NAMM 2011: DSI / Roger Linn Tempest

ff van het DSI forum geplukt...

Dave Smith Instruments Tempest

6 Voice Analog Drum Machine

Quick specs:

Voice structure:

2 Analog oscillators and 2 Digital oscillators

Digital sources have samples and waveforms (Prophet VS waves and others)

Digital oscillator pre/post filter control

Samples donated by FXPansion and Goldbaby

Each voice has a Curtis lowpass filter and a discrete 2 pole highpass filter

8 Modulation paths

2 LFOs per voice

5 Envelopes per voice, dedicated filter and VCA envelopes, pitch and 2 aux envelopes. Pitch and Aux envelopes have assignable destinations

Hardware:

Analog Disortion and Analog Stereo Compression on the master bus

6 individual stereo outputs

Light blue 256x64 pixel high contrast OLED screen

16 Pressure sensitive drum pads

2 Position and Pressure sensitive touch faders

Precies, en ik denk dat daar ook het minpunt kan zitten. De Jomox lijkt me wat gerichter op drumsynthese. Maar we wachten af...

Denk dat dit meer met drumsynthese te maken heeft dan de Jomox, ik heb de 999 gehad en daar zit je toch te vast aan een geluid.......met m'n modular maak ik nu drums, maar dit ziet er erg goed uit, nu eerst testen........................

idd, de meeste standaard drumcomputers, 808, 909 etc, hebben voor elke sound een beperking qua synthese en daar binnen slechts een kleine range om zo'n geluid aan passen, m.a.w.: van een kick maak je dus geen snare...
dat soort drummachines hebben dus slechts een soort van 'presets' so to speak die dan lichtelijk zijn aan te passen, een sound geheel from scratch maken is er dus niet bij, so far for synthesis dus...

bij de tempest heb je gewoon naamloze slots waar je eigengemaakte sounds in stopt...
de tempest is dus JUIST een volledige drumsynthesizer in tegenstelling tot de eerder genoemde...

Dat vind ik juist het toffe eraan, je kan er erg veel mee zo te lezen!

ff van het DSI forum geplukt...

Dave Smith Instruments Tempest

6 Voice Analog Drum Machine

Quick specs:

Voice structure:

2 Analog oscillators and 2 Digital oscillators

Digital sources have samples and waveforms (Prophet VS waves and others)

Digital oscillator pre/post filter control

Samples donated by FXPansion and Goldbaby

Each voice has a Curtis lowpass filter and a discrete 2 pole highpass filter

8 Modulation paths

2 LFOs per voice

5 Envelopes per voice, dedicated filter and VCA envelopes, pitch and 2 aux envelopes. Pitch and Aux envelopes have assignable destinations

Hardware:

Analog Disortion and Analog Stereo Compression on the master bus

6 individual stereo outputs

Light blue 256x64 pixel high contrast OLED screen

16 Pressure sensitive drum pads

2 Position and Pressure sensitive touch faders

Hoe zit het met percussiesynth specifieke zaken als ring/fm mod, exponentiele curve in de pitch decay, verschillende kleuren noise, attack klik. Denk dat je met feedback misschien wel een leuke 808 stijl kick kunt maken.

Hoe zit het met percussiesynth specifieke zaken als ring/fm mod, exponentiele curve in de pitch decay, verschillende kleuren noise, attack klik. Denk dat je met feedback misschien wel een leuke 808 stijl kick kunt maken.

Dit zij oa drumsynthese-specifieke zaken waar ik idd benieuwd naar ben. Een normale subtractieve synth is uiteraard uiteindelijk prima geschikt voor drumgeluiden maar toch doe ik het vrijwel nooit omdat het omslachtig werkt en niet direct de punch krijgt die het heeft met dit soort parameters. Mn Syncussion was uiteraard de heer en meester hierin, maar mn Mbase heeft ook de hele rits. kan me niet voorstellen dat dat niet zit op een xbase888 of 999.

De Machinedrum blonk hier overigens ook echt in uit, zoiets zou ik dolgraag analoog zien, of iig liever dan dat ik drumpads op mn Evolver zou willen ;)

De Jomox kost gewoon de helft, hoeveel stemmen heeft die eigenlijk? Deze dus 6, dat is ook weer niet heel veel...

In het filmpje hebben ze het over 16 geluiden per soundbank, waarvan er 6 synths zijn....hoe het met de rest zit is niet duidelijk...

Naam is wel dik hoor:
TEMPEST is a codename referring to investigations and studies of compromising emission (CE) (see Van Eck phreaking). Compromising emanations are defined as unintentional intelligence-bearing signals which, if intercepted and analyzed, may disclose the information transmitted, received, handled, or otherwise processed by any information-processing equipment. TEMPEST is a codename only and is not an acronym.

Heheh, ik citeer van YouTube:

I hope I'm that goddamned dope when I'm their age.

Two brilliant men.

Maar... doet deze niet zo veel pijn als je um op je tenen dropt als de LinnDrum II???

synthforum is raar, een plugin met een controller op de voorpagina.
nieuws van de temptest staat zelfs op kvraudio op de voorpagina, (en dat is een vst forum).

nieuws van de temptest staat zelfs op kvraudio op de voorpagina, (en dat is een vst forum).

Sinds bepaalde mensen bepalen wat er op de voorpagina komt is het niet echt een nieuws forum meer. verder is Tempest weer zon typisch net niet ding en dat voor wel 2k euro. :okdan:

Heb je nog geen waarschuwing in je PM inbox gekregen voor zulke negatieve uitlatingen ? :P

Synthforum is als België: de manier waarop het geregeerd wordt, vertegenwoordigt al lang niet meer de algemene geest van de bevolking.
Op een dag wordt het hier algemene leegloop, wanneer een webdesignertje met net teveel tijd voor een alternatiefje zorgt.
(En in plaats van dat de SF mods nu iets met die voorspelling zouden doen, mag ik me waarschijnlijk weer verwachten aan dreigementen via PM. Typisch natuurlijk)

On-topic:
ja, lijkt me wel een leuk ding. ;)

Laatst gewijzigd:
Opvallend is dat de Tempest wel heel even op de voorpagina heeft gestaan maar weer is verwijderd bij het samenvoegen van de 4 Tempest-threads. Het systeem werkt vast fantastisch, maar niet als alle mods net op wintersport zijn...

Nog even ontopic,

Los van dat de Tempest toch te duur voor de meesten (in ieder geval voor mij) zullen zijn, ben ik zeer benieuwd hoe de percussie envelopes en parameters in de praktijk zullen klinken. Daar is nog helemaal niks over bekend.
Uit de voorlopig vermelde specs kan je wel dit afleiden van de DSI site:

" •Each of the 6 analog voices has[ 2 analog oscillators plus 2 digital oscillators (with a large bank of included samples), Dave's classic analog low-pass filter with audio-rate modulation, an additional high-pass filter, analog VCA with feedback, 5 envelopes, 2 LFOs, an extraordinary variety of analog modulation routings, and stunning sonic quality, warmth and punch. Although optimized for drum sounds, it excels at tuned sounds as well, and even doubles as a 6-voice analog synth.

Uit de tekst kan je dus duidelijk afleiden dat het optimized for drumsounds is, maar wat betekent dat precies? Snelle envelopes mag ik hopen, want bij drumgeluiden staat of valt de sound toch bij de snelheid van de VCA's, tune decay, snappiness enz. zodat je een lekker felle attack en punch kan creëren indien gewenst. Met trage envelopes klinkt het waarschijnlijk meer als een gewone synth die drumgeluiden kan maken, zoals elke synth dat op zekere hoogte kan.
5 envelopes, daar kan je in theorie heel wat leuks mee creëren, nu nog in de praktijk..
Hopelijk komen er gauw fatsoenlijke demo's op de DSI site of op youtube met wat meer aandacht op het drumsynthese aspect. Hoe dan lijkt mij dit nu al de veelzijdigste ANALOGE drummachine/sequencer die er op dit moment te krijgen is, als hij in juni gereleased gaat worden.

Ah joh, introductieprijzen. Dat kennen we toch wel? Effe geduld hebben. Ziet er wel gaaf uit hoor, qua specs en knoppen. En elke drumdoos is een synth, alleen een beetje beperkt afgesteld. Zelfs met de bass van een 808 kun je met wat handigheid een lijntje maken.

Back