Buren klagen al vrij snel.

Ik ken natuurlijk de situatie niet, maar vaak speelt de gedachte door m'n hoofd waarom er niet een speciale studio gebouwd kan worden buiten een woongebied. Het grootste obstakel is de psyche van de 'amateur' producer: die wil alleen werken en nooit met anderen. Bandjes hebben dit probleem niet en wat is het resultaat: veel meer mogelijkheden om zonder overlast muziek maken. Wanneer de producer uit het isolement weet te komen (dit forum zou een hulpmiddel kunnen zijn, maar het geeft ook vaak weer hoe egocentrisch de makers van dance muziek soms kunnen zijn :D), dan kunnen collectiefjes worden gevormd. Dat heeft voordelen. Het realiseren van de studio is veel goedkoper (endorsement is dan gemakkelijker te verkrijgen), de Gemeente kan ruimte beschikbaar stellen, er kan samengewerkt worden en er is geen overlast voor de buren, want daar wordt wel voor gezorgd.

Ik vrees dat zulke zaken heel erg moeilijk te verwezenlijken zijn…

Wout

Verschil is wel dat een amateur producers veel meer bezig is met "componeren" en een band vooral met oefenen. De nummers die de band speelt, worden erg vaak ook thuis gecomponeerd, met de nodige overlast van dien. Een niet-thuis-studio is ook aan tijdstippen, afspraken en vervoersmogelijkheden gebonden. De inspiratie die nodig is om een nummertje te componeren niet, die komt meestal op de meest ongelegen momenten en kan zomaar weer weg zijn tegen de tijd dat je de niet-thuis-studio hebt bereikt. Thuis herrie kunnen maken lijkt me dus cruciaal. En een goeie koptelefoon ook:)

... en een band vooral met oefenen. ...
Als je in een erg saaie band speelt, wel, ja, maar juist de samenwerking is zeer inspirerend. Dat gebrek aan inspiratie is vaak waarneembaar als je een stukje huisvlijt hoort, zelfs als het Strawberry Fields van de Beatles betreft ;) Muziek is een sociale bezigheid, op alle fronten.

Wout

Ik werk juist heel graag samen, maar denk je niet dat het verslepen van een gitaar iets makkelijker is dan het verslepen van je setup?
Ik denk dat dat ook een barriere is..

Voor de rest kan ik me vinden in wout's betoog.

Oh, en waar veel collaboraties op stuk zijn gelopen ( waarvan ik weet) is dat sommige mensen inderdaad hun ego niet kunnen laten varen, waardoor er wrijving ontstaat ( wie heeft nou wat gedaan in welk nummer gezeik, erg kinderachtig, maar ja ) Maar ik heb letterlijk een keer iemand ( 15 jaar terug) in de coffeeshop een tape aan zien bieden die hij had gemaakt... en even later hoor ik een nummer van een vriend waarmee ik samen had gewerkt aan...... dat nummer... hij was er niet eens bij.... tja, dat is in een bandje makkelijker, want je speelt OF bas OF drums.. en de drummer kan nooit met de eer van de sasxofonist gaan strijiken.

Oh, en waar veel collaboraties op stuk zijn gelopen ( waarvan ik weet) is dat sommige mensen inderdaad hun ego niet kunnen laten varen, waardoor er wrijving ontstaat ( wie heeft nou wat gedaan in welk nummer gezeik, erg kinderachtig, maar ja )

Ik werk juist heel graag samen, maar denk je niet dat het verslepen van een gitaar iets makkelijker is dan het verslepen van je setup?
Ik denk dat dat ook een barriere is.. ...
Dat is nu juist een onderdeel van mijn gedachten, waarover een discussie voeren misschien zinvoller is.
Het punt dat de technologie zo veel mogelijk maakt heeft een vereenzaming van de muzikant tot gevolg. Je hebt een pianootje, een drummetje, basje en wat blazers onder een knopje; nou ja, niet helemaal echt...
Als je net als gewone muzikanten maar een of een paar instrumenten bespeelt, dan heb je voor het geheel de ander nodig! Ook synths kunnen een speciale taak hebben. Proberen andere instrumenten te imiteren is een heilloze weg!
ZO!
Heppie niet een hele set up nodig!

Dan komt er eens een beetje vooruitgang in de hele handel en wandel van de electronische muziek.
Te veel Jappaners met namaak, nog steeds!!!!
Welke synth maakt dit geluid?
Gewoon, de jouwe, maar wel een beetje anders!
Nee! Ik wil net zo klinken als die en dat hitje!!!
Heb je een instrument met miljoenen mogelijkheden, wil je juist net zo klinken als iets dat er al is...

Wout

Mijn buren dreigen al 4 jaar de politie te bellen. Heb ze na een ietswat verhit overleg maar oordoppen aangeraden. En dat terwijl ik nooit na 2200 nog wat aan zal hebben staan. DIe mensen kloppen en doen als t verdamme 3uur 'smiddags is.
Sinds kort met een colab.maatje een ruimte op een industrieterrein gehuurd. Heerlijk ongestoord knallen wanneer nodig. Maar daar kan ik niet 24/7 zijn. Doe thuis nou ook eenmaal wat als de inspiratie plotseling komt opzetten. Nieuwe ideeen etc. Die vervolgens worden uitgewerkt in de studio. Daar zouden mijn buren toch begrip voor moeten kunnen hebben?

Oh, en waar veel collaboraties op stuk zijn gelopen ( waarvan ik weet) is dat sommige mensen inderdaad hun ego niet kunnen laten varen, waardoor er wrijving ontstaat ( wie heeft nou wat gedaan in welk nummer gezeik, erg kinderachtig, maar ja )

Dus dat is wat er hier nu zo'n beetje afspeelt.. ;{
Gezeur over credits terwijl die persoon toen alleen de toonsoort had bepaald....

Dat is nu juist een onderdeel van mijn gedachten, waarover een discussie voeren misschien zinvoller is.
Het punt dat de technologie zo veel mogelijk maakt heeft een vereenzaming van de muzikant tot gevolg. Je hebt een pianootje, een drummetje, basje en wat blazers onder een knopje; nou ja, niet helemaal echt...
Als je net als gewone muzikanten maar een of een paar instrumenten bespeelt, dan heb je voor het geheel de ander nodig! Ook synths kunnen een speciale taak hebben. Proberen andere instrumenten te imiteren is een heilloze weg!
ZO!
Heppie niet een hele set up nodig!

Dan komt er eens een beetje vooruitgang in de hele handel en wandel van de electronische muziek.
Te veel Jappaners met namaak, nog steeds!!!!
Welke synth maakt dit geluid?
Gewoon, de jouwe, maar wel een beetje anders!
Nee! Ik wil net zo klinken als die en dat hitje!!!
Heb je een instrument met miljoenen mogelijkheden, wil je juist net zo klinken als iets dat er al is...

Wout

kijk daar kan ik het nu helemaal in vinden..
diit is waarschijnlijk ook de reden voor mijn creatieve dip al een paar jaar..

wat is er leuker dan als gast muzikant even een nummertje mee te spelen tijdens hun optreden..
in dit geval de band heidecker waar ik toen even een vox continental orgel mocht slopen

Mijn buren dreigen al 4 jaar de politie te bellen. Heb ze na een ietswat verhit overleg maar oordoppen aangeraden. En dat terwijl ik nooit na 2200 nog wat aan zal hebben staan. DIe mensen kloppen en doen als t verdamme 3uur 'smiddags is.
Sinds kort met een colab.maatje een ruimte op een industrieterrein gehuurd. Heerlijk ongestoord knallen wanneer nodig. Maar daar kan ik niet 24/7 zijn. Doe thuis nou ook eenmaal wat als de inspiratie plotseling komt opzetten. Nieuwe ideeen etc. Die vervolgens worden uitgewerkt in de studio. Daar zouden mijn buren toch begrip voor moeten kunnen hebben?

Headphones? Werkt voor mij al jaren.., wat ik overigens eerder al in dit topic heb gezegd, comminucatie is key in dit soort situaties.

Overlast mag dan weer wel als je met genoeg mensen bent
want anders belde ik meteen de politie over carnaval

headphones is een mooie uitvinding maar niet ideaal!
je word sneller doof, je creeerd een opgesloten gevoel en dan altijd dat meedraaiende stereobeeld als je je kop opeens de andere kant op draait
voor mij liever niet

misschien een idee om de buurman te attenderen op de discussie die nav zijn gedrag hier plaatsvind?
met het verzoek ook eens wat rekening met z'n buurman te houden.
( heb je zo weer last..)

twee zaken :

1) zo belangrijk muziek en geluid voor ons ook is, zo onbelangrijk is het ook voor de meeste mensen.
Maw het 'begrip' dat verwacht wordt van Jan Modaal voor het 'maken van herrie' lijkt voor 'ons' vanzelfsprekend, maar is het helemaal niet volgens mij.
Misschien eigent jouw overbuur zich het doodnormale recht op zelf zn lichten in te stellen zoals hij wil, zn persoonlijke lichtbeleving zeg maar. En laat dat nou voor hem iets extreems zijn als een paar uren stroboscooplicht waar jij als overbuur dus elke avond lekker van kan meegenieten. 't zal niet lang duren....

Ik wil maar zeggen, probeer effe uit je eigen frame te komen en besef dat niet iederéén zo happig is op het horen van muziek/geluid als hij er niet voor kiest.

2) zoals TS zelf al aangeeft lijkt het erop dat de buur minder verdraagzaam is als hij hardcore/hardstyle aan het produceren is.
ok, toftof die gedistorte kicks voor de beginnende producer, en maar gaan ook al is het een uur lang quasi t zelfde...als je daarmee geconfronteerd wordt al buur en je hebt écht niks met die 'muziek' (ongeveer 99,9% van de bevolking dus) irriteert dat na -ik doe een schatting- ongeveer 2 minuten.
Misschien moet je daar eens over nadenken dat jouw muziekkeuze er ook wel voor zorgt dat buren makkelijk geiriteerd geraken ?
Wellicht begrijp je dit allemaal veel beter binnen een 10tal jaar als je de hardstylefase voorbij bent, een hele dag gaat werken, en thuis in jouw gezellige cocon effe van wat welverdiende rust wil genieten.

Persoonlijk be ik voor verdraagzaamheid maar vind ik ook dat als iets zo extreems doet als ons , namelijk geluid maken waar niemand en al zeker geen buur naar gevraagd heeft, je al het mogelijke moet doen om die 'overlast' zo minimaal mogelijk te maken.

Voor de TS is dat duidelijk : leren produceren op koptelefoon, en uren afspreken met buur om dan op monitor's op serieus volume af te mixen.
En als het toch persé uren keihard moet staan : verhuizen of ergens een studio bouwen/zoeken waar je niemand last mee berokkent.

Back