Alternatief voor Nord Stage

Timm

Nieuwkomer
Weet men hier misschien een (goedkoper) alternatief voor een Clavia Nord Stage?

Dus een apparaat met goede tot prima piano en orgels en een synth gedeelte.

Die zijn er genoeg. Alleen mis je dan snel het gebruiksgemak van de Nord, de kwaliteit (van de geluiden en het apparaat zelf), de looks etc.

Denk aan Yamaha S90 ES, Kurzweil PC3X, Roland RD-700 SX, Korg SV-1 etc. Wat is je budget? Misschien is een tweedehands Nord een optie? Ze komen nu wat vaker voorbij gezien de nieuwe NS2 op de markt is gekomen onlangs.

Er is nog niet echt een duidelijk budget, maar die Nord Stage is nogal aan de dure kant (+/- €2500).
Ik zat meer te denken, en dit is nog vrij ruim) tussen de 1250 en 1750.

Een redelijke klinkende piano is goed aan te komen zonder al teveel geld te spenderen, het is echter het synth gedeelte (mits aanwezig) dat bij dit soort toetsen of minimaal is of niet erg goed.
De synth hoeft ook niet tergend ingewikkeld te zijn, maar moet gewoon goed klinken. Een minimaal klinkende zaagtand-pad is uit een simpele synth ook wel te krijgen.

Het gaat me er dus echt om dat het een synth is met een goede balans tussen piano/orgel en synth gedeelte.

Uit ervaring met andere keyboards (Roland, Korg, Yamaha) is er geen goedkoper alternatief voor een Nord Stage, behalve zoals gezegd een tweedehandse.

Achter de Nord Stage zit een bepaalde visie / sound die geen enkel ander board heeft.
En ja, die specificiteit zie je in de prijs. Of je die prijs wil betalen, dat is natuurlijk je keuze :).

Ik ben al jaren Nordgebruiker, dus waarschijnlijk licht bevooroordeeld, maar er zullen ook 'allesgebruikers' zijn die dit bevestigen.

Niet flauw bedoeld, maar als potentieel Nord gebruiker in de toekomst, wat krijg je dan meer dan je zou krijgen bij andere synths behalve meesterlijk klinkende sounds?

(budget staat nog niet vast zoals ik al eerder zei, dus als het budget het toelaat wordt het ook gewoon een Nord, maar mocht ik uiteindelijk een kleiner budget hebben dan heb ik graag een goedkoper alternatief in gedachten, vandaar dit topic)

Niet heel veel meer dan die meesterlijk klinkende sounds. Wat voor mij wel echt een voordeel is (maar dat komt omdat ik hem live gebruik), is dat hij snel en supersimpel werkt. Je hoeft dus niet eerst door 326 menu's om een delay aan te zetten bijvoorbeeld. Daarnaast is de pitchbend geniaal vind ik.

De PC3X (of) PC3K is een meer dan voortreffelijk alternatief voor de NS.
Ik heb beide gehad. De Stage heeft iets warmer klinkende piano's en is inderdaad lekker hands-on te bedienen. Maar de interne fx en de VA-engine zijn gewoon bar en boos. De hammond is aardig maar zeker niet beter dan de PC3X.
Voor een vergelijkbaar bedrag heb je bij de PC3X fantastisch klinkende akoestische en electrische piano's, een orchestrale geluidensectie die zijn gelijke niet heeft en een zeer volwaardige VS-engine.
Ik heb de Stage, de Motif XS8 en de PC3X getest en de Fantom (blèèèh) en Korg flagships ook beluisterd.

Ik heb de PC3K en ik ben er iedere dag weer blij mee.

Voor wat het waard is: de PC3K is heel behoorlijk te tillen. De Stage is ook niet echt zwaar. De Motif weegt ongeveer hetzelfde als een baby-olifant.

Niet flauw bedoeld, maar als potentieel Nord gebruiker in de toekomst, wat krijg je dan meer dan je zou krijgen bij andere synths behalve meesterlijk klinkende sounds?

(budget staat nog niet vast zoals ik al eerder zei, dus als het budget het toelaat wordt het ook gewoon een Nord, maar mocht ik uiteindelijk een kleiner budget hebben dan heb ik graag een goedkoper alternatief in gedachten, vandaar dit topic)

Gebruiksgemak, zoals Vergeten zegt.

Als je alles graag in 1 instrument wil hebben, is de Nord wellicht 1 van de beste opties, al ken ik de PC3X niet.
Enkele alternatieven die ik ken:
- Korg SV-1: erg goede Rhodes/Wurlitzer, redelijke piano, matige orgels. De effecten zijn leuk. Keyboard is vrij aardig (iets beter dan Nord Stage vind ik). Gewicht is vergelijkbaar met Nord, dus te doen.
- Roland RD-700GX (heb ik zelf, nu is ook model NX te koop): wat mij betreft de beste pianogeluiden van de 'normale' stage pianos (zeker met SuperNatural expansion), het toetsenbord vind ik ook het prettigste (voor piano spelen dan, misschien wat te zwaar voor andere instrumenten). De orgels vond ik aanvankelijk matig, maar met wat tweaken echt fantastisch. Er zit echter geen VA synth op, dus je zou het moeten doen met enkele ingebouwde ROMpler geluiden, of een extern module'tje. De GX is nu volgens mij voor zo'n 1600 euro te koop. Gewicht is wel 25 kg...
- De nieuwe Yamaha modellen (CP-5, Motif) schijnen ook heel aardig te zijn... Ik heb ze te weinig bespeeld om een goed oordeel te geven, maar het toetsenbord en de piano's waren zeker goed.

Ik vind de Nord persoonlijk een beetje overgewaardeerd... Ze klinken fantastisch...op de pianogeluiden na (ik heb ook de nieuwe Nord Piano en Nord Stage 2 bij Feedback Rotterdam bespeeld). Het toetsenbord is waarschijnlijk een goed compromis voor wie veel orgel en Rhodes/Wurlitzer speelt, maar als je 70% of meer piano speelt, vind ik het persoonlijk niet goed genoeg. Wat me wel fijn lijkt is dat er zoveel knopjes zijn; in de winkel waren die altijd verwarrend, maar ik kan me goed voorstellen dat die met wat moeite erg fijn werken.

... Wat me wel fijn lijkt is dat er zoveel knopjes zijn; in de winkel waren die altijd verwarrend, maar ik kan me goed voorstellen dat die met wat moeite erg fijn werken.
Als je eerder met Clavia spullen (of echte analoge bakken) gewerkt hebt is het volledig logisch en open.

Wout

Als je op marktplaats op nord stage zoekt, zie je een Nord Stage Classic 76 voor €1500. Ik weet niet of je 2e hands wil, maar als je dat wil is deze wel een aanrader.

Back