Korg Kronos

Ik heb de Kronos 61 sinds gisteren in huis. TE GEK, wat een apparaat!! Ik ben wel een aardige power-user (vooral bij het maken van mooie band-presets), maar ik leg het verschrikkelijk af tegen Quifster!! Binnenkort maar even weer een lesje, Quif?
Ik heb trouwens de 73 afbesteld i.v.m. dat rare toetsenprobleem.

Ik zit daar ook wel een beetje aan te denken eigenlijk, het probleem is toch wel erg wijd verspreid.. Ik vraag me af of ik me niet allerlei ellende op de hals haal...

Het ligt er maar net aan waar je interesse gebied ligt lijkt me. (...)
Maar ik snap je punt dus wel :D, ik vind het zelf soms ook wel jammer als iemand hem alleen als preset speler gebruikt omdat ik weet wat die er nog veel meer uit zou kunnen halen. Maar aan de andere kant, maakt het mij eigenlijk ook weer niets uit zolang die ander er maar plezier uit haalt op zijn manier. Want daar gaat het natuurlijk om, dat je met een enorme smile je muzikale activiteiten weer afsluit aan het eind van de dag :D

Heel erg mee eens. Het belangrijkste is dat je er zelf lol uit haalt. Alleen presets spelen is inderdaad niet verkeerd, het wil nog niet zeggen dat je een synth niet waardig bent (ook dat heb ik trouwens nooit bedoeld, iedereen in Nederland heeft recht op een synth :D). Het is alleen niet mijn manier, maar op dezelfde manier worden er ferrari's gekocht die nooit verder zullen komen dan de oprit van een persoonlijke collectie.

Hallo Mark,

Je vraag is me niet helemaal duidelijk.

Registraties opslaan op de Kronos is niet mogelijk.
En user registraties zitten er ook niet op.

Wel zit er een prachtige opslagmogelijkheid in de vorm van de setlist in de Kronos. Daar heb ik in dit topic al veel over verteld.
Dus dat kun je nog eens nalezen.

Als je vraag over de Tyros gaat, dan zal ik hem proberen te beantwoorden. Hoewel de vraag me nog niet helemaal duidelijk is.
Want je kunt nu met een antwoord heel veel kanten op.

Je mag me gerust even mailen, waarin je de vraag even wat beter toelicht, zodat ik weet wat je precies wilt.
Om dit Kronos-topic niet te willen vullen met te veel off topic informatie,
ga ik hier op dit topic liever niet te diep in op vragen wat betreft de Tyros. En beantwoord ik het liever met een mailtje.

Groet,
Piet 8>

Zijn er ook forumleden die het geluid van de fan als hinderlijk ondervinden?
hier geldt hetzelfde voor als voor dat keyboard probleem, sommigen horen de fan nauwelijks en anderen hebben een fan die resoneert en zoveel herrie maakt dat die op 10 meter afstand nog hoorbaar is.

Ik vermoed dat het gewoon te maken heeft met welke batch fans er op dat moment in een kronos gezet worden. Degene die ik heb maakte heel erg veel herrie. Het is in de afgelopen maand wel wat minder geworden, maar ik speel nu altijd maar met koptelefoon op of met luide monitoren aan. Ik laat in ieder geval nooit de kronos aanstaan als ik hem niet gebruik door de herrie die die maakt.

Ik vind het erg jammer aangezien het met een iets duurdere fan zo voorkomen had kunnen worden of met een iets andere plaatsing van een groter type fan. Maar goed, uiteindelijk wen je er wel aan.

Jick, ik heb de K73 besteld en dat baart mij tevens zorgen in verband met de cut-off notes.
Ik heb in ieder geval de afspraak dat ik een uitgebreide test uitvoer alvorens tot definitieve aankoop
over te gaan.

Ik zit daar ook wel een beetje aan te denken eigenlijk, het probleem is toch wel erg wijd verspreid.. Ik vraag me af of ik me niet allerlei ellende op de hals haal...

Eerlijk gezegd denk ik dat alle RH3 keyboards dit euvel kennen. Doordat het een graded hammer keyboard is merk je het vooral in het lage register. Het gedrag is redelijk eenvoudig te reproduceren door pianissimo toonladders te spelen (of in ieder geval 5 noten daarvan) en dan heen en weer te gaan. Door de lage aanslagsnelheid voel je dan de hamer vallen en bij de cutoff notes voel je dan dat de hamer even natrilt en zo een 2e noot triggert die niet afgevuurd wordt maar wel de vorige afkapt.

Bij mij zijn het bijvoorbeeld de C2, E2, F#2 , A2 C#3 en D#3 noot die dit gedrag vertonen. Misschien ook nog wel meer, maar dit zijn de noten waar ik het het meest merk in de nummers die ik speel. Je kunt er wel rekening mee houden bij performances als je het een beetje weet, zo zag je in dat celtic piano filmpje van mij dat ik de piano 12 noten getransponeerd had en zo dat probleem gebied kon vermijden in mijn filmpje, anders was de halve demo weggevallen hehehe. Maar goed, dat is natuurlijk in een band compleet onacceptabel.

Dat veel mensen het niet ontdekken komt denk ik doordat ze niet echt zacht spelen op de probleemkeys op hun keyboard. Daar komt bij dat het de ene dag erger is dan de andere, wat gewoon erg vreemd is, misschien heeft dat weer met temperatuur te maken of zo. In ieder geval is een RH3 keyboard in deze staat met deze problemen geen optie voor mensen in een band. Dus het is zaak om je rh3 keyboard tot in den treure te testen voordat je hem meeneemt.

het gedrag wat je moet controleren is de volgende:

Ik vind dit wel heel erg, als dit filmpje dus geheel model staat voor de klachten wat betreft de 73 en 88. Tja, als ik hem in bestelling had, dan ging er bij mij zeker wel een telefoontje naar de dealer, om de bestelling om te zetten in de 61 variant. Om maar een bekende nederlander te citeren:
"Hier word je niet vrolijk van". :(

Dan maar geen weighted keys van de 73 of 88.
Weg met dat rot apparaat zou ik dan zeggen, vooral als er een goed alternatief is in de vorm van de 61.
En dat zou ik ook doen, als ik een gloednieuwe synth 73 of 88 Kronos al zou hebben staan.
Met dit soort klachten heb je namelijk het volste recht om zo'n Kronos om te ruilen voor een 61. Er is iets goed mis bij de 73 en 88 varianten.
Dat kan niemand meer ontkennen. Ook Korg niet.

8>

.

Zoals eerder aangegeven, heb ik problemen met het kiezen van programs en combis op mijn Kronos 88. Ik heb mijn leverancier hierover gemaild, maar reageren is niet hun sterkste kant. Dit geeft me toch wel een zeer onbevredigend gevoel. Temeer daar het een bekende grote zaak betreft, waar ik naar verwezen ben door een relatie van ze. Ik koop daar al m'n spullen, maar als klant stel je blijkbaar niet veel meer voor.

.

Ik was ziek 2 weken en had ook al een paar mails van klanten die hun Korg hadden gehad met dit probleem en met wat vragen, meest zijn vandaag beantwoordt en doorgestuurdt naar Korg mocht ik wat horen laat ik het hier ook wel weten hier

Ik vind dit wel heel erg, als dit filmpje dus geheel model staat voor de klachten wat betreft de 73 en 88. Tja, als ik hem in bestelling had, dan ging er bij mij zeker wel een telefoontje naar de dealer, om de bestelling om te zetten in de 61 variant. Om maar een bekende nederlander te citeren:
"Hier word je niet vrolijk van". :(

ja, vrolijk wordt je er niet van, dat verwacht je niet in die prijsklasse. Maar dit filmpje laat wel helder en kort zien wat het probleem is, zodat je het zelf kan testen. Overigens zijn er veel meer filmpjes online te vinden waarin je dit probleem kunt horen / zien als je er meer van wilt zien. Ik zou zelf ook hetzelfde filmpje kunnen maken, het gedrag is bij mij precies hetzelfde. Dus te voorkomen door harder te spelen, of de probleem gebieden te vermijden.

Ik zal dit zelf ook nog even gaan melden via de dealer, want uiteindelijk wil ik natuurlijk ook wel dat het opgelost gaat worden, maar voor zover ik weet is er geen oplossing op dit moment. Als het uiteindelijk niet opgelost kan worden, tsja, dan moet ik inderdaad ook over naar een 61 keys ook al is dat absoluut niet mijn ding :( voor dit soort workstations, dus ik hoop dat dat vermeden kan worden.

gelukkig gebruik ik hem alleen in de studio dus als ik echt piano wil spelen dan gebruik ik de motif xs8 als keyboard. En voor het programmeren maakt dit probleem niet zo veel uit. Dus voor mij is het werkbaar. Maar als ik in een band zou zitten zou die dezelfde dag nog teruggebracht zijn.

Uiteindelijk betalen we voor een goed werkend product en zal het links of rechtsom moeten worden
worden verholpen. Dat geldt voor alle gegronde klachten.
Alleen gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen...

Ik was ziek 2 weken en had ook al een paar mails van klanten die hun Korg hadden gehad met dit probleem en met wat vragen, meest zijn vandaag beantwoordt en doorgestuurdt naar Korg mocht ik wat horen laat ik het hier ook wel weten hier

Ron !

Ik ben zo sportief geweest jouw naam en die van i4muzique niet op het forum te noemen, maar nu je het zelf openbreekt, toch even wat commentaar.

Je was ziek, dat kan en is vervelend genoeg voor je.

Maar het is wel storend, dat ik thuis 4 mails van je heb liggen i.v.m. met de aankoop, die beginnen met sorry. De rest laat ik maar voor wat het is.

Je hebt blijkbaar wel de gelegenheid om hier op het forum producten aan te prijzen en i4muzique als beste muziekzaak van Nederland te promoten en blijkens berichten op dit forum wel contact te hebben met andere kopers. Ook schrijf je, dat de meeste kopers met klachten antwoord hebben gekregen. Daar hoor ik dus niet bij. Ik was de eerste besteller bij jullie, dus zal ik spreekwoordelijk wel de laatste zijn, die antwoord krijgt.

Ja, daar weet iedereen hier wel van denk ik, Bass..

Het is voor mij een serieus pijnpunt en ik weet niet goed wat ik moet doen. Gewoon wachten tot mijn k73 binnenkomt en afwachten of een toetsenbord met zoveel problemen helemaal niet kopen en voor een K61 gaan.

Ik vind het ondertussen wel bizar dat Korg nog steeds niet heeft gereageerd, het is ondertussen 2 maanden geleden dat dit probleem gemeld is, en het lijkt er op dat veel, zo niet alle gewogen toetsenborden hier last van hebben.

Ja, daar weet iedereen hier wel van denk ik, Bass..

Het is voor mij een serieus pijnpunt en ik weet niet goed wat ik moet doen. Gewoon wachten tot mijn k73 binnenkomt en afwachten of een toetsenbord met zoveel problemen helemaal niet kopen en voor een K61 gaan.

Ik vind het ondertussen wel bizar dat Korg nog steeds niet heeft gereageerd, het is ondertussen 2 maanden geleden dat dit probleem gemeld is, en het lijkt er op dat veel, zo niet alle gewogen toetsenborden hier last van hebben.

ik vermoed dat korg niet reageert omdat ze nog geen oplossing hebben. Als je dan hoort dat het advies wat je van de korg service dienst krijgt is dat je een factory reset moet doen, dan weet je wel dat dit probleem niet onder controle is. De hoeveelheid mensen die nu ontdekt dat het probleem ook op hun keyboard aanwezig is (ondanks dat ze eerst bij hoog en laag volhielden dat het probleem er niet was) geeft voor mij aan dat dit probleem geen incident is bij sommige modellen. Dit is gewoon een design / quality probleem van het rh3 keyboard op dit moment.

Als ik jou was zou ik gewoon voordat je het keyboard daadwerkelijk mee naar huis neemt van de winkel gewoon 2 uurtjes inruimen om hem daar te testen. Doe dan de testen zoals in de vele video's getoond worden en ga gewoon met de standaard piano een aantal tracks spelen die je normaal speelt. Je zult dan al snel merken of er gewoon noten gaan wegvallen. Eerst denk je nog dat het door je aanslag techniek komt en dat je moet wennen aan het rh3 keyboard, maar als het zo vaak voorkomt dan is het gewoon een design flaw.

Dus zeker in jouw geval (aangezien je hem in de band wil gebruiken), vooraf heel goed testen en gewoon niet meenemen als die ook stuk is, want zo kun je dit gedrag wel noemen.

Mijn Kronos soap heeft inmiddels ook weer een vervolg gekregen. Van de week werd ik door mijn dealer gebeld dat er weer een K73 was geleverd. Als die goed was, mocht ik hem weer omruilen voor de mijne met de cut-off problemen. (en dat was al mijn tweede)
Vol goede moed vertrok ik naar de dealer en testte de K73. Al gauw werd duidelijk dat dit exemplaar een nog slechter toetsenbord had. Achter elkaar kapten de noten af, of lieten een raar piepend geluid achter. Bij alle piano's!
Ik heb meteen mijn Kronos achtergelaten en zodoende staan daar nu 3 Kronos 73 die een verkeerd toetsenbord hebben. Bovendien zit bij in ieder geval twee K73's het datawieltje los.
Verder heeft eentje de sticker met Japans keybed en twee niet. De serienummers van de drie lopen van 88 tot zo'n 1400. Als de toetsenborden van twee Kronossen daadwerkelijk verschillen , begrijp ik daar helemaal niets van. Wat wil Korg daarmee???
Mijn dealer heeft van Korg vernomen dat het geen software probleem is, maar een keybed probleem! Dus dat alle verkeerde toetsenborden omgeruild moeten worden. Een officiële verklaring heeft Korg hier echter nog niet over gedaan en ondertussen blijven ze gewoon slechte Kronossen leveren, dus test je nieuwe exemplaar goed!
Ik heb mijn exemplaar bij de dealer achtergelaten en neem er niet eerder weer één mee naar huis voordat hij goed is! Mijn plannen voor de najaarstoer met de band lopen zo ondertussen aardig in de soep.

Een officiële verklaring heeft Korg hier echter nog niet over gedaan en ondertussen blijven ze gewoon slechte Kronossen leveren, QUOTE]

Dat is echt helemaal te gek voor woorden.

Als duidelijk is, dat er iets goed mis met je produkt...
Dan stop je de levering toch.
Gepaard met een goed excuus naar de dealer, die zich op zijn beurt weer keurig verexcuseert bij de klant.
Dat door een produktiefout de levering voor onbepaalde tijd moet worden uitgesteld.

Wat zitten daar voor mensen bij de marketing-afdeling :(

Dat kost je dan een paar klanten, die ergens anders wat kopen.

Maar dan heb je tenminste niet deze anti-reclame.
Die Korg waarschijnlijk meer kost dan de produktie tijdelijk te stoppen.
Ze krijgen straks straks net zo veel 88 en 73 terug, als dat ze geproduceerd hebben.
En mensen raken helemaal het vertrouwen in deze fabrikant kwijt.
En dat is dan wel eigen schuld dikke bult voor Korg.

Ik denk dat de dealers inmiddels ook al wel de buik vol hebben van de Kronos-perikelen.
Die moeten een niet goed functionerend produkt verkopen, terwijl ze het al weten.

8>

Het probleem met de RH3 toetsen is overigens ook gesignaleerd bij de SP 250 BK Digitale piano
Het lijkt erop dat dit dus al een poosje speelt, of beter gezegd niet speelt....

Ik denk dat Quifster wel eens gelijk kan hebben, met zijn opmerking, dat het geen incidenten zijn.
Ik vermoed dat velen de klacht niet meteen herkennen. Ik heb nu drie Korg 73 's onder handen gehad, waarbij de klacht zich ook drie maal verschillend openbaarde. Bij eentje werd het meteen duidelijk tijdens het spelen, maar ik had er ook één tussen, die alleen met het sustain pedaal ingedrukt, rare haperingen vertoonde. En dan alleen hoorbaar bij de Japanse Piano's en bij maar een aantal tonen.
Het derde exemplaar leverde in alle gevallen klachten op.
Verbindt als test dus een sustain pedaal en loop, in ieder geval, alle tonen van de Bright Japanese piano's af. Luister daarbij goed of de toon een mooi verloop heeft als je het pedaal ingedrukt houdt.
Bij mij produceerden 2 Kronossen tonen die naklinken alsof je een klap op je oor hebt gekregen.

OK. ontwikkelingen hier.

Vandaag is mijn K73 binnengekomen. Ik heb em in de winkel getest op het cutoff probleem. niet kunnen reproduceren, maar toen ik thuis een poosje met de piano's aan het stoeien was, kwam ik af en toe een cutoff tegen bij heel erg zacht spelen. Overigens alleen bij de Jordan Rudess preset, maar ik neem aan dat dat toevallig is. Ik ben er erg op gefocust, maar het valt dus wel mee. Toch is dit niet goed natuurlijk, en ik vraag me af hoe dit verder ontwikkelt. Ik wil namelijk wel een oplossing hebben, zeker als blijkt dat dit live voor (grote) problemen kan zorgen, want daarom heb ik de Fantom G namelijk weggedaan. Die gaf ook cut offs, maar dat was een polyphonie issue..

Verder een topmachine :D

inmiddels heb ik de eerste twee weken van optredens met de Kronos (61) achter de rug. Alles deed het zoals het hoorde, zelfs bij de artiestbegeleiding (met koorbackingtracks vanuit de Kronos over uitgang 3/4 click over 5, alles prima). Voorbije weken voornamelijk heel druk geweest met presets maken, hopelijk komt nu de tijd om te gaan finetunen. Ik gebruik overigens ook de piano uit d krono, aangestuurd via masterboard (Studiologic, niks mis mee). Nog steeds ben ik erg blij met dit appraat (ter info: ik heb Yamaha Motif gehad, Roland Fantom, Roland RD en Nord Electro. De Kronos vervangt bij mij alles, en toch nog toe met verve al moet ik dus nog wel finetunen))

Dat met die backingtracks via songs is trouwens handig, je raakt zo geen geheugen kwijt, het streamt vanaf disk. Het aanmkaen van een song is wel wat prietswerk af en toe met onlogische save-optie )maar de save-functie vind ik uberhaupt niet al te gebruiksvriendelijk op de kronos).

De komende week ga ik me eens goed toeleggen op de effecten en de routing daarvan, dat moet ook makkelijker kunnen dan ik tot nog toe ervaar hoop ik...

ik zie trouwens inmiddels wat namen hier voorbij komen die ik meen te herkennen uit het commerciële circuit (top 100, sessie en pianohouse-achtigen?). MIsschien is een uitwisseling van presets een idee? Wie durft? (via pm?)

Back