Korg Kronos

Mbt laden: het is toch zo dat wanneer ik één program laad, ik de bijbehorende multisamples ook nog moet laden?

Edit: vraag 2: dat spelen van die combi's zonder te laden, dat doet die vast niet met usersamples he? ;-)

klopt, de ksc file moet je inderdaad wel laden om de user samples te kunnen horen (best wel logisch eigenlijk :D)

Maar ook daarvoor geldt, dat je specifieke samples kan laden uit grote ksc files. Dus stel je hebt een user sample library waarin een killer EP zit, dan kun je alleen die samples eruit halen en die koppelen aan het program wat erbij hoort, en zo 'redelijk snel' je eigen soundset samenstellen.

Hoi,

Dit is inderdaad mijn minpuntje: het is best wel zoeken naar die ms als ik één bepaalde program wil laden... Dat had van mij wel automatisch gemogen...

Hoi,

Dit is inderdaad mijn minpuntje: het is best wel zoeken naar die ms als ik één bepaalde program wil laden... Dat had van mij wel automatisch gemogen...

ja, absoluut.

de naam van de sample is bekend in de program, dus dat automatisch laden zou een eitje moeten zijn voor inbouwen. Maar helaas :(

Elke gek heeft zijn gebrek, dus elke topsynth moet toch ook 1 nadeel hebben he. :) Bij de Yamaha S80 vind ik het saven/loaden ook super onduidelijk, zowel naar SD als op een PLG kaartje (waar je ook nog eens kan gaan speuren om de originele sounds terug te vinden).

Blijkbaar is het in deze moderne Kronos tijden nog steeds niet eenvoudig om een handige save/load functie in te bouwen.

Dus als het om nadelen gaat, moet ik niet upgraden. :) Voor de voordelen misschien wel...

Omkasting Kronos 88

Omkasting Kronos 88

Ik ben voor mijn Kronos 88 en andere gear een kast aan het bouwen, zodat ik alles bij elkaar heb en makkelijk het één en ander qua bedrading kan wisselen als dat nodig is.

onder.jpg

In de rubriek "Wat ben je aan het bouwen" heb ik een begin gemaakt van een bouwverslag.

Ik ben voor mijn Kronos 88 en andere gear een kast aan het bouwen, zodat ik alles bij elkaar heb en makkelijk het één en ander qua bedrading kan wisselen als dat nodig is..
ziet er goed uit rinycub!

ik heb net zoiets gemaakt voor mijn virus ti keys en andere gear (main studio meubel) iets van 3,5 meter lang is die met meerdere etages.

Gebruik jij nu pianolak voor je meubel? Zo lijkt het wel namelijk op de foto, ik heb wel naar die lak gekeken maar vond het nogal prijzig.

Gebruik jij nu pianolak voor je meubel?

Nee, pianolak is eigenlijk politoer en dat is verschrikkelijk veel werk. Heel veel poetsen. Ik heb zijdeglans van Sikkens.
Dat is sterk en redelijk betaalbaar.

Leuk dat je ook zoiets gemaakt hebt. Met 3.5 meter heb je een gemotoriseerde rolstoel nodig om heen en weer te komen.:D
Het lastigste vond ik nog om te bedenken hoe je het wilt hebben en alles toch goed bereikbaar/bespeelbaar blijft. Dus voorlopig maar geen nieuwe synths kopen. Maar ik begrijp, dat de Kronos me een tijdje bezig zal houden. Binnenkort krijg ik wat meer tijd.

Met 3.5 meter heb je een gemotoriseerde rolstoel nodig om heen en weer te komen.:D
dat valt mee :D. het hoofdgedeelte daar zit ik, en de zij gedeeltes zijn opbergruimtes plus rack space waar bijvoorbeeld de ADATS en effecten in zitten, daar hoef je toch niet zo vaak bij.

En waar ik zit heb ik het keyboard van de computer, de virus ti keys als masterkeyboard en daarboven ruimte voor de beeldschermen en de monitoren. Boven het masterkeyboard die in het meubel weg gewerkt is heb ik meerdere 'led schijnwerpers die het keyboard verlichten en die kan ik traploos in kleur verstellen naar gelang mijn humeur :D

Ben er zelf erg tevreden over, alleen je merkt wel dat de randen van het meubel door gebruik toch slijtage sporen gaan vertonen, ondanks dat de randen afgerond zijn en het meubel geverfd is en met een harde lak is afgelakt. Daar moet ik nog een betere oplossing voor vinden.

Dat ziet er al heel mooi en strak uit Rinycub.
Dat zal ongetwijfeld een heel mooi geheel worden, als straks al je gear er op geplaatst wordt. Dat is natuurlijk prachtig, als je zo technisch bent om zoiets te kunnen bouwen.

Tja Quifster,
Als je ook al zo iets moois hebt gebouwd, dan bewonder ik ook jouw technische talenten.

En baal ik eigenlijk een beetje, dat ik niet zelf zoiets kan verwezenlijken.
Gelukkig heb ik een Quicklok standaard, waar beide instrumenten boven elkaar kunnen worden geplaatst. Maar wil je dan nog iets met een computer doen. Wie weet over een poosje iets van een extra brede monitor, waar ik via een computer bladmuziek op kan aflezen...

Dan zit je toch met het probleem, waar laat ik alles? Zo'n kast, lost dat natuurlijk prachtig op.

Mijn complimenten voor beide techneuten.

8>

Gelukkig heb ik een Quicklok standaard, waar beide instrumenten boven elkaar kunnen worden geplaatst. Maar wil je dan nog iets met een computer doen. Wie weet over een poosje iets van een extra brede monitor, waar ik via een computer bladmuziek op kan aflezen...

ja, dat probleem ken ik en heb ik zelf ook, naast mijn studio meubel heb ik ook nog een roland V-Stand met 2 synths boven elkaar. Daar kan ik ook niet echt een scherm op kwijt, maar die heb ik in een hoek van 45 graden links naast de onderste synth staan (enige mogelijkheid)

Ook heb ik nog een K&M stand voor de Kronos, en daar heb ik achter een Notenstandaard staan. Daarop kan ik mijn muziekboeken kwijt of wat eigenlijk vaker gebeurd zet ik mijn ipad erop om daar de bladmuziek op te displayen (maar ik vermoed dat die te klein is voor jouw wensen) of omnisphere mee te besturen op de main computer, zodat ik ook op afstand op de kronos gebruik kan maken van omnisphere zonder steeds naar de computer te lopen.

Voor mij een ideale situatie op die manier.

Hoi Quifster,

Ja idd. de ipad 2 is me nog te klein.

Ik ben op het internet al wel actief aan het zoeken geweest.
Maar mijn eisen zijn nogal hoog. Vandaar dat ik nog niets heb gevonden.

Ik heb al wel de Musicreader een tijdje getest.
Maar ik struikel toch over de verplichting dat je er een toetsenbord/computer bij moet blijven gebruiken.
Het liefst zou ik een groot scherm willen hebben, waar je muziek op in kunt scannen, en vervolgens zonder tussenkomst van een pc de bladmuziek van af kunt lezen... Dit omdat ik onze huiskamer niet in een studio mag veranderen. Niet van mijn vrouw, maar zelf ben ik ook niet zo gecharmeerd van al die extra apparatuur die je er dan extra bij moet aan schaffen. De Digital Music Stand van Same page, zou een eventuele optie voor mij zijn. Maar ja, dat is Amerika. Je zou dan zoiets moeten betalen en helemaal uit Amerika laten komen. En als het dan vies tegenvalt, ben je een hoop geld kwijt. Dat risico vind ik te groot.

Maar omdat ik inmiddels de Musicreader ook al uitgetest heb.
Heb ik toch het gevoel dat voor mijn specifieke wensen, er een ander soort muziekleesprogramma op de markt zou moeten komen.
En wel een mix van een muzieklezer, èn een muzieknotatie-programma.
Maar ook heb ik gemerkt dat lang niet elke muzieklezer direct alle files accepteert. Zo heb ik hele mooie pdf-files, die door Musicreader niet werden geaccepteerd, door een verkeerde extentie...
Dat vond ik echt goed waardeloos. Inmiddels is de Musicreader-termijn afgelopen. Ik heb hem voor een maand op proef gehad.
Hij zit nu op slot. Totdat je hem middels een betaling weer activeert.

En wat mij betreft zit er nog een groot manko aan de music-readers.
En wel het probleem met herhalingstekens. Als je een muziekstuk hebt, waarin je herhalingstekens hebt, ben je, als je een twee pagina's terug moet, volgens mij nooit op tijd terug. Ook niet met een voetpedaaltje.
Ha, ha, volgens mij is de zaal al leeg, als je het herhalingsteken gevonden hebt. Dus wat ik bedoel, je krijgt met music-readers nooit het overzicht wat je in het echt wèl hebt. Maar omdat mijn ogen achteruit gaan, blijft het lokken. Vooral als je twee pagina's tegelijkertijd kunt afspelen...

8>

De komende weken heb ik in ieder geval nog genoeg te leren voordat ik aan het echte programmeer werk kan beginnen. Wat ik wel deze week ga doen is wat ambient piano sounds gaan programmeren. Voor echte solo ambient piano tracks missen er nu wat mij betreft programs die daar geschikt voor zijn. Ik bedoel dan een piano met bijvoorbeeld Enya achtige backgrounds. Dat soort dingen kunnen gewoon op een kronos, maar die programs zitten er niet in standaard (een program is een patch in korg terminologie).

Heb vanmiddag de Kronos voor het eerst getest. Ik ben vooral een sound designer en was vooral benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van van
1) het combineren van synth engines
2) de FX mogelijkheden
3) hands-on controle voor live gebruik

Mbt 1 en 2: dat zit zwaar snor. Mbt 3 ben ik nog niet overtuigd maar dat wil niet zeggen dat het niet kan, gewoon te weinig tijd om uit te zoeken hoe eea werkt en hoe je op een makkelijk manier morphs kunt opzetten. Ik vraag mij wel af of hoe je op een donker podium je controllers gaat vinden, ik zie nauwelijks lampjes op de Kronos. Mooie bak! :doei:

Als alles zonder problemen gaat, heb ik morgenmiddag mijn Kronos 61 in huis staan.

Ik was deze week al gemaild door mijn dealer, dat Voerman een Kronos 61 naar hen toe zou sturen. Dus ik hoopte al dat het deze week ging worden,
maar wilde er nog niet te veel van zeggen, straks gaat het feest weer niet door. Maar de dealer heeft dus net gebeld.

In totaal heb ik ruim twee maand er op gewacht.
Dat is achteraf helemaal nog niet zo gek, als je het vergelijkt met andere wachttijden...

Kronos, see you tomorrow!! :walker:

Laatst gewijzigd:
Als alles zonder problemen gaat, heb ik morgenmiddag mijn Kronos 61 in huis staan.
GEWELDIG! helemaal te gek voor je :)
veel plezier ermee !

gewoon te weinig tijd om uit te zoeken hoe eea werkt en hoe je op een makkelijk manier morphs kunt opzetten. Ik vraag mij wel af of hoe je op een donker podium je controllers gaat vinden, ik zie nauwelijks lampjes op de Kronos. Mooie bak! :doei:
morphs opzetten is doodsimpel via de vector functie (dat pookje links), daarmee kun je 4 parameter series in een hoek zetten zeg maar en dan via het pookje de verhouding tussen de parameters bepalen. Uiteraard kun je die overal aan toewijzen.

Helemaal mooi is dat je die morphs kunt automizen op basis van een automation. Daarvoor kun je meerdere punten aanwijzigen die gesynced aan het tempo of vrij instelbaar kwa tempo continu loopen (of one shots) tussen de 5 punten die je hebt. Elk punt kun je zelfs een aparte rust pauze geven. Dus bijvoorbeeld ga vanaf punt 1 na 3 seconden in dit tempo naar punt 2, wacht daar 10 seconden en ga dan in 2 seconden naar punt 3 , etc

Als controller gebruiken lijkt me nogal een opgave, zelfs in de studio vind ik het maar lastig te lezen (heb alleen sfeerlicht). Dus additionele verlichting erboven is een noodzaak op het podium.

Vraagje: kun je met de Kronos tegelijkertijd audio opnemen via de inputs EN Combi's gebruiken die je niet opneemt maar via de audio outs naar je mixer stuurt? Toepassing: het live opnemen van je set
Samplen en opnames maken is niet echt mijn expertise, ik zie wel dat je audio inputs rechtstreeks naar disks kan opnemen, maar geen idee of die dat merged met wat je speelt, het lijkt me niet overigens, maar dat moet iemand anders beantwoorden denk ik.

Vraagje: kun je met de Kronos tegelijkertijd audio opnemen via de inputs EN Combi's gebruiken die je niet opneemt maar via de audio outs naar je mixer stuurt? Toepassing: het live opnemen van je set

Hoi, ik heb nog geen Kronos, (wacht op de 73) maar ik kan we wel voorstellen dat er sowieso een work-around is:
Bij de Triton en M3 kun je een combi naar een song kopiëren.
Je kunt dan, neem ik aan, op een Kronos een audio- track opnemen met op andere tracks de combi instellingen.

Hallo medemuzikanten,

Even een kleine evaluatie van mijn Kronos.
Het instrument vertoont tot nu toe geen zichtbare bouwkundige gebreken. De ventilator is zeker aanwezig.
Ongeveer vergelijkbaar met het gezoem van de ventilator die in de harde schijf van mijn pc zit.
Dus geen veranderingen van toonhoogte of andere frequentiewisselingen.
Constant dezelfde zoem, zoals ik al zeg wèl aanwezig, maar tot nu zeker acceptabel. Wat ik minder leuk vind, is toch wel het kleine font van de letter.
En ook dat de letter die wordt gebruikt in het helpmenu, volgens mij nòg kleiner is dan het gebruikte font in het touch-display.
Of dat er voor de teksten kleuren worden gebruikt, met een te lichte achtergrond. Ik krijg er bijna hoofdpijn van. Het is voor mijn ogen niet echt prettig werken. Dat is jammer.
Het lijkt wel of Korg totaal geen rekening houdt met het feit, dat vooral ook de wat oudere mensen deze Kronos zullen aanschaffen.
Daar zit toch ook vaak wel het geld, om zoiets te kunnen kopen.
Tjonge, als ik dat font vergelijk met mijn Tyros 4. Das toch wel droevig.
Op deze manier word ik eigenlijk wel gedwongen om via de pdf-files van de gewone gebruiksaanwijzing èn de parameterguide wijzer te worden uit dit apparaat.
Zelfs alleen maar een Quick start guide bijgeleverd. Niet eens een normale gebruiksaanwijzing. Zo van, zoek het maar in de computer op.
Niet echt gebruikersvriendelijk redeneren, vind ik.

Tja voor de rest, kan ik er nog niet veel over melden.
Ik ben met de SGX1 piano-engine begonnen. Die piano's klinken fabuleus.
Maar dat wisten we al. Voor de rest nog geen verder nieuws te melden.
O ja. Ik hoef geen styluspen te gebruiken. Ik heb het scherm gecalibreerd. En vooral met mijn nagel gaat het prima.

Dus tot nu toe alleen het kleine font wat me echt tegenvalt.

Wordt vervolgd.
8>

Tja, terwijl ik nu eigenlijk wel blij ben, dat ik geen styluspen hoef te gebruiken. Het is toch een stukje omslachtiger, om steeds die pen weer te moeten pakken.
Maar je hebt gelijk, je krijgt op die manier geen vingerafdrukken. En die zitten er bij mij al genoeg op, inmiddels.
Ik vind het ook wel prettig, dat ik verder niets meer aan mijn opstelling hoefde te veranderen qua hoogte e.d. Ik kan nu prettig het display "lezen" zonder spiegeling e.d.
Ondanks de "minimale" kanteling van het display. Ik had ook wel eens overwogen om de Tyros naar onderen te verplaatsen, en de Kronos er boven.
Maar dat kan ik nu wel vergeten, vanwege het onmogelijke zicht wat je dan krijgt op het display.

Back