Jupiter 80 eerste beelden + info

Op het gevaar af jou blij te maken met je eigen dode mus ;) ;) ga ik je alvast bedanken voor een filmpje dat ik vanavond pas ga bekijken. :)

leuke dat je een filmpje maakt hoor maar het spijt me, met dit soort geluiden maak je niet echt reclame voor het apparaat :(
het klinkt echt als een keyboard met die sounds.. maargoed das mijn mening ... :o

hehehe, teleurgesteld dat er effecten inzitten? :D

de sounds in deze demo waren de sounds die ik gevraagd had, dus wat mij betreft is die demo helemaal geslaagd :)

ik ga ervan uit dat nicolas zijn demootje ook nog krijgt met de filtersweeps.

Jouw vraag voor 1 toontje zie ik iets somberder in :D, dus je traditionele reply van mijn eigen <vul een synth van bass in> synth klinkt veel beter en deze overpricede synth is het niet waard kunnen we alvast wel invullen hier.

Ik moet er nog steeds om lachen, maar vanwaar die drang om elke keer maar weer een digitale synth die drijft op effecten proberen neer te halen als die zonder effecten slecht klinkt (in jouw oren dan). Jij bent totaal niet de doelgroep voor synths / workstations als een virus ti, motif xf, korg kronos of roland Jupiter 80. Al dat soort synths drijven op de effecten namelijk. De mensen die dat soort synths kopen willen niet uren lang 1 saw zonder effect met hooguit een lfootje horen uit een synth onder de noemer noise :D

Maar wie weet, misschien maakt tom ook wel een kaal demootje voor jou, ik heb het tenslotte ook voor je gedaan voor de korg kronos (alhoewel ik de uitkomst al voorspeld had aan je ) :D

En het is natuurlijk sinds kort (laats ons zeggen 1975) ook zo dat er geen keiharde scheiding is tussen keyboards die allƩƩn maar (realistische) presetsounds hebben, en synths die allƩƩn maar een (onaardse) vrij te brouwen sound hebben. Misschien moeten sommigen daar nog even aan wennen. :)

Ik heb je eerste :) JP-80 demo even beluisterd. De JP-80 is dus een keyboard/synthesizer hybride, en met die demo is in ieder geval duidelijk dat men het keyboardgedeelte alvast stevig voor elkaar heeft op de JP. Mooie, expressieve klanken en je hoort links en rechts goed wat SuperNatural doet waardoor dit toch een generatie verder klinkt dan de simpele sample playback van vroeger.

En het is natuurlijk sinds kort (laats ons zeggen 1975) ook zo dat er geen keiharde scheiding is tussen keyboards die allƩƩn maar (realistische) presetsounds hebben, en synths die allƩƩn maar een (onaardse) vrij te brouwen sound hebben. Misschien moeten sommigen daar nog even aan wennen. :)

De geschiedenis gaat nog verder terug: De Yamaha CS-80 was een orgel waarvan je de parameters van de klanken kon veranderen.
Wat tegenwoordig in keyboards zit is synthesizer-techniek van een generatie geleden. Een decennium geleden was een Yamaha MU-80 een high-end synthesizer-module. Nu kun je die klanken krijgen in een Yamaha keyboard van 89 euro.
De orgels zijn keyboards geworden, de keyboards zijn preset-versies van synths geworden. Kortom: alles komt bij elkaar.

Wat voor instrument zou je een Nord Stage willen noemen?: Piano, synth, orgel, keyboard?

Een synth is niet persƩ een analoog bakje met zaag- en puls-golfvormen. Na 40 jaar ontwikkeling heeft de synth niet stilgestaan en is er veel meer mee mogelijk.

De CS-80 is van na 1975 en een zuivere synth in die zin dat hij geen divide down gebruikt maar VCO voices en hij kan geen klanken stapelen, ik zie er dus geen orgelkenmerken in (en ja, ik ken zijn voorvader). Gewoon een polysynth met geheugens en presets. Als je in je uitleg nu CS-80 vervangen had door GX-1, dan was het heel wat correcter.

Op dat deel na wel eens met de strekking van het verhaal, maar dat bleek uit mijn vorige post al.

Hee Nicolas,

Ik ben je verzoek niet vergeten, maar het leven verloopt soms grilliger/onvoorspelbaarder dan verwacht. ;)
Ik heb er nog even de tijd niet voor kunnen vinden.
Mijn excuses.

De CS-80 is van na 1975 en een zuivere synth in die zin dat hij geen divide down gebruikt maar VCO voices en hij kan geen klanken stapelen, ik zie er dus geen orgelkenmerken in (en ja, ik ken zijn voorvader). Gewoon een polysynth met geheugens en presets. Als je in je uitleg nu CS-80 vervangen had door GX-1, dan was het heel wat correcter.

Op dat deel na wel eens met de strekking van het verhaal, maar dat bleek uit mijn vorige post al.

Je hebt helemaal gelijk. De CS-80 is een echte synth, maar de orgel-achtergronden zijn niet te ontkennen.

Maar goed. het is 2013, wat boeit het..

Orgelachtergrond of niet, een CS80 is een CS80, een onbetaalbare dikke en zware bak, alleen weggelegd voor enkelen.

Beetje onzinnige discussie (in een Jupiter 80 draad)

Daarom is het een Jupiter80 en niet een Jupiter8 mkII. Je kunt ook klagen dat -ie niet lijkt op een CS80 terwijl er toch 80 in de naam staat. Een Ford Mustang uit 1965 heeft ook niet zoveel meer te maken met eentje uit 2012.

msschien hadden ze hem uiterlijk dan ook niet zoveel op de jp8 moeten laten lijken, hadden we hier ook niet van die oeverloze discussies hoeven hebben

mooie sounds,(maar) die niets te zien hebben met een jupiter 8

tumblr_lxjz60ObfL1qe5i1s.gif

Joh, een demo van het SuperNatural gedeelte van een Jupiter 80 heeft weinig te maken met de klanken van een Jupiter 8? :gaap:

Het duurt blijkbaar wel erg lang voor het bij sommigen inzinkt dat een Jupiter TACHTIG geen Jupiter ACHT is. Een Korg M3 is ook geen Korg M1 en een Yamaha S80 is ook geen Yamaha CS80. The wheels of the bus go round and round...

msschien hadden ze hem uiterlijk dan ook niet zoveel op de jp8 moeten laten lijken, hadden we hier ook niet van die oeverloze discussies hoeven hebben

ja vind ik eigenlijk ook wel, door de naamgeving en het uiterlijk te baseren op de Jupiter 8 schep je toch een verwachtingspatroon over wat de synth kan en hoe die klinkt. Het leidt nu veel te veel af van de echte mogelijkheden van een Jupiter 80 en dat is een beetje zonde.

Alhoewel je natuurlijk wel naief bent als je verwacht dat een digitale 2012 synth hetzelfde klinkt als een 8 stemmige analoge Jupiter 8 :D

Back