Korg Kronos

Ik heb de piano in het hoge register gespeeld, idd. hij geeft daar sustain.
SIZE=2]Ik merk deze sustain eigenlijk helemaal niet op, bij de andere piano's van de EP1.[/SIZE]

En program B54, en F05, beiden reed piano's, hebben deze sustainklacht ook niet.
Dat klopt natuurlijk, want beide reed piano's die jij noemt (b54 en f05) zijn namelijk gebaseerd op de samples van de HD1. En aangezien daar zones worden gekoppeld aan een sample kunnen afzonderlijke noten daar geen sustain in hebben. Bij de EXI modellen van de Reed kan dat wel, omdat daar de specificaties van de reed in gemodelleerd zijn.

Dus zo werkt het nu eenmaal met gemodelleerde kopieen van een Electric Piano. Dus er is niets fouts aan, een origineel heeft hetzelfde gedrag.

Ik heb vandaag mijn Kronos op mijn Daw aangesloten en hier het resultaat van mijn eerste ruwe opname in Cubase. Het is in één keer ingespeeld en verder nog niet aangepast.
Maar ik wilde het toch even laten horen.

http://www.mensport.net/Nature.mp3
Je bent goed op weg rinycub! Intro is erg lekker, en de bas en drums samen vind ik ook goed bij elkaar passen. Wel zit er erg veel hoog in viel me op, maar dat zal wel aan de combi liggen.

Hoi Quifster,

Dank je wel voor je duidelijke uitleg over de sustain.
Ja nu begrijp ik het, hoewel ik het nog steeds niet mooi vindt... ;)

Trouwens over die HD1 samples gesproken.
Wat klinken die HD1 elektrische piano's dan toch wel zwak hè?
Als je ze vergelijkt met de EP1 piano's.

Ik gebruik er nog wel een paar van, maar ik sla er toch ook wel heel wat over. Jammer eigenlijk.

Hoi Rinycub,

Ik heb je mp3 muziek beluisterd.
Ja, ik moet zeggen toch wel een heel andere sfeer dan van Quifster.
Ongeveer tot bijna op de helft kon het mijn aandacht nog wel vasthouden, maar toen het wat steviger werd met die dance-beat, boeide het me toch wat minder. Het laatste stuk duurt wat te lang.
Er gebeurt daar te weinig... Ik heb het aandachtig beluisterd maar
ik ben toch bang dat het iets minder mijn smaak was.

Maar zoals ik ook al van je mooie ombouwkast zei.

Ik doe het je niet na...

8>

Laatst gewijzigd:
't Kan soms snel gaan.

Gisteren naar de winkel gegaan om een Kronos73 eens te beluisteren en uit te proberen.
Nu staat ie bij mij thuis en voor een mooi prijs *D

goed gedaan hoor, aangezien veel mensen toch nog aan het wachten zijn heb je mooi op tijd toegeslagen.

veel plezier met je kronos ! :)

Vandaag ben ik begonnen met het overzetten van de sequences die in m'n Korg Triton Extreme zitten.

Ik had gedacht dat dat helemaal niet kon, maar ik heb de Kronos en de Triton via midi verbonden en zet spoor voor spoor over. Wel omslachtig, maar het scheelt me een hoop werk. Ik was bang dat ik alles opnieuw moest inspelen. Daarna moeten wel alle instellingen opnieuw, maar de grootste slag is dan gelukkig al geslagen.
Af en toe moeten de masterkeyboard zones anders. Ik mis toch wel die 3 laatste toetsen.

Met een beetje doorwerken kan de Kronos eind deze maand mee het podium op.

Trouwens over die HD1 samples gesproken.
Wat klinken die HD1 elektrische piano's dan toch wel zwak hè?
Als je ze vergelijkt met de EP1 piano's.
ja die klinken duidelijk minder dan de EP EXI module. Dat komt ook omdat de dynamiek uit die EP EXI module natuurlijk heel veel toevoegt aan de speelbeleving.

Aan de andere kant, als je de EP's beluisterd uit de MOD7 (DX7) EXI module, die klinken wel weer heel erg krachtig. Er zitten programs bij die ik vaak toch wel even liever gebruik in een combi dan een EP uit de EXI die weer meer naar realisme neigt.

het is maar waar je naar op zoek bent, maar het blijft mega indrukwekkend zoveel verschillende klankmogelijkheden uit 1 apparaat. Daar had ik voorheen 8 synths voor nodig of zo.

Toch wil ik die opmerking even nuanceren over die elec piano's.

Op dit moment werk ik met category, en de zwakkere el piano's die ik bedoel, zitten in de real Elec piano, sub-group. Daar zitten behalve de EP1-engine piano's dus ook een aantal zwakkere HD-1 elec piano's. En ze zijn gelukkig lang niet allemaal zwak te noemen. Misschien een stuk of tien.

Zodra je echter in de sub groep synt elec piano komt, dan kom je idd. hele mooi klinkende Mod7 elec piano's, tegen, maar òòk HD1 elec synth piano's, die zeker niet zwak zijn te noemen.

Dus het valt allemaal ook nog wel weer mee. :)

En inderdaad de veelzijdigheid van de klanken van de Kronos is superieur t.o.v. de concurrenten.
Op dit moment ben ik echter alleen nog bezig met de EP1.
De SGX1 heb ik afgerond. Als ik met de EP1 klaar ben, dan stap ik over naar de CX3.

Ik ben zeer benieuwd naar de kracht van deze engine.

8>

De SGX1 heb ik afgerond. Als ik met de EP1 klaar ben, dan stap ik over naar de CX3.

Ik ben zeer benieuwd naar de kracht van deze engine.
daar heb ik nou helemaal niks mee met die CX3 engine. Ik hou totaal niet van orgels.

Ik begrijp dat je orgels niet zo snel verwacht in een synthesizer.

Er wordt gezegd dat deze cx3-engine mooie samples in zich heeft.
Alleen schijn je ze nog behoorlijk te moeten tweaken...

Enfin, dat zal ik deze week dan wel ontdekken.

Ik vind piano samples leuk om mee te spelen.
Maar als er een partij goede orgels in zitten, zal ik die ook zeker niet omzeilen... :)

Wat betreft de organisatie van de geluiden.
Dus waar plaats je al je getweakte geluiden...
Vind ik de setlist echt een prachtige oplossing.

Ik weet nu hoe ik het ga doen.
Ik heb besloten om voor elke categorie muziekinstrumenten één setlist te gebruiken. Dus voor de piano's één setlist, voor strings één setlist, enz.

Het voordeel is dat die setlists waarschijnlijk niet helemaal vol zullen raken. En dat je door die superhandige insertfunctie van de setlist, de combi's, die ik later nog wil gaan maken, direct tussen de eerder getweakte programs kunt plaatsen. Zodat je het organisatorisch helemaal kunt perfectioneren.

Goed over nagedacht, Korg.
Maar ook goed nagedacht over de mogelijkheid om tijdens setlistmode, ook nog het control surface scherm op te kunnen roepen.
Zodat ik, als straks alles klaar is, merendeel mijn muziek via de setlist kan gaan kiezen en òòk realtime kan bespelen.

Het wordt nog wel wat... 8)

Maar ook goed nagedacht over de mogelijkheid om tijdens setlistmode, ook nog het control surface scherm op te kunnen roepen.
Ik heb de setlist nog niet echt bekeken, maar dit klinkt goed. Hoe roep je dat control surface scherm bij een setlist dan op?

Als je in de setlist mode gaat,
dan heb je rechts helemaal onderin de button Control surface.
Als je daar op drukt, kun je via de control assign button, elk scherm van de control surface te voorschijn halen, dus tone adjust, RT knobs, ex en audio... Zodat je alles realtime kunt registreren, en daar voor niet van mode hoeft te wisselen... Heel praktisch.

8>

Als je daar op drukt, kun je via de control assign button, elk scherm van de control surface te voorschijn halen, dus tone adjust, RT knobs, ex en audio... Zodat je alles realtime kunt registreren, en daar voor niet van mode hoeft te wisselen... Heel praktisch.

8>

thanx!

gaan we vanavond eens even proberen :)

8>
ik heb het getest, had nog helemaal niet echt naar die setlist gekeken maar dit is inderdaad erg handig zeg. Vooral die surface mode, die is echt helemaal op performen ingericht.

top tip!

Hoi Quifster,

Hele leuke reactie van je. :)

Fijn dat ik jou en anderen dan ook mee kan helpen om nog meer plezier aan de Kronos te beleven...

8>

Hoi Allemaal,

Ik heb mij daarnet voorgesteld op de introductiepagina, en ik hoop met name een goede discussie te
hebben over de Korg Kronos die ik net heb besteld. Nog even afwachten wanneer deze wordt geleverd.
Volgens mij ben ik legolasII tegengekomen op een Kronos demo in Wezep, een maandje geleden.
Ik ga de Kronos ook combineren met de Tyros, en hoop dat jullie op dit forum wat vragen kunnen beantwoorden van een leek op Synth / Kronos gebied.
Volgens mij zijn er al een aantal op dit forum die de Kronus al aardig onder de knie hebben.

Groet, Mark

Hoi Allemaal,

Ik heb mij daarnet voorgesteld op de introductiepagina, en ik hoop met name een goede discussie te
hebben over de Korg Kronos die ik net heb besteld. Nog even afwachten wanneer deze wordt geleverd.
Volgens mij ben ik legolasII tegengekomen op een Kronos demo in Wezep, een maandje geleden.
Ik ga de Kronos ook combineren met de Tyros, en hoop dat jullie op dit forum wat vragen kunnen beantwoorden van een leek op Synth / Kronos gebied.
Volgens mij zijn er al een aantal op dit forum die de Kronus al aardig onder de knie hebben.

Groet, Mark

Helemaal top, welkom op het forum en veel plezier straks met je kronos. En mocht je vragen hebben dan horen we het graag!

Yes vandaag naar i4-muzique mijn k61 ophalen, ik kreeg gisteren een mailtje van Ron.
Ze hadden zelfs k61's over !

Ik kan niet wachten !

Klopt, we hebben een paar extra Kronos 61's (ik weet straks hoeveel) maar je kan na 10.00 altijd even bellen 040 2982368 en voor de liefhebbers volgens mijn komt er ook nog een Jupiter 80 vrij

.

Zoals eerder aangegeven, heb ik problemen met het kiezen van programs en combis op mijn Kronos 88. Ik heb mijn leverancier hierover gemaild, maar reageren is niet hun sterkste kant. Dit geeft me toch wel een zeer onbevredigend gevoel. Temeer daar het een bekende grote zaak betreft, waar ik naar verwezen ben door een relatie van ze. Ik koop daar al m'n spullen, maar als klant stel je blijkbaar niet veel meer voor.

.

Back