Clavia belooft nieuws op de NAMM 2011

Ik snap dat, als je een nord classic bezit, de nord stage 2 een goede upgrade is. Ik heb de 88ex en ben erachter dat de Wave niet de synth is die ik zocht, dus ik schiet er vrij weinig mee op de ns2 te kopen nu. Het is zeker een mooi product, maar als je het mij vraagt schreeuwt de meerderheid om een g3 of een verbeterde wave 2 dan naar een ns2.

Ja, da's waar. Maar komt dat niet mede omdat de g2 al een tijd uit beeld is? Je hebt misschien gelijk, mijn meerderheid is niet de grote massa die piano wil spelen en een simpel synthje ernaast wil om wat mee te pielen. Ik kan me ook voorstellen dat de heren van Clavia weleens spelen met de gedachte om een g3 te maken, maar het laten omdat er uiteindelijk te weinig op verdiend kan worden.

De NordLead maakte de NordModular Classic en Micro mogelijk, de Electro2 de G2. De NordStage en Electro3 zullen een G3 kunnen opleveren. Neem van mij aan dat het develop team veel meer doet dan een Stage uit ontwikkelen...

Wout

net een nieuwe nord wave gekocht.
mooiere bediening om eigen sounds te maken kan men bijna niet wensen, 2 nadelen vallen me op, de flashmem. is aan de magere kant en de pitchknobbel bevalt me niet zo.

net een nieuwe nord wave gekocht.
mooiere bediening om eigen sounds te maken kan men bijna niet wensen, 2 nadelen vallen me op, de flashmem. is aan de magere kant en de pitchknobbel bevalt me niet zo.

:okdan: Gefeliciteerd, heerlijke bak! Vergeet niet de top kwaliteit Polymoog samples van forumlid Picaja te downloaden en in je Wave te stoppen. De link staat in zijn profiel.

Ik ben toch niet zo weg van Clavia. De oudere Leads (1 & 2) en de Modular vind ik wel leuk, maar de rest vind ik weinig spannend. Maar ik vind Bob Dylan dan ook een chagrijnige lul :P

De NordLead maakte de NordModular Classic en Micro mogelijk, de Electro2 de G2. De NordStage en Electro3 zullen een G3 kunnen opleveren. Neem van mij aan dat het develop team veel meer doet dan een Stage uit ontwikkelen...

Wout

Vanzelfsprekend, wel grappig om te horen dat de Electro 2 invloed had op de G2, hoezo?

Ik word trouwens als maar positiever als ik nu lees dat het werkelijk 500 MB + 380 MB is.
De sampleplaybackcapaciteit van de Stage is dan nog uitgebreider als deze van de Wave.

Enkel als je samples in modulatiesynthese wilt gebruiken in een live-situatie moet je voor de Wave gaan.

Ik ben inderdaad blij dat ik niet geupgrade heb naar de Stage EX.
Altijd de EX als een tussendoortje beschouwd om de gemoederen wat te temperen rond de 'tekortkomingen' van de Stage Classic
"Ja, we zijn er nog mee bezig.").

Er was in ieder geval veel meer uit te ontwikkelen aan het concept Stage dan wat ze in de EX lieten zien,
waarna suggesties voor de Stage ook nog eens in de NE3 gestoken werden i.p.v. een nieuwe Stage.

Dit is de eerste keer dat ik een 'dit is helemaal wat ik zoek'-gevoel heb bij een Nord,
Hopelijk kunnen ze hier snel leveren in België, dan kan mijn Classic 88 de deur uit.

Dit is de eerste keer dat ik een 'dit is helemaal wat ik zoek'-gevoel heb bij een Nord

Wat vind jij van de toetsen? Prachtige instrumenten namelijk die Nord Stage, met klanken die voor geen andere stage piano onderdoen (piano wel, maar die lijkt verbeterd te zijn). Maar het grootste nadeel was voor mij altijd dat erg licht aanvoelende keyboard. Dat lijkt iets verbeterd in de specs, maar het totaalgewicht is exact hetzelfde gebleven, dus al te grote verandering verwacht ik hier niet.

Gevoel van toetsenbord is geheel smaakgebonden, natuurlijk. Persoonlijk:

De toetsen zijn een perfect compromis tussen lichtbespeelbaar / waterfall en toch gewogen aanvoelend.
Niet dat zompige toets-verdrinkt-in-olie-en-reageert-log van andere hammerweight-toetsenborden.
Organslides zijn geen enkel probleem, zeker niet met Key Response op Fast.

Minder positief vind ik (nog altijd) de reactie van het toetsenbord om het onderste (of bovenste) uit de sample layers te halen. Er is hier wel al verbetering gekomen, maar ik heb nog niet het gevoel dat ik de ideale velocity curve gevonden heb.

Ik weet ook niet hoe het met jou zit, maar ik ben niet van plan 10 kg extra mee te slepen om 25% meer het idee te hebben dat ik op een echte piano sta te spelen... want dat is bij geen enkel toetsenbord zo :).

... Hopelijk kunnen ze hier snel leveren in België, dan kan mijn Classic 88 de deur uit.
BeNeLux wordt meestal als eerste uitgeleverd, vaak nog voor Zweden zelf! De Electro3 was een goed voorbeeld. Heb je haast, bel maandag maar met M-Works Rotterdam.

Wout

De NordStage en Electro3 zullen een G3 kunnen opleveren.
Wout

Ik heb uit redelijk betrouwbare bron vernomen (wederzijdse kennis uit Den Haag) dat er geen G3 word ontwikkeld, maar ik hoop dat er wel ooit een G3 komt. Samples, CV gate in en uit, anti aliasing algoritmes, editor op de synth zelf, beeldscherm/toetsenbord/muis aansluiting. Dan kom ik de eerste paar jaar m´n huis niet meer uit.

Ik heb uit redelijk betrouwbare bron vernomen (wederzijdse kennis uit Den Haag) dat er geen G3 word ontwikkeld ...
Wat jij gehoord hebt is dat de wederzijdse kennis er niet meer aan meewerkt, hetgeen anderen niet uitsluit :)
Ik reken die 'kennis' trouwens tot de zeer kleine kring van mijn beste vrienden :)
Of je moet Kuit bedoelen, maar die behoort niet tot de familie...
En het is geen G3!

Wout

Wat jij gehoord hebt is dat de wederzijdse kennis er niet meer aan meewerkt, hetgeen anderen niet uitsluit :)
Ik reken die 'kennis' trouwens tot de zeer kleine kring van mijn beste vrienden :)
Of je moet Kuit bedoelen, maar die behoort niet tot de familie...
En het is geen G3!

Wout

We hebben het over dezelfde persoon.

Als er een nieuwe modulair van Clavia komt dan lopen bij mij de tranen aan de kuiten en het glazuur springt van de tanden, zo graag wil ik dat ding.

Ik weet ook niet hoe het met jou zit, maar ik ben niet van plan 10 kg extra mee te slepen om 25% meer het idee te hebben dat ik op een echte piano sta te spelen... want dat is bij geen enkel toetsenbord zo :).

Heb zelf een stage piano van 8 kilo zwaarder, en dat is best een gesleep (waarbij de koffer vaak ook weer een aardige bijdrage in 't gewicht levert), maar ik speel dan ook 75% met pianogeluid en heb eigenlijk geen alternatief gevonden dat ik echt lekker vind spelen. Dat kan ook komen omdat ik regelmatig solo/duo speel, en dan luistert dat allemaal weer nauwer dan wanneer ik in een grotere bezetting speel.

Belangrijkste overweging bij 'neem ik een zwaarder of lichter spelend klavier?' is denk ik ook de verhouding tussen piano spelen enerzijds en Rhodes/orgel/etc. spelen anderzijds. Orgel spelen op 'zwaarder pianokeyboard' is gewoon niet prettig. (Als ik een 3e-rangs MIDI keyboard aansluit op mijn stage piano speel ik bijvoorbeeld al prettiger orgel.) En op een Nord Stage is het zeker wel acceptabel.

Dat kan ook komen omdat ik regelmatig solo/duo speel, en dan luistert dat allemaal weer nauwer dan wanneer ik in een grotere bezetting speel.

Ik speel ook regelmatig enkel met een zangeres, de Nord gaat daar zeker tot haar recht komen met al die details in sound zoals pedal noise, string resonance ... Je spel doseren op een Nord vraagt gewoon wat oefening, het reageert zeker niet als een gewone piano.

BeNeLux wordt meestal als eerste uitgeleverd, vaak nog voor Zweden zelf! De Electro3 was een goed voorbeeld. Heb je haast, bel maandag maar met M-Works Rotterdam.

Wout

De Nord Stage 2 is pas leverbaar in april / mei volgens M-Works. :Z

Back