis ik echt AUX'en en ook inserts op de bus-groepen, dat soort dingen... Tis een leuke live mixer, maar niet echt serieus studio gebruik.

Ik neig met dit soort grote aankopen altijd om nieuw te kopen... waarom weet ik ook niet... Misschien omdat ik niet technisch ben en muziek wil maken in plaats van onderhoud etc. plegen.

Mijn oog was gevallen op de nieuwe Mackie VLZ3 24-4 of de 32-4...
Verder zag ik de Soundcraft Ghost als een optie totdat ik de prijs zag... dat is iets boven mijn budget.

Budget ligt rond de 1500 euro.

Hebben jullie tips? Ben niet zo bekend met wat er op de (2e hands) markt is.

grt,

Sander

Allen & Heath Saber is ook een fijne :D

voor <5K euro range zou ik zeker geen mixer meer kopen, geluidskwaliteit blijft gewoon fors achter bij interfaces (of je moet zonder DAW werken natuurlijk) anders zou ik voor 24 inputs gewoon 3 Steinberg MR816's of een SSL MADI oplossing kopen

voor <5K euro range zou ik zeker geen mixer meer kopen, geluidskwaliteit blijft gewoon fors achter bij interfaces (of je moet zonder DAW werken natuurlijk) anders zou ik voor 24 inputs gewoon 3 Steinberg MR816's of een SSL MADI oplossing kopen

Ik werk inderdaad zonder DAW...

in de budget mixers denk ik toch dat je met Mackie dan het beste af bent.
Ik zou ook zeker voor nieuw gaan, tenzij je ruisjes/plopjes en krakende potmeters / wegvallende faders voor lief neemt.

zelfs al werk je met een DAW, als je een mixer fijn vindt om mee te werken waarom niet?
ik heb gemerkt, een interface met zat I/O's en een dikke midicontroller was het echt niet voor mij.

Soundtracs solo is een fijne tafel, heeft 6 auxen en een goeie EQ, 8 groepen... en doorgaans niet duur

Wat betreft klank...

Hoe anders klinken de verschillende tafels... Hoor vaak termen als British EQ, beter, vetter... maar kan iemand de klank meer beschrijven wat het anders maakt?

En wat betreft Headroom? Zijn daar nog grote verschillen?

Wanneer je voor een mengtafel wil gaan zou ik iets verder sparen en kijken naar oudere studio tafels.... British EQ vind je op Soundtracs, Allen&Heath, Soundcraft, Amek.
Ik zou niet gaan voor de semi pro tafels als Mackie, Soundcraft etc... Soundcraft heeft vroeger wel goede studiotafels gebouwd... 3200 serie, Sapphyre. Voor zo'n 2 - 3k kan je wel een mooie 2e hands geservicede Soundtracs of zoals eerder genoemd Allen&Heath Sabre (of sabre plus).
Staat moneteel bij studiosystems een IL36:32 te koop voor 3000UKpound. Daar valt nog wel over te onderhandelen. 8 aux, 4 voudig para EQ met instelbareQ op de 2 midranges. bantam bay, 2 mute groepen. Ledmetering per kanaal plus correlatie/fase meter. Is een begin jaren 90 tafel die toendertijd plm 90.000 gulden kostte.

Overigens heeft iedere analoge mengtafel onderhoud nodig. Dus ook wanneer je nieuw koopt zal die na verloop van tijd een schoonmaakbeurt nodig hebben. Dan is het wel vervelend als je een semi pro niet modulaire tafel hebt staan die je helemaal uit elkaar moet halen om te servicen Dan toch liever zoiets als onderstaand waar je gewoon een broodje uittrekt die onderhoud nodig heeft zodat je lekker verder kan werken met de andere broodjes.
InLineLHS2%20(512%20x%20384).jpg

Dat zijn wel mooie tafels i.d.d. Ik denk dat jij de nuance wat beter legt Dubcreator, of ga voor een goede tafel of doe het niet.

Goede uitleg... alleen wat ik graag zou weten:

Wat is nou precies British EQ?

En wat zijn de belangrijkste verschillen wat geluid betreft tussen de semi-profi tafels en de door jou genoemde?

Ben me nu dus aan het afvragen of ik dus semi-profi wil, of profi...

Met wat zoekwerk kan je nu wel voor onder de 1000 een dikke tafel vinden........Veel mensen gaan ITB werken, en dan staat zo een oude tafel alleen maar in de weg. Denk ook dat degene die veel geld ervoor vragen hun tafel niet makkelijk kwijt raken, omdat de markt gewoon klein is in Nederland.

en dan zijn er ook nog de verhuur bedrijven die alle oude meuk er nu toch uit gaan doen.........zo kan je nog een goed geservicede vinden, wel goed controleren als je er bent.......bier en shag ligt op de loer...

Voor jouw budget kun je ook zeker een Ghost krijgen, zowel 24 als 32. Het is afwachten en geduld hebben.....

Maar er zijn een hele hoop mooie tafels...

kweenie de ghost een semi pro tafel noemde...:engel::Z
is gewoon een erg goede tafel vaak met meterbrug in de prijsklasse van de ts.

kverkochter eentje jaar terug voor 1400

niet de le versie

onder de 1000 ook zatleuke tafels te koop:eureka:
kheb een dr 2000 series floating subs 20 + 20 channels ...omtezetten in sub channels
welmaar 4 auxen ,..dus hier heb ik t een en ander standaard op elkaar door gerout staan ,...

denk datje ook meer moet kijken wat wilje t liefst , een mixert met veel mogelijkheden ,
een fantastishe klank tov de cleane mackies , dat vin ik van mackie!!

en idd a&h scoren overlgemeen egt dik in orde , robuuste knobbies ,...
sound craft , de pa series mixers k3 / delta enso zijn egt roemrucht om goede klank / quality ,..hoeft niet dan 500 + te kosten lijkt me ,...
je ziet vaak genoeg av bedrijven die hun inboedel verkleinen [ crisis hihi ]8o)

soundtracs erg ook!topaz nog lkkr handelbaar .compleet qa inrichting ,..ala de ghost

en kijk ook naar bv een dda
sc6 geef niet zomaar je cash uit aan een new mixertje [veel moderne components ..erg quirky/ not long lasting

:engel:

2e hands PA tafels zou ik verre van blijven. Matrixmixers waar je niets aan hebt. Geen patchbays, afgeragd... bier, ander soortige vloeistoffen, shag, wiet en nog veel meer meuk.
Zoals eerder gezegd of koop een echt goede tafel of niet. Ik was ook zo eigenwijs en heb meerdere mengtafels gehad.. todat ik een pro tafel kocht en ineens van alles kon dat met voorgaande tafels gewoonweg niet mogelijk was... beperkte EQ, beroerde summing (mackie).

En ik ben degene die de Ghost een semi pro tafel noemt... en dat is het ook. Beetje een wannabe pro studio console. Dan zou ik zoeken naar een Sapphyre, 3200 of 2400 serie.

Summing van Mackie maakt ongedefinieerd. Op de een of andere manier is het bij Mackie zo dat wat er uit de mixbus komt behoorlijk rommelig wordt. Ik heb jaren op mackie gewerkt. 8 bus en 40-8 tafels gehad die allemaal dat summing verhaal lieten horen. Exact dezelfde mix op een Soundtracs Megas studio klonk veel opener, gedefinieerd en veel strakker laag. De vergelijking gedaan met EQ uit, gains en faders gelijk.

Back