Buren klagen al vrij snel.

bepaalde zaken zoals hobo's violen en piano's moet je niet in appartementen of vooroorlogse rijtjeshuizen doen. PUNT gezond verstand heet dat. Ben je van mening dat dat allemaal maar moet kunnen, verhuis dan naar een dubbel geisoleerde VINEX van 300K of koop een kavel.

Dus mensen met een klein budget hebben geen recht op het bespelen van een acoustisch instrument?
Ik vind dat een beetje kort door de bocht.
Dus als er een groot talent schuilt in je kind en je woont in een gehorig huis .. jammer dan..?
Dan wordt ie maar bankwerker of zo?..... lijkt me niet ok .

Nou, Koek, ik bedoelde eigenlijk wat anders :)
Zelf speel ik in verschillende muziekgroepjes en oefenruimte is echt niet zo moeilijk te vinden. Waarom lukt dit niet in, ik noem het maar even zo, de dance scene?

Ik zit de laatste tijd wat na te denken over in hoe verre de technologie de 'psyche' van de muzikant beïnvloed heeft. Ik heb al een titel voor een artikel: "Eenzaam op de dansvloer...'
In ieder geval kunnen buren beter omgaan met een beginnend violist dan met een amateur producer :)

Wout

of het bier stelen en er dan het 1 en ander aan toevoegen zodat ie bij de volgende zuip spree heftig gaat halucineren en van zijn balkon afspringt...

De meeste mensen die van het balkon springen hebben geen hallucinogene middelen gebruikt hoor :)

J

Ik heb zelf te maken met bijvoorbeeld veel sportvliegtuigen die bij het minste zonnestraaltje van het het geweldige uitzicht boven Zeeland willen genieten, maar ik heb er last van.
Ik gun hun alle geluk van de wereld, maar ik heb constant gebrom en gezoem boven mijn hoofd, uren aan een stuk door, want niet alleen frits wil vliegen, henk wil dat ook, en Fred, Jos en weet ik het wie nog meer.
Zij hebben uitzicht en vlieggenot, ik heb non-stop gebrom.

Tolerantie krijgen voor wat je doet is mooi, maar is geen recht.
.

whahahaha, gebrom , last
,hahahaha en ook vast alleen overdag?!

zeikert

ga ns in de buurt van schiphol wonen ofzo
of kom eens bij mijn logeren as de luchtmacht weer zonodig moet leren nachtvliegen met die kuthelikopters
constant zo n dupstep wopwop word je nie blij van(tot11 uur savonds)

dus ben maar blij dat je buurjongetje af en toe n beetje herrie maakt
en je niet langs n snelweg of vliegveld woont , das overlast
wat je buren doen is geluid maken tijdens t leven

Je hoort het. Wees blij dat je overlast ervaart demian :)
En tsja... naast een militair oefenterrein wonen is een keuze...

whahahaha, gebrom , last
,hahahaha en ook vast alleen overdag?!

zeikert

ga ns in de buurt van schiphol wonen ofzo
of kom eens bij mijn logeren as de luchtmacht weer zonodig moet leren nachtvliegen met die kuthelikopters
constant zo n dupstep wopwop word je nie blij van(tot11 uur savonds)

dus ben maar blij dat je buurjongetje af en toe n beetje herrie maakt
en je niet langs n snelweg of vliegveld woont , das overlast
wat je buren doen is geluid maken tijdens t leven

Oja, was ik vergeten, bij jou is het erger dus hier valt het wel mee idd, ik was de 200 of meer trekkers die op sommige dagen vlak langs mijn huis heen en weer sjeezen nog vergeten te noemen, en die beginnen ook regelmatig voor 06.00u en gaan soms door tot na 02.00u, en niet alleen in de oogstperiode, want boeren werken altijd namelijk, in ieder geval die hier in de buurt.
Ik heb ook 15 jaar in Rotterdam centrum gewoond en alles qua herrie en mogelijke overlast wel meegemaakt wat er mogelijk is.

Maar daar gaat het niet om, je kan wel gaan redeneren dat het ergens anders erger is, maar zo los je niks op.

Het is overal herrie, zelf hier in een bijna natuurgebied waar ik woon, is het, tenzij het heel erg vreselijk tering weer is, altijd herrie.

En het hutje/hei verhaal gaat niet op, daar mag je namelijk niet wonen. :kroon:

Nee hoor, kunnen ook een electrische variant van het instrument bespelen met hoofdtelefoon of naar een een buurthuis / cultureel centrum gaan?

Dus mensen met een klein budget hebben geen recht op het bespelen van een acoustisch instrument?
Ik vind dat een beetje kort door de bocht.
Dus als er een groot talent schuilt in je kind en je woont in een gehorig huis .. jammer dan..?
Dan wordt ie maar bankwerker of zo?..... lijkt me niet ok .

De discussie over geluidsoverlast doet met trouwens denken aan discussies over roken vs niet roken, waarbij een ding altijd naar voren komt,
overlastgevenden vinden dat anderen niet mogen zeggen dat ze ergens last van hebben en de lastondervindenden vinden dat de overlastgevenden zich moeten inbinden.

Twee houdingen die altijd haaks op elkaar blijven staan.

Ik denk dat er twee verschillende situaties ontstaan:

a) Geluidsoverlast wegens bewuste gebruik van harde volume hebben waar meestal structureel niet zo is

b) Het bovenstaande in een plek waar structureel her en der 24 uur per dag lawaai ontstaat.

Ik kan het zeggen: voordat ik naar Nederland kwam woonde ik in Buenos Aires. Daar hoor je continu een soort monotoon geluid die van alle kanten van het verkeer uitkomt. Niet écht geschikt voor muzikanten, hoe dan ook. Daar hebben mensen ofwel moeten hun kamers isoleren ofwel naar een aparte ruimte gaan. Het voorbeeld van "wonen in een rijtjeshuis of vlakbij een vliegveld/treinspoor, etc" omdat dit structureel geluidsoverlast veroorzaakt en het kan moeilijk veranderd worden, is dus onzin!

Als ik in de straten van Buenos Aires loop en wil gewoon praten, moet je hard praten en word je amper verstaanbaar. Hier in Nederland is het zo, het lijkt als de lucht net even anders is en ook zélfs in drukke omgevingen kun jij gewoon normaal praten zonder grote moeite.

Kortom: voor mensen die in een omgeving wonen, waar normaal gesproken een vrij rustige omgeving is, praten met de buren en eventueel afspraken maken is de beste optie, voor die mensen die in een structurele drukke omgeving wonen is het toch verstandig de taken van componeren-arrangeren-mixen-masteren te verdelen op een andere plek (gedeeltelijk thuis en de afmixing op een studio, toch goedkoper dan verhuizen of je kamer isoleren)

Toevoeging: klagen heeft ook een functie, meestal is de redenering van de klager de startpunt. Als je over iets gaat klagen (in dit geval geluidsoverlast), is het altijd een kwestie van meten wat toegestaan is en wat niet. Er zijn mensen die bij een minimaal geluid al klagen, ze kunnen hiermee niet omgaan, waarschijnlijk wegens een psychologische situatie. Net als diegene die de muziek "altijd" moet hard zetten.

Klagen en dan actie ondernemen. Aanpassen aan de situatie en vooral kritisch gaan kijken op de feiten en goed communiceren onderling is de beste optie.

Oja, was ik vergeten, bij jou is het erger dus hier valt het wel mee idd, :

dat zeg ik niet , ik zeg dat je n zeikert bent as je t gebrom van sportvliegtuigies storend vind

je moet gewoon je oren en hersenen trainen en selectief leren luisteren
scheelt n hoop ergernis

alleen hebben die kuthelikopters zoveel laag dat mn huis gaat trillen , en dat kan ik niet wegdenken

dat zeg ik niet , ik zeg dat je n zeikert bent as je t gebrom van sportvliegtuigies storend vind

je moet gewoon je oren en hersenen trainen en selectief leren luisteren
scheelt n hoop ergernis

alleen hebben die kuthelikopters zoveel laag dat mn huis gaat trillen , en dat kan ik niet wegdenken

Nou, het is veel erger bij jou allemaal hoor. Pfff.. Ben blij ik dat daar niet woon zeg :D

En je bent inderdaad geen zeikerd, want bij jou is het echt erg idd. :W

Hier valt 't reuze mee inderdaad nu ik er over nadenk.. :P

Oja, ik heb hiervoor 4 jaar aan een snelweg gewoond, maar dat viel eigenlijk ook reuze mee.. :dubbel:

Belangrijker dan wie gelijk heeft is dat je ernaast woont,
de buren hebben bij mij altijd gelijk dan zijn ze zo weer weg.

want ik zag eens dat als het echt heel erg wordt ze zo
de vrouw van rene froger op je af sturen
dat wil toch niemand?

Ik weet dus prima hoe luid het is :D

ik speel zelf diverse instrumenten, waaronder altviool. als je daar last van hebt als buurman heb je kartonnen muren of zit je met een glaasje tegen de muur te luisteren.

je opmerking was nogal ongenuanceerd en zeer kort door de bocht. een electrische variant is in de meeste gevallen totaal niet geschikt voor oefenen, bijvoorbeeld een electrische viool.

een piano kan daarentegen zeker doordreunen inderdaad. dat komt ook voornamelijk doordat een piano door zijn gewicht heel goed contact met de vloer heeft.

subbassen en kickdrums zijn toch wel de vervelendste geluiden in dit geval. afhankelijk van o.a. de frequentie, hoor je deze enkele meters verder (als buurman bijv.) harder dan de persoon dichter bij de speakers. en deze frequenties zijn heel moeilijk te isoleren behalve als je het echt groot aanpakt.

Toevoeging: klagen heeft ook een functie, meestal is de redenering van de klager de startpunt.

klagen is zoo nederlands. zelfs al hebben we het het beste van de hele wereld , dan is er toch altijd nog wel iets te klagen.
we klagen over onze medebewoners, de overheid, de omgeving, de d's en t's, de klagende nederlanders, de hondendrollen, de europese gemeenschap, de andersgelovige, het weer ( nooit goed )
tis een ziekte. en ondertussen zijn onze eigen normen inderdaad maatgevend, kort gezegd, we hebben allemaal het ( enige ) gelijk aan onze zijde, de rest ziet het fout en moet zich aanpassen, geen overlast veroorzaken, verhuizen, vertrekken etc.

toppunt van dit alles was die malloot die van de rechter gelijk kreeg dat de kinderen van de school, waar hij naast was gaan wonen, niet meer "lawaaierig" tijdens het speelkwartier buiten mochten spelen.
teveel tijd en luxe om met elkaar dit soort gezever uit te spelen.
wat mij betreft: geef elkaar wat ruimte, kun je tenminste eens gefundeerd klagen als het echt eens te ver gaat.

Back