Jupiter 80 eerste beelden + info

Waarom? Die onderdelen maken deel uit van het eindresultaat. En daar gaat het uiteindelijk om.
Omdat er gebruikers zijn (waaronder ikzelf) die niet bij elke patch de volle mep willen. Denk bijv. aan die droge sounds in dubstep muziek.. lijkt me een mooi voorbeeld. De vergelijking met de auto vind ik niet helemaal opgaan, een auto gebruik je op een heel andere manier.

Ook mix-technisch vind ik al die layers/effecten niet altijd prettig, da's 2 (je wordt er lui van bovendien). Ten derde vind ik dat soort preset/demo's de werkelijkheid verbloemen, en die werkelijkheid = de kale VCO die we graag willen horen > dat is nl. de basis waarvanuit ik en vele anderen beginnen te sculpten.

Als je dat sculpten vaak hebt gedaan, dan kán je horen of 't wat is aan het kale geluid (met modulaties), met daarbij in het achterhoofd de toepassing van allerlei effecten/layers. Er zijn gewoon een hoop luie (en/of haastige) mensen, en o.a. Roland speelt daar op in, terecht en begrijpelijk.

Het lijkt handig om niet opnieuw het wiel te hoeven uitvinden, maar dát is eigenlijk het leukste vind ik, laat mij maar opnieuw het wiel uitvinden.. alles is toch al gedaan zodra je 't bedenkt.

Laatst gewijzigd:
tis inderdaad zo, gewoon kale oscilator+ div golfvormen horen. zaagtand en eens een filtersweep. zonder alle poespas in een bepaalde vette+complexe richting erbij.
een eerlijk geluid zogezegd, dat willen we vaker horen.

mensen willen gewoon snel dikke en indrukwekkende "wow" geluiden en gebruiken de jupiter 80 net zoals de kronos als keyboards met een stapel instant hele dure geluiden erin...
er zal maar een heel klein aantal zijn die zelf geluiden maakt from scratch omdat er al 1000en dikke geluiden inzitten of op het internet staan

jaja, de marketing boys hebben hier inderdaad een dikke stommiteit begaan. De expliciete verwijzing naar de vintage Jupiter8 gaat hen juist aan verkoopcijfers kosten ipv opbrengen.

Want an sich zal het heus niet zo'n slechte bak zijn. Ik zou me er ongetwijfeld mee amuseren.
Maar het uiterlijk doet juist extra aan die vette analoge synth van vroeger denken, en dat is voor niets nodig.
Bovendien betwijfel ik of de kiddies (daar is tegenwoordig elk product, ook non-muzikaal, naar gericht) uberhaupt nog wel wild worden van de naam Jupiter. Zeker gezien deze 80 eigenlijk meer keyboard dan synth is. Fans van Alice keys zouden er misschien gelijk een sticker overheen plakken 8o)
Dit doet me denken aan toen de eerste Roland synths op de markt kwamen. Toen vond men de Juno ook niks vergeleken met de Moogs, ARPs, SC Prophet 5 en de Oberheims.
Ben benieuwd wat men over 20-30 jaar zegt over deze Jupiter 80.
Als ik nou die recensies kon vinden uit de begin 80er jaren...

Het beest staat nu ook in mijn studio :)

Roland_jupiter_80.JPG

Nice!

Mooie bak hoor, lijkt me een vet apparaat.

mensen willen gewoon snel dikke en indrukwekkende "wow" geluiden en gebruiken de jupiter 80 net zoals de kronos als keyboards met een stapel instant hele dure geluiden erin...
er zal maar een heel klein aantal zijn die zelf geluiden maakt from scratch omdat er al 1000en dikke geluiden inzitten of op het internet staan

Ik vind zelf geluiden maken erg leuk, maar dat kan op die dikke romplers/VA's ook prima. Duik voor de lol maar eens echt diep de edit menu's in van de Motif XS, daar wordt je koud van. Vergeleken daarmee zijn de meeste analoge synths supereenvoudig. En beperkt.

Daarbij moet ik zeggen dat ik, zeker sinds ik steeds meer met software doe, steeds meer genegen ben een mooie preset naar eigen smaak te verbouwen dan van de bodem af zelf geluiden te gaan bouwen. Misschien lui, aan de andere kant geeft het me meer tijd om op het geheel te concentreren.

Laatst gewijzigd:
Heb eindelijk eens deze synth eens kunnen ondervragen,onder strenge voorwaarden.
Wat me opvalt is hoe sterk die klanken wel zijn,wat een power.Technisch gesproken.
Want we zijn een verdorven volkje aan het worden.Niets is nog goed genoeg.
Eerlijk ik snap nog altijd niet dat er maar alleen demonstraties te zien zijn over de Super Natural Acoustic sounds.Terwijl de synth VA 1900 synth tones bevatten ,en de acoustic tones 117 tones.Of toch zo ongeveer,lees ik erover.
Dus dit is echt een synth monster.Maar alleen wordt dit niet getoond.
Dus zelf uitproberen,en in de pads zie ik honderden tonen die me bevallen en de combinaties die je kunt maken geven me het gevoel van het beste van het beste te hebben,de creaties die je kunt maken..Subliem.
Maar zoals ik al zei,we zijn verdorven.De klanken komt me bekend voor,niets vernieuwend eigenlijk,maar de JP80 klank ligt op een zeer hoog niveau,het beste dat ik al hoorde,maar vond geen klanken die vernieuwend,verrassend zijn,en dat hebben we de danken,aan de softsynths,die kwalitatief minder zijn dan de JP80,maar echter meer grensverleggend zijn.Zeker de combinatie van verschillende softsynths,tov één synth aan de zelfde prijs.
En toch misschien wel voor een aankoop,omdat het relatief te programmeren is.En dat bevalt me wel,opzetten en spelen,en niet uren gaan zoeken hoe het werkt.Een gesloten systeem,geen uitbreidingen of wat dan ook,maar via updates toch een nieuw arsenaal aan klanken in de toekomst en via usb de oude klanken bewaren via computer,maar Roland kennende weten we dat ze daar niet mee bezig zijn...Spijtig.

Laatst gewijzigd:
Want we zijn een verdorven volkje aan het worden.Niets is nog goed genoeg..

dat geldt inderdaad voor de meeste muziek van tegenwoordig, alles moet elke keer dikker, luider, vetter enz enz..

dat geldt inderdaad voor de meeste muziek van tegenwoordig, alles moet elke keer dikker, luider, vetter enz enz..

Hehe uiteraard, we leven niet meer in 1960 dus fatness in sound is gewoon cool :D

Overigens vind ik de sound van de jupiter 80 echt goed, ook een lekker keyboard erop.

Hehe uiteraard, we leven niet meer in 1960 dus fatness in sound is gewoon cool :D

.

op den duur zijn al die "dikke" producties van tegenwoordig erg vermoeiend om naar te luisteren, geen dynamiek en alles gecompressed tot en met

Want we zijn een verdorven volkje aan het worden.Niets is nog goed genoeg.

Net hoe je het bekijkt natuurlijk, ik ben uiterst blij met mijn ouwe synths en ik vind ze echt goed genoeg, ik heb die moderne 1900+ gameboys bijvoorbeeld niet nodig.

Ik kan niet wachten tot ze een re-issue van de JD-800 doen :)

-C-

Eerlijk gezegd,zou niet kunnen wachten om er één te kopen.Een JD-8000,met al die knopjes,maar hoe gaan ze dat doen met maar één synth engine,die ze toepassen op al hun synth's?

1 woord: "motorized faders".
Oh nee, dat zijn er 2.

Jupiter 80

Jupiter 80

Jupiter 80... Om te huilen!! ;{

dat die figuren van Roland na jaren van klassiekers met zulke rommel aan durven komen zetten! jammer dat Roland het spoor bijster is.. als dit apparaat nou JX80P had geheten of JX80 dan zou ik deze synthesizer nog gaan beluisteren.. maar ik vind het enorm storend dat Roland nieuwe synths op de markt brengt met de namen van oude klassiekers.. gewoon een ordinaire verkooptruc! laat Roland gewoon weer een Jupiter 10 maken en dan wel volledig analoog!! Roland is voor mij wel een beetje klaar.. doe mij maar Dave Smith instruments! :halleluja

Laatst gewijzigd:
Back