Korg Kronos

Super dat we binnenkort wat van je patches kunnen horen!

In tussentijd kijken we vol verwachting naar buiten terwijl we wachten.

tumbleweed.gif

;)

Neen. In dat geval zouden we niet vol verwachting naar buiten kijken, maar zou ons hart vol verwachting kloppen. :)

Quifster daarentegen, da's de St Nicolas van de Kronos. :)

:okdan:
Klopt!
Heb jij zelf ook al een Kronos weten te kopen?
Ik heb de 61!

groet,:doei:

robbie

Neen ik heb geen Kronos, hoewel hij me wel aantrekt. Maar het zou weer een heel andere manier van werken zijn dan wat ik nu doe met mijn displayloze synthjes. :)

Maar ik vind het zeer boeiend om mee te krijgen wat zo'n modern bakbeest allemaal kan. En wat ik ervan gehoord heb klonk erg mooi, dus hij boeit me.

Hoi Quifster,

Super, dat je zoveel werk er in steekt,
en dit belangeloos op het forum zet... :okdan:

Ik ben heel benieuwd naar je nieuwe creaties.
Maar ook fijn voor je dat de Kronos zo goed bevalt.
Dan is het lange wachten toch niet voor niets geweest. 8)

Maar ook fijn voor je dat de Kronos zo goed bevalt.
Dan is het lange wachten toch niet voor niets geweest. 8)
nee inderdaad, ik moet wel toegeven dat de eerste 2 weken ik toch wel wat moest wennen aan de kronos. Ik vond het niet direct een geweldig apparaat om eerlijk te zijn (op sommige sounds na natuurlijk). Dat kwam met name door de lange wachttijd en toen ook nog eens de extreem luide fan (die inmiddels iets minder herrie maakt).

De presets van met name de combi's vond ik ook vele malen slechter dan die van de M3 en veel te veel gericht op amerika met de hoofdmoot aan rock achtige combi's waarbij ook nog eens de KARMA modules gewoon slecht geprogrammeerd zijn (in veel gevallen zelfs helemaal niet).

Dus dat voelde allemaal nogal afgeraffeld aan. Gelukkig kan ik zelf sounds programmeren en de synth compleet omzetten naar mijn eigen idee, maar ook dat viel in het begin niet mee. Dat veranderde toen ik de nieuwe modules leerde kennen en programmeren en doorhad hoe je de mix verhouding moest instellen (dit is behoorlijk anders dan op de m3). Met name het gebruik van compressors en limiters is noodzakelijk doordat anders de dynamiek van de verschillende instrumenten elkaar in de weg gaan zitten. Bijvoorbeeld bij de enya combi's kreeg ik de piano er gewoon niet lekker in. Het bleef mij allemaal te gesampled klinken. Daar bleek de truuk te liggen in het aanpassen van de bias en hem plaatsen in het geluidsbeeld via een lichte reverb. Dat was een verschil van dag en nacht.

Maar als ik nu hoor wat er allemaal uitkomt met mijn eigen presets , dan is het precies wat ik wil :), en doordat ik de engines nu goed ken gaat het ook behoorlijk snel kwa sound development. Het geluidsverschil met de M3 is enorm, dit is zo goed hoorbaar in het laag als je de druk in het geluid hoort van de nieuwe drumsets en de bassen (vooral die 808 kit is zo lekker diep gesampled).

voordeel voor jullie straks is natuurlijk dat ik de meeste vragen van dingen waar je in het begin tegenaanloopt waarschijnlijk zo kan beantwoorden omdat ik die leerfase al door ben :D (dus heeft het toch nog zin dat je nog langer moest wachten op die boot die deze week geloof ik aankomt).

Kronos is korg.Daarmee wil ik zeggen dat eigenlijk heel de geschiedenis van Korg in de kronos steekt.
Niet velen zullen de legendarische Korg M1 kennen toen(30 jaren geleden).De geluiden,de structuur,sound analyse van de M1 hoor ik nog altijd in de Kronos de dag van vandaag.Kronos is typisch Korg.
Zoals de nieuwe Jupiter80 van Roland echt typisch Roland geluiden zijn.Ook eigen structuur.
zoals Kurzweil ook herkenbaar aan zijn geluiden,veel geluiden,samples die 30 jaar zijn opgenomen toen zijn de dag van vandaag nog de basis samples van Kurzweil,herwerkt met de nieuwe tech. mogelijkheden.
Geluiden zijn voor mij de verdere stap tot aankoop van een synth,niet wat een synth voor mogelijkheden heeft.

Hoi Quifster,

bereid je maar voor op een vragenbombardement van mij,
als ik de Kronos in huis heb... ;)

Nee hoor, dat zal allemaal wel reuze meevallen.
Ik ben toch iemand die eerst via de gebruiksaanwijzing aan de gang gaat.

Vooral de parameterguide, zit goed in elkaar.
De moeilijkere engines worden er goed in uitgelegd.

Je moet trouwens voor heel veel zaken de parameterguide doorlezen.
De normale gebruiksaanwijzing, mist toch wel een aantal logische zaken, die je dan gelukkig wel weer terugvindt in de parameterguide.
Maar wat dat betreft, had van mij de normale gebruiksaanwijzing, een stukje dikker mogen zijn...
Ik hoop dat de helpfunctie in de Kronos straks voldoende hulp biedt, om niet elke keer naar mijn pc te moeten lopen.

Ik hoop dat ik straks mijn geluiden naar tevredenheid kan tweaken, en kan saven. Geluiden maken vanaf scratch zal ik niet snel maken.
Dan zal er toch altijd een sample van de Kronos als startpunt dienen.

8>

Ik ben toch iemand die eerst via de gebruiksaanwijzing aan de gang gaat.

Vooral de parameterguide, zit goed in elkaar.
De moeilijkere engines worden er goed in uitgelegd.

Je moet trouwens voor heel veel zaken de parameterguide doorlezen.

Zit er geen helpfunctie meer in, net als bij de Oasys?

Zit er geen helpfunctie meer in, net als bij de Oasys?
ja die zit er inderdaad in op de kronos zelf (zelfde als op de oasys)

inmiddels heb ik ook mijn, tweedehands, Kronos 61 (tweeehands verkocht omdat er toetsen los waren, maar dit euvel was eenvoudig te verhelpen en scheelt mij aardig wat euro's )Na een avond spelen en klooien kan ik niets anders zeggen dan: WOW!!. Wat een waanzinnig veelzijdige machine die tot nog toe alles kan wat ik wil. Ik zal 'm voornamelijk voor live gaan gebruiken en juist hiervoor zitten er features op die zover ik weet op geen enkel andere zaten, althans niet de combinatie van al die goede eigenschappen. Inmiddels heb ik al mijn andere gear verkocht (op de Electro 3 na, maar die staat ook te koop dankzij de CX3 engine ;-)) en daar absoluut geen spijt van. Zelfs de piano is goed (en dat voor Korg! ik heb nooit van de blikken korgpiano gehouden, maar deze kan wedijveren met yamaha en rolands RD). Dus misschien ook maar geen stagepiano meer voor live maar gewoon een gewogen masterboard eronder.
Korotom: eerste indruk overweldigend, de kritiekpunten komen vast ook nog :-)

Laatste nieuws:

Onder gebruikers van de Korg Kronos treden steeds meer gevallen naar buiten van een vreemd soort ziekte...

Voor het laatste nieuws schakelen we even over naar onze collega Welsh Korgie in Engeland... Mijn vraag aan Welsh wat zijn de symptomen van deze ziekte?

Hallo Piet...
Ja, dat zijn er nogal wat.
De eerste symptomen zijn trillende vingers met veel blaren...
Maar ook rood uitpuilende ogen...
De mensen raken ernstig verslaafd aan hun machine.
Slaaptekort zorgt ervoor dat de besmette persoon overdag niet goed meer functioneert...
En men begint overal filters en oscillatoren te horen ook tijdens normale gesprekken met mensen...
En de mensen raken contactgestoord, het gaat alleen nog maar om de Korg Kronos... En er komen er steeds maar meer en meer, dit gaat helemaal uit de hand lopen.
Op dit moment zijn wetenschappers bezig om dit groeiende probleem het hoofd te bieden. Daarvoor is er een mondiale denktank ingesteld, waar we waarschijnlijk morgen meer over zullen horen... Maar de grote vraag is, wie gaat Korg stoppen?

Goed dank je wel, Welsh Korgie voor de berichtgeving ter plekke.
Graag gedaan, Piet...

8> 8o) ;)

Ehhhh,

Ik hoorde net dat er nog andere symptonen gevonden zijn.
Het constand zeuren over updates e.d.
De patienten zijn niet in staat het getal PI uit te spreken maar hebben het continue over 1.5!
Ook deze verschijnselen worden meegenomen in de " denktank" .
Men spreekt wereldwijd niet meer over een " ziekte" echter van een "syndroom".
Therapeutisch hulpverleners worden stelselmatig ingeschakeld door geliefden en vrienden van de slachtoffers.

Meer hierover in het acht uur journaal

en dan nu het weer............
:stupid:engel:

het doet me denken aan de tijd dat ik m'n eerste synth kocht (roland D70), zelfde gevoel is er nu weer :-)

naast alle voordelen toch ook een paar minpuntjes ontdekt, vooral in de workflow. Wat onhandig is dat je binnen een combi niet een program kunt editen. hiervoor moet je elke keer switchen, had makkelijker gekund.
Wat wel weer te gek is dat je over een combi de beschikking hebt over 16 effecten (en nog 2 mastereffects over de gehele combi) die je naar keuze kunt routen. Nadeel hiervan is dan weer dat je goed moet letten op de levels van verschillende programs en combis, er is namelijk geen levelmeter. Voordeel is dan dat je over een combi ook nog een masterlevel hebt en je dus vrij snel kunt bijstellen (mits je de eerst gemaakt combi niet meteen op 127 zet ;-))
Het saven en laden van alles is af en toe ook tricky. Je moet echt goed controleren of je daadwerkelijk saved wat wil wilde saven voordat je 'm uitdoet. Voordeel is dat je je eigen mappenstructuur op kunt zetten en met de grote SSD eigenlijk oneindig kunt saven en zo per project kunt saven/laden, tot op de multisapmple nauweurig (maar dit vereist wel wat voorwerk)

En zo kunnen we nog even doorgaan (overigens niet met de nadelen, wel met de voordelen tot nog toe)

Maar de grote vraag is, wie gaat Korg stoppen?

8> 8o) ;)

Een beetje humor kunnen we gebruiken, maar ik ben het wel met je eens. Verslavend is het.
Ik hoop, dat niemand Korg gaat stoppen. Heb ik eindelijk een verslaving en denk ik op mijn leeftijd nog mee te kunnen doen, dan willen ze het weer afpakken! Nou mooi niet hoor.

kijk, daar kan ik je weer mee helpen :)

naast alle voordelen toch ook een paar minpuntjes ontdekt, vooral in de workflow. Wat onhandig is dat je binnen een combi niet een program kunt editen. hiervoor moet je elke keer switchen, had makkelijker gekund.
Op zich heb je gelijk, echter vaak wil je minieme dingen aanpassen in een program. zoals filter envelopes, AMP envelopes, lfo settings, etc. Dat kan je ook 'non destructive' doen in de combi. Ga daarvoor naar de knop sound adjust en kies het timbre (kanaal) dat je wilt aanpassen. Als je nu op de control tab klikt op je touchscreen zie je alle sound parameters die je aan kunt passen. Default staan daar de standaard settings van die EXI of HD engine. Echter, elke standaard setting kun je overrulen met 1 van de 100-en parameters van die engine. Dus per combi kun je heel snel op die manier je sound sculpten voor gebruik in die combi. De nieuwe sound parameters worden opgeslagen in die combi, waardoor dat probleem eigenlijk niet meer een issue is.

Wat wel weer te gek is dat je over een combi de beschikking hebt over 16 effecten (en nog 2 mastereffects over de gehele combi) die je naar keuze kunt routen. Nadeel hiervan is dan weer dat je goed moet letten op de levels van verschillende programs en combis, er is namelijk geen levelmeter. Voordeel is dan dat je over een combi ook nog een masterlevel hebt en je dus vrij snel kunt bijstellen (mits je de eerst gemaakt combi niet meteen op 127 zet ;-))
Ja, die level meter mist nog (ik verwacht wel dat die in 1.5 weer aanwezig is). Maar er is een snelle truuk om de levels van alles snel aan te passen. Klik daarvoor boven in de combi op de checkbox Hold levels en klik nu 1 fader aan. Zet deze zachter via de value meter en alle 16 faders gaan in verhouding mee naar beneden. Klik daarna de hold levels checkbox weer uit en zet de faders weer harder die je te zacht vond staan. Hele handige functie dit :)

Het saven en laden van alles is af en toe ook tricky. Je moet echt goed controleren of je daadwerkelijk saved wat wil wilde saven voordat je 'm uitdoet. Voordeel is dat je je eigen mappenstructuur op kunt zetten en met de grote SSD eigenlijk oneindig kunt saven en zo per project kunt saven/laden, tot op de multisapmple nauweurig (maar dit vereist wel wat voorwerk)

Saven en laden vind ik juist heel handig. Bij het saven klik ik altijd eerst de Nothing button aan bij de categorieen en dan check ik de PCG box die ik wil saven. Bij het laden kun je zelfs gewoon vanuit de disk loader de sound en combi al spelen zonder te laden. En zodra je heb goed vindt kun je dan zelfs 1 sound uit een set op een gekozen lokatie zetten. Megahandig.

Wat nog wel een bug is, is dat als je save all doet, dat niet je user samples meegesaved worden. Dat is gefixed in 1.5

Mocht je meer vragen hebben stel ze dan gerust hier :)

Hey quifster,

Dank voor je duidelijke antwoorden. Zo blijft er natuurlijk geen nadeel meer over, zeer handige tips (vooral van die faders!!)

Mbt laden: het is toch zo dat wanneer ik één program laad, ik de bijbehorende multisamples ook nog moet laden?

Edit: vraag 2: dat spelen van die combi's zonder te laden, dat doet die vast niet met usersamples he? ;-)

Back