Korg Kronos? Namm 2011

de specs zijn in ieder geval geweldig van deze workstation. Maar ik wil hem eerst in de praktijk horen, als de soundkwaliteit gelijk is aan die van de korg M3, dan hoef ik hem toch echt niet voor die prijs.
Maar als de soundkwaliteit in de buurt komt van de Motif XS dan vind ik hem toch wel erg interessant worden :) :p

Lijkt mij zowat de meest zinnige reactie hier, want met het nieuwe uiterlijk speel je niet beter.

Als je de korg legacy software al moest hebben, koop je volgens mij beter gewoon een m3 tweedehands voor 1200 euro.

Je zal dan voor minder van de helft van de prijs niet echt veel minder hebben dan de kronos.

Zou je ook de MS20 kunnen combineren met andere 'engines' ?

Ik ben dit ergens tegengekomen. Ik geloof in het filmpje van de (overigens matige) demonstrateur op de Namm. Het antwoord is ja.
Hij demonstreert dan de Polysix met een MS20 bas eronder.

Als je de Korg Oasys structuur kent,ken je ook die van de Kronos.
Dus een EXi program kan dus 2 engines combineren (dus de polysix en ms20 of AL-1 en ook de CX3 of Mod-7 kan je allemaal combineren in 1 EXi program en in Combi mode kan je dus 16 programs combineren,dus daar heb je dan ook nog de HD-1 met ook de wavestation's wavesequencing mogelijkheid.Dus je kan in Combi mode een zeer dikke klank maken :-)
Dus bv een wavesequencing pad met daarboven op een EXi program met een polysix pad en MS-20 bass en eventueel nog één EXi program met een MOD-7 en een CX-3,daar dan nog een drumpattern via Karma onder,enz

Mag ik een verzoekje doen? Een synth zonder endorsement van Jordan Rudess, ééntje maar dit jaar?
Bonuspunten als je er niet heel snel toonladders bij hoort spelen.
Om te gieren inderdaad, wat n meeloper is dat geworden zeg!
Hoewel, hij was ook blij met de Oasys. Ik zie ook niet veel verschillen en voel me al O-bezitter verre van genaaid hoor, nog steeds een geweldig apparaat.

De hele Korg presentatie op de Namm van ongeveer 50 minuten is hier te vinden:

Ok, sorry, Jordan zit er ook weer bij.

Jordan zal ook een demonstratie geven bij spectrasonics zeker hier op de namm met de grote update van omnisphere,zoals vorig jaar.:z
Wil wel zijn speeltechniek hebben.

Over Kronos:
PostPosted: Sat Jan 15, 2011 3:07 am Post subject: Kronos feedback. Reply with quote
Hi all.
Just back from hearing the Kronos so.... here goes.

Design....
The surface finish is a brushed finish so there's never going to be any issues in keeping it clean unlike say... a Triton. The knobs feel good, so too do the sliders and all the buttons. The 3R key bed on the 76 note unit feels really great, and the 61 key feels like a M3. The body is sleek with very nice curves. Feels very nice to touch. There are no ventilation holes at all, and considering everything else I just said, the Kronos is by far ready for the road. The underneath of the 61 is metal, where the underneath of the 76 is wood.

Sounds.
The Kronos has all the fidelity of the OASYS and this is very exciting. OASYS users will know that magic I'm refering to, well Kronos has it. KORG are throwing around the words “The Game Has Been Changed” and now I know what they mean. They were only words to me until I hear what they have done here.

Nu hoort je het eens van een ander.

Laatst gewijzigd:
Ik word niet goed van die gozer. Op de korg site staat wel ergens een filmpje van Nick Rhodes die redelijk tongue-in-cheek een demo van de microkorg xl geeft.

Lijkt mij zowat de meest zinnige reactie hier, want met het nieuwe uiterlijk speel je niet beter.

Als je de korg legacy software al moest hebben, koop je volgens mij beter gewoon een m3 tweedehands voor 1200 euro.

Je zal dan voor minder van de helft van de prijs niet echt veel minder hebben dan de kronos.

Blijft NAtuurlijk altijd een kwestie van smaak of je nou Korg of Yamaha mooier vindt

De klank van de Kronos is van de orde van grote van de Oasys, Ikzelf vindt de Oasys nog steeds de best klinkende synth workstation, ja zelfs beter dan de Moitf XS/XF...

Vindt jij zelf Yamaha beter, dan is misschien de nieuwe KARMA 3.0 software iets voor je...

Hoe zou smoorenburg zo'n machine presenteren....
Die korg mensen doen het zo bescheiden

Hoe zou smoorenburg zo'n machine presenteren....
Die korg mensen doen het zo bescheiden

Als ik Bert zie demonstreren moet ik altijd aan de joker van BAtman denken...

Maar qua presentatoren staat Yamaha natuurlijk ver boven aan. Wat zou Bertje smullen van dat beest en hij zou je zo gek krijgen dat je hem meteen kocht, echt waar.

Maar qua presentatoren staat Yamaha natuurlijk ver boven aan. Wat zou Bertje smullen van dat beest en hij zou je zo gek krijgen dat je hem meteen kocht, echt waar.
vind ik ook, ik vind bert de beste van de wereld als het gaat om het presenteren van een synth / workstation. Dit komt vooral door de snelheid van zijn presentatie en zijn vermogen om het te laten lijken alsof het doodsimpel is die synth / workstation te bedienen.

Dat krijgt die natuurlijk ook alleen maar voor elkaar omdat hij zijn presentatie tot in de perfectie heeft voorbereid, maar hij laat het er altijd heel ongedwongen uitzien. Die bert heeft heeeeeeel wat mensen voor yamaha overgehaald om dat apparaat te kopen. Dus yamaha mag wel blij met hem zijn :D

Ik zal heel eerlijk zijn, als Bert nu die kronos had gepresenteerd had ik vandaag nog met mijn slaapzak voor de deur van de muziekwinkel gelegen wachtend tot de dag kwam dat die kronos te koop komt :D

Interessant om te zien dat er een dual-core Atom in zit - wel het geld uitsparen van een dikke ASIC zelf bakken maar niet zo'n opgeblazen geval dat er nog een hele ATX-toren in moet verstoppen.

Een vraag aan de organisten onder ons die bekend zijn met de CX-3 engine:
is het alleen al voor deze engine de moeite waard om een Kronos te kopen, waarbij ik dan voor meer geld een hoop andere synthesevormen erbij krijg, of is de Hammond XK-3c een beter alternatief?

Echt het toonwielorgelgeluid. Dus geen samples. Of het uit een workstation komt, maakt niet uit. Het gaat om de klank en de gebruikersinterface. De oude CX-3 was een goede concurrent van de Hammond. Is de Kronos of voor mijn part de Oasys dit ook voor de nieuwe generatie Hammonds.

Eigenlijk vind ik het gewoon een lelijk ding. R3 plastik aandoende bak voor 2900€ ?

9 engines klinkt leuk, wordt echter een heel gewroet en werken met compromissen om je eigen creaties te maken.

Het is min of meer een laptop met klavier in plastic doos (maar dan zonder de mogelijkheid audio/samples op te nemen). dan is de radias toch veel sexiër.

Ik kan weer geld uitgeven aan andere dingen :-)

Eigenlijk vind ik het gewoon een lelijk ding. R3 plastik aandoende bak voor 2900€ ?

9 engines klinkt leuk, wordt echter een heel gewroet en werken met compromissen om je eigen creaties te maken.

Het is min of meer een laptop met klavier in plastic doos (maar dan zonder de mogelijkheid audio/samples op te nemen). dan is de radias toch veel sexiër.

Ik kan weer geld uitgeven aan andere dingen :-)

Ik vind het verwijzen naar hun eerste workstation de legendarische M1,wat ook de bedoeling was.(En het is niet helemaal van plastiek).61-toets,metalen ondergrond,88-toets houten.
10 jaar heeft de ontwikkeling en rechearch gekost alvorens de oasys uit te brengen,en dat doorontwikkelen onder de naam Kronos en aan een betaalbare prijs noem ik al even legendarisch!
Hoe meer engines hoe veel te beter,m'n koopt toch meestal meerdere synth's,of softsynth's om een muziekstuk te maken,en dit onder één behuizing?Makkelijk ook als je gaat toeren.

Laatst gewijzigd:

Ik vind dat ook. Als je zo'n bedrag uitgeeft mag je toch verwachten dat de behuizing stevig gebouwd is zodat het ding road proof is.

Neem nu bijvoorbeeld Clavia: die hebben het goed begrepen. Een degelijke behuizing voor al hun instrumenten (zelfs de MicroModular zat in een metalen behuizing)

Zelf ben ik blij dat mijn Motif ES8 ook stevig in elkaar steekt. Zo ook o.a. de Roland Fantom's.

Bij Korg wordt toch vaak heel wat plastic gebruikt voor de behuizing. Zelf had ik enkele jaren terug een Karma. Toffe synth, daar niet van, maar toch heel wat plastic. Gisteren was ik trouwens in de muziekwinkel om aan mijn GAS-verslaving toe te geven en heb ik onder meer op een Korg M3 gespeeld. Toffe synth/workstation maar wat een prutserige behuizing (het ziet er ook niet uit). Een M3 lijkt meer op een Tyros, ook al een lelijk, plastic ding.

Stel je voor dat drumstellen ook voortaan uit plastic worden gemaakt.

Het idee van de diverse synthesevormen in 1 synth zoals bij de Kronos vind ik wel interessant maar of de behuizing ook degelijk is... zal nog even afwachten worden tot we hem aan de tand kunnen voelen.

De prijs zelf vind ik niet te duur (het mag natuurlijk altijd goedkoper :D )

bij zoveel synthesemodellen in 1 machine is mijn eerste gedachte dat er dan een aantal gewoon 'net niet' van zijn. ze zullen vast hun best hebben gedaan op de pianosound en de orgels maar die ms20, polysix en AL1 synths alsmede die fm synth, die kunnen toch geen potten breken lijkt me. Leuk voor alles in 1 on the road maar in de studio grijp je dan toch naar je ouwe juno60, je access virus of je FS1R ofzo.

kijk als ze nou een workstation maken waarin het analoge (emulatie) deel ook echt mee kan met de top van de stand alone concurrenten op dat gebied of met een Moog little phatty, dan begint het interessant te worden. Voor het geld dat zo'n Korg kost kunnen ze er een DSI tetra in stoppen, bij wijze van spreken, en dan heb je echt analoog aan boord.

het zal wel allemaal niet het doel van de workstation zijn, die gaan toch hun muzikale bestaan voor 95% voor piano's orgeltjes en stringetjes/brassjes gebruikt worden en de rest is spielerei.

Radias 2 kom maar ;)

Back