Korg Kronos

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop inderdaad dat mijn laatste Kronos een software probleem heeft.
Maar hebben we het dan over 2 verschillende mankementen?
Het wegvallen van de noten bij de eerste Kronos die ik had, was namelijk niet gerelateerd aan het sustain pedaal. Het gebeurde ook als ik helemaal geen pedaal verbonden had en overal over het keyboard.
Bij de tweede Kronos vindt het alleen plaats als ik het sustainpedaal ingedrukt hou en alleen maar bij een aantal (de meeste) Japanse piano's en bovendien steeds bij dezelfde twee g tonen.

Tja, het zou natuurlijk kunnen zijn, dat ik het toetsenprobleem niet herken. Omdat ik er misschien minder van vraag qua speelstijl.
Maar toch heb ik al een aantal malen hard staccato aangeslagen, om te testen over wat voor problemen men het heeft. Ik hoor het niet.
Ook de toetsen niet op het eindpunt maar meer naar het achterste gedeelte aangeslagen, of dat probleem met dat afkappen dan ontstaat.
Maar nee, gelukkig niet dit soort problemen. Misschien komt dit probleem alleen maar voor bij de 73 en 88 toetsen, omdat die een gewogen klavier hebben...
En dus niet bij de 61 uitvoering van mij. Het is natuurlijk afwachten of ik misschien later dit soort problemen niet krijg. Tja en omdat ik best wel een methodisch mannetje ben, heb ik mijn aandacht tot nu toe alleen nog op de SGX1 engine gericht.
Die snap ik nu voor zover ik hem wil snappen. Dus ga ik vanaf vandaag over naar de EP1 engine. En daar verheug ik me nu al op.
Wel heb ik gemerkt aan de HD1 engine, dat daar toch wel een aantal samples heel droog staan afgesteld, met een minimum aan effecten. Dat vind ik wel een leuke puzzel om effecten af te stellen, zodat het sfeerbeeld warmer en ruimtelijker wordt.
Dus meer een afstelling zoals yamaha hun sounds hebben afgesteld, met wat meer reverb. Maar het blijft natuurlijk Korg, ik kan wat aan de effecten doen, maar de sample blijft natuurlijk hetzelfde. Vooral sommige saxes klinken wat mij betreft nog niet best. Ik hoor van Edwin dat er nog veel aan de CX-3 engine te sleutelen is. Daar ben ik al behoorlijk nieuwsgierig naar.

Als Korg met betere materialen had gewerkt wat had geresulteerd in geen hoorbare fan, geen toetsenbordproblemen, en ook een groter display, met duidelijk font,
dan had ik met plezier 3500 euro voor deze synth neergeteld. Ik vind dit verkeerde zuinigheid, en zakelijk heel stom.
Je maakt een superinstrument, wat mij betreft tot zover, en maakt zo'n apparaat zo klunzig af. :(
Ik hoop niet dat de mensen dit een beetje kort door de bocht vinden. Maar met 500 euro zijn er heel veel van dit soort problemen te voorkomen.

8>

mee eens legolas, overigens hoef je je geen zorgen te maken, die aanslag problemen en cutoff notes komen niet voor op een 61 keys.

@messenger: dat 2 noten het consequent niet doen bij de piano lijkt me meer op een probleem met de samples. Het klinkt mij in de oren alsof de sample van de G3 en 4 toets niet goed afgespeeld wordt. Dat lijkt me een ander probleem dan die van de cutoff notes.

Problemen met de Kronos

Problemen met de Kronos

Misschien ben ik op dit punt een geluksvogel, maar op mijn Kronos 88 hoor ik de fan met de beste wil van de wereld gewoonweg niet en het klavier( trouwens dezelfde als op mijn Korg M50) doet het ook uitstekend.
Ook op de M50 nooit een probleem gehad.

Wel heel vervelend voor hen die deze problemen wel ervaren. Ik hoop dat ze spoedig opgelost zullen worden. Maar blijf genieten van het moois dat de Kronos biedt.

Ik ben op dit moment volop bezig met de EP1.
O boy, wat zijn die elec piano's mooi als je er een beetje aan gaat tweaken. Wat me op dit moment ook opvalt, als ik effecten aanpas, dat dat allemaal veel sneller werkt, dan die omslachtige schermen op de M3.
Wat een mogelijkheden 8) en goed doordacht...

Vooral met die aparte phasers, aparte vibrato, en even een versterkertje (cabinet) inschakelen... Wat een sfeertje kun je maken.
Het is verdikkie zo mooi, dat ik gewoon blijf hangen op een bepaalde sample. Shit, ik moet tweaken... ;)

En wat ben ik blij, dat bij alle negen verschillende tone-adjust schermen van de verschillende engines, de bijbehorende functies zo mooi op het display, tabblad control surface terug te zien zijn. Daar was ik in begin zo bang voor, dat dat heel veel leerwerk ging worden. Gelukkig niet dus... :)

ja ja ik snap onderhand ook wel dat de M3 omslachtig is, en het geluid niet goed is :D. Kunnen jullie daar nu over ophouden? :)

ja ja ik snap onderhand ook wel dat de M3 omslachtig is, en het geluid niet goed is :D. Kunnen jullie daar nu over ophouden? :)

dat wordt lastig!

hehehe, nee hoor, de m3 vind ik ook nog steeds een geweldige workstation. Maar de Kronos vind ik op sommige punten net wat beter. Dat mag overigens ook wel aangezien die bijna 2 keer zo duur is op dit moment.

De sequentix p3 stuurt sinds een tijdje ook de m3/radias-exb aan, er ging een nieuwe wereld voor me open.

Maar Quifster, is een sequentix Cirklon niet iets voor jou? Je kunt daar briljant arps mee opnemen, step en live input gecombineerd. En ik weet dat je Karma master bent.

dat wordt lastig!

:).

Laatst gewijzigd:
[QUOTE=access1;1436921]ja ja ik snap onderhand ook wel dat de M3 omslachtig is, en het geluid niet goed is :D. Kunnen jullie daar nu over ophouden? :)[/QUOTE]

Tja, ik ben gewoon superenthousiast over deze Kronos.
En ik heb dus 3 maand een M3 gehad.
En ik heb daar niets dan problemen mee gehad.
Daarom vind ik het zo heerlijk om nu eens een machine te hebben,
die me tot nu toe super bevalt, behalve dan de fan.
Maar ik zal de M3 niet meer zo afkraken, goed? :)

Legolas 8>

De sequentix p3 stuurt sinds een tijdje ook de m3/radias-exb aan, er ging een nieuwe wereld voor me open.

Maar Quifster, is een sequentix Cirklon niet iets voor jou? Je kunt daar briljant arps mee opnemen, step en live input gecombineerd. En ik weet dat je Karma master bent.
ik heb nog nooit van de sequentix Cirklon gehoord, maar nu ben ik toch wel erg benieuwd :D, ik ga mer er even in verdiepen.

thnx voor de tip :okdan:

[QUOTE=access1;1436921]ja ja ik snap onderhand ook wel dat de M3 omslachtig is, en het geluid niet goed is :D. Kunnen jullie daar nu over ophouden? :)

Tja, ik ben gewoon superenthousiast over deze Kronos.
En ik heb dus 3 maand een M3 gehad.
En ik heb daar niets dan problemen mee gehad.
Daarom vind ik het zo heerlijk om nu eens een machine te hebben,
die me tot nu toe super bevalt, behalve dan de fan.
Maar ik zal de M3 niet meer zo afkraken, goed? :)

Legolas 8>[/QUOTE]

Haha, ik snap het. Mooie machine Kronos :okdan:

Vandaag het volgende mankement gevonden: ook bij mij zit het datawieltje helemaal los, bleef gewoon
aan mijn vinger plakken.
Ben benieuwd wat ik nog meer ga vinden...
Mijn dealer heeft inmiddels al meer klachten binnen.
Ik zit al meer dan 20 jaar in de muziek en heb ontzettend veel toetsenborden van allerlei merken gehad, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Datawieltje!
Geen probleem, had ik ook en kreeg per post van Dealer een andere toegestuurd welke MUURvast op de plek zit....:okdan:

groet,

rob

Goed om te horen, maar ik bewonder de luchtigheid waarmee jullie hier over deze, in mijn ogen onacceptabele, fouten stappen, in een Keyboard van een A merk van meer dan drie duizend euro.
Ik durf niet met de Kronos on the road te gaan, voordat ik weet dat alles naar behoren werkt.
Korg onwaardig!

Ach, kinderziektes.
Je kan ook een half jaartje wachten met de aanschaf.....:z

Ik geniet van mijn Kronos:okdan:

rob

Goed om te horen, maar ik bewonder de luchtigheid waarmee jullie hier over deze, in mijn ogen onacceptabele, fouten stappen, in een Keyboard van een A merk van meer dan drie duizend euro.
Ik durf niet met de Kronos on the road te gaan, voordat ik weet dat alles naar behoren werkt.
Korg onwaardig!

dat datawieltje was alleen bij de allereerste modellen, heb je misschien een heel laag serienummer?
Je krijgt inderdaad een nieuw datawieltje die rotsvast zit.

Die luchtigheid lijkt misschien zo, maar is absoluut niet het geval. Als er kronossen op voorraad waren had ik allang een nieuw exemplaar geeist. Maar die zijn er niet :(

Dus voor die cutoff notes moet die gerepareerd gaan worden. Maar aangezien op dit moment korg dit probleem helemaal doodzwijgt is mij wel duidelijk dat ze geen idee hebben hoe ze dit moeten gaan oplossen, dus ik wacht eerlijk gezegd op een bericht dat het daadwerkelijk te repareren is.

Maar ik ben het helemaal met je eens, het is volslagen belachelijk dat een keyboard van 3700 euro (in mijn geval) niet gebruikt kan worden voor live optredens. Gelukkig gebruik ik hem zelf alleen in de studio en heb ik daar ook wel een Motif XS8 staan met weighted keys, dus ik kan wel gewoon weighted erop spelen. Maar dat is natuurlijk een bizarre noodoplossing. Ik heb een k88 gekocht juist om er direct op te kunnen spelen. Dat is helaas niet mogelijk in de praktijk door het onvoorspelbare karakter van de keys.

Overigens is me wel opgevallen dat het met name optreedt als je pianissimo portamento aanslag gebruikt. Bij het hard aanslaan van de keys werkt het hier altijd goed.

Maar ik wacht OS 1.5 af en hoop dat het dan opgelost is, want ik denk nog steeds dat het een software issue is in combinatie met het RH3 keyboard. Mocht het dan niet opgelost zijn dan gaat die voor reparatie naar korg. Mocht die niet gerepareerd kunnen worden dan wil ik een nieuwe 61 keys en het resterende geld terug, aangezien dan niet geleverd is door korg waar ik recht op heb. Namelijk een werkende k88 die geen fouten vertoont.

Maar als je de hoeveelheid klachten leest over dit probleem, dan zou ik nu als ik dat geweten had sowieso voor een 61 keys gaan.

Nogmaals, ik heb een K61, tweedehands gekocht, alles zit zo vast als het moet zitten en ik ben er al mee on the road geweest en vind het werkeleijk een fantastisch apparaat

Guifster, bedankt voor je reactie, ik begon me al een enorme zeurpiet te vinden.
Als het alleen dat datawieltje was, had ik er natuurlijk snel overheen gestapt.
Inderdaad heb ik een laag serienummer. Het komt omdat ik mijn bestelde Kronos
mocht omruilen voor dit exemplaar, dat al maanden in de winkel stond.
Maar toen ik mijn dealer belde over het wieltje, had hij ook bij de latere levering in
no time het wieltje in zijn handen.
Ik heb de Kronos 73 aangeschaft als lichtere vervanger voor mijn Yamaha cp1.
En als ik eerlijk ben, vind ik de piano's in de Kronos mooier, ik heb er meer beleving bij en
hoef er minder aan te sleutelen. Des te jammerder (bestaat dit woord?) is het dat het
toetsenbord me in de steek laat.
En, inderdaad, als de winkels nou vol lagen met Kronossen......

Back