Ik ken natuurlijk de situatie niet, maar vaak speelt de gedachte door m'n hoofd waarom er niet een speciale studio gebouwd kan worden buiten een woongebied. Het grootste obstakel is de psyche van de 'amateur' producer: die wil alleen werken en nooit met anderen. Bandjes hebben dit probleem niet en wat is het resultaat: veel meer mogelijkheden om zonder overlast muziek maken. Wanneer de producer uit het isolement weet te komen (dit forum zou een hulpmiddel kunnen zijn, maar het geeft ook vaak weer hoe egocentrisch de makers van dance muziek soms kunnen zijn), dan kunnen collectiefjes worden gevormd. Dat heeft voordelen. Het realiseren van de studio is veel goedkoper (endorsement is dan gemakkelijker te verkrijgen), de Gemeente kan ruimte beschikbaar stellen, er kan samengewerkt worden en er is geen overlast voor de buren, want daar wordt wel voor gezorgd.
Ik vrees dat zulke zaken heel erg moeilijk te verwezenlijken zijn…
Wout
Verschil is wel dat een amateur producers veel meer bezig is met "componeren" en een band vooral met oefenen. De nummers die de band speelt, worden erg vaak ook thuis gecomponeerd, met de nodige overlast van dien. Een niet-thuis-studio is ook aan tijdstippen, afspraken en vervoersmogelijkheden gebonden. De inspiratie die nodig is om een nummertje te componeren niet, die komt meestal op de meest ongelegen momenten en kan zomaar weer weg zijn tegen de tijd dat je de niet-thuis-studio hebt bereikt. Thuis herrie kunnen maken lijkt me dus cruciaal. En een goeie koptelefoon ook

), dan kunnen collectiefjes worden gevormd. Dat heeft voordelen. Het realiseren van de studio is veel goedkoper (endorsement is dan gemakkelijker te verkrijgen), de Gemeente kan ruimte beschikbaar stellen, er kan samengewerkt worden en er is geen overlast voor de buren, want daar wordt wel voor gezorgd.
Muziek is een sociale bezigheid, op alle fronten.