Karma,ja,ken ik van de uitvinder Stephen Kay,maar wie delft eigenlijk echt in karma synth structuur?Ik hoor gewoon altijd hetzelfde,en karma is toch al wat jaren in de branche niet?
ik vind jouw posts altijd heel erg lastig om te begrijpen wat je nu precies bedoelt, maar ik ga er even van uit dat je in je post probeert te zeggen KARMA niks vindt. Wat overigens mag hoor
Ik vind KARMA een geweldige tool. Het enige nadeel is dat het extreem complex te begrijpen is en dat veel mensen niet verder komen dan het kiezen van een preset en daar wat mee spelen. Dus op zich heb je wel gelijk, heel veel mensen haken af bij het bestuderen van de KARMA engine.
Toch is er best een grote groep mensen die wel de moeite nemen om die meer dan 1000 pagina's aan documentatie door te nemen over hoe ze KARMA het beste kunnen instellen. Ik weet dat er hier op Synthforum ook een aantal zijn die die moeite genomen hebben en het kunnen.
Die enorme hoeveelheid documentatie geeft ook wel aan dat KARMA geen simpele arpeggiator is, de 100-en paramaters die je vooraf en realtime kunt veranderen geeft je zoveel mogelijkheden dat je er eigenlijk nooit mee uitgeleerd raakt.
Van techno tot klassiek.Je kunt Karma gewoon uitsturen via midi out en andere synths aansturen.Maar ik hoor het nooit!
Dat komt omdat je het wel kan uitsturen maar praktisch elke GE (pattern) heeft ook veel CC informatie in zich zodat je de GE altijd zult moeten aanpassen naar de synth die je gebruikt (of de CC info filteren), en dat kunnen niet zoveel mensen, dus er zijn maar weinig mensen die dat doen.
Karma is echt karma,het is een uitvinding van iemand die je echt vastplakt aan een song,hit,en dat de uitvinder ooit zal zeggen...'Dank zij mij'.....Euccchhhhh!
Welnee, hiermee ga je ervan uit dat de KARMA patterns gebruikt wordt voor het maken van songs. Dat doen maar weinig mensen omdat dat nogal bewerkelijk is en meer richting het keyboard spelen neigt.
KARMA wordt meestal anders gebruikt:
inspiratie tool
KARMA gebruik je dan meer als inspiratie tool. Doordat je op een eenvoudige manier tijdens het jammen algoritmes over je muziek heen kan genereren en deze realtime aan kan passen kom je vanzelf op nieuwe ideeen die je dan in je eigen songs kan verwerken. De meeste muzikanten zullen dan niet de patterns gebruiken die gegenereerd zijn, maar juist de ideeen die ze tijdens de jam sessie hebben opgedaan verwerken in een uiteindelijke song.
CC en Noot addon mode
Dit wordt alleen door de mensen gebruikt die weten hoe ze het moeten programmeren, maar dan is het zo krachtig. Wat je dan kan doen is een sound via algoritmes of randomised manipuleren op de meest creatieve manieren. Bijvoorbeeld als ik een bepaalde pad sound nodig heb voor een ambient track zou ik een pad sound kunnen programmeren waarbij ik instellingen zou kunnen doen als:
- 1 module die om de 16 maten een oscilator van de pad laat waveshapen volgens een bepaald patroon
- 1 module die een oscilator random notes met gevarieerde panning in het register c5 - c7 laat spelen over de padsound
- 1 module die lfo achitige unieke patterns laat genereren
- 1 module die elke 8 maten een reverse gedeelte laat terugkomen in de pad sound
Dit is maar 1 voorbeeld maar kan net zo goed over leads, drum sounds, effecten etc. Dat soort dingen kan echt alleen KARMA maar.