Korg Kronos

Dan was hij een kleine onbekende muzikant :D
Zo ludiek was het niet bedoeld.
Alles heeft een bestemde tijd in deze wereld.JMJ zou in deze tijd niet de muziek gebracht hebben dan toen.Maar dan heb je een discussie te voeren die niets meer te maken heeft met muziek alleen.
Volgens mij zou ie alleen al de helft van de tijd bezig zijn met muziek maken met het lezen van handleidingen,updaten,kopen,verkopen van synth's.

Laatst gewijzigd:
Volgens mij zou ie alleen al de helft van de tijd bezig zijn met muziek maken met het lezen van handleidingen.

Ik denk dat dat reuze mee zou vallen, als je eenmaal ervaring met bepaalde type synths hebt dan is het opvolgend model helemaal niet zo moeilijk te begrijpen namelijk en kost je dat echt niet zoveel tijd om de synth optimaal te gebruiken.

Bijvoorbeeld voor de Kronos had ik een kleine 10 minuten nodig voordat ik alles wat ik wilde proberen kon vinden. Dit komt omdat het Operating System zo erg lijkt op het OS van een M3 dat je gewoon direct je weg in de synth kan vinden.

Anders wordt het als je op detail niveau een synth gaat analyseren, zo kan ik me herinneren dat ik voor de M3 wilde leren om mijn eigen KARMA combi's te maken. Met behulp van de handleiding (extreem dik voor alleen KARMA) heeft me dat toch een aantal maanden gekost voordat ik echt in staat was om KARMA de patterns te laten genereren zoals ik dat wilde. Overigens niet vreemd met die 100-en parameters die elkaar allemaal kunnen beinvloeden, dat kost gewoon tijd om dat te doorgronden.

Voor de Kronos hoef ik die tijd nu niet meer te besteden dus, ik ben nu in staat om direct Karmafied combi's vanaf scratch te programmeren. Dus dat is wat ik bedoel dat je steeds minder tijd nodig hebt om een nieuwe synth te begrijpen aangezien die vaak onderdelen opnieuw gebruiken.

Maar ik betwijfel of iemand als JMJ zo diep in een synth zou gaan graven, die gebruikt synths toch anders als de huidige synthliefhebbers.

Ik denk dat dat reuze mee zou vallen, als je eenmaal ervaring met bepaalde type synths hebt dan is het opvolgend model helemaal niet zo moeilijk te begrijpen namelijk en kost je dat echt niet zoveel tijd om de synth optimaal te gebruiken.

Bijvoorbeeld voor de Kronos had ik een kleine 10 minuten nodig voordat ik alles wat ik wilde proberen kon vinden. Dit komt omdat het Operating System zo erg lijkt op het OS van een M3 dat je gewoon direct je weg in de synth kan vinden.

Anders wordt het als je op detail niveau een synth gaat analyseren, zo kan ik me herinneren dat ik voor de M3 wilde leren om mijn eigen KARMA combi's te maken. Met behulp van de handleiding (extreem dik voor alleen KARMA) heeft me dat toch een aantal maanden gekost voordat ik echt in staat was om KARMA de patterns te laten genereren zoals ik dat wilde. Overigens niet vreemd met die 100-en parameters die elkaar allemaal kunnen beinvloeden, dat kost gewoon tijd om dat te doorgronden.

Voor de Kronos hoef ik die tijd nu niet meer te besteden dus, ik ben nu in staat om direct Karmafied combi's vanaf scratch te programmeren. Dus dat is wat ik bedoel dat je steeds minder tijd nodig hebt om een nieuwe synth te begrijpen aangezien die vaak onderdelen opnieuw gebruiken.

Maar ik betwijfel of iemand als JMJ zo diep in een synth zou gaan graven, die gebruikt synths toch anders als de huidige synthliefhebbers.

Hij treedt toch nog altijd op met zijn 'oude' synth's van toen(dertig jaar geleden),en dan te bedenken dat er nog altijd tienduizenden personen staan te luisteren naar zijn muziek live.

Karma,ja,ken ik van de uitvinder Stephen Kay,maar wie delft eigenlijk echt in karma synth structuur?Ik hoor gewoon altijd hetzelfde,en karma is toch al wat jaren in de branche niet?
Van techno tot klassiek.Je kunt Karma gewoon uitsturen via midi out en andere synths aansturen.Maar ik hoor het nooit!
Karma is echt karma,het is een uitvinding van iemand die je echt vastplakt aan een song,hit,en dat de uitvinder ooit zal zeggen...'Dank zij mij'.....Euccchhhhh!

Karma,ja,ken ik van de uitvinder Stephen Kay,maar wie delft eigenlijk echt in karma synth structuur?Ik hoor gewoon altijd hetzelfde,en karma is toch al wat jaren in de branche niet?
ik vind jouw posts altijd heel erg lastig om te begrijpen wat je nu precies bedoelt, maar ik ga er even van uit dat je in je post probeert te zeggen KARMA niks vindt. Wat overigens mag hoor :D

Ik vind KARMA een geweldige tool. Het enige nadeel is dat het extreem complex te begrijpen is en dat veel mensen niet verder komen dan het kiezen van een preset en daar wat mee spelen. Dus op zich heb je wel gelijk, heel veel mensen haken af bij het bestuderen van de KARMA engine.

Toch is er best een grote groep mensen die wel de moeite nemen om die meer dan 1000 pagina's aan documentatie door te nemen over hoe ze KARMA het beste kunnen instellen. Ik weet dat er hier op Synthforum ook een aantal zijn die die moeite genomen hebben en het kunnen.

Die enorme hoeveelheid documentatie geeft ook wel aan dat KARMA geen simpele arpeggiator is, de 100-en paramaters die je vooraf en realtime kunt veranderen geeft je zoveel mogelijkheden dat je er eigenlijk nooit mee uitgeleerd raakt.

Van techno tot klassiek.Je kunt Karma gewoon uitsturen via midi out en andere synths aansturen.Maar ik hoor het nooit!
Dat komt omdat je het wel kan uitsturen maar praktisch elke GE (pattern) heeft ook veel CC informatie in zich zodat je de GE altijd zult moeten aanpassen naar de synth die je gebruikt (of de CC info filteren), en dat kunnen niet zoveel mensen, dus er zijn maar weinig mensen die dat doen.

Karma is echt karma,het is een uitvinding van iemand die je echt vastplakt aan een song,hit,en dat de uitvinder ooit zal zeggen...'Dank zij mij'.....Euccchhhhh!
Welnee, hiermee ga je ervan uit dat de KARMA patterns gebruikt wordt voor het maken van songs. Dat doen maar weinig mensen omdat dat nogal bewerkelijk is en meer richting het keyboard spelen neigt.

KARMA wordt meestal anders gebruikt:
inspiratie tool
KARMA gebruik je dan meer als inspiratie tool. Doordat je op een eenvoudige manier tijdens het jammen algoritmes over je muziek heen kan genereren en deze realtime aan kan passen kom je vanzelf op nieuwe ideeen die je dan in je eigen songs kan verwerken. De meeste muzikanten zullen dan niet de patterns gebruiken die gegenereerd zijn, maar juist de ideeen die ze tijdens de jam sessie hebben opgedaan verwerken in een uiteindelijke song.

CC en Noot addon mode
Dit wordt alleen door de mensen gebruikt die weten hoe ze het moeten programmeren, maar dan is het zo krachtig. Wat je dan kan doen is een sound via algoritmes of randomised manipuleren op de meest creatieve manieren. Bijvoorbeeld als ik een bepaalde pad sound nodig heb voor een ambient track zou ik een pad sound kunnen programmeren waarbij ik instellingen zou kunnen doen als:
- 1 module die om de 16 maten een oscilator van de pad laat waveshapen volgens een bepaald patroon
- 1 module die een oscilator random notes met gevarieerde panning in het register c5 - c7 laat spelen over de padsound
- 1 module die lfo achitige unieke patterns laat genereren
- 1 module die elke 8 maten een reverse gedeelte laat terugkomen in de pad sound

Dit is maar 1 voorbeeld maar kan net zo goed over leads, drum sounds, effecten etc. Dat soort dingen kan echt alleen KARMA maar.

Ik vind KARMA een geweldige tool. Het enige nadeel is dat het extreem complex te begrijpen is en dat veel mensen niet verder komen dan het kiezen van een preset en daar wat mee spelen. Dus op zich heb je wel gelijk, heel veel mensen haken af bij het bestuderen van de KARMA engine.
Als het een tool is om je creativiteit mee uit te breiden is,dan is het zo slecht nog niet.Maar op één of andere manier weet ik dat het gemaakt is van karma,laat staan de sound dat veelal van korg komt(nu ook dacht ik ook gebruikt in yamaha?).
Ik vind alleen maar voorbeelden van de oasys en nu in de kronos,en als karma toch o zo uitgebreid is zoals jij beweerd,waarom hoor ik ze dan niet in die synth's?Het heeft toch altijd dat typische vind ik als je de knop karma opzet,zo flagrant dat je direct weet...Ja het is karma!Toch bij mij,zodanig dat ik de moeite niet meer neem om het te leren.Omdat het toch op ....Karma uitkomt.En omdat het zo veel omvattend is dat de meeste mensen de moeite niet nemen om het te leren.Daarom dat je ook dat typische karma structuur altijd herkend.De meeste synths hebben duizenden programma's met arpeggiator die ik meer afwisselend vind dan de karma structuur.
Sorry maar om mij van karma te overtuigen moet ik toch wat een pak voorbeelden krijgen die mij overtuigen dat het zodanig lijkt niet van karma origine te zijn die nu zo vertrouwd in de oren klinkt,niet dat het verre van slecht is,integendeel,maar de variatie ontbreekt mij in oasys,kronos om mij echt te verdiepen in karma.Tuurlijk weet dat ik het niet bij het rechte eind hebt,dat doe je enkel als je alles weet over een bepaald onderwerp.
Geef me voorbeelden aub dat ik weet wow,als dat karma kan voortbrengen wijt ik me volledig in die studie.Maar zelfs op karma website overtuigt me niet om me echt in te verdiepen in het onderwerp.
Het draait toch altijd uit op die drum en bas structuur.Die je zowat in alle (karma)programma's hoort.Die stuctuur is zo overduidelijk aanwezig,of het zit vol van techniek,theorie die je als leek zot van wordt,ook al is het van geen kanten dezelfde,en toch is het aanwezig,het karma monster!
Eerlijk gezegd?Als iemand vraagt tegen me,zit er een 'karma 'in dit nummer of niet?Ik denk in 90% dat ik ze eruit haal.
Pas op ik wil wel benadrukken dat ik karma geweldig vind,maar het is zo herkenbaar.Misschien vanwege dat het in 2 merken zit van synths?

Laatst gewijzigd:
Sorry maar om mij van karma te overtuigen moet ik toch wat een pak voorbeelden krijgen die mij overtuigen dat het zodanig lijkt niet van karma origine te zijn die nu zo vertrouwd in de oren klinkt,niet dat het verre van slecht is,integendeel,maar de variatie ontbreekt mij in oasys,kronos om mij echt te verdiepen in karma.

Geef me voorbeelden aub dat ik weet wow,als dat karma kan voortbrengen wijt ik me volledig in die studie.Maar zelfs op karma website overtuigt me niet om me echt in te verdiepen in het onderwerp.
Tsja, voorbeelden wordt wel wat lastig aangezien ik nog steeds aan het wachten ben op mijn kronos. Maar ik heb wel wat oude voorbeeldjes op de m3 met Karma, met name dan het combi gedeelte in de zin van improviserend spel.

Zo heb ik op deze site in 2007 ooit een voorbeeldje gepost waarin ik live met KARMA improviseer op het jmj - souvenir of china thema. In dit demootje had ik de KARMA modules zo geprogrammeerd dat ze wat movement in de pads gooiden en wat sinus melodietjes als aanvulling over de pad sound heen.

Op het einde van dit demootje hoor je dezelfde karma modules maar dan realtime aangepast waardoor ze iets compleet anders spelen dan in het begin en midden. Daar kun je ook goed horen aan het einde dat de pad sound subtiel nootjes over de gewone pad heenspeelt (zonder dat je dat eerder eigenlijk opvalt).

Ik zal als ik de Kronos heb een paar demo's maken waarin ik zal laten horen hoe je karma meer inzet als modulation source voor sounds. Dat gebruikte ik in de praktijk nogal veel alleen daar heb ik verder geen demo's van.

Attachments

• quifster_souvenirofchina.mp3
    5,4 MB · Bekeken: 139
Een mooi stukje muziek.

Jammer alleen van dat metalige industry hamertje wat in het rithme zit.
Dat vind ik er niet helemaal in passen, dat had beter wat anders kunnen zijn.
Misschien dat dat click geluid van een camera, picture, picture, er beter in had gepast.

Groet,
Legolas

Karma is een geweldige tool, maar ik gebruik het helaas veels te weinig. Wat mij altijd tegenstond (en staat) was het aantal modules van max 4 wat je kan gebruiken. Dit geldt alleen als je de "oude" Karma Triton software gebruikt. Stephen Kay heeft het echter te druk met andere zaken, dus dit zal wel nooit opgelost worden. =(

Hier een demootje waarin de pad sound (uit de Yamaha EX5R) door Karma gestuurd wordt.
Let niet op de kitscherige drumloop aub, staat veels te hard :D

Attachments

• demo.mp3
    2,6 MB · Bekeken: 159
Karma is een geweldige tool, maar ik gebruik het helaas veels te weinig. Wat mij altijd tegenstond (en staat) was het aantal modules van max 4 wat je kan gebruiken. Dit geldt alleen als je de "oude" Karma Triton software gebruikt. Stephen Kay heeft het echter te druk met andere zaken, dus dit zal wel nooit opgelost worden. =(

Hier een demootje waarin de pad sound (uit de Yamaha EX5R) door Karma gestuurd wordt.
Let niet op de kitscherige drumloop aub, staat veels te hard :D

mooi gedaan die karma aansturing naar je pad sound! Ook de track zelf vind ik mooi, met name de harmonieen vind ik echt erg mooi bedacht van de lead.

wat betreft die 4 modules, je hebt helemaal gelijk, hoe meer hoe beter. Op zich met de nieuwe versie van de KARMA engine 3.0 kun je nu 6 modules aansturen, alleen korg gebruikt nog steeds de oude versie 2.8 dus dat blijft gelimiteerd tot 4.

In de kronos wordt dit wel minder een issue doordat je nu die overige 12 sporen met stepsequencers kunt vullen, maar ik ben wel met je eens dat hoe meer karma modules je beschikbaar hebt hoe beter het is voor je creativiteit in de sound. Maar goed, zoals met alles, soms levert de beperking van de mogelijkheden weer nieuwe ideeen op met een mooi resultaat.

Laatst gewijzigd:
Als ik al niet overtuigd was van Karma, dan heeft Quifster met deze super demo wel duidelijk gemaakt,
welke prachtige dingen je er mee kunt doen. Ook de demo van bronswerk (trouwens ook een gave melodie) geeft aan wat er allemaal mogelijk is. Beide voorbeelden steunen mij in de grote zoektocht.

Makkelijk is het zeker niet, maar voor mij beslist de moeite om hier tijd in te gaan stoppen.

Laatst gewijzigd:
Misschien moet ik eens 10 minuten minder tokkelen iedere dag en de karma eens van naderbij bekijken.

Altijd als ik soundsets maak dan speel ik wat met die sounds om ze later terug te horen en dan te kunnen finetunen voor de eindversie. 1 van die test mp3tjes had ik nog waarin ik een aantal KARMA combi's test van mezelf. Deze zijn ook weer gericht op het live spelen, waarbij de KARMA modules dit keer de drums, bas, begeleiding en pad modulaties sturen.

Alles in die mp3 is gewoon live gespeeld waarbij het meeste werk door de KARMA modules gedaan wordt. Dus toetsenbord in 2en gesplitst. Onderste gedeelte stuurt KARMA aan en bovenste gedeelte is voor de leads.

Attachments

• QRAmbient.mp3
    7,6 MB · Bekeken: 146
Twee hele mooie muzikale bijdragen van Quifster en Bronswerk.
Ik kon er lekker bij wegdromen...

Ja, dat Karma is echt wel mooi. :-)

mooi gedaan die karma aansturing naar je pad sound! Ook de track zelf vind ik mooi, met name de harmonieen vind ik echt erg mooi bedacht van de lead.

dankje, maar de credits gaan in dit geval naar mijn muzikale partner in crime (een gitarist en een kei in composities btw). In de uiteindelijke versie is die pad weliswaar gesneuveld (behalve in het intro), maar deze versie vond ik op 1 of andere manier altijd wel geslaagd. Die viool is echt trouwens.

Ik vind dat karma echt dicht aanleunt aan de wavestations van korg vroeger,en nu in de oasys en kronos.
Nu ik meer voorbeelden gehoord heb(waar trouwens dank voor),moet ik zeggen ja ben er meer van overtuigt om toch echt in karma te verdiepen.Pas op was al fan van karma,maar het blijft wel karma,dus echt het naar je hand zetten doe je niet,maar dan moet je eigen synth maar maken:-).
Bedankt bronswerk(tuurlijk ook quifster,)voor de voorbeelden maar via de EX5R,dat je een ander geluid kan zetten met karma zonder korg:-).Wist ik niet(en wel) tot nu en tot ik het hoorde.
Het moet niet altijd dat mooie korg geluid zijn met karma.

Nu ik meer voorbeelden gehoord heb(waar trouwens dank voor),moet ik zeggen ja ben er meer van overtuigt om toch echt in karma te verdiepen.Pas op was al fan van karma,maar het blijft wel karma,dus echt het naar je hand zetten doe je niet,maar dan moet je eigen synth maar maken:-).
dus je raakt nu al een klein beetje meer overtuigd van KARMA, dat is goed om te horen, die demootjes lieten maar een heel klein onderdeel van de mogelijkheden zien, ook die modulation mogelijkheden zijn echt zeer uitgebreid.

Het grappige is, dat als je je eenmaal echt verdiept in KARMA, je zult zien dat je KARMA wel degelijk naar je hand kan zetten. Het is in principe wel mogelijk om je eigen patterns 1 op 1 als KARMA GE voor elkaar te krijgen (heb je wel de software nodig). Dus dat houdt dan in dat je wel degelijk zelf voor 99 procent controle op het eindresultaat hebt.

Het wordt daarna nog interessanter, als je je GE zo ingesteld hebt dat het precies doet wat je in je hoofd hebt en dat je daarna realtime parameters gaat veranderen. Dan ontploft de inspiratie bom en kom je op nieuwe ideeen gebaseerd op je oorspronkelijke idee.

Laatst gewijzigd:
ik ben wel benieuwd naar wat analoog achtige sounds, lekker resonantie arpeggiootjes en baslijnen uit de kronos :)
of echt vage geluidseffecten ofzow

...
Zolang men de hardware ziet, is er verschil, maar als ik iets laat horen zonder dat men ziet waarop gespeeld wordt, is het ineens heel anders.

Een vriend van me speelde gitaar en moest beslist via een buizenversterker spelen. Ikzelf had ook een Marshall buizenversterker. Voor de lol heb ik toendertijd een Ekwin "Mosfet" versterker uit Electuur gebouwd. De vriend kwam eens langs, heeft uren via deze Ekwin gespeeld en had niet door, dat het de Marschall niet was.
...
Voor mij zijn deze voorbeelden altijd een leerschool geweest, dat klank erg beinvloed wordt, door wat je er zelf bij bedenkt.

Mee eens. Voorbeeld voor mij was een review van 1 van mijn albums waar de reviewer het had over die fantastische analoge delay en synth sounds. Inderdaad, u raadt het al, niks analoogs dus, je had zijn gezicht moeten zien. Voor hetzelfde geld had ik hem van alles wijsgemaakt maar waarom zou ik? Het gaat inderdaad om de sound. Altijd leuke discussies met de puristen.

Mbt de Kronos: als iemand hem al weg wil doen, let me know ok? :D

Back