Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

alsof er een patent op de lidwoorden zit;
iedere keer als je de woorden DE, HET of EEN gebruikt , moet je betalen, en anders wordt je voor de rechter gesleept.

Gaat om in Nederland gepleegd feit. Is op grond van Nederlands recht strafbaar. Vervolging in VS is niet aan de orde, uitlevering al helemaal niet. VS maken zich hooguit druk om het vervolgens invoeren door de amerikaan.
Beetje late post?
Ontopic, deze materie hangt van casuistiek aan elkaar. Bij gebruiken van stukken van een ander werk gaat het erom of een werk te herleiden is tot een ander werk waarop auteursrecht rust. Of daarvan sprake is is lastig te bepalen en het oordeel is uiteindelijk aan de rechter.
Op grond van de Auteurswet zijn bepaalde inbreuken op auteursrecht wel strafbaar, voornamelijk in gevallen waarin sprake is van opzet of redelijkerwijs kunnen weten dat er auteursrecht op een werk rust. Voor de geïnteresseerden; artikelen 31 tot en met 36c van de Auteurswet.
Maar het strafrecht wordt hiervoor in de praktijk volgens mij nauwelijk ingezet. Is ook niet nodig, want een auteur komt zelf wel in actie als er inbreuk wordt gemaakt op zijn auteursrecht. Een auteur kan namelijk de geleden schade verhalen op degene die inbreuk maakt.
Bij inzet van strafrecht moet je vooral denken aan grootschalige overtredingen, zoals het op de markt brengen van gekopieerde DVD's.
Specifieke gevallen lopen in de regel via het privaatrecht in de vorm van een verzoek om schadevergoeding.
In het voorbeeld van het gebruik van samples uit een pakket of een rompler krijg je hiermee geen problemen. Er is wel een zaak die ik graag voor de rechter zou zien; roland heeft voor de srjv 1080 een expansion uitgebracht, die later is teruggetrokken, omdat er samples op stonden waarbij de rechten niet in orde waren. Ik ben benieuwd hoe de rechter omgaat met een verzoek om schadevergoeding van de oorspronkelijke rechthebbende aan een producer die die samples in een nummer verwerkt zonder er voor te betalen.