Korg Kronos

Kan je met de CX3 zo'n Whiter Shade Of Pale Hammondklank maken? Da's geen B3, maar ik vind het een schitterende klank. In het echie is het ook een Hammond tonewheel, maar ik ben het modelnummer even vergeten.

eindelijk ook eens op de kronos gespeeld in de muziekzaak op een 61 keys.
Fantastisch mooi hoor, nu begrijp ik de enthousiasme.
heb er op gelet, maar geen fan gehoord.
geweldig display/touchscreen ook.

sparen sparen sparen :-)

De fan uit zich vaak in wat te hard zoemen, ik krijg in ieder geval te hard gezoem. En ik neem aan dat dat dan de fan is.

Mijn fan wordt om de een of andere reden juist steeds stiller. In het begin was het belachelijk hard zowel qua resonantie in het hout als de fan zelf. Maar nu is het een stuk minder heftig geworden in de afgelopen 2 weken. Je hoort het nog wel maar nu is het gewoon acceptabel en wordt het ook op lage geluidsvolumes wel overstemt.

Kan je met de CX3 zo'n Whiter Shade Of Pale Hammondklank maken? Da's geen B3, maar ik vind het een schitterende klank. In het echie is het ook een Hammond tonewheel, maar ik ben het modelnummer even vergeten.

Zie drawbarsettings.com....

Zo uit mn hoofd volgens mij de volgende setting:
Lower man: 787000000 upper man: 688600000

Weet t niet zeker, maar volgens mij kom je dan aardig in de buurt...

Orginele orgel van wsop was volgens mij een Hammond M-102....

En dan niet al te strak getuned, bergen Leslie effect en het randje van oversturing. :)

Een M-102 klinkt bekend in de oren, die zal het inderdaad geweest zijn. Leuk als er een synth die eens écht goed na zou kunnen doen.

En dan niet al te strak getuned, bergen Leslie effect en het randje van oversturing. :)

Een M-102 klinkt bekend in de oren, die zal het inderdaad geweest zijn. Leuk als er een synth die eens écht goed na zou kunnen doen.

dit is nou eens een leuke opdracht voor die orgel engine. Ik zal dit weekend eens proberen om die orgelsound na te bouwen met de tips die hier gegeven zijn. Als het lukt zal ik het resultaat hier wel even uploaden.

Oversturing is niet nodig denk ik, de leslie in de kronos vind ik al erg rauw klinken eerlijk gezegd

But: Nothing beats the real thing mbt Hammond..

Oversturing is niet nodig denk ik, de leslie in de kronos vind ik al erg rauw klinken eerlijk gezegd

But: Nothing beats the real thing mbt Hammond..

Als de Leslie al goed klinkt, zal dat dan waarschijnlijk wel genoeg zijn.

En inderdaad: heerlijk zo'n echte wilde Hammond.

Nadeeltje van een Kronos met pianoklavier: sommig orgelspel is daar niet eenvoudig op omdat het niet glijdt als een orgelklavier.

CX-3

CX-3

Wat ik inmiddels ook gemerkt heb tijdens het tweaken, dat bij de CX-3 ook nog wat extra klankkleuren te maken zijn.
Kijk maar eens bij common en dan de IFX-sectie, group Mod/PShi, de mogelijkheden nagaat van de beide rotary's, die je daar dan nog extra aan zou kunnen toevoegen.
Die hebben ongeveer dezelfde mogelijkheden als de rotary van de CX-3. En wil je meer scheuren, kun je er een amp effect bij voegen. Uit de OD/amp group.
Wat voor mogelijkheden het precies geeft, dat ben ik nu nog aan het uitpuzzelen. Ik denk dat als het wat is, ik er een paar effectpresets van maak.

Wel jammer dat het echte Hammond geluid er niet inzit. Het is toch meer een Korg CX-3 geluid. Gewoon een goed stel drawbars.
Met een solide body. En zeker een aanwinst voor deze krachtpatser.

Qua klankkleur mis ik echter toch wel wat, als ik het vergelijk met m'n Tyros4. Die heeft wat meer gevarieerde orgelsamples aan boord.
Weliswaar een beetje ieler klinkend, dus veel minder body. Maar toch iets meer gekleurd, (gevarieerd).
Dit komt omdat in de Tyros 4 in de effectsectie best wel een groot aantal rotary's zit, die je dan door middel van gain, heel lekker op kunt pompen.
Dat heb ik hier nog niet zo ontdekt. Misschien komt dat nog.

In ieder geval maak ik op dit moment al dankbaar gebruik van de drawbarsettings en percussion instellingen van de Tyros 4.
Die instellingen probeer ik voor zo ver mogellijk direct over te hevelen naar de Kronos.

Verder maar weer.

8>

Nog even een aanvulling op m'n laatste bericht.

Inmiddels ontdekt dat de twee rotary's in de effectlist,
beurtelings gebruikt worden. Het is dus een kwestie van drie rotary's, die op z'n beurt gebruikt kunnen worden.

En pas op je oren en je luidspreker als je de 075 rotary OD gebruikt.
Het gaat echt loeihard, als de OD switch aan gaat.
Als je wilt scheuren met overdrive met de CX-3 is dit het recept.
Een aparte amp uit de OD/amp group is niet eens nodig.

De rotary 074 produceert een donkere rotorkleur.
Een beetje rocken.

En dan is de 076 rotary speaker CX Pro, dus de rotary die in de CX-3 verwerkt zit. De meest algemene rotary wat mij betreft.

Ook de effect pag. chorus/vibrato is precies hetzelfde als die in de CX-3 zelf is gebruikt. Dus daar heeft het ook weinig zin veranderingen aan te brengen.

Dus twee extra klankkleuren met nog twee rotary's.
Dat is de magere winst na veel onderzoek.

Input zeer welkom.

registreer je Kronos

registreer je Kronos

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om alle Kronos gebruikers in kaart te brengen met een lijst. Je kunt je kronos met serial hier registreren:
http://www.kronoshaven.com/register-your-kronos-here/

Dit is de lijst en op het moment sta ik er alleen op... :)
http://www.kronoshaven.com/kronos-users/

(Dit is geïnspireerd door de lijst op het forum van Karmalab).

PS: mocht het niet werken, laat het me even weten, want het instellen van de rechten was een beetje een geklooi :)

grtz,
Angelo

Ik ben vanochtend eens een beetje wat gaan opnemen met een acapella project wat ik nog had liggen. Backings zijn Yamaha Motif XS8, piano is vanzelfsprekend Kronos.

http://soundcloud.com/jick/rck-ft-david-guetta-ft-sia-ft

Ik ben vanochtend eens een beetje wat gaan opnemen met een acapella project wat ik nog had liggen. Backings zijn Yamaha Motif XS8, piano is vanzelfsprekend Kronos.
ik vind hem fantastisch jick! goed gedaan :okdan:

Hee Jick,

Dat is erg mooi! Helemaal uitgeluisterd :)

Hoe was de workflow om zoiets te maken? Heb je de sequence met de acappella wave in de motif gemaakt?
Of gebruik je daar nog een computer o.i.d. voor?
Want ik ben ook van plan om zulke opnames te maken en als het even gaat dit volledig in de Kronos te doen. (of evt op de computer met Logic en dan omzetten naar Kronos).

Thanks!

Back