Maar ook fijn voor je dat de Kronos zo goed bevalt.
Dan is het lange wachten toch niet voor niets geweest.
nee inderdaad, ik moet wel toegeven dat de eerste 2 weken ik toch wel wat moest wennen aan de kronos. Ik vond het niet direct een geweldig apparaat om eerlijk te zijn (op sommige sounds na natuurlijk). Dat kwam met name door de lange wachttijd en toen ook nog eens de extreem luide fan (die inmiddels iets minder herrie maakt).
De presets van met name de combi's vond ik ook vele malen slechter dan die van de M3 en veel te veel gericht op amerika met de hoofdmoot aan rock achtige combi's waarbij ook nog eens de KARMA modules gewoon slecht geprogrammeerd zijn (in veel gevallen zelfs helemaal niet).
Dus dat voelde allemaal nogal afgeraffeld aan. Gelukkig kan ik zelf sounds programmeren en de synth compleet omzetten naar mijn eigen idee, maar ook dat viel in het begin niet mee. Dat veranderde toen ik de nieuwe modules leerde kennen en programmeren en doorhad hoe je de mix verhouding moest instellen (dit is behoorlijk anders dan op de m3). Met name het gebruik van compressors en limiters is noodzakelijk doordat anders de dynamiek van de verschillende instrumenten elkaar in de weg gaan zitten. Bijvoorbeeld bij de enya combi's kreeg ik de piano er gewoon niet lekker in. Het bleef mij allemaal te gesampled klinken. Daar bleek de truuk te liggen in het aanpassen van de bias en hem plaatsen in het geluidsbeeld via een lichte reverb. Dat was een verschil van dag en nacht.
Maar als ik nu hoor wat er allemaal uitkomt met mijn eigen presets , dan is het precies wat ik wil

, en doordat ik de engines nu goed ken gaat het ook behoorlijk snel kwa sound development. Het geluidsverschil met de M3 is enorm, dit is zo goed hoorbaar in het laag als je de druk in het geluid hoort van de nieuwe drumsets en de bassen (vooral die 808 kit is zo lekker diep gesampled).
voordeel voor jullie straks is natuurlijk dat ik de meeste vragen van dingen waar je in het begin tegenaanloopt waarschijnlijk zo kan beantwoorden omdat ik die leerfase al door ben

(dus heeft het toch nog zin dat je nog langer moest wachten op die boot die deze week geloof ik aankomt).