Neje Mixert

Kneelz

Reuzebonk
Ik heb nu een behringer rx1602 en een gebrek aan aux sends (eentje maar eigenlijk), EQ en vindt ik de rotary knobs niet zo handig werken (liever faders). Daarnaast heb ik een esi wamirack als geluidskaart met 4 ingangen (van de uitgangen gebruik ik er hooguit 2+2 voor monitoring). Persoonlijk vindt ik het geluid niet onbevredigend hoewel ik eigenlijk niet veel “beter” heb uitgeprobeerd. Mijn te besteden geld op dit moment ligt laag, zo’n 150 euro (dan komt er nog ietswat bij van de verkoop van de behringer en mijn geluidskaart eventueel) en daarom dacht ik aan een alesis multimix 12R.

1. Als ik het goed heb kan ik via USB alle kanalen apart in mijn DAW krijgen en heb ik ook mijn huidige geluidskaart niet meer nodig?
2. En ook erg belangrijk natuurlijk, is het wat technisch gezien, is het een verbetering (qua geluid) of…?

Alle hulp is zeer welkom, ik ben een beetje mixer n00b…:?

Met de alesis multimix usb (of firewire) kun je inderdaad meerdere kanalen (hangt van je DAW af hoeveel die ondersteunt, de mixer kan ze in principe allemaal aan) tegelijk opnemen vanuit je mixer in je DAW. Er is dan geen aparte geluidskaart nodig..

dat is wel superhandig, heb je hem zelf ook toevallig (zoja, wat vindt je er zelf van)?
Ik vraag me alleen een beetje af hoe het zit met de geluidskwaliteit, vooral van de interne geluidskaart, ga ik er zo niet op achteruit?
De mixer die ik nu heb ben ik in principe best tevreden over maar ik heb liever meer kanalen naar mijn daw (dat ligt dan ook aan de geluidskaart die ik nu heb natuurlijk) meer auxsends etc.
Is me nooit tegen gevallen die behringer, maar daar kom ik in de toekomst wellicht nog eens op terug.
En oja, hoe moet ik dit nu eigenlijk zien, die multimix; is het nu softwarematig of analoog mixen..m.a.w. kan ik gewoon zoals bij de behringer lekker overloaden en de headroom uitschieten vol in het rood (als ik zou willen) of krijg ik dan clipping en andere artifacts?

Ik heb zelf de multimix 16 firewire.. en die bevalt erg goed.. Geen ruis.. Alles werkt netjes.. de interne effecten zijn best ok.. Nadeel vind ik dat de interne effecten niet meegestuurd worden naar de DAW kanalen.. maar dat is niet heel erg.. meeste zul je toch in je DAW doen..

Je hebt met een dergelijke mixer de voordelen van hardwarematig mixen (dus ook de voorbeelden die je geeft), maar ook de voordelen van het opnemen van meerdere kanalen en de connectie met je computer/DAW om er softwarematig mee aan de slag te kunnen..

Wat mij betreft echt een goede keuze.. maar er zijn vast geluidskaarten die een betere kwaliteit bieden, maar daar betaal je dan ook weer behoorlijk voor..

In degene die ik op het oog heb zit volgens mij geen FX (multimix 12R). Als FX gebruik ik softwarematig wel eens wat maar voornamelijk komt het vanuit hardwarespul. Op dat vlak gebeurd er niks nieuws voor me dus. Het fijne is dat ik van de 4 sporen af ben want nu moet ik telkens verschillende instrumenten of geluiden op één spoor opnemen (beetje vervelend bijwerken zeg maar). Maar dan denk ik dat ik er maar voor ga, kost geen drol zo’n ding tweedehands…bedankt voor je input balle

Back