CS6x herontdekt?

VasC

Dat smurfen we...
Ik ben zelf al lange tijd in het bezit van de Yamaha CS6x en hij blijft hier ook nog heel lang. Het was dan ook mijn 1e synth. Overigens is dit niet de enige reden, de klank blijf ik gewoon super vinden. Hij ligt daardoor super in een mix en onderscheid zich echt naast de VA's. Nu ik weer wat jaren verder ben (en veel met VA's gespeeld heb) ontdek ik hem telkens weer opnieuw en vind ik zelf dat hij wel ondergewaardeerd is.

Wat mij nu de laatste tijd opvalt tijdens het zappen is dat bij de DWDD Di-rect ook de CS6x gebruikt. Daarnaast, geen idee waarom ik dat aan het kijken was :D, maar bij vrienden van Amstel Live zag ik ook dat de CS6x is gebruikt werd. Vond ik toch geinig om te zien, zeker in deze periode van de Motif's etc.

Hebben andere mensen ook deze ervaring? Het blijft in ieder geval een heerlijke synth en je koopt ze vaak voor erg weinig.

Ik zag dat ze nu een stuk minder kosten dan een paar jaar geleden.

Heeft de S80 dezelfde synth engine als de CS6x? Die kan inderdaad erg mooi klinken.

Ik heb de CS6X (of CS6R) ook nog steeds op m'n verlanglijste staan....
Vooral omdat Jayb (en ook Vengeance) dacht 'k, er patchen voor hebben gemaakt !!

Zelf heb ik oa.twee CS1X'n en zeker voor ambient blijf ik die wel goed vinden!!

Dit was ook mijn eerste synth! Lekker ondergewaardeerd deze bak, beetje complexe menuutjes maar dat went. Ik heb 2 CS6R's en een CS6X gehad, omdat ik steeds weer spijt kreeg dat ik ze had weggedaan.
En nu staat hij dus weer op het lijstje :)

rack-model lijk me nog wel eens geinig..al moet ik wel zeggen dat ik de geluiden van de RS7K (is 't zelfde als de CS1X 0f 2X?) wel een beetje "beu" ben.. neem aan at de 6 wel een beeeeetje uitgebreider/beter is..

De Cs6x is m'n eerste echt synth.
Ik kocht hem in 2000 en één van de redenen dat ik juist voor deze synth koos is, naast de klank, de mogelijkheid er PLG-bordjes in te plaatsen. Ik heb er een AN en DX bord in gehad, maar sinds de G2 in mijn FM behoefte voorziet heb ik het DX bord vervangen voor een tweede AN.

Het is nog steeds het voornaamste keyboard in mijn hok. Alle toetsenloze meuk bespeel ik met de CS6x. Hoewel ik de motif serie erg indrukwekkend vind ben ik nog steeds regelmatig onder de indruk van de klank van de CS6x.

De S30 en S80 hebben inderdaad dezelfde engine, maar de keuze in samples verschilt hoewel het meeste elkaar overlapt. Als ik het mij goed herinner was de CS6x meer gericht op synthklanken en de S80 meer op akoestische instrumenten. Dat bepaalde mede mijn keuze voor de CS6x in de vergelijking met de S30/S80.

Back