Korg Kronos

Dat is eigenlijk best wel een lastige vraag, die ik net stel.
Je kunt te veel kanten op.

Goed, ik zal een paar drawbars qua klank heel neutraal instellen.
En dan loop ik gewoon alle pagina's langs.
En dan maar kijken welke parameterwijziging mooi klinkt en welke bijna geen verschil maakt. Dan kom ik er denk ik, zelf ook wel uit...

Maar voor goede tips hou ik me aanbevolen...

8>

ik ben benieuwd wat je er van gaat maken legolas, de orgel engine is totaal niet mijn ding en alles wat ik erin zou programmeren zou denk ik helemaal niks wezen omdat ik er geen enkel gevoel bij heb wat ik daarmee zou kunnen.

Dus ben echt benieuwd wat iemand anders er mee kan doen.

Wat ik in ieder geval een enorme quick win vind is om bij sounds in de kronos is het de preset (program) iets meer effect te gaan geven. Het is me opgevallen dat bij de kronos praktisch alle sounds enorm droog afgemixt zijn in basis. Dat is denk ik een smaak kwestie van de programmeurs geweest, maar persoonlijk hou ik toch van iets meer effecten over de sounds.

wat betreft de RH3 problemen, ik heb het probleem aangemeld bij de dealer met het verzoek dit te gaan regelen met de importeur. Maar het blijft tot nu toe angstvallig stil, maar we gaan eens kijken hoe dit gaat aflopen en of het inderdaad op te lossen is.

Hoi Quifster,

Tja, zoals ik al zeg, alle pagina's langslopen en knopjes drukken,
en goed luisteren naar elke verandering van het geluid.

Zoals je eigenlijk bij elke engine kunt doen. ;)

Wat betreft tweaken: het eerste wat ik doe is het program ingaan, en direct naar de effect sectie. Het is op dit moment nog niet eens andere effecten toevoegen. Alleen al de gebruikte effecten oppompen, maakt dat je al een hele grote verandering krijgt. Inderdaad veel te droog afgesteld. Ik hou er ook van dat er wat met de klank gebeurt.

Ja wat betreft de RH3 problemen, hoop ik echt voor jouw en alle anderen dat er een goede oplossing komt. Het lijkt wel of Korg dit hele probleem niet serieus neemt. Omdat ze geen taal noch teken geven. :frons:

Ze hoeven toch alleen maar de vele filmpjes op YouTube te bekijken,
om te zien en te horen, dat er heel wat meer aan de knikker is.
Het is te hopen dat het alsnog een software-probleem is.
Dan kun je misschien je 88 toch houden.

Trouwens nog even wat anders, ik kon gisteravond niet op deze site komen. Had iedereen daar last van? Ik had de moderatoren al een mailtje gestuurd, toen ik voor de zoveelste keer een database error pag. te zien kreeg.

Goed,
Ik ga de CX-3 maar eens opstarten.

8>

Ja wat betreft de RH3 problemen, hoop ik echt voor jouw en alle anderen dat er een goede oplossing komt. Het lijkt wel of Korg dit hele probleem niet serieus neemt. Omdat ze geen taal noch teken geven. :frons:

Ze hoeven toch alleen maar de vele filmpjes op YouTube te bekijken,
om te zien en te horen, dat er heel wat meer aan de knikker is.
Het is te hopen dat het alsnog een software-probleem is.
Dan kun je misschien je 88 toch houden.

Ja, inderdaad, ik heb de mazzel dat het in principe niet zo uitmaakt voor mij of dat rh3 keyboard foutlees werkt of niet omdat ik hem toch alleen maar in de studio gebruik en die vol heb staan met andere keyboards die ik kan gebruiken. Maar uiteindelijk moet het natuurlijk wel opgelost worden op de 1 of andere manier en anders gaat die terug en omgeruild worden voor een 61 keys en ik hem dan meer als module ga gebruiken (wat dan hetzelfde zou zijn zoals ik hem nu gebruik).

Maar ik heb er nog steeds wel vertrouwen in dat het uiteindelijk opgelost gaat worden, simpelweg om de reden dat het niet werkbaar is in de praktijk voor met name bands. Dat kan Korg zich niet veroorloven om daar geen oplossing voor te geven. Wat mij betreft zou een OS software oplossing die de dubbele trigger filtert prima zijn, maar dat zal ongetwijfeld simpeler gedacht zijn dan uitvoerbaar :D.

Ik heb contact gehad met de importeur in Nederland en die heeft al aangegeven dat ze het probleem aan het tackelen zijn wat betreft de Keys.
Mocht ik meer info hebben laat ik het hier meteen weten.

Ik heb contact gehad met de importeur in Nederland en die heeft al aangegeven dat ze het probleem aan het tackelen zijn wat betreft de Keys.
Mocht ik meer info hebben laat ik het hier meteen weten.

dat is top nieuws :)

Te gek inderdaad :-)

Wat betreft de droge sounds: ik ben er enorm voorstander van, aangezien je met effecten toch wel kunt bereiken wat je uiteindelijk wilt. Andersom, van teveel effect naar droger, is nagenoeg niet te doen. Goede keuze dus :)

Te gek inderdaad :-)

Wat betreft de droge sounds: ik ben er enorm voorstander van, aangezien je met effecten toch wel kunt bereiken wat je uiteindelijk wilt. Andersom, van teveel effect naar droger, is nagenoeg niet te doen. Goede keuze dus :)

ja, ik denk dat veel mensen net zoals jouw erover denken :)

overigens is het zo dat bij praktisch alle programs de knop7 en 8 (uit mijn hoofd) gebruikt worden voor het meer geven van effect op de program. Ook worden bij veel programs middels de SW1 en 2 vaak extra FX modules ingeschakeld.

Wat een groot voordeel is , van de 'droge' presets is dat ze vaak wel direct lekker mixen met andere instrumenten in een band. Dus ik ben er ook helemaal niet op tegen hoor :D, alleen mijn eigen voorkeur ligt net even anders.

overigens is het zo dat bij praktisch alle programs de knop7 en 8 (uit mijn hoofd) gebruikt worden voor het meer geven van effect op de program. Ook worden bij veel programs middels de SW1 en 2 vaak extra FX modules ingeschakeld.

Dat is wel zo.
Echter dan kun je volgens mij die gegevens niet mee saven.
Je kunt in principe alleen de knobs die geassigned zijn, mee saven.
Je kunt de knobs wèl assignen, bij de program control tab. Maar dan moet je dat bij elk program weer opnieuw doen. Dan vind ik het net zo handig, om direct in het program tabblad effects de aanpassingen te doen.

Het is wel handig, en daar maak ik ook steeds gebruik van, de RT knobs, de 1-4, soms 5, direct mee te tweaken, die zijn dus wèl geassigned.
En dus ook mee te saven.

Corrigeer me maar gerust als ik het fout heb, daar leer ik van.

8>

Even een andere vraag, hebben jullie je Kronos al geregistreerd? Ik heb het net geprobeerd, maar krijg een mailtje dat ik niet kan registreren omdat ik niet in de UK woon. Ik kan me herinneren dat er ooit eens een link voorbij is gekomen, maar dat weet ik niet zeker..

Even een andere vraag, hebben jullie je Kronos al geregistreerd? Ik heb het net geprobeerd, maar krijg een mailtje dat ik niet kan registreren omdat ik niet in de UK woon. Ik kan me herinneren dat er ooit eens een link voorbij is gekomen, maar dat weet ik niet zeker..

ja, dat is wat lastig, maar ik heb geregistreerd via de korg site zelf, daar kon het wel. Dan moet je NAW invullen plus je serial en het ID nummer wat in je global scherm op de kronos zelf staat.

dus klikken op de register link op dit scherm: http://www.korg.com/kronos

Ik ben van plan om te registreren als de update uitkomt.
Want volgens mij kun je pas updaten als je geregistreerd bent.

Mis je dan iets als je je nu nog niet registreert, vraag ik me op mijn beurt af....

Hallo Kronossers,

Ik sta op het punt de mogelijkheden van de CX3-engine te gaan ontdekken. Ik zoek de parameterguide maar eens op.
Wie heeft nog bruikbare tips om de drawbar organs, creatief te veranderen?

Wat zijn ze trouwens al mooi,
maar toch even kijken of het nog mooier kan. :)

Het is handig als je weet waar je de preset voor gaat gebruiken, daarmee bedoel ik voor welke song.
Je kunt op internet Googelen op drawbar settingen en dan kun je de drawbars en effecten na gelang aanpassen.

Grz, Mark

Het is handig als je weet waar je de preset voor gaat gebruiken, daarmee bedoel ik voor welke song.
Je kunt op internet Googelen op drawbar settingen en dan kun je de drawbars en effecten na gelang aanpassen.

Grz, Mark

super tip inderdaad, vooral dat je per song de settings kan zien zoals op deze site (na googlen gevonden :D)

http://www.drawbarsettings.com/

CX-3 engine

CX-3 engine

Zo, vanmiddag een tijd bezig geweest met de CX-3.

De parameterinstellingen zijn merendeels hetzelfde als de instelmogelijkheden, die ik ook op de Tyros 4 heb...

Maar daarna houdt iedere vergelijking wel op.

Wat een mooie volle klank zit er in deze CX-3.

Hierbij vergeleken heeft mijn Tyros 4 een dunne iele maar ook wel wat scherpe klank. Daar kun je natuurlijk op de Tyros ook wel weer wat aan doen. Maar je houdt gewoon het feit, dat de CX-3 veel meer body heeft dan de drawbars van de Tyros 4.

De extra mixer instellingen, zijn super handig.
Die zitten trouwens ook ook al standaard op knob, 6, 7, 8.
Die knobs maken het mogelijk om snel het orgel geluid naar wens aan te kunnen passen.

Wat ook heel prettig is om het karakter van de drawbars aan te passen. Dat is in tabblad rotary speaker. Daar kun je geheel onderin de pagina, de balans voor rotor of horn instellen.
Horn geeft een scherp dun geluid, terwijl de balans op rotor, de drawbars een warmer karakter geven... Dat zit ook wel op m'n Tyros, maar hier werkt het beter. De mogelijkheden voor percussion zijn heel uitgebreid.
Genoeg mogelijkheden om lekker jazz te spelen, een beetje Hammond-achtige drawbars, of om lekker te scheuren. Dat scheuren met veel distortion, overdrive doe ik niet zo vaak. Maar het zit er wel in.

Wat erg handig is, om te kijken naar andere programs, en vervolgens daar dan de parameterafstellingen van af te kijken, hoe ze het gedaan hebben.
Deze drawbars zal ik zeker veel gaan gebruiken.

Het enige nadeel wat ik bij deze CX-3 drawbars kan ontdekken, dat is als je de drawbars splitst. Dat je dan wèl de voetmaten van de upper drawbars op de tone adjust sliders kunt veranderen. Maar dat de lower drawbars voetmaten alleen maar op het scherm zijn te activeren. En dat je dan vervolgens iedere drawbar apart of met de value-slider of met de dial moet afstellen, (het volume zeg maar). Dat lijkt me vooral tijdens live spelen, omslachtig. Maar goed, ik zal niet zo snel de drawbars splitsen, omdat ik met mijn linkerhand altijd op de Tyros speel.

Maar ik vind deze CX3-engine heel goed.
Het biedt me echt wat ik ervan hoopte.

De SGX1, is al hartstikke goed,
De EP-1 net zo.
En deze CX3-engine is een echte aanwinst, en maakt deze synth alleen maar completer.

Nu ga ik maar eens wat tweaken.
Ik ga zeker niet alle drawbars gebruiken, het komt toch vanuit dezelfde bron, de CX3. Ik denk zelf dat ik een stuk of 8 basis drawbars (programs) kies. Die gaan dan naar de setlist. Waarna ik van iedere basis drawbar, drie variaties ga maken. Dus slot 1 de basis, 2, 3 en 4 krijgen dan variaties in drawbarafstellingen, en dan een beetje opbouwend, zodat slot 4 qua volume het meest aanwezig is. Op deze manier hoef ik tijdens het spelen niet allemaal met sliders te werken, maar kan ik snel van slot naar slot springen. En je hebt dan 8 basis drawbars + 3 nog te maken variaties overzichtelijk op 2 pagina's van de setlist staan. En daarna komt de rest van de drawbars, waar ik wat minder mee speel.

Zo ga ik het maar eens proberen. Ik heb nog wat te doen :)

Input is van harte welkom.
Of ik het op deze manier juist aanpak.

8>

GRATIS!

Hallo,

Ik heb de Kronos Parameter Guide volledig, zwart/wit, uitgeprint 1138 bladzijden dubbelzijdig!:okdan:
Alle bladzijden voorzien van 23 gaatjes voor multomap.
(bij een paar pagina's zitten ze ook aan de andere zijde, foutje:stupid
Echter, mijn zoon kwam met de volledige versie in kleur en ingebonden aan.
Nu is de eerste versie dus overbodig.

Wie wil hem hebben?:eureka:

Graag afhalen in Huizen

mail mij....

rob

Het valt me trouwens op, dat ik veel minder gebruik maak van de parameterguide dan dat ik gedacht had.

Het is heel doeltreffend, pagina voor pagina na te gaan.
En alle knopjes uitproberen. Wat ik daarna nog niet begrijp, probeer ik in de help functie op te zoeken.

8>

Back