mix-vraag

nielsderckx

chaoz please...
Ik loop vaak tegen een probleem aan waarvan ik niet weet welke oplossing de beste is. Mss zie ik iets heel simpels over het hoofd.

Ik werk in Ableton live,

en ik heb een muziekje bestaande uit diverse tracks, laten we zeggen een stuk of 20.
het hele muziekje is zoals dat "hoort" opgebouwd uit diverse segmenten (intro, verse, chorus, break, etc.)

En elk segment is weer een bepaalde "unieke" combinatie van de 20 tracks, elk segment heeft een eigen karakter door toepassen EQ, toepassen effecten, envelopes etc.

Tot zover helder,

maar in de praktijk komt het er dan uiteraard op neer dat ik de 20 tracks in het intro heb "afgemixt" zodat het intro in mijn ogen klopt, en dan wil ik met de tracks verder gaan in het volgende segment(bv een verse), en nu kan het zijn dat 19 van de 20 tracks een ander EQ behoeven, andere effectwaarden etc.

En nu is mijn vraag eigenlijk kort: kan ik er op de een of andere manier voor zorgen dat de mix die ik in het intro heb gemaakt "bevroren wordt" en dat ik in het verse gewoon opnieuw kan beginnen?

Ik kan natuurlijk het intro renderen en dat als audio plaatsen en dan de mix voor het volgende deel gaan maken, maar dan kan ik het later niet meer aanpassen als ik de mix heb aangepast.

Ik kan ook elke waarde die in het volgende segment verschil automaten, maar dat lijkt me niet de bedoeling. dat zou in de praktijk betekenen dat ik 20 tracks keer minimaal 4 effecten/eq autamte, dus 80 automationtracks, niet echt overzichtelijk lijkt me

Ik kan Alle tracks kopieren per segment, (dus 20 tracks voor intro) (20 voor de verse) etc, maar als ik dan later nbv de baslijn iets wil aanpassen, moet ik dat in elk segment gaan doen. Dus dat lijkt me ook niet handig. En het project wordt er ook niet bepaald lichter van, qua vst effecten.

Hoe gaan jullie hier in de praktijk mee om? (hoop trouwens dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord!)

Graag jullie mening/advies! dank bij voorbaat!

Ik herken wel wat je zegt, maar in veel mindere mate.

In bepaalde stukken van mijn nummers draai ik bijvoorbeeld een beetje mid uit giteren en synths om plaats te maken voor een solo of vocalen, dat doe ik met automation. Verder draai ik vrij veel aan reverb en delay sends en andere knoppen.

Maar ik veranderder niet ongeveer alle parameters van alle tracks als er een ander stuk begint.

Voor mij werkt automation van parameters dan ook prima voor wat ik doe.

Je kunt in Live ook presets van effecten opslaan en volgens mij kan je via automation een nieuwe preset laten verschijnen bij een nieuw stuk. Ik doe dat nooit, dus weet het niet zeker...

Dat van die presets opslaan zou een goede zijn idd! dus de eq + ffecten groupen (of die chain saven) en dan diverse chains op een group en die per segment aan en uit zetten...
dat ga ik straks eens proberen.!

Of wachten met alle EQ instellingen tot alle tracks zijn verzameld, tsja dat lukt mij zelf eigenlijk ook nooit.. ik loop hier ook vaak tegenaan.

Als je ableton (en andere daw's) ziet als een combi van een mengtafel + 'taperecorder' + effect-rig, dat moet het nl. voorstellen :), kan je je ook afvragen.. hoe deden ze dat vroeger dan ?

Back