Korg Kronos

OK. ontwikkelingen hier.

Vandaag is mijn K73 binnengekomen. Ik heb em in de winkel getest op het cutoff probleem. niet kunnen reproduceren, maar toen ik thuis een poosje met de piano's aan het stoeien was, kwam ik af en toe een cutoff tegen bij heel erg zacht spelen. Overigens alleen bij de Jordan Rudess preset, maar ik neem aan dat dat toevallig is. Ik ben er erg op gefocust, maar het valt dus wel mee. Toch is dit niet goed natuurlijk, en ik vraag me af hoe dit verder ontwikkelt. Ik wil namelijk wel een oplossing hebben, zeker als blijkt dat dit live voor (grote) problemen kan zorgen, want daarom heb ik de Fantom G namelijk weggedaan. Die gaf ook cut offs, maar dat was een polyphonie issue..

Verder een topmachine :D

top dat je er nu ook 1 hebt :)

inderdaad hopen dat het probleem niet erger wordt op termijn, de eerste week trad het bij mij ook nauwelijks op, en nu elke dag wel eigenlijk. dus goed in de gaten houden en enorm veel spelen de komende paar dagen :)

Ik heb geen Kronos, ben er wel in geinteresseerd in. Wat ik mij afvroeg is of dit toetsprobleem ook optreedt bij het bespelen vanaf de kronos 73/88 van een externe module of vst via de midi out. Hopelijk wordt alles opgelost.

Bart smit spul. korg klank is goed hardware is knudde.
3 radiassen gehad 3de goed eerste 2 digi encoders stuk.
de laatste jaren gebruiken ze de goedkoopste rommel op hun synths.
en het vreemde is de microkorg knoppen van paar 100 euroo voelen beter en stabieler aan dan de radias die 5 keer zo duur is.

ik was enigzins geinteresseerd in kronos maar heb geen 3000€ voor een half product over.

Hiermee wil ik beslist niemand die een kronos heeft voor de schenen schoppen.
don`t get me wrong zoals ze op het eiland zeggen

ik was enigzins geinteresseerd in kronos maar heb geen 3000€ voor een half product over.

Heel begrijpelijk deze reactie.
Een logisch gevolg van het geblunder van Korg, te bezuinigen op de gebruikte materialen.
Wie het onderste uit de kan wil hebben, krijgt het... :(

Kurzweil PC3X/Kronos

Kurzweil PC3X/Kronos

Hoi

Ik heb een 1 op 1 vergelijking tussen beide synths gedaan.
Kronos heeft natuurlijk meer aan boord als de Kurz ,maar klinkt over alle sounds (te)
crispy vind ik. Is nadrukkelijk aanwezig , terwijl de Kurz een mooi neutraal karakter heeft.Ook is de Korg specifieker afgestemd op de moderne muziekstromingen.
Ik denk dat het luisteren naar de Kurz niet zo snel vermoeid.
Gitaren en orgel(nipt) wint de Kronos het ,maar strings etc. vind ik beduidend beter in de Kurz.Ook de mellotrons etc. klinken in de Kurz net zo goed.
Ik had de Kurz te koop gezet , maar heb nu besloten om hem te houden.
Elke verandering is geen verbetering.:frons:
Nogmaals , de Kronos is een schitterend apparaat , maar........

Ik wacht Frankfurt af in 2012...................

Graag jullie mening aub
Gr Lamot

Ik had de Kurz te koop gezet , maar heb nu besloten om hem te houden.

Slim, de Kurzweil laat zich erg mooi mengen met de Kronos.
Kurzweil komt er in een mix veel beter en directer uit, maar VAST is niet makkelijk te doorgronden. Net zo iets als FM synthese: je snapt wel hoe het werkt, maar geluiden (na)maken is iets anders.

Kronos is daarentegen veel makkelijker te programeren en je hebt veel sneller resultaat.
Echter had Kurzweil hun PC3K uitgerust met een groot touch-display , dan had ik de Kronos niet gekocht. (De Kurzweil Computersoftware is niet hetzelfde)

Het probleem met het RH3 keyboard is in mijn geval toch wat overdreven. Ja, ook mijn Kronos heeft het, maar met het dagelijks gebruik ondervind ik er tot nu toe geen overdreven hinder van.
Vind wel dat het links- of rechtsom opgelost moet worden en heb wat dat betreft hoop gevestigd op de update. De Kurzweil PC3 had soortgelijke problemen en die zijn met een OS update opgelost.

Ronduit storend vind ik dat de Kronos geen Cuelist heeft. De Cuelist stelt me in staat om tijdens een sequence de keyboardzones/masterkeyboardsettings van het toetsenbord te veranderen.
De Cuelist zie ik niet zomaar in de volgende update.
Als iemand hier een gepaste oplossing voor weet, hoor ik het graag.

Ik heb geen Kronos, ben er wel in geinteresseerd in. Wat ik mij afvroeg is of dit toetsprobleem ook optreedt bij het bespelen vanaf de kronos 73/88 van een externe module of vst via de midi out. Hopelijk wordt alles opgelost.

Hoi, wanneer je gebruik maakt van een extern keyboard om de Kronos aan te sturen heb je geen problemen met cut offs, het is een probleem van het interne RH3 keybed. Wanneer je de Kronos als controller van een VSTi gebruikt, ga je het probleem wel krijgen (is ook gerapporteerd door sommige gebruikers).

Bart smit spul. korg klank is goed hardware is knudde.
3 radiassen gehad 3de goed eerste 2 digi encoders stuk.
de laatste jaren gebruiken ze de goedkoopste rommel op hun synths.
en het vreemde is de microkorg knoppen van paar 100 euroo voelen beter en stabieler aan dan de radias die 5 keer zo duur is.

Hiermee wil ik beslist niemand die een kronos heeft voor de schenen schoppen.
don`t get me wrong zoals ze op het eiland zeggen

Heel begrijpelijk deze reactie.
Een logisch gevolg van het geblunder van Korg, te bezuinigen op de gebruikte materialen.
Wie het onderste uit de kan wil hebben, krijgt het... :(

Ik voel me niet op mijn schenen geschopt, maar toch even mijn idee ;) Ik volg je, maar de Kronos een half product noemen gaat wel te ver vind ik. Zeker, de problemen met het toetsenbord zijn onacceptabel en daarvoor moet een oplossing komen, maar het is duidelijk dat dit veel te veel aandacht krijgt. De Kronos heeft ontzettend veel potentie en als synthesizer is hij erg goed met zijn 9 engines. Als je bij wijze de Kronos vanaf een extern MIDI keyboard gebruikt, is het commentaar van alle tegenstanders in 1 klap weg en blijven er wat gewenste restpunten over die voor een groot gedeelte met OS 1.5 worden aangepakt. Dus: RH3 onnacceptabel? Ja, absoluut. Half product? Nee, zeker niet IMO.
Ik krijg overigens niet het idee dat er veel bezuinigd is op gebruikte materialen. Het keybed probleem is een degisn probleem zoals het er nu naar uitziet, geen materialen probleem. En als ik kijk naar de knobs en sliders: die voelen een stuk meer solide aan dan mijn Fantom G6, die eergisteren de deur uit is gegaan (ik ben blij dat ik ervanaf ben). Vergeleken met mijn Motif XS is de bouwkwaliteit ongeveer gelijk vind ik. Voelt allemaal heel erg solide, met name de sliders waarin de Kronos echt #1 is vergeleken met de Motif en Fantom series. Andere ervaringen dus hier.

Laatst gewijzigd:
Ook al heb ik een probleem met de Kronos 88, het is en blijft een beest van een synth.

Dat er op de materialen bezuinigd is, ervaar toch heel anders. Ik vind de Kronos juist keurig verzorgd.
Geborsteld alumium front en alles voelt degelijk aan. Niet anders dan de vorige instrumenten van Korg.

Ik speel al vanaf het allereerste begin met synth's en zeker van dit merk. Wat me opvalt is, dat ik b.v. de M1, 01R/W nog steeds heb en op een batterij vervangen na, er nog nooit iets stuk geweest is. Dan heb ik het hier toch over instrumenten die al tientallen jaren oud, maar nog steeds jong zijn. Ook de M50 88 heb ik nog en is een meer dan een uitstekend, volgens mij ondergewaardeerd instrument, dat zeer stabiel is. Dat kan ik na jarenlange ervaring niet van vele andere merken zeggen.

Ik kom zelf uit de productietechniek en weet hoe snel een foutje in de productie kan optreden. Maar hoe de fabrikant en de leveranciers daar mee omgaan is wel een punt, waar veel verbeterd kan worden en dat zou een boel onrust wegnemen. Nu krijg je het gevoel aan je lot over gelaten te worden.
Het speelplezier neemt hierdoor bij mij duidelijk af, daar het kiezen van programs en combis geregeld een probleem is. Dan is de lol er wel snel af.

half product vind ik ook te ver gaan inderdaad. Dat de kronos qua mogelijkheden en geluid geweldig is, dat is denk ik wel algemeen bekend nu.

Toch vind ik de afwerking op sommige punten maar vrij matig voor 1 van de duurste workstations in dit segment. Ik vind de Motif XS toch echt wel kwalitatief hoogwaardiger afgewerkt.

Zo vind ik de volgende punten minder op een kronos:
- Plastic zijkanten, hierdoor kan de zijkant geen stootje hebben, wat zeker voor live bands een probleem is en het ziet er ook nog eens megagoedkoop uit.
- De plastic afwerking bij de pitchbend joystick, erg lelijk is die.
- Het plastic knopje (data dial) naast het scherm
- De plastic draaiknopjes
- De 5 euro fan met een noise van over de 40 db
- De RH3 problemen die al sinds de SV1 bekend zijn

dus samenvattend, te veel plastic naar mijn zin, de fan overlast is in mijn kronos veel te hard en het RH3 keyboard waar ik 800 euro meer voor heb betaald dan voor de 61 keys werkt niet naar behoren en dwingt je om een extern ander keyboard te gebruiken.

Nou moet ik wel zeggen dat ik dit dan kritisch benader, maar dat doe ik ook vanuit het oogpunt van de prijs die ze vragen voor een kronos. Ik vind dat je als muzikant best wat mag verwachten van een workstation van 3700 euro. En op bovenstaande vlakken verzaken ze, waarbij ik het RH3 probleem als schokkend ervaar omdat de kronos onbruikbaar maakt op dat punt en er voor zover bij mij bekend geen oplossing voor is op dit moment.

Ik ben niet negatief over de kronos overigens, maar het blijft raar dat ik een enorm grote synth in de studio heb staan die ik als module gebruik en direct uitzet op de momenten dat ik hem even niet gebruik door de herrie die de fan veroorzaakt.

Het is dat de sounds en mogelijkheden voor mij onovertroffen zijn en de minpunten die ik hierboven noem daardoor maar voor lief neem. Maar ik vind wel dat Korg op de verkeerde punten geprobeerd heeft besparingen door te voeren.

Dank je wel voor je uiteenzetting Quifster. :)

Ik denk dat je met deze bijdrage perfect de tegenstrijdige gevoelens wat we hebben over deze laatste Korg telg, verwoordt...

Zoals de engelsen zeggen in het parlement...

Hear, hear... of is het nou here, here...?

:kroon: Psst... Elizabeth, je kroon staat scheef... Maakt toch niet, Sinterklaas had z'n mijter ook verkeerd om op.

8> das waar.

Inderdaad geen half product.... maar helemaal geen product.
Ik zit na maanden wachten en 3x een Kronos 73, waarvan het RH3 toetsenbord niet deugde,
weer thuis met een leeg statief.
Ik kocht de Kronos 73 vanwege het mooie formaat met gewogen toetsen en de geweldige pianoklanken.
Maar aangezien het toetsenbord onbespeelbaar / onbetrouwbaar is, kan ik
er verder op geen enkele manier enthousiast over raken. Ik krijg er de kans niet voor!
Het is absoluut niet de bedoeling om het enthousiasme van degene met een goede Kronos te temperen, maar als ik op een haperend keybed moet spelen, vallen alle positieve kanten van de Kronos helemaal weg. En ik ben bang dat het nog wel even duurt voordat ik een goed exemplaar onder mijn handen heb.

Dat zelfde gevoel zou ik ook hebben, Messenger.

Gefrustreerd en zwaar teleurgesteld.

Eigenlijk vind ik het zwaar shit voor de mensen, die met deze problemen zitten. Het is zo jammer, dat er hier een groep is van mensen, die enthousiast melden, dat met hun Kronos helemaal niets aan de hand is.
Terwijl anderen zwaar teleurgesteld zijn in het gekluns van Korg.
Want sorry, zo noem ik deze tekortkomingen wel.

Het had hier een feestje moeten zijn op dit topic, iedereen had hier gewoon een goeie moeten hebben... :stupid

Jammer.

Inderdaad geen half product.... maar helemaal geen product.
Ik zit na maanden wachten en 3x een Kronos 73, waarvan het RH3 toetsenbord niet deugde,
weer thuis met een leeg statief.
Ik kocht de Kronos 73 vanwege het mooie formaat met gewogen toetsen en de geweldige pianoklanken.
Maar aangezien het toetsenbord onbespeelbaar / onbetrouwbaar is, kan ik
er verder op geen enkele manier enthousiast over raken. Ik krijg er de kans niet voor!
Het is absoluut niet de bedoeling om het enthousiasme van degene met een goede Kronos te temperen, maar als ik op een haperend keybed moet spelen, vallen alle positieve kanten van de Kronos helemaal weg. En ik ben bang dat het nog wel even duurt voordat ik een goed exemplaar onder mijn handen heb.

Ik kan me dat goed voorstellen messenger, het feit dat een vervanging van de kronos niet automatisch betekent dat je probleem dan voorbij is, is de enige reden dat ik mijn kronos nog niet ingeleverd hebt. Ik heb er 7 maanden op gewacht en dan is het wel sneu als je direct je kronos weer kan inleveren en weer weken / maanden kan wachten op een nieuw exemplaar die waarschijnlijk dezelfde gebreken vertoond.

Ik wacht eigenlijk tot het moment nu dat Korg een keer toegeeft dat de RH3 keyboards een probleem hebben en dat ze hun service desks instructies hebben gegeven hoe ze dit kunnen repareren. Want op zich ben ik erg tevreden met mijn huidige kronos, op de 2 eerder genoemde punten na. Dus het liefst hou ik mijn eigen kronos en wil deze gewoon laten repareren.

Maar ik begin met name door het stilte offensief van Korg toch te vrezen dat ik uiteindelijk de gewogen keys moet gaan verlaten voor de kronos en dan toch maar moet vervangen door een 61 keys. Dat zou ik echt extreem jammer vinden en degradeert de kronos voor mij qua gevoel tot een standaard synth met goeie geluiden.

Maar de stilte die vanuit Korg plaats vindt is bizar te noemen en al helemaal het feit dat die niet gerepareerd kan worden is helemaal zorgwekkend.

Maar het wordt weer eens tijd voor iets positiefs over de kronos, namelijk de SOUNDS !!! dus ik zal binnenkort weer even een nieuw demootje maken van wat nieuwe programs :)

Ik wacht eigenlijk tot het moment nu dat Korg een keer toegeeft dat de RH3 keyboards een probleem hebben en dat ze hun service desks instructies hebben gegeven hoe ze dit kunnen repareren. Want op zich ben ik erg tevreden met mijn huidige kronos, op de 2 eerder genoemde punten na. Dus het liefst hou ik mijn eigen kronos en wil deze gewoon laten repareren.

Maar ik begin met name door het stilte offensief van Korg toch te vrezen dat ik uiteindelijk de gewogen keys moet gaan verlaten voor de kronos en dan toch maar moet vervangen door een 61 keys. Dat zou ik echt extreem jammer vinden en degradeert de kronos voor mij qua gevoel tot een standaard synth met goeie geluiden.

Maar de stilte die vanuit Korg plaats vindt is bizar te noemen en al helemaal het feit dat die niet gerepareerd kan worden is helemaal zorgwekkend.

Exact mijn gedachte. Bizar is het goede woord, hoewel ik me toch kan voorstellen dat het met software aanpassingen opgelost zou kunnen worden. Geen schoonheidsprijs, dat wel.. Ik houd mijn 73 voorlopig ook nog, maar er moet op termijn wel meer duidelijkheid komen.

:okdan:
Ik ben bezitter van een Kronos 61.
Mijn problemen waren, dailwiel zat los....Keurig een nieuwe voor gekregen!
Tip van vectorknopje zit los, krijg ik ook een nieuwe voor!
Verder NIETS!:halleluja
Ventilator draait, zeker géén overmatig geluid!
(en als dat zou voorkomen vervang ik hem)
Ik ben zeer tevreden over de "sounds" en mogelijkheden, welke ik natuurlijk nog niet allemaal ken.

Ik begrijp het "negatieve" gevoel n.a.v. keyboard prima, maar al kontakt opgenomen met Voerman?
Natuurlijk komt daar een oplossing voor.
En de productie gaat inderdaad traag, maar wat dacht je na zo'n ramp in Japan.:eureka:

En nu, muziek maken lui!:dj:

Ik heb Voerman gemaild, kreeg al snel reactie terug met de vraag om serial# en waar ik gekocht had. Ik ben benieuwd.

Overigens: verder niets dan lof. Mijn eerste prioriteit is het laden van al mijn samples die ik in mijn band gebruik, van sommige daarvan ook nog multisamples maken. Vanavond ermee begonnen en ik moet zeggen dat alles heel erg vanzelfsprekend is. Ik heb de manual niet eens nodig gehad en dat is voor het eerst. Gesaved, KSC file gemaakt en toegevoegd aan autoload en bij opstarten wordt alles geladen wat ik nodig heb. Briljant.

Dit ding is van een heel ander niveau dan mijn Motif XS8 en de Fantom G (die nu gelukkig weg is). Ik vermaak me prima hier ;-)

EDIT: Timbre priority: fantastisch!! Werkt als een zonnetje en een verademing na mijn Roland :D

8)
Grappig!
Ik had een X7 (roland) en een Motif XS6....beide verkocht en totaal geen spijt.
Nu geniet ik van Kronos en Kurzweil PC361....
Ik ben helemaal tevreden, ooit begonnen met DX21 en Roland JX8....ik wil niet meer terug.
En alle DX7 files zijn heerlijk in te laden in de Kronos......

GENIET zé!:okdan:

rob

Ik zit deze thread al enige tijd met belangstelling te volgen...ik was erg enthousiast over de Kronos maar heb toch besloten om er nu voorlopig geen te kopen. Ik wilde voor de 88 versie gaan maar ik ga geen 3700 Euro uitgeven aan een product waarvan je vantevoren al weet dat er defecten zijn, en waarbij niet duidelijk is hoe en wanneer deze verholpen (kunnen) worden.

Ik stond een paar keer op het punt om op je PC3x te reageren lamot :-) Dat is toch ook een beest van een instrument, wellicht dat ik eens de PC3k8 ga uitproberen als ik tijd heb....ok, geen groot display en geen 9 engines maar wat een geluid komt eruit :-)

CX-3 engine.

CX-3 engine.

Hallo Kronossers,

Ik sta op het punt de mogelijkheden van de CX3-engine te gaan ontdekken. Ik zoek de parameterguide maar eens op.
Wie heeft nog bruikbare tips om de drawbar organs, creatief te veranderen?

Wat zijn ze trouwens al mooi,
maar toch even kijken of het nog mooier kan. :)

Back