Korg Kronos

Het lijkt wel of Korg totaal geen rekening houdt met het feit, dat vooral ook de wat oudere mensen deze Kronos zullen aanschaffen.
Daar zit toch ook vaak wel het geld, om zoiets te kunnen kopen.

Niets persoonlijks, maar ik waag dat toch te betwijfelen. Vooral (semi-)professionele muzikanten kopen een synth zoals deze, dat zijn de mensen die er dus automatisch meer geld voor over (moeten) hebben of waar zelfs de band/artiest de spullen betaalt, hetzij met hoge korting in loyality programs, hetzij gratis.

Wat wel een typisch instrument voor ouderen is, is de tyros. Je hoeft niet heel erg goed te kunnen spelen om het fantastisch te laten klinken (laten we eerlijk zijn, en ik heb ook een tyros gehad), maar het is - vergeef me - een duur kreng (wel heel erg goed :D). Een jongere koopt dat niet zo heel snel, en de tyros serie mikt niet direct op professionele muzikanten (hoewel je ze soms terugziet op een podium, maar dat is relatief zeker toch een uitzondering).

Fijn om te horen dat je kronos aan is gekomen, heel veel plezier ervan en ik ben benieuwd naar verdere ervaringen!

Of dat er voor de teksten kleuren worden gebruikt, met een te lichte achtergrond. Ik krijg er bijna hoofdpijn van. Het is voor mijn ogen niet echt prettig werken. Dat is jammer.
Top dat je er 1 hebt die goed bevalt.
wat betreft het scherm, vanaf fabriek staat het lcd scherm veel te fel. Om dat aan te passen (ik kan ook niet tegen fel licht namelijk) druk je op de global knop, ga daarna via het touch screen rechtsboven naar LCD setup.

Ik heb de brightness op 36 staan, dat is voor mij de perfecte mix tussen lichtopbrengst en perfect contrast kwa leesbaarheid.

Niets persoonlijks, maar ik waag dat toch te betwijfelen. Vooral (semi-)professionele muzikanten kopen een synth zoals deze, dat zijn de mensen die er dus automatisch meer geld voor over (moeten) hebben of waar zelfs de band/artiest de spullen betaalt, hetzij met hoge korting in loyality programs, hetzij gratis.

Wat wel een typisch instrument voor ouderen is, is de tyros. Je hoeft niet heel erg goed te kunnen spelen om het fantastisch te laten klinken (laten we eerlijk zijn, en ik heb ook een tyros gehad), maar het is - vergeef me - een duur kreng (wel heel erg goed :D). Een jongere koopt dat niet zo heel snel, en de tyros serie mikt niet direct op professionele muzikanten (hoewel je ze soms terugziet op een podium, maar dat is relatief zeker toch een uitzondering).

Fijn om te horen dat je kronos aan is gekomen, heel veel plezier ervan en ik ben benieuwd naar verdere ervaringen!

Dank je wel Jick, dat plezier gaat vast en zeker wel lukken.
Ondanks de kleine lettertjes... Misschien dat de Tyros daarom zulke grote letters heeft, als tegemoetkoming voor de oudere speler... ;)

Tja, misschien had ik beter kunnen schrijven, dat ook wat oudere mensen deze Kronos zullen kopen, (het woordje "vooral" had ik weg moeten laten) Ik denk trouwens toch nog wel steeds dat daar het meeste geld zit... :)

En wat betreft Quifster,
Dank je wel voor de tip, ik zal het lcd-scherm eens op 36 zetten. :)

Ik ga zeker nog terugkomen op mijn Kronos-avonturen.
8>

Okay Quifster,

Inmiddels het LCD-scherm op 40 gezet.
Ja, dat kijkt idd. een stuk prettiger.

Maar nu na één dag er lekker op gepingeld te hebben, ben ik nu toch een beetje aan het nadenken, hoe ik praktisch verder ga op dit apparaat.

Ik ben iemand, die graag de geluiden aanpast. Ik voeg graag wat meer release toe, reverberation en noem maar op.
Inmiddels heb ik al een German Grand, veel warmer gemaakt met meer akoestiek.
Nu heb ik inmiddels ontdekt dat de user-plaatsen op dit instrument toch wel beperkt zijn. Ik heb de U-G bank, inmiddels aangepast voor opslag van EXi samples. Die zit, ben ik bang door mijn vele getweak al snel vol.
En je kunt dan ook wel de andere user-banken proberen leeg te maken, omdat daar waarschijnlijk ook veel samples zitten, die ik niet veel zal gebruiken. Dat was bij de M3 namelijk ook het geval. Maar dat is toch wel een beetje omslachtig, en je raakt bepaalde samples kwijt, die je niet meer terug kunt halen, zolang je op deze manier gebruik maakt van die geheugenbanken...

Echter,
Nu heb ik de kracht van de set-list ontdekt.
Die is echt geweldig tot nu toe.
Maar de setlist is wèl afhankelijk van datgene wat in de programbanken beschikbaar is.
Dus als de U-G bank vol is, kan ik ook geen nieuwe samples meer in de setlist laden. Dus eigenlijk hetzelfde probleem als bij de U-A tot U-G banken.

Nu wil ik het volgende gaan doen.
Ik wil de originele geluiden gaan tweaken en op de originele geheugenplaats terugzetten. Zodat ik dus geen geheugenplaatsen hoef te zoeken. Dus alle orginele fabrieksgeluiden gaan bij mij direct wat meer "aangekleed" terug naar hun vaste plaats.

Begrijp ik nu goed, dat daarmee alleen de combi's worden besmet.
Met bijvoorbeeld een German Grand, die wat meer nagalm heeft.
Ik kan toch ten allen tijde, de originele geluiden weer terughalen.

Mijn bedoeling is dus de Kronos, als een maatkostuum aan mijn muzikale eisen aan te passen.

Want wat is die setlist prachtig.
Je tweakt zeg maar een Piano. Vervolgens zet je hem onder de naam Warm Piano in een van de 126 slots van de 126 setlists... Die setlist heet bij mij aangepaste samples. En vervolgens kun je in je moerstaal er ook nog een beschrijving aan geven, bijv. Dit is een aangepaste vleugel met wat extra release en reverberation. Geschikt voor romantische muziek.

Tjonge, jonge dat is toch geweldig.
126 setlists met 126 geheugenplaatsen.
Dat zijn bijna 16.000 geheugenplaatsen, waar je je samples kunt stallen.
Trouwens nog even een vraag tussendoor: kun je nu alle engine-soorten in deze slots kwijt... Of heb je eenzelfde beperking dat EXi's niet samen met HD-1 op één bank tegelijkertijd kunnen? Hoe zat dat ook alweer?

Okay, zo wil ik het gaan doen.
Als iemand, bijv. Quifster nu zoiets heeft van, dat moet je niet doen, want....... Schroom dan niet om me te weerhouden van deze ingrijpende operatie... :)

Ik hoop dat het bovenstaande verhaal een beetje duidelijk is.

Piet, 8>

Goeie tip, dat contrast op 36, had ik nog niet gedaan maar ziet er zeker beter uit.
En ik gebruik soms mijn nagel en soms een stylus, dan eentje die mijn dochter over had van haar nintendo DS:), werkt prima voor mij. Ben trouwens nog steeds bezig om alle combi's en programs door te lopen, dus al 2 maanden. Je moet geen haast hebben. En wordt wel vaak afgeleid door dat het goed klinkt, maar net niet helemaal mijn smaak, en dat ik dan denk, nog een beetje editten. Heb dus al heel wat kleine variaties gemaakt op de presets.

Heb dus al heel wat kleine variaties gemaakt op de presets.

En bedoel je met de presets dan dat je het orginele geluid overschrijft,
of gebruik je daarvoor de userbanken?

Groetjes,
Piet 8>

O ja, inmiddels denk ik al begrepen te hebben, dat alle engines in de setlist slots passen.
Geen gezeur met EXi of HD-1.

Laatst gewijzigd:
Inderdaad 36 of lager is net zo goed leesbaar...
DANK!:okdan:

rob

Nu heb ik inmiddels ontdekt dat de user-plaatsen op dit instrument toch wel beperkt zijn. Ik heb de U-G bank, inmiddels aangepast voor opslag van EXi samples. Die zit, ben ik bang door mijn vele getweak al snel vol.
Dat is nu nog inderdaad, maar in OS versie 1.5 krijg je extra userbanken van U-A tot en met U-G, dus dan heb je ruimte zat.

Je kunt overigens inderdaad geen EXI en HD bank mixen.

Okay Quifster,

dat is fijn te vernemen dat op de volgende update meer userbanken komen. Dat is goed nieuws.

8>

Wisten jullie dat Korg voor de Kronos ook kennis heeft ingekocht bij Yamaha? Heb inmiddels de Kronos 73 al een tijdje in huis en vind het echt geweldig. Overigens voor degene die nog op zoek is naar een Kronos 88, er staat er nog eentje op voorraad bij Infomusic in Emmen. Ik dacht ik laat het even weten, misschien kan ik er iemand gelukkig mee maken, die het lange wachten zat is ;-) http://www.infomusic.nl/catalog/korg-korg-kronos-workstation-p-3045.html Volgens mij hebben ze er nog eentje staan!

Zo inmiddels al een paar originele presets overschreven.
Ik had gisteren tot nu toe mijn U-G bank gebruikt.
Die had ik voor EXi gereed gemaakt. En idd. een HD wil er dan niet in.
Dan zou ik daar weer een nieuwe userbank voor moeten aanbreken.
Dat vind ik zo omslachtig.

Dus getweakte programs, zet ik gewoon terug naar de orginele plaats... Dat werkt in mijn geval, denk ik het beste.

8>

ja, dat is nog wat omslachtig.
Aan de andere kant: je hebt 127 vrije ruimten, jke kunt overschrijven en je kunt oneindig vaak je userbanks naar de SSD saven. Je moet wel heel erg van heel veel sound houden om dit allemaal vol te krijgen. Als klap op de vuurpijl kun je hetzelfde ook nog eens doen binnen de combi's...

En bedoel je met de presets dan dat je het orginele geluid overschrijft,
of gebruik je daarvoor de userbanken?

Ik heb een backup gemaakt van de originele banken en verander de presets nu gewoon op de plek waar ze staan. Ik zet er dan -WK achter zodat ik zie dat ik ze aangeraakt heb. Die banken save ik onder mijn eigen naam (wanbanks.pcg). Zo kan ik altijd nog terug naar de originelen, maar hoef ik niet na te denken waar ik de edits laat.

Hallo Wan, zullen we maar zeggen.

Tja, dat heb ik dus ook.
Dat ik verder niet steeds weer wil zoeken om de edits ergens onder te brengen. Tja, en wat je verandert, kun je direct met de preload weer tevoorschijn halen, evt. zelfs per program. Echter, misschien toch niet zo gek, om van de preload ook een update te maken. Stel je voor dat er iets met de Kronos intern misgaat.

Ik zet verder geen initialen achter de edit. Omdat ik, zodra ik de sample beluister, al wel kan horen, dat ik hem bewerkt heb...
Maar het laat natuurlijk al wel direct visueel zien, dat je een edit hebt gemaakt. Ik heb op dit moment nog maar zeven vleugels bewerkt, maar die kan ik idd. nog wel even een initiaal meegeven.

Dank je wel voor je inkijk in jouw manier van werken.

En wat betreft Edwin.
Ik denk dat ik zeker zo'n 600 sounds wil gaan bewerken, voor het gebruik in combinatie met mijn Tyros 4, misschien nog wel meer.
Die passen i.i.g. niet op de U-G bank, met 126 geheugenplaatsen.
De setlist is voor mij de meest optimale oplossing.
Dan maak ik meerdere setlists met instrumenten, die qua sfeer bij elkaar passen. En op mijn bladmuziek noteer ik straks de setlist en het slotnummer.
En als alles straks staat zoals ik het wil hebben, dan maak ik via de tekstverwerker inhoudsopgaves van de setlists, die ik gebruikt heb.
Zodat ik snel kan zien, welke geluiden ik van de Kronos tot mijn beschikking heb.

8>

Ik wil jullie preset wel eens horen!
Is het mogelijk e.e.a te posten zodat ik ze in mijn Kronos 61 kan laden??

groetjes,:doei:

rob

Donderdag kon ik, na een aantal maanden wachten, eindelijk mijn bestelde Kronos 73 ophalen. Thuis had ik na 5 minuten spelen al in de gaten dat er iets niet deugde aan het toetsenbord. Op dit forum had ik al gelezen over problemen met de nootaanslag die niet goed geregistreerd wordt door het RH3 keyboard.
Na het terugkijken van de video hier, wist ik dat ik ook zo'n mankement in mijn Kronos had. Bij mij was het zelfs erger, ik hoefde geen enkele moeite te doen om te laten gebeuren. Het speelt heel irritant, want steeds wordt er ergens in je spel een toon afgekapt.
Gelukkig mocht ik de Kronos bij mijn dealer omruilen met het showmodel, ook een 73. Die stond al een paar maanden in de winkel.
Maar thuis vond ik na wat spelen al gauw weer een mankement.
Bij het grootste deel van de Japanse piano's reageert de g noot van het derde en vierde octaaf niet op sustain. De noot kapt af en maakt, als je goed luistert een raar piepend geluid, in plaats van dat de toon normaal doorklinkt.
Het lijkt mij erg vreemd dat ik net de twee toetsenborden krijg waaraan iets niet klopt. Ik vermoed dat
na goed luisteren er veel meer probleemgevallen circuleren.
Voor mij is het erg frustrerend, want ik heb nog nauwelijks met de mooie mogelijkheden van de Kronos kunnen experimenteren!

Donderdag kon ik, na een aantal maanden wachten, eindelijk mijn bestelde Kronos 73 ophalen. Thuis had ik na 5 minuten spelen al in de gaten dat er iets niet deugde aan het toetsenbord. Op dit forum had ik al gelezen over problemen met de nootaanslag die niet goed geregistreerd wordt door het RH3 keyboard.
Na het terugkijken van de video hier, wist ik dat ik ook zo'n mankement in mijn Kronos had. Bij mij was het zelfs erger, ik hoefde geen enkele moeite te doen om te laten gebeuren. Het speelt heel irritant, want steeds wordt er ergens in je spel een toon afgekapt.
Gelukkig mocht ik de Kronos bij mijn dealer omruilen met het showmodel, ook een 73. Die stond al een paar maanden in de winkel.
Maar thuis vond ik na wat spelen al gauw weer een mankement.
Bij het grootste deel van de Japanse piano's reageert de g noot van het derde en vierde octaaf niet op sustain. De noot kapt af en maakt, als je goed luistert een raar piepend geluid, in plaats van dat de toon normaal doorklinkt.
Het lijkt mij erg vreemd dat ik net de twee toetsenborden krijg waaraan iets niet klopt. Ik vermoed dat
na goed luisteren er veel meer probleemgevallen circuleren.
Voor mij is het erg frustrerend, want ik heb nog nauwelijks met de mooie mogelijkheden van de Kronos kunnen experimenteren!
Ja, ik ken het probleem van wegvallende noten. Bij mij trad het na een week op voor het eerst. Het is heel vreemd, op sommige dagen valt er geen 1 noot weg, op andere dagen is het onspeelbaar. Er is geen peil op te trekken.

Dat piepende geluid heb ik niet, wel heb ik verhalen gelezen dat de noot kan aanslijten bij de voorkant, misschien heb je daar last van?

Aangezien het niet elke dag ellende is, met die wegvallende noten denk ik persoonlijk dat het een software probleem is dat gerelateerd is aan de acties die je ervoor gedaan hebt. Want de hele noot wordt namelijk afgekapt zelfs als je sustain in hebt gedrukt op dat moment. Bij een dubbele aanslag zoals sommigen beweren zou de eerste noot door moeten klinken dan, en dat is niet zo.

Het is onspeelbaar natuurlijk als je in een band speelt door het onbetrouwbare karakter en zou helemaal niet voor mogen komen in een synth in deze prijsklasse. Als het weer optreed zal ik eens een test doen of ik met een ander keyboard dan gekoppeld aan de kronos ook die uitvallende noten krijg. Ik vermoed dat die dat op dat moment ook gaat doen.

Overigens heb ik die cut off notes alleen bij bepaalde engines (met name de piano en EP) en alleen bij een zachte aanslag . Ik denk trouwens ook net zoals jij dat veel meer mensen dit probleem hebben maar het gewoon niet als probleem herkennen.

Maar goed, als os 1.5 het niet oplost dan gaat die terug, dan moet die maar gerepareerd worden. Maar op dit moment heeft dat nog niet veel zin denk ik, aangezien er veel te veel mensen zijn die dit probleem nu hebben.

Rob,

Daar kan ik kort over zijn.
Mijn samples tweak ik met aanpassen van de reverb, wat meer wet toevoegen...
En voor de rest wat meer release, een beetje mixen met de equalizer.
En dan maar draaien aan de knobs en regelaars van de control surface.
En goed luisteren wat het geluid mooier maakt.
Niets geen aanpassen van oscillatoren en lfo's en het andere moeilijke spul. Ik geef voorrang aan het aanpassen van mijn samples op deze manier. De moeilijke manier met lfo's en filters en noem maar op, hoop ik te gaan doen, wanneer ik de engines wat beter door heb.
Dan wil ik met een sample van de Kronos als uitgangpunt beginnend, kijken wat ik toe kan voegen aan zo'n geluid. Maar dat komt hopelijk later.
O ja, dit is ook wel grappig, ik heb nog nooit iets gepost. Ik weet niet eens hoe dat moet. :)
Trouwens dat heeft voor mij ook geen meerwaarde. Ik ben een middelmatige speler met twee hele mooie machines. Met super lol.

Wat betreft Messenger.
Man that sucks. Dat is oneerlijk verdeeld. Tot nu toe doet mijn Kronos alles wat ik er van gehoopt had. Alleen de fan gaat wat te hard.
Maar zodra ik ga spelen, hoor je er natuurlijk niets meer van.
Ik hoop dat je snel een goed functionerende Kronos onder je vingers krijgt.

8>

toch even delen: zojuist wat geklooid met de CX-3 engine en inderdaad: ook dit is een bakbeest, veel in te regelen en al snel een stuk beter dan de presets. Volumepedaaltje erbij en gaan met die banaan. Mooie rotary, goede speaker emulatie etc. Als iemand nog eens een vergelijking wil maken met roland of yamaha moet ie beginnen met de orgels, is ie meteen klaar :-)

Back