Nieuwe 'grote' mixer

Iedereen bedankt voor alle info in dit topic! Heeft mij weer een stuk verder geholpen met m'n zoektocht naar een goed klinkende mixer.
Heb na een hoop research en handleidingen doorspitten besloten dat ik voor mijn doeleinden het beste kan gaan voor een Soundtracs.
Zit nu te twijfelen tussen een Soundtracs Solo-live 24/4/2/1 mengtafel en een Soundtracs Megas Mix 16-4-2 mengtafel
Ze hebben beide dezelfde prijs. en ik kan niet 1 2 3 vinden wat duidelijke verschillen tussen de 2 zijn, afgezien van het aantal kanalen, en het feit dat de Megas mix een ouder model is.
Weet iemand of deze kwa eq en preamp geluid elkaar nog veel ontlopen?
handleidingen staat er niks over in, en verder voldoen ze eigenlijk beide aan m''n wensen, (individuele outs, goeie preamps, goeie dubbele (semi)parametrische eq, een aantal bussen, en aantal auxen).
Vind het jammer dat er zo weinig over te vinden is op het internet. Maar door de lovende reacties op een aantal engineer forum's en knutselaar forums ben ik wel overstag gegaan.

ben er al uit.. thanks dubcreator!

misschien kun je ons ook verblijden?

tuurlijk. (citaat dubcreator):

De Megas heeft 3 types: De studio, Live en monitor. De mix ken ik niet maar zal wel het zelfde design hebben. Veschil is iig dat de Megas modulair is en de Solo niet. In de Soundtracs Solo heb je ook verschillende uitvoeringen. De Solo logic (met automatisering) de gewone solo, Je hebt solo's met meterbrug.
Mijn ervaring is dat de Megas een strakker en vetter low end heeft ondanks het feit dat de preamps en EQ hetzelfde design hebben. Het is afhankelijk van welke uitvoering je hebt welke routing mogelijkheden er zijn. Let iig goed op de voeding van de tafels. Ze gebruiken beide van origine The Source PSU. Laat de voeding minimaal een dag aanstaan om te checken of alles nog goed functioneert op de tafel. het zijn voedingen met 2 spanningsregelaars erin die zeer gevoelig zijn. Wanneer die niet goed zijn ingeregeld of er zitten cheapo caps in dan gaan de tafels fluiten en kan je pas checken wanneer ze een poos aanstaan.
Nog een voordeel van de megas is dat de subgroepen ook bruikbaar zijn als input kanaal met 2 band EQ en 2 auxes en schakelbaar zijn naar in/output. Ook heeft de Megas 6 echte auxes en de solo 4, de solo heeft er wel 6 maar 2 ervan zijn schakelbaar en dus niet tegelijktijdig te gebruiken.

Vorig jaar een tweedehands Mackie VLZ SR 24-4 gekocht voor 350 euro. Geen moment spijt van gehad. Alle hardware synths gaan er doorheen en hoppa Record 1.5 in. Fijne tafel.

voor <5K euro range zou ik zeker geen mixer meer kopen, geluidskwaliteit blijft gewoon fors achter bij interfaces (of je moet zonder DAW werken natuurlijk) anders zou ik voor 24 inputs gewoon 3 Steinberg MR816's of een SSL MADI oplossing kopen

Even een late reactie, maar ik kan mijn mond/vingers ;) niet houden gezien deze bullshit.

Ik weet dat jij hi-end fetish hebt Raphie, en gezien de converters die je hebt klopt het dat een *budget* tafeltje geen toevoeging is. Maar kijk is naar de A&H Zed of Prosonus StudioLive. Die kun je beide voor rond de 2k krijgen en je gaat me niet zeggen dat die nergens naar klinken.

Voor de normale stervelingen zijn er in het goedkope segment (tot 700 euro ofzo) ook nog best wat leuke mixers te krijgen die alleen al door de summing een meerwaarde hebben voor je setup.

OTB klinken mijn mixes al per definitie een stuk breder zonder al te veel geklooi (en ik heb een outboard fetish dus ik heb niet veel keuze ;))

Kortom, met dit soort uitspraken jaag je beginnelingen de stuipen op het lijf. Sterker nog, het is helemaal geen slecht plan om op een brakke kraakmixert te beginnen. Beperkingen leveren ook weer creativiteit op.

Misschien een mooi moment om mijn ervaring te delen met de Soundcraft Ghost. Ik heb jaren volledige 'in the box' gewerkt. Uit praktische overwegingen, vooral. Ik was uitgekomen op de Ghost als de beste keus voor mijn budget door een combinatie van redelijke reviews op diverse fora (hij wordt eigenlijk nooit afgekraakt, maar je vindt ook geen verhalen die hem als een 'geheim wapen' zien ofzo) en de grote hoeveelheid nuttige features: Een meterbrug, enorm flexibele signaalpaden (ik voer hem nu 32 kanalen maar ik zou er nog 32 onder de B-mix bij kunnen proppen), redelijk subtiele EQ, sends up the wazoo, twee schakelbare monitor outs én MIDI Machine Control. De eerste vier groepfaders kun je ook gebruiken om automation mee op te nemen (sturen MIDI control changes zodat je faders kan rijden). De Ghost mag dan in de 'semi pro'-categorie vallen, maar qua setup en routing doet hij niet onder voor de meeste 'pro'-tafels.

Als je ook overweegt om outside the box te gaan, houd er wel rekening mee dat je nog een hoop verborgen kosten gaat tegenkomen. De hoeveelheid bekabeling die je nodig hebt om 32 kanalen enigszins patchbaar een tafel in te krijgen loopt behoorlijk op. En D/A converters zijn ook niet gratis.

Edit: Oh, nog een ding: De Ghost is niet volledig modulair in de vorm van 'broodje eruitschroeven en poetsen maar', maar het is niet een enkelvoudig PCB-design. Van binnen is hij wel degelijk modulair opgebouwd met losse printplaten. Het is allemaal vooral wat minder handig dan een echte modulaire waar je een kanaal gewoon van de bovenkant er uit kan lichten.

Even een late reactie, maar ik kan mijn mond/vingers ;) niet houden gezien deze bullshit.
Dat gevoel had ik ook.

Voor die 3 Steinbergs (+/- 2000 euro) heb ik liever een 24 kanaals tafel met direct outs, een 2e hands Alesis HD24 en een ADAT kaartje voor m'n PC, zou ik de zooi persé ITB willen krijgen.
Ik wil zelf ook zo lang mogelijk OTB blijven werken (nu een Akai DPS24 met allerhande outboard); heb wel enige GAS voor een A&H GSR24M. Die zou nl. niet 'obsolete' worden, mocht ik toch ITB er bij gaan doen.

Dat gevoel had ik ook.

Voor die 3 Steinbergs (+/- 2000 euro) heb ik liever een 24 kanaals tafel met direct outs, een 2e hands Alesis HD24 en een ADAT kaartje voor m'n PC, zou ik de zooi persé ITB willen krijgen.
Ik wil zelf ook zo lang mogelijk OTB blijven werken (nu een Akai DPS24 met allerhande outboard); heb wel enige GAS voor een A&H GSR24M. Die zou nl. niet 'obsolete' worden, mocht ik toch ITB er bij gaan doen.

A&H GSR :halleluja maargoed, de Zed r16 heeft dezelfde converters en is iets van 1/5e van de prijs.

Let wel, oudere A&H's zijn berucht om hun snel rottende inserts.. maar met wat love and care heb je voor weinig 'n goeie ouwe die net ietsje meer Detroit klinkt als 'n nieuwe A&H.

Ik vond mijn nieuwe te schoon klinken. Heb nu weer 'n ouwe.

In auto taal : Je kunt voor 7500 een toyota aygo kopen, leuk ding, zuinig, maar ook een oudere bmw 5.
In mengtafel taal : Een nwe mackie of een oudere soundtracs, tascam etc.

Iets nieuws heeft voordelen, maar klankmatig kies ik voor de oudere (ooit veel duurdere) tafels. Er is de afgelopen tijd helaas geen uitvinding geweest die ervoor zorgt dat je op een goedkoperen manier, net zulke goede mengtafels kunt bouwen.
De ghost was speciaal toen hij uitkwam, omdat hij aardig in de buurt kwam.

In auto taal : Je kunt voor 7500 een toyota aygo kopen, leuk ding, zuinig, maar ook een oudere bmw 5.
In mengtafel taal : Een nwe mackie of een oudere soundtracs, tascam etc.
Als je met "nieuwe Mackie" de Onyx serie bedoelt, ja. enigzins*. Maar Vortigen's SR24-4 vind ik persoonlijk één van de meest schelle K#t-tafels, die er zijn. En dan heb ik het nog niet over de onlogische plaatsing van auxes en eq knoppen (=auxes 'boven').

*=vergis je niet over de Aygo=momenteel de meest waardevaste auto ter wereld.

als het gaat om grote tafel sound, zou ik kijken naar de NEVE 8816 die hier op het forum te koop staat.
gewoon lekker gaan mixen ITB of er een faderpack bij kopen. best of both worlds, je hebt bigo console sound, maar ook total recal en volledig analoog signaalpad met inserts, mix inserts etc.

Back