Korg Kronos

die pad n°6 is echt fantastisch!
ja helemaal mee eens dus. Het mooie van deze pad is dat het echt maar 1 EXI module is. De MS20. Het mooie van die ms20 op de kronos is dat die polyfoon is (ik geloof tot 48 voices tegelijk als ik me het goed herinner). Daardoor kun je de ms20 ineens ook voor dit soort dingen gaan gebruiken.

Ik ben daar erg blij mee, omdat ze er ook voor hadden kunnen kiezen om hem monofoon te houden (zoals het origineel). Maar nu biedt het dus zoveel meer mogelijkheden, ook kwa patch mogelijkheden, want het patch panel voor de ms20 is flink uitgebreider geworden op de kronos t.o.v. de vsti en ipad implementatie.

Ik ben gisteren ook begonnen met het echt in depth leren van die GTR1 module. Maar die is toch wel erg complex en uitgebreid, dat leer je niet even in een avondje :D. Ik heb diep respect gekregen voor die EXI modules. In basis lijken ze erg simpel, maar zodra je erin duikt is het toch wel erg complex.

Die Mod7 is ook al zo vreselijk uitgebreid, ik verwachtte daar meer een DX7, maar dit gaat zoveel dieper en verder dat je per EXI model denk ik wel een week aan flink oefenen nodig hebt om die modules zo te kunnen programmeren dat je weet wat wat je doet (in plaats van gelukstreffers kwa nieuwe sound die je aan het programmeren bent).

De komende weken heb ik in ieder geval nog genoeg te leren voordat ik aan het echte programmeer werk kan beginnen. Wat ik wel deze week ga doen is wat ambient piano sounds gaan programmeren. Voor echte solo ambient piano tracks missen er nu wat mij betreft programs die daar geschikt voor zijn. Ik bedoel dan een piano met bijvoorbeeld Enya achtige backgrounds. Dat soort dingen kunnen gewoon op een kronos, maar die programs zitten er niet in standaard (een program is een patch in korg terminologie).

Laatst gewijzigd:
ik ben nu ook wel benieuwd naar wat kale synthsounds van die MS20 module in de kronos...
laat eens wat knisperigs analoogs horen AUB? :)

Wacht eens even,

Is Quifster misschien òòk Qrobinez... :)
Dat zou het verklaren.

En anders zou ik het niet op me laten zitten... :duivels:

Hahaha,

Ja klopt, op internationale synthforums heet ik qui robinez, of te wel qrobinez. Ik heb ook nog vier andere namen waarmee ik nummers post op het internet.
Ik heb daar ook die demo gepost omdat je online eigenlijk alleen maar de workstation sounds in demo's hoort. Dus vandaar dat een electronische pad demo wel een aanvulling is denk ik.

Maar top dat je oplet:)

Laatst gewijzigd:
ha, ha, ha 8o)

Ik zag de bui ook al hangen toen ik dat stuk nog eens goed na las...

Dan hebben wij dus ook al met elkaar gebabbeld bij Karma lab.
Daar ben ik Pete, die daar ook al behoorlijk gemopperd heeft op zijn M3.
En het absoluut de moeite waard vond, zijn M3 tegen een Kronos in te leveren...

Zeer verhelderend.

En graag gedaan. 8>

Dan hebben wij dus ook al met elkaar gebabbeld bij Karma lab.
Daar ben ik Pete, die daar ook al behoorlijk gemopperd heeft op zijn M3.
En het absoluut de moeite waard vond, zijn M3 tegen een Kronos in te leveren...
hehehe, zo zie je maar weer, internationaal vindt je elkaar altijd wel weer ergens.

@bass kale ms20 sounds die analoog klinken, dat wordt wel wat lastig op een digitale synth :D
Ik kan wel de effect sessie uitzetten en even een paar sounds kaal opnemen, maar het is niet zo moeilijk te voorspellen dat er dan helemaal niets van de sound overblijft, zoals op elke digitale synth.

Als je op zoek bent naar die pure analoge sounds, dan moet je gewoon echt nooit digitale synths gebruiken, want veel van het uiteindelijke restultaat van een sound op een digitale synth wordt toch wel min of meer door de effect sessie bepaald.

ok op verzoek van bas

hoe klinkt de ms20 op een digitale bak zonder effecten :D
wat ik gedaan heb, ik heb eerst een stukje opgenomen zonder ook maar enig effect. vervolgens heb ik hetzelfde stukje opnieuw gespeeld maar dan met de effecten aan. Het zijn geen muzikale demo's maar puur een paar noten om de karakteristieken van de sound te kunnen horen.

je hoort dus 4 keer een program uit de ms20 in deze demo waar bas zo op zit te wachten.

Nou heb ik zelf nooit begrepen waarom mensen helemaal uit hun dak gaan van een droge saw of sinus, maar daarom ben ik ook meer iemand uit de doelgroep Workstations en FX sounds.

maar goed, ik voel de vraag al aankomen;
Waarom klinken die sounds zonder FX zo vlak en levenloos en zacht in de opname?

Dat is heel simpel, en eigenlijk best wel een goeie vraag voor mensen die geen ervaring hebben met digitale synths. Heel veel sounds worden namelijk opgepompt met compressors en vervolgens gelimit om die hardheid erin te krijgen. Omdat ik nu alle FX uit heb gezet, dus ook dat soort effecten, blijft alleen de oorspronkelijke vorm over. En ja, dan blijft er niets van over zoals iedereen eigenlijk wel weet :D

Attachments

• KronosNoFXyesFx.mp3
    5,5 MB · Bekeken: 89
En laat ons ook niet hypocriet doen: echt analoog kan ook wel een effectje gebruiken (zeker aangezien de klavieren vaak niet eens aanslaggevoelig zijn). Die spacey klank van een Moog modular of dotcom? Veertank! Algemeen ruimtelijke analoge geluiden? Space Echo/tape delay. Moog modulars hebben equalizer modules. Jarre zijn stringsound stond nergens zonder smallstone phaser. Een Solina String Ensemble klinkt niet echt waaaaw zonder het ensemble effect. De Roland chorus waar men zo wild van is (en die zo hard ruist dat het een uitdaging wordt in een opname...). Etcetc. Analoogjes zonder enige effecten klinken in veel gevallen ook niet bijster boeiend. En anders praat je maar eens met iemand die elektrische gitaar speelt. :)

Veel speelplezier met je Kronos beest!

Enya achtige ambient patch ideetjes:

-piano met iets langere release (decay in Yamaha termen...) zodat ze met weinig noten per seconde ook vol klinkt. Héél subtiele chorus doet de piano wat levendiger klinken, maar niet teveel of ze klinkt vals.
-uiteraard subtiel strijkertje erachter
-bij harde toetsaanslag buisklokken ofzo erboven
-bakken galm :)
-aangezien je kronos zo'n mooie koren heeft kunnen die er ook wel achter. Misschien met een lange attack, zodat je bij een akkoord eerst de piano hoort en dan als de piano uitsterft het koor opkomt.

KARMA ken ik niet; daar heb je mogelijk ook nog wel wat leuke Enya trucjes in.

(Enya zelf multitrackt gewoon met haar eigen stem, maar ik ga er even vanuit dat je net als 99,9% van de mensen dat talent niet hebt :))

Nou dat bestand met die MS 20, heb ik zelfs niet beluisterd.
Dat kan ik me wel aardig voorstellen.

Maar wat Nicolas 2000 adviseert.
Dat lijken me al goede ingredïënten voor een mooie approach naar een Enya sample. Zo'n sample zou ik nog wel eens willen horen.

Enya achtige ambient patch ideetjes:

...

(Enya zelf multitrackt gewoon met haar eigen stem, maar ik ga er even vanuit dat je net als 99,9% van de mensen dat talent niet hebt :))
goeie tips, en je aanname klopt, zelf de sound opvullen met mijn eigen stem is niet bepaald een goed idee :D

Nou dat bestand met die MS 20, heb ik zelfs niet beluisterd.
Dat kan ik me wel aardig voorstellen.

Maar wat Nicolas 2000 adviseert.
Dat lijken me al goede ingredïënten voor een mooie approach naar een Enya sample. Zo'n sample zou ik nog wel eens willen horen.
Ik zal zeker een demootje van die enya achtige ambient pianootjes posten.

Wat betreft die demo, die kun je best beluisteren hoor, zo erg is het niet. Ik kan exact dezelfde demo maken met een Virus TI, of een Radias en zelfs met omnisphere. Daar is helemaal niets ergs aan, zo'n demo geeft juist aan hoe je gebruik kan maken van effecten om de sound de body en de klankkleur te geven die je zelf graag wilt. Want digitale synths zijn namelijk helemaal niet slecht, ze vergen alleen een andere benadering van het creeeren van de sound.

Wat de enyapatches betreft nog wat ideetjes:
-meer richting de Ierse instrumenten gaan op de achtergrond. Tin whistles, basfluit enzo
-ipv strijkertjes achter de piano kan je met de polysix waarschijnlijk ook wel Juno achtige klanken maken. Pads, bassen, arpeggiotjes... Even wat Enya tracks beluisteren en inspiratie opdoen. Koren moeten er uiteraard in blijven.

Okay, zo gek klonk die MS 20 nog niet eens.
Ik had een veel saaier geluid verwacht, zo ontdaan van alle effecten.

Ik heb in mijn Tyros 4 veel Ierse styles zitten.
Vandaar dat ik het wel leuk vind, om wat meer Enya en Iers in de Kronos te hebben.

Aanvulling: styles, daar bedoel ik de automatische begeleiding mee. Intro's, endings, fill in's.

het valt me op dat de ventilator inmiddels een stuk minder herrie maakt dan in het begin. Hij draait nu ook minder hard heb ik het idee. Op dit moment is het wel acceptabel (of ik raak er aan gewend :D )

Hoe beter ik de Kronos leer kennen (het programmeren van de EXI modules) hoe gaver ik hem vindt. Wat een bizarre mogelijkheden heb je tot je beschikking. Het is wel complex, met name de mod7 en GTR1 zijn erg moeilijk. Maar via de tutorials en een hoop proberen kom je er uiteindelijk wel uit.

ik kreeg ook eerst last van mijn hart toen ik de m3 (eerste workstation) verkende, als je inderdaad een andere benadering kiest gaat het veel beter. Ook door exb-radias krijgt het geluid meer body. De ms20 klinkt in mijn oren lang zo slecht niet. Mooie pad (karma) ook die je eerder hebt gepost.

Ten laatste na het weekend verwacht ik enkele "ok ik ga NU een Kronos kopen!" Enya patches. :)

ik heb er al 2 gemaakt, maar die demo's komen pas eind volgende week doordat ik het nogal druk heb tot maandag.

Wat betreft Kronos kopen. Er lijkt sprake te zijn van een leveringsstop.
Het schijnt zo te zijn dat de eerstvolgende 88, 73 uitvoering pas in januari 2012 weer leverbaar zijn. En dat de 61 pas in maart 2012 weer verkrijgbaar is... Daar word je als koper toch helemaal niet vrolijk van.

Het is eerst heel lang wachten en daarna pas kopen.

Bij mij is het heel paradox. Er staat omstreeks deze dagen een schip binnen te komen. Daar zou een 61 uitvoering voor mij bij zijn.

Dus, of ik krijg er binnen twee weken één geleverd.

Òf er zit geen 61 uitvoering bij.
En moet ik wachten tot maart 2012 :(

Deze informatie is te lezen op het Korgforum.

http://www.korgforums.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=65690&sid=063abf74c1b4680fb1dfa70e50c27877

Heel bizar allemaal.
Wat er van waar is weet ik niet.
Maar feit is wel dat ik online-winkels heb gezien, waar idd. de beschikbaarheidsdatum van 03-01 2012 te lezen is.

8>

Back